gezellig praten over jouw konijn!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 14:54

Een ren is wel noodzakelijk bij beide hokken. Zijn te klein om een konijn in op te sluiten,laat staan twee.

Misschien je konijn laten koppelen bij de opvang Sakkia? Bijten kan komen van het oppakken,vinden konijnen niet leuk

Verder, mijn ren is overdekt, tegen roofdieren. Maar ik heb ook halfwildjes wat echte houdini's zijn. Nu heb ik een net, binnenkort panelen. Op zooplus heb je een trixie ren staan, helemaal dicht, ook langs boven.

SAKKIA

Re: gezellig praten over jouw konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 15:13

Nou ik zit er aan te denken het terras helemaal af te sluiten met kippengaas en dan door de hoeken geen zodat ze geen opening zouden kunnen maken. Ik moet me alleen nog even bedenken hoe ik dat allemaal ga doen. Dan kunnen ze als we thuis zijn gewoon los over het terras lopen en hoeven ze ook geen aparte ren meer.
Dat denken we dus eerst met Gijs ook, maar ergens zit toch een plek waar hij door kan. Daarbij moet ik het dan onder de hekjes ook nog even langer maken.......

Hoe hebben jullie dit aangepakt?

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 15:34

Dat zou je kunnen doen, al is het dan niet overdekt en kippengaas bijten ze zo stuk.

Ik heb ze gewoon een vaste ruime ren per koppel gegeven,met nachthok, waar ze 24/7 in kunnen.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 15:50

Ja ik ga er nog even op broeden allemaal. Ik moet ook even bedenken waar het dan moet komen. We hebben een grote tuin, maar ik heb wel graag zicht op ze en dat beperkt me dan weer in de mogelijkheden (ook rekening houdend met de stand van de zon gedurende de dag)

Lynn85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 16:30

Ik heb geluk (even hout vasthouden) dat ik geen gravers of slopers heb. Maar een overdekt terras lijkt me helemaal super voor de nijntjes.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 17:27

*Komt ook even binnenvallen.

Aangezien het andere konijnentopic een beetje stil ligt, wilde ik hier graag mijn vraag stellen.

Ik heb het geluk dat ik twee jonge, erg slimme en puberende konijnen heb. Knagen doen ze graag en ze zijn haast niet moe te krijgen :Y)

Speeltjes hebben ze al en ook meerdere doosjes e.d. in het hok. Overdag mogen ze de hele dag buiten rondrennen bij mooi weer. (En ja, natuurlijk zitten ze samen en ruim gehuisvest :j )

Nu wil ik ze wat uitdaging/bezigheid geven. Heeft iemand daarvoor nog tips? Het zijn middelgrote konijnen.

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 17:35

Laura_x_ schreef:
*Komt ook even binnenvallen.

Aangezien het andere konijnentopic een beetje stil ligt, wilde ik hier graag mijn vraag stellen.

Ik heb het geluk dat ik twee jonge, erg slimme en puberende konijnen heb. Knagen doen ze graag en ze zijn haast niet moe te krijgen :Y)

Speeltjes hebben ze al en ook meerdere doosjes e.d. in het hok. Overdag mogen ze de hele dag buiten rondrennen bij mooi weer. (En ja, natuurlijk zitten ze samen en ruim gehuisvest :j )

Nu wil ik ze wat uitdaging/bezigheid geven. Heeft iemand daarvoor nog tips? Het zijn middelgrote konijnen.

kun je ze geen hersengymnastiek geven??
ergens brokjes ed in doen die ze eruit moeten halen??
eierdozen zijn daar heel geschikt voor, al moet je dat wel opbouwen (al had ons monster al op dag twee door hoe hij een gesloten eierdoos (met sluiting) open moet maken :+ )

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 17:36

Voerbal is hier een groot succes! Ook doos met hooi en kranten vinden ze leuk.
Ik ga binnenkort wc-rolletjes met groente erin uitproberen :)

Eierdozen ook! Hebben ze wel snel door. Eerste keer een uur, tweede keer in 5 ninuten :')

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 17:37

Ja, daar zat ik ook aan te denken, maar ik wist niet goed wat.

Eierdozen zei je? Doe je die dan gewoon dicht met brokjes erin?

Bedankt voor de tips! :j

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 17:38

Ja, dicht met wat hooi en groente erin :)

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 17:43

Laura_x_ schreef:
Ja, daar zat ik ook aan te denken, maar ik wist niet goed wat.

Eierdozen zei je? Doe je die dan gewoon dicht met brokjes erin?

Bedankt voor de tips! :j

dit schijn je op te moeten bouwen, dus de eerste keer gewoon open, daarna dicht zonder sluiting, en als laatste dicht met sluiting. Die van ons had hem zelf op de sluiting gezet en had hem vervolgens heel snel weer open. Er wordt alleen wel mee gegooid, want de kop past niet in de puntjes, dus er liggen overal brokjes :')

barrymuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 18:03

Een papieren zak van ongebleekt papier (bruin papier) (bv die van mc Donalds) daar wat hooi en wat snoepjes groente of waar ze gek op zijn in doen.
Die van mij krijgen altijd zo'n draagtas van mc Donalds (ga special voor de konijnen naar mc Donalds). Koop een milk shake of een ijsje en vraag dan om zo'n draagtas
Bovenkant dicht vouwen of met in elkaar gedraaid hooi dicht binden en dat geven dat vinden die 2 van mij helemaal geweldig.
Ze scheuren die zak helemaal aan flarden en als ze uitgescheurd zijn liggen de snoepjes er vaak nog :+
Kunt het ook met een cornflakes doos doen.

Lientjuhh22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 18:46

Maakt het bij die mcdonalds zak niet uit dat die bedrukt is? Net als de cornflakes? Lijkt me wel leuk voor mijn dames namelijk :)

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 18:57

wat ook erg leuk is is een tent bouwen van een handdoek. Ik had laatst een tuinstoel op zijn kant gezet en dan over het onderstel een badhanddoek gelegd zodat er een "tent" ontstond. Op die manier kon hij als het ware door de handdoek heen lopen, omdat die overal net tot aan de grond kwam (of een paar centimeter erboven). De hele dag was hij heel druk met erin en er weer uit lopen van alle verschillende kanten.
Hierbij moet je alleen wel opletten dat ze een handdoek niet opeten.

En ik herinner me ook nog iets van koekhappen, dat willen wij binnenkort eens doen, ik zal kijken of ik het filmpje kan vinden

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 20:06

Nilti mag hoe het er nu naar uitziet, blijven!!

barrymuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 20:08

Lientjuhh22 schreef:
Maakt het bij die mcdonalds zak niet uit dat die bedrukt is? Net als de cornflakes? Lijkt me wel leuk voor mijn dames namelijk :)

Nee dat is niet erg ze moeten hem natuurlijk niet helemaal opeten dus de eerste keren echt onder toezicht doen.
En als je kijkt is een cornflakes doos ook van ongebleekt papier gemaakt (beetje grijzig) Daar moet je dus wel op letten dat het ongebleekt papier is (is altijd bruin / grijzig).
Je kunt ook van die papieren zakken gebruiken wat ze bij de groente boer / groente kramen op de hebben dat zijn ook van die bruine.
Die zijn wel wat kleiner.

Ik heb ook al eens gezien dat ze een babygym gebruiken (kun je ook konijnen speeltjes aan doen en hapjes)

Edit : kijk hier eens voor leuke ideeën hier staat ook de babygym bij.

http://www.knagers.net/konijnenspeelgoed.htm

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 20:13

Ik zou die van de macniet geven, die zakken zijn wel geverfd en die geur eraan lijkt me ook niet echt gezond..

barrymuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 21:18

Eoweyn_x schreef:
Ik zou die van de macniet geven, die zakken zijn wel geverfd en die geur eraan lijkt me ook niet echt gezond..

Jouw commentaar overal op hier in dit topic is ook niet gezond.
Er zijn wel meer mensen hier die verstand van konijnen hebben u bent niet de enigste !!
Lijkt wel of iedereen het bij u fout doet met dat commentaar van u overal op.
Sorry voor de andere mensen die zo hun best doen voor hun konijntjes vond het een geweldig topic maar hier pas ik voor.
Nog veel plezier hier.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 21:26

Hoezo dat dan?! Goedbedoelde tips hoor en verre van negatief. Volgens mij ben jij degene die mij nu afkraakt :+

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 13:42

*Even onder meeleessteen vandaan*

Met verkeerde been uit bed gestapt barriemuis of helemaal niet geslapen? :Y)

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 14:26

Bedankt voor alle tips :j

Seventje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 20:09

Hoi bokkers,

Even een vraagje, Google levert me alleen dragende voedsters op. Mijn voedster wat overigens solitair gehouden word los in huis of in een draad ren naast mijn gecastreerde rammelaar rond huppelt. Heeft sinds vandaag ineens erg duidelijk aanwezige tepels. Ze zijn duidelijk groter dan normaal. En drachtig kan ze echt niet zijn. Haar draad ren is overdekt met een net en zonnedak dat er ook niet stiekem een ander mannetjes konijn bij kan springen als deze überhaupt in de buurt lopen.
Zal morgenochtend de DA wel bellen.
Maar heeft dit met en hormonale fase te maken?

Probeerde een foto te maken maar mevrouw is daar niet van gediend. Mag haar overigens wel gewoon nog overal kroelen en aaien.
Laatst bijgewerkt door Seventje op 28-05-15 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 20:09

Het kan ook schijndracht zijn. Er is ook geen wilde ram bij geweest? Hoe lang heb je haar al?

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 20:12

@Seventje ze kunnen ook schijndrachtig worden, dit had mijn zusjes konijn ook. Die kreeg ook echt aardig wat tepel en maakte ook een nestje. Als je echt zeker weet dat er geen ram bij is geweest kan dit geen kwaad, gaat vanzelf weer weg

Seventje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 20:12

Eoweyn_x schreef:
Het kan ook schijndracht zijn. Er is ook geen wilde ram bij geweest? Hoe lang heb je haar al?

Ik heb haar in juli 1 jaar en ze word overigens 3 jaar.

Nee haar ren is overdekt daar kan echt geen ander konijn bij springen. En mijn ram is hartstikke bal loos :')

Ik hou haar wel in de gaten. Een nestje heeft ze overigens nog niet gemaakt. Verder doet ze ook niet anders dan normaal. Gewoon vrolijk, aanhankelijk en lief.
Laatst bijgewerkt door Seventje op 28-05-15 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt