Egelliefhebbers verzamelen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 21:54

Vind het zo stom, alles wat onze fokkers aanraden en wat wij online hebben gezocht en via dat grote Amerikaanse egelboek hebben gelezen is zo anders als wat jullie zeggen :n :(
Dan weet ik af en toe niet meer wat we moeten doen of we het nou goed of slecht doen.

Sowieso kunnen de lampen bij ons 's nachts niet aan blijven staan omdat ze bij ons op de slaapkamer zitten.
Helaas geen andere plek voor ze nu.

Maar als ik kijk naar de thermometer
Verschilt die van temperatuur heel weinig 's nachts (ik ben een hele slechte slaper dus ik ben vaak 's nachts wakker, heerlijk om dan naar de egels te kijken) ik denk ook dat omdat wij 's nachts in de slaapkamer slapen, met de verwarming aan etc, dat dat er misschien voor zorgt dat de temperatuur 's nachts nauwelijks verschilt van overdag :o

Zelfde als de stal. Overdag ijskoud, maar 's nachts als de paarden op stal staan is het er goed warm. Door de warme lichamen etc (geen idee of dat een logische vergelijking is, maar als ik kijk naar onze thermometer lijkt het wel te kloppen)

Mloes

Re: Egelliefhebbers verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 22:03

Maar hoezo kunnen de lampen niet aanblijven? Mijn warmtelampen geven alleen warmte, geen licht.
En helemaal uit zou ik niet durven.. hoe warm is het dan 's nachts?

@fenrir: ik dacht dat het goed was als het's nachts wat warmer is dan overdag. Maar dan houd ik gewoon dezelfde constante temperatuur aan (kan volgens mij ook niet anders haha).

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 22:07

Hier alvast twee foto's van Noelle (nieuwe egeltje als alles goed gaat)! Ze is echt heel mooi :-)

Afbeelding
Afbeelding

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 22:09

Mloes schreef:
Maar hoezo kunnen de lampen niet aanblijven? Mijn warmtelampen geven alleen warmte, geen licht.
En helemaal uit zou ik niet durven.. hoe warm is het dan 's nachts?

@fenrir: ik dacht dat het goed was als het's nachts wat warmer is dan overdag. Maar dan houd ik gewoon dezelfde constante temperatuur aan (kan volgens mij ook niet anders haha).

Onze warmte lampen geven gedeeltelijk licht en ook alleen warmtelampen geven die rode gloed af.
Probeer maar eens te slapen met die rode gloed :+.

In vergelijking met de morgen verschilt het een halve graad aan 1 graad.

Dus valt in principe reuze mee. Gok dat dat wel te maken heeft met de verwarming en wij die daar dan slapen.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 22:19

Ik heb van die keramische lampen, die geen gloed afgeven. Volgens mij is dat ook beter voor ze, google maar eens. Ik heb ze van White Python, kost 20 euro ofzo. Valt reuze mee.
Maar als je ze 's nachts uit hebt maakt het alsnog niet uit denk ik.. enige wat ik dan wel eng zou vinden is 's winters.. dan wordt het toch echt wel koud lijkt me.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 22:26

Ja en zelfs dat valt mee. Het raam is open, maar zit achter een heel zwaar gordijn, dus daar komt geen echte kou van af. Verwarming staat standaart op 21,5 graden. En wij slapen er ook nog...
Ik heb het elke dag bloedheet als ik wakker wordt :')
Maar het verschilt dus met de dag temperatuur maar een halve graad tot 1 graad dus ook dat valt mee.
Zomers is er zelfs helemaal geen verschil en hebben we bij echt warme dagen ook gewoon de lampen uit.

Die keramische lampen geven ook geen rode gloed af?
Anders is dat nog wel een optie.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 22:28

Ohja je hebt je verwarming aan! Ik slaap echt in een ijskoude kamer het liefst :-)
En nee, geven 0 licht af. Alleen warmte.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 22:34

Mloes schreef:
Ohja je hebt je verwarming aan! Ik slaap echt in een ijskoude kamer het liefst :-)
En nee, geven 0 licht af. Alleen warmte.

Ik ook... maar mijn vriend die het altijd bloedheet heeft moet ook altijd de verwarming aan hebben...
Je zal maar uit bed stappen en het koud krijgen of zo :')

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 23:00

Ik ken degene die het Amerikaanse egel e-book heeft geschreven vrij goed (via internet dan natuurlijk :D ) en wat wij (thans, ik - ik kan niet voor de rest spreken natuurlijk) zeggen zal daar niet veel van verschillen, ook niet met wat er in grote lijnen online staat :) Natuurlijk is er verschillende informatie te vinden (wat enorm verwarrend kan zijn :7 ), maar het gros van de mensen raad grote temperatuurschommelingen af.
Er is sowieso best wat tegenstrijdige info te vinden op bepaalde vlakken, maar een aantal punten zijn de meeste mensen het vaak toch wel over eens (temperatuur, leeftijd voor fokken, bepaalde voedingsdingen etc)

Het gebruik van lampen die licht afgeven (al is het rood) wordt ook afgeraden, aangezien het licht de dieren kan storen 's nachts.

Maar zoals ik zei, het gaat met name om grote temperatuurschommelingen, en die zijn afhankelijk van de omgevingstemperatuur. Dus als daar nauwelijks verschil in zit zal het niet veel uitmaken. Maar veel mensen hebben 's nachts de verwarming uit en dan kan het soms best koud worden op sommige kamers :j

Edit: typo
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 05-04-16 23:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 23:02

Mloes schreef:
Hier alvast twee foto's van Noelle (nieuwe egeltje als alles goed gaat)! Ze is echt heel mooi :-)

[ [url=m/4TgmGP.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/a8MqtJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een knap egeltje <3

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 23:08

@Fenrir: Volgens mij (ik heb geen precieze datum) is hij nu ongeveer 14 weken! :)
Hij is nu iets minder actief de laatste tijd, eet ook iets minder brokjes. Maar verder is er niks aan de hand met hem als hij rondtippelt op mijn deken :')

Mloes, jouw egeltje is echt een knapperd!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 23:11

Ah echt een ukje nog dus. Dan moet hij nog wel even... de ene egel verstekelt meer in losse periodes, bij de ander loopt het meer geleidelijk door. Zo rond de 6 maanden zijn ze meestal wel echt 'af' (bij de meeste stopt het wel voor die tijd), sommige verstekelen nog een keer als ze ong. een jaar oud zijn maar dan is het wel klaar.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 23:36

Fenrir schreef:
Ik ken degene die het Amerikaanse egel e-book heeft geschreven vrij goed (via internet dan natuurlijk :D ) en wat wij (thans, ik - ik kan niet voor de rest spreken natuurlijk) zeggen zal daar niet veel van verschillen, ook niet met wat er in grote lijnen online staat :) Natuurlijk is er verschillende informatie te vinden (wat enorm verwarrend kan zijn :7 ), maar het gros van de mensen raad grote temperatuurschommelingen af.
Er is sowieso best wat tegenstrijdige info te vinden op bepaalde vlakken, maar een aantal punten zijn de meeste mensen het vaak toch wel over eens (temperatuur, leeftijd voor fokken, bepaalde voedingsdingen etc)

Het gebruik van lampen die licht afgeven (al is het rood) wordt ook afgeraden, aangezien het licht de dieren kan storen 's nachts.

Maar zoals ik zei, het gaat met name om grote temperatuurschommelingen, en die zijn afhankelijk van de omgevingstemperatuur. Dus als daar nauwelijks verschil in zit zal het niet veel uitmaken. Maar veel mensen hebben 's nachts de verwarming uit en dan kan het soms best koud worden op sommige kamers :j

Edit: typo

Ah kijk dan valt het idd toch mee, ik ben ook zo'n stresskip :').

Wat wij hebben gedaan voor de egels kwamen was de kamer temperaturen vanuit het terrarium. Dit hebben we een aantal weken gedaan en zo wisten we wat snachts smorgens en smiddags de temperatuur was.
Omdat wij die keramische lampen zonder licht niet konden vinden hebben we besloten voor de warmtelampen met licht te gaan. Ook omdat ze dus bij ons uit gaan snachts.
Doordat we weten dat als wij er niet zijn de kamer vaak wat kouder is zetten we dan gewoon de verwarming hoger.
Dus ergens is onze gedachtegang helemaal niet zo verkeerd (die Amerikaanse gids is echt mijn gids in alles wat ik doe <3) alleen soms vergeet ik wat we hebben gedaan of welke afweging we hebben genomen om tot een bepaalde keuze te komen (typisch mij) en dan lees ik wat jullie zeggen en dan schiet ik alweer volledig in de stress omdat ik denk dat we het fout doen :')
En als we dan zo sparren lijkt het helemaal niet zo verkeerd te zijn :+.

Maar toch ga ik op zoek naar die keramische lampen...
En zon warmteregelaar. Is misschien ook wel een goed idee :)
Laatst bijgewerkt door M_D_H op 05-04-16 23:38, in het totaal 1 keer bewerkt

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 23:37

Wat een snoesje is Noelle zeg <3

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 08:41

Ik geef altijd als tip de lampen bij een broedmachine webshop te kopen (bijv. http://www.broedmachine.nl) daar zijn ze namelijk al gauw tot 10 euro goedkoper dan in de dierenwinkel (terrarium spullen zijn echt onnodig duur)

Het maakt niet uit hoe je de juiste temperatuur bereikt imo, het gaat uiteindelijk gewoon om de juiste temperatuur (als het over lucht temp gaat - warmtematten zijn dan weer minder ideaal). Met zo min mogelijk schommelingen het liefst. En de meeste zullen daarvoor lampen nodig hebben omdat de kamer kouder is/wordt. Zo gebruik ik bijv. alleen lampen in de winter, want ze staan momenteel in een kamer op het zuiden, en die is in de zomer constant warm genoeg ook 's nachts. Lampen blijven altijd hangen maar de thermostaat schakelt ze dan gewoon minder vaak aan.

Zo stressen hoef echt niet hoor! :D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 14:06

Mijn ventje is vandaag ingeslapen. Ik weet dat dit de beste beslissing was voor hem maar ik ga hem ontzettend missen. ;(

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 14:44

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 15:10

Oh nee wat sneu, ik heb al een tijdje niet meer meegelezen, wat was er met hem? :(:) sterkte :(:)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 15:18

Hij had al langere tijd problemen met zijn tanden (geïnfecteerde wortels, tandproblemen komen vaak voor bij egels. Ook bij wilde egels zie je het erg veel) en daarvoor was hij al meerdere malen behandeld (tanden en wortels verwijderd), hij had verschillende medicijnen, maar het werd maar niet beter. Zelfs met bijvoeren bleef hij uiteindelijk afvallen. De DA vermoed dat er nog iets speelde waardoor hij misschien niet goed zijn voeding kon opnemen aangezien hij zelfs met bijvoeren nog afviel en vandaag nog even snel zijn urine laten checken en die was niet geconcentreerd genoeg, dus het kan zijn dat er binnenin iets fout was. Of dat gelinkt is aan elkaar weten we niet. In de eerste instantie had hij alleen last van zijn tanden, maar vanochtend voelde hij zich merkbaar niet goed, dus het was het eerlijkst om hem te laten gaan.

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 16:48

Heel veel sterkte.. Dat moet vast een lastige keuze geweest zijn...

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 17:31

Dankjulliewel. Gelukkig viel dat uiteindelijk wel mee (het is natuurlijk nooit een leuke keuze) aangezien er wat mij (en DA) betrof gewoon geen andere optie meer was, hij was vanochtend echt ineens duidelijk niet zichzelf, dus het was goed zo.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 15:03

Morgen komt mijn nieuwe egeltje! Ben heel benieuwd. Kan gelukkig ook morgen het nieuwe terrarium ophalen, 140 x 60 x 60. Wat meer ruimte, kan ik 'm mooi leuk inrichten voor ze. En als het dan niet goed gaat met Pepper en Noëlle, heeft Pepper mooi een ruim huisje :D
Hoe groot hebben jullie de kooien / terraria voor jullie egeltjes?

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 16:16

Ik heb een Ferplast Krolik van 120 cm lang en 50 cm breed en hoog! Er zit wel (voor nu) karton op de tralies aan de onderkant aangezien de kleine egel een behoorlijke klimmer was. :')
Dat karton wordt binnenkort vervangen voor plexiglas!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 16:30

Fenrir, door drukte nog neit de tijd gehad om te reageren, maar wat een moeilijke en toch dappere beslissing heb je genomen. Heel veel sterkte!

Mloes, wat leuk <3 ben benieuwd hoe beide dames het gaan doen.

Onze beide terraria zijn 1 meter bij 60 cm en 60 hoog :)

Ik wil ook een nieuw egeltje. zag woensdag de babyfoto's van Gini op mijn facebook, oh wat was ze toen nog klein en lief en schattig en knuffelig en <3
Nou ja, dat alles is zij nog wel.. op klein na :')

MabuPets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 18:06

Mloes ik ben benieuwd naar je nieuwe egeltje!

En wat een verdietig nieuws Fenrir, zo te horen wel de beste keus maar het blijft rot :(:)

Frist is pas over naar zijn nieuwe verblijf. Een bak van 1.30 breed, 80 diep en 60 hoog. Heb er een plateau in gemaakt met een trapje waar zijn eten en drinken op staat. Voor de rest heeft hij zijn flying saucer, een holle boomstronk een deel met speelzand en een hol van stenen en takken (goed vast gezet natuurlijk).

Sinds hij hierin zit zie ik hem veel meer en hoor ik hem ook meer rond spoken 's nachts. Tevens is hij overstag met de gemengde brokjes met vlees, ineens besloot hij dat het toch niet zo vies was. En sinds kort eet hij ook groente! :-)

Oh en wij hebben ook van die donker stralend, die keramische lampen voor Frits maar ook voor de reptielen. Super kwaliteit en inderdaad goedkoper dan in een dierenzaak