Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pina22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 17:07

Antheman schreef:
Pina22 schreef:
Hoe vaak maken jullie het hok eigenlijk schoon (en hoeveel kippen zitten er dan in 1 hok)? Wij veel te weinig :o we moeten het echt veeeeeeel vaker doen, ze hebben gelukkig een best groot hok voor 2 krieltjes, dus er is altijd wel een schoon plekje :)

Elke dag :o
Dan wip ik de drollen eruit.
En wekelijks kook ik hun lig/nestplekken uit.
Momenteel 4 kipjes in de stal.

Wat bedoel je hiermee?

Dat zouden wij eigenlijk ook moeten doen, gelukkig ligt er nooit wat in de leghokjes (behalve eieren :+) maar eigenlijk alleen onder de stok.

Hasiinaaax

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 17:12

Ik doe het ook elke dag. Dan veeg ik hun strAatje schoon, maar verder hebben ze nog niet veel.

Tot hoe oud hebben kuikens kuikenvoer nodig?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 17:17

Ik haal de nest en legbakken uit de stal. Daar gooi ik meerdere malen gekookt water doorheen, om de bacterieën te doden.

Ik heb kuikens van 3 maanden en gisteren voor t laatst kuikenkorrel gegeven. Vandaag aten ze al heel stoer een pruim. Ze eten vanaf nu gewoon met de pot mee hoor.

De zijdehoentjes op pruimenjacht:
Afbeelding

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 17:28

Elke zondag veeg ik het hok uit en zoals vandaag alles met water en zeep gedaan ,dat denk ik 1 x per maand. Er zitten 14 kippen. Alles om bloedluis op een laag pitje te houden.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 19:52

Twee/drie keer per week mest ik alles uit, veeg het schoon etc. Wij hebben drie krieltjes :)
Antheman, wat zien die er toch heerlijk eigenwijs uit!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 08:52

_Floss_ schreef:
Amaris schreef:
haha, ik geloofde nooit in 'negeerlijsten' maar op kippenforum heb ik er toch een in de negeer gezet. Wat een bitches zitten daar tussen, niet normaal!

laat me raden...
begint met een 'g' en eindigt met ''onda' ? 8-)

Die spoort niet, lig ik ook al mee overhoop.... :')

JAAAAA!! Hahahahaha!! Die spoort ECHT niet :oo

Wat schoonmaken betreft, mijn vorige kippen sliepen in het legnest, dus ik klapte elke ochtend even het deksel omhoog, haalde de drolletjes eruit met een kattenbakschepje en alles was weer schoon. Het hok zelf heb ik zo lang ik de kippen had niet schoon hoeven te maken. Ik had hennepvezel in het hok en in het legnest liggen, dat beviel het beste. De kippen gebruiken het hok zelf alleen als route naar het legnest dus daar lag nooit wat.

Hoe het nu met de kuikentjes gaat lopen weet ik nog niet... ik heb het legnest eraf gehaald, dus ze moeten slapen en leggen in het hok (legnest wordt afwasteiltje of kattenbak ofzo)
Ik denk dat dat heel wat meer schoonmaak gaat kosten...

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 09:45

Amaris... jij hebt New Hampshire hennen gehad he? (Niet de krielen, maar de Grote Dames)

Mijn Hampshires zijn geboren, en over 4 weken (dan zijn ze 6 weken oud) komen ze naar mij toe. Want dan gaan ze bij mijn collega naar buiten in de ren, en tja, ik zie het verschil niet echt tussen zijn ren of mijn ren, dus ze mogen meteen mijn kant op komen...

Kan je me iets vertellen over de grootte van De Dames? Hoe groot was jouw doorgang van het kippenhok naar buiten, hoe hoog was je hok (dus niet lengte of breedte, maar echt alleen de hoogte) en hoe hoog was je legnest waar ze inkropen (ik ben bang dat ik te laag zit met mijn hok, vandaar...)

Ik denk: kan beter mijn vraag 'hier' stellen dan 'daar', heb geen zin in dat gesteggel daar...

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 09:57

ja ik had de Grote Dames. En Grote Dames waren het :oo

Ik had een te klein hok, ze gingen niet op de stok zitten, maar kropen dus in het legnest 's avonds. Het hokje deed overigens alleen dienst als nachthok, zodra ze gewend waren ging de ren fulltime open (ook 's nachts) en liepen ze de hele dag los in de tuin.

Omdat ik het hokje toch wat klein vond, heb ik later en ander hok gekocht.
Hier sliepen ze OOK in het legnest (ik allang blij want dat maakt het schoonmaken ZO handig) maar hadden ze dus wel meer plek.

Goed, ik ben dus begonnen met dit hokje, maar dan één maat kleiner (maar die staat niet meer op de site)
http://www.dierenverblijf.nl/kippenhokk ... b10-a.html

De hoogte van alleen het nachthokje was ongeveer 70 cm. Het legnest waar ze in sliepen was volgens mij niet hoger dan een 35 cm, maarja ze gingen er vrijwilling in liggen.

en heb later dit hok gekocht, met legnest. Hier komen de orpingtonnetjes ook in te wonen:
http://www.zooplus.nl/shop/vogels/kooi/kippenhok/190498

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 10:26

Ach ja, ik zit ook op kippenforum en zal ook wel op de negeerlijsten staan :).

Maar ik zit er al nu zoveel jaar op... en je leest dan zoveel gestuntel met kippen. Dat je op een gegeven moment echt uit je schoen schiet bij sommige onderwerpen.

Net zoals nu weer,... mensen willen perséé kuikens. Maar het is gewoon te laat in het jaar.
Ze zeggen dat ze zich goed ingelezen hebben en voorbereid hebben.

Je moet eens weten hoeveel onderwerpen er dadelijk weer verschijnen met 'problemen met de kuikens'. Want ze groeien niet of ze gaan dood. Huil huil, maar willen toch perséé kuikens.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 10:39

Ja... nou... over kuikens... op stal lopen wyandotjes (door mij gekocht en neergezet) en sinds kort hebben ze een echt hokje in de stal staan (mijn oude hokje). Kreeg ik gisteren dus een facebookberichtje van de 'eigenaar' van stal dat 1 dotje al anderhalve week zit te broeden in het legnest van het hokje... :=

Heb meteen terug bericht dat het te laat is en dat alles verwijderd moet worden, maar ik vraag het me af... En daarna nog bericht dat als het niet verwijderd wordt dat het kipje dan apart gezet moet worden.

Maarja... ze zijn nogal van de softe daar, en ik ben bang dat ze eigenwijs gaan zijn en het kipje laten zitten. Dan hebben we dus half september kuikens. Gelukkig is de leefruimte van de kippen, behalve alle weides, erf en alles om de stal heen, ook de stal zelf. Ze wonen in een paardenbox waar dus het hokje staat. Hopelijk krijg ik ze dan wel zo ver dat er iets van een rode lamp gehangen wordt, en misschien kunnen de kuikens dan in stal groot worden.

Zaterdag heb ik er een BBQ, dus ik bereid me maar vast voor op discussie en eigenwijsheid.... :(

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 10:40

Ja Laptopmuis, klopt ook wel... en er worden steeds dezelfde soort vragen gesteld, kan me voorstellen dat mensen op een gegeven moment een beetje kortaf gaan reageren dan. Maar bij een aantal van de leden van daar heb ik echt het idee van 'my way or the highway', en daar heb ik geen zin in....

@ Amaris: ik heb geen kippenhok, maar een groot konijnenhok op verhoging van (binnenmaten:) 1.20 m breed, 65 diep en 55 hoog.
Daarin wil ik een zitstok maken nét van de grond af (5 cm?) en 90 cm breed.
Denk je dat ik de ruimte moet verhogen? Krijg ik kippen met een nek-hernia anders?

Aan de buitenzijde hangt een legnest van volgens mij ook 35 cm hoog, en die leek me dus te laag en die wilde ik verhogen maar volgens mij hoeft dat dus niet.

Het kippen/konijnenhok komt in mijn schuur te staan. Via een trappetje kunnen ze naar de 'ren' eronder die net zo groot is als het hok. Via die ren komen ze meteen met een gat in de muur van de schuur buiten in een afgesloten ren (van 2 m2) die snachts dus dicht is en overdag open vanaf een uurtje of 7. Puur om ongedierte snachts niet bij de kippen te hebben. Als die 'afgesloten ren' dus overdag open is, komen ze in 1/3 tuin die voor hun is afgezet, zo'n 30 m2. En als ik thuis ben mogen ze in de hele tuin.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 10:43

Het klinkt allemaal niet zo groot, maar als die kippen in slaaphouding zitten/liggen zijn het net pannekoeken. Veel massa maar erg uuuhhh plat, haha! Ik denk dat je het een beetje moet ervaren hoe het gaat. Verhogen kan misschien altijd nog? Let op dat de zitstokken wel groot genoeg zijn. Mijn hokje was uiteindelijk een krieltjeshokje, met krieltjesmaatstokken, en daar gingen ze dus niet op.

Het latere hok had grotere stokken, maar ook die vonden ze nog te smal geloof ik.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 10:51

Hier slapen ze voornamelijk in het legnestje wat gevuld is met hooi. deze gooi ik als er poep in ligt om en hervul ik. voor de rest houden de 2 het hok mooi schoon

ik heb ook een konijnenhok vebouwd, maar heb krieltjes, voor grote kippen zou dit te klein zijn denk ik

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 11:26

Hier slaapt alles op de stok, maar dan ook alles (behalve vijftien jaar oud krielkippetje, die heeft daar de kracht niet voor dus die slaapt wel in een legnestje.
Van zijdehoen tot barnevelder.
Heb ze gewoon elke avond op de stok gezet en dat zijn ze nu gewend. Onder de stokken maak ik dan gewoon elke dag schoon en dat scheelt een hoop werk. Zeker als je meer dan 50 van die tokkies hebt rondscharrelen :).

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 11:40

50!!! :oo :wow:

Ik wil ze ook vanaf de eerste dag op stok hebben, zal ze dus wel een aantal keren savonds op stok moeten zetten :j Zal inderdaad veel schoonmaakwerk schelen en ze kunnen makkelijker hun warmte kwijt.

De stok wordt 5x6cm (ongeveer, ik heb een hele dikke tak die ik ga plaatsen in het hok op de anti-bloedluis-manier. (bevestiging aan de muur, via metaal met een bakje met vaseline de stok bevestigen)

Omdat het hok in de schuur komt, heb ik 1 zijde volledig van gaas gemaakt, zodat er altijd voldoende ventilatie is.

Ik heb besloten het dak 20 cm te verhogen, 70 cm in de hoogte is genoeg, toch? Ze slapen er echt alleen maar, eten en drinken staan binnen in dat rennetje op de grond, dus buiten hun hok. Ze hoeven zich dus niet te vermaken in het hok als ze wakker zijn, ze kunnen meteen naar hun ren die binnen is én naar de ren die buiten is, en als ik wakker ben ook naar die 30 m2 toe. Ze worden in hun hok niet opgesloten, kunnen er altijd uit...

heb er zooooveeeel zin in!!!!!!!!!

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 12:35

Laptopmuis schreef:
Ach ja, ik zit ook op kippenforum en zal ook wel op de negeerlijsten staan :).

Maar ik zit er al nu zoveel jaar op... en je leest dan zoveel gestuntel met kippen. Dat je op een gegeven moment echt uit je schoen schiet bij sommige onderwerpen.

Net zoals nu weer,... mensen willen perséé kuikens. Maar het is gewoon te laat in het jaar.
Ze zeggen dat ze zich goed ingelezen hebben en voorbereid hebben.

Je moet eens weten hoeveel onderwerpen er dadelijk weer verschijnen met 'problemen met de kuikens'. Want ze groeien niet of ze gaan dood. Huil huil, maar willen toch perséé kuikens.

Als je jezelf op de borst slaat als het leukste kippenforum van nederland, dan past het gedrag wat je daar tegenkomt daar niet helemaal bij. Het is er enorm vijandig, is mijn ervaring.

En ieder kuiken wat maar een keer met z`n ogen knippert moet je al de bijl in z`n nek leggen als het aan veel mensen daar ligt, want die gaan het toch niet redden. Als we dat advies opgevolgd zouden hebben, dan hadden we nu geen 13 kippen, maar maar 6. En goed dat die 7 het nu doen!

In mijn beleving is het vooral eigenpijperij daar. We zijn geweldig, want wij weten hoe het moet en wie anders denkt wordt met pek en veren van het forum afgevoerd! ~~}> Beetje zoals bokt, maar dan over kippen :D

Maar dat is mijn mening :D

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 13:00

FlyAway schreef:
Laptopmuis schreef:
Beetje zoals bokt, maar dan over kippen :D

:') _/-\o_

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 13:21

Ik heb nog 3 kippen die ik nog moet overtuigen om in het andere hok te gaan wonen. Ze begrijpen er niets van. Nou ja het is nog mooi weer dus is het niet erg dat ze op de oude plek zitten maar in de winter is het daar te koud en nat.
Ben toch nu stiekem aan het zoeken naar een kriel zijdehoen haan .

Hasiinaaax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 23:41

Wie van jullie wonen er nog meer in een rijtjeshuis en heeft kippen? Mijn buren klagen er over .. Het is 1 kip met 6 kuikens.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 23:59

Mijn buren hebben kippen en vriendin heeft kippen. Beide hebben buren, maar geen last. Nu is er geen haan bij, dus lawaai is er weinig. Al zijn sommige kippen aardig klagelijk aan het tokken als ze een ei leggen.

Waar staat het hok in de tuin? Kan het bv verder van het huis af?

Hasiinaaax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 00:47

Het staat aan de kant van mijn buren links, terwijl mijn buren rechts er problemen mee hebben. Ik heb ze horen zeggen dat ze de politie gebeld hebben.. Ik vind dit zo vreselijk. De kuikentjes piepen alleen af en toe.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 00:53

Wat staat er in de gemeenteverordening over kippen houden? En als van toepassing je huurcontract?

Lastige is dat sommige mensen altijd willen klagen, maar het kan bv ook zijn dat zijn overlast van een andere buur met kippen komt (waar hij niet tegen durft te klagen).

Hasiinaaax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 01:00

Ik heb eerlijk gezegd geen idee.. Mijn vader zou dat moeten weten.
Wij zijn de enige met kippen. De buren links hebben tortelduiven en zelfs die maken meer geluid, dus ik snap het niet echt. Het zijn al wat oudere mensen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 01:07

Kan ook dat ze de duiven met de kippen verwarren, maar lastig blijft het.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 09:13

Ik heb sinds gisteren 2 hennetjes en een haantje, Wyandottes, ca. 5 maand oud. Volgens de verkoper kon ik ze vanochtend al los laten en zouden ze dan al gewoon terugkeren naar hun hokje 's avonds. Is dat niet te snel? Hoe lang adviseren jullie om ze opgesloten te houden voor ze los kunnen?