Puppy Erbij 2023/2024

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

s1993

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 18:01

Hier duurde helemaal zindelijk ook een tijdje. En tot ongeveer een jaar heeft hij nog bijna elke ochtend een beetje gesproeid van blijdschap wanneer ik beneden kwam. Maar ook dat is inmiddels over :)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 10:13

love_mandy schreef:
Wij hebben een heel weekend vol puppy’s gehad <3

Zaterdag gewandeld met de puppy’s en ze voor het eerst met water laten spelen. Ik heb ook heel wat filmpjes gemaakt en beelden met de drone, meeste is te vinden op Kim haar instagram.
[ [url=m/WdH6hl.jpg]Afbeelding[/url] ]

Van al dat spelen word je moe
[ [url=m/hmeVf1.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nog wat foto’s van onze knappe man <3

[ [url=m/dgPhub.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hij was met ons in de auto mee terug naar Kim

[ [url=m/mO2JPp.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/LP5AwZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/cmWvYo.jpg]Afbeelding[/url] ]

Pupnapte zomaar mijn puppy! :')
Gelukkig kreeg ik hem nog terug in Vijlen!

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 12:06

Ohh love_mandy wat heerlijk! Ik had de filmpjes al gezien op insta. Wat doe jij toch veel & leuke dingen met de pups KimD. Echt fantastisch! Alleen daarvoor zou je al een pup bij jou kopen *D

Wij zijn vertrokken naar Frankrijk! Zo veel zin in, zo benieuwd hoe Evi het gaat vinden &

Evi heeft meer bagage dan m'n vriend O:)
Afbeelding

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 13:40

Hoe doen jullie het met voer, houdt wat op de verpakking staat rekening met dat je ook nog trainingsnoepjes geeft? Ik denk het niet maar vind het daardoor wel lastig in te schatten hoeveel te geven. De fokker gaf een combi van geitenmelk met brokjes dat doe ik nu ook maar best lastig te bepalen hoeveel.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 14:01

Waarom krijgt die pup nog geitenmelk?! Gewoon normaal voeren, en als je veel trainingssnoepjes geeft kun je dat eraf tellen, mits ze voedingswaarde hebben natuurlijk.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 14:10

KimD schreef:
Waarom krijgt die pup nog geitenmelk?! Gewoon normaal voeren, en als je veel trainingssnoepjes geeft kun je dat eraf tellen, mits ze voedingswaarde hebben natuurlijk.

Moderatoropmerking:
Verwijderd op verzoek
Laatst bijgewerkt door Muiz op 17-12-23 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht verwijderd.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 14:13

moonsparkle schreef:
Hoe doen jullie het met voer, houdt wat op de verpakking staat rekening met dat je ook nog trainingsnoepjes geeft? Ik denk het niet maar vind het daardoor wel lastig in te schatten hoeveel te geven. De fokker gaf een combi van geitenmelk met brokjes dat doe ik nu ook maar best lastig te bepalen hoeveel.

Ik gaf in het begin gewoon onbeperkt dus ze kon eten wat ze wilde: hield geen rekening met beloning. Maar Maisie moest sowieso wat meer aankomen toen.

Nu krijgt ze gewoon wat ze moet krijgen (wij kijken soort vannaar de verpakking, maar pro plan heeft een calculator daarvoor. Heel handig!). Maar we minderen niet met brok omdat ze trainingssnoepjes krijgt (frolics, (maaltijd)worst en zalmkoekjes wisselen we af). Maar zou gewoon even aankijken hoe het gaat en hoe ze groeien. Als ze wat te dik worden kan je altijd nog aanpassen :j

Heb eigenlijk nooit gerekend met beloningssnoepjes eraf tellen, altijd gekeken naar wat de hond doet qua gewicht en daar de brok op afstemmen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 14:14

moonsparkle schreef:
KimD schreef:

Moderatoropmerking:
Quote verwijderd

Maar waarom? Wat is de meerwaarde?
Laatst bijgewerkt door Muiz op 17-12-23 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 14:16

Is je pup te zwaar? Zo niet dan zou ik me nog niet te veel zorgen maken. Ze groeien nog veel en verbruiken als het goed is ook veel. Houd goed de bodyscore bij, kun je de ribben nog voelen en hebben ze nog een taille? Maar blijven ze wel goed aankomen?

Als je een beetje kwalitatief goede voeding geeft dan is de minimale hoeveelheid voer voor het gewicht van je hond/pup afgestemd op de benodigde dagelijkse inname van vitamines mineralen etc. Als je geen brokken specifiek geformuleerd voor puppy’s geeft zul je daar zelf wat meer in moeten duiken wat de minimale dagelijkse behoefte is.

Als je net aan de minimale aangeraden hoeveelheid zit is het dus wel verstandig om met je trainingssnoepjes inderdaad rekening te houden dat ze aanvullende voedingswaarde hebben, indien je de brok wil minderen omdat de pup te dik wordt.
Als je boven de minimale hoeveelheid aangeraden brok zit heb je ruimte om te minderen in brok. Maar als je pup niet te zwaar is en goed groeit zou ik me daar niet te veel zorgen over maken.

Is je pup voldoende gemotiveerd door de brok? Dan kun je die ook, in ieder geval in minder afleidende situaties, gebruiken voor training.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 14:39

Wij gaven gewoon wat op de verpakking stond los van eventuele trainingssnoepjes/snacks, maar we gaven ook een deel van zijn normale voer als beloning.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 15:09

Hij voelt nu gewoon goed aan, zaterdag woog hij 2,5 nu 2,8

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 15:10

Ik kijk normaal niet naar de verpakking maar kan me voorstellen dat dat met pups wel handig is. :)
Ik pas het voer aan op het oog, grofweg:
Ribben zijn te voelen met lichte druk: normale portie
Ribben zijn te voelen zonder enige druk: iets grotere portie
Ribben zijn niet of moeilijk te voelen: kleinere portie, halvering vd snacks (of kleinere snacks) en wat extra beweging.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 15:12

lor1_1984 schreef:
Ik kijk normaal niet naar de verpakking maar kan me voorstellen dat dat met pups wel handig is. :)
Ik pas het voer aan op het oog, grofweg:
Ribben zijn te voelen met lichte druk: normale portie
Ribben zijn te voelen zonder enige druk: iets grotere portie
Ribben zijn niet of moeilijk te voelen: kleinere portie, halvering vd snacks (of kleinere snacks) en wat extra beweging.

Bij mijn vorige hond keek ik ook al jaren niet meer op de verpakking maar bij een pup vind ik een richtlijn wel handig

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 15:45

Maar nogmaals, wat is de meerwaarde ervan om tot 6 maanden geitenmelk bij te geven?

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 15:58

moonsparkle schreef:
Dat raadde de fokkers aan om te geven tot en met 6 maanden, ik had er eerder ook niet van gehoord en kan er eerlijk gezegd ook niet heel veel over vinden(wel dat het erg vet is...) daarom ben ik ook aan het kijken naar het voer een voerschema. Het leek mij wel handig eerst aan te houden wat de fokker al deed

Geitenmelk is hier (= Canada) een zeer populair voedingssupplement, dus als je in het engels zoekt (goatmilk for dogs) zal je wel info vinden. Veel van de supplementen uit NL hebben ze nog nooit van gehoord, maar geitenmelk kan je overal krijgen voor honden. Het gaat dan wel om rauwe of gefermenteerde geiten melk waar de voordelen voor gelden.

Het is wel echt een supplement, en wordt gegeven voor de prebiotic die er in zit. Ze zeggen dat het ook het immuumsysteem ondersteund. Weinig honden zijn er allergisch voor, en sommige zeggen dat als je het als pup geeft het de kans op voedsel allergieën verkleind.

De richtlijn hier is 50 ml per 10 kg lichaamsgewicht.

Ik geef het zelf niet, omdat ik het ontzettend duur vind en ik mijn eigen yoghurt en kefir maak wat ze krijgen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 16:04

KimD schreef:
Maar nogmaals, wat is de meerwaarde ervan om tot 6 maanden geitenmelk bij te geven?

Moderatoropmerking:
Verwijderd op verzoek
Laatst bijgewerkt door Muiz op 17-12-23 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 16:17

moonsparkle schreef:
KimD schreef:

Moderatoropmerking:
Verwijderd op verzoek

Maar als een fokker dat advies geeft neem ik toch aan dat ze de bijbehorende documentatie levert omdat te onderbouwen?

Ik vind het voor een pup namelijk nogal een vreemde keuze, die discussie heerst ook steeds bij moederloze pups. Geitenmelk is ontzettend vet en veel honden krijgen er juist krampjes van.

Mijn eigen puppen krijgen vanaf nu ook geen melk meer (morgen vijf weken), zelfs aan hun merk ik dat puppymelk door de groei van hun darmen en spijsverteringgestel niet ten goede komt van de poep. Uiteraard de melk van Dana daargelaten maar die staat bijna droog, dus een dezer dagen is Dana niet meer dan het dessertbuffet. :+ :')

Zelf zou ik er nooit voor kiezen om zulk jong grut dan weer een andere vorm van melk bij te gaan geven. Laat die maag en darmen eerst maar eens doen wat ze moeten doen.
Laatst bijgewerkt door Muiz op 17-12-23 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-23 16:22

moonsparkle schreef:
KimD schreef:

Dat raadde de fokkers aan om te geven tot en met 6 maanden, ik had er eerder ook niet van gehoord en kan er eerlijk gezegd ook niet heel veel over vinden(wel dat het erg vet is...) daarom ben ik ook aan het kijken naar het voer een voerschema. Het leek mij wel handig eerst aan te houden wat de fokker al deed

Die geitenmelk skippen. Das alleen maar extra calcium die je in de groei juist niet teveel(of te weinig) wil geven. De puppybrok voldoet als t goed is gewoon in wat ze nodig heeft. Anders evt overstappen op een betere. :)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 16:23

Moderatoropmerking:
Verwijderd op verzoek
Laatst bijgewerkt door Muiz op 17-12-23 12:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 16:42

Gewoon doen wat jouw fokker jou aangeraden heeft.
Je doet er niks verkeerd mee en ik kan me voorstellen dat jouw fokker er niet op zit te wachten dat je achter haar rug om op advies van enkele bokkers, haar advies in de wind slaat.
Dat is al gelijk dé zet naar een verstoorde onderlinge relatie dus gewoon doen wat zij je aanraadde (het schaadt immers niet).

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 17:14

Wij hadden een brokkenpiloot hier afgelopen weekend. Jip is in de kennel ergens achter blijven hangen. De kennel wordt nu eerst weer nagecheckt voor ze hier in mogen.
Wij mochten dus een spoedritje naar de dierenarts. En ik was enorm blij dat dit gewoon op het eiland weer kon.

Hij is alleen wel gedwongen tot de kap. Dus hebben we inmiddels een comfy cone besteld. Ik ben er alleen nog niet helemaal uit of de L of XL beter past.

Vanmorgen hebben we alleen wel weer telefonisch contact gehad met de DA vanwege het feit dat er een hechting al foetsie was. Die is waarschijnlijk door de zwelling gesprongen. DA gaf wel aan dat ze er nu niet veel mee kunnen en dat we het even af moesten wachten.
Ik weet niet of heel blij ben met dat antwoord maar oke. :Y)

Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding

Afbeelding

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-23 17:30

Oh wat een sukkeltje agos. Beterschap Jip

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 17:32

Little_Gift schreef:
Gewoon doen wat jouw fokker jou aangeraden heeft.
Je doet er niks verkeerd mee en ik kan me voorstellen dat jouw fokker er niet op zit te wachten dat je achter haar rug om op advies van enkele bokkers, haar advies in de wind slaat.
Dat is al gelijk dé zet naar een verstoorde onderlinge relatie dus gewoon doen wat zij je aanraadde (het schaadt immers niet).

Ik ga me er nog even in verdiepen en misschien nog wat vragen over stellen aan de fokker

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 17:38

moonsparkle schreef:
Moderatoropmerking:
Verwijderd op verzoek

Je hebt de hond betaald, het is jouw hond. Het advies van de fokker is een advies, geen verplichting (tenzij contractueel vastgelegd natuurlijk). Als de fokker de moeite niet neemt om de boel te onderbouwen dan kun je alleen maar conclusies trekken uit je eigen onderzoek.

Het enige wat ik niet direct zou omgooien, zijn de brokken. Geef die enige tijd en stap dan over naar het merk wat je wilt voeren.

Ik stuur mijn pupkopers een boekwerk aan advies en tips & tricks, maar er staat in koeienletters boven dat ze ermee kunnen doen wat ze willen, het is immers advies gebaseerd op onze eigen ervaringen en onderzoek. De onderwerpen die ik benoem onderbouw ik allemaal waarom wij dat zo doen, vinden of trainen. Als iemand het ermee eens is, hartstikke goed, als iemand dat niet is, ook prima, doe wat je gevoel je zegt. Twijfelt een koper ergens over kunnen ze altijd appen, bellen of wat dan ook. Óók over het wisselen van voer.

De uitkomst van bovenstaande is wel dat op één na alle puppykopers een zak 15kg pupvoer hebben besteld en meer dan de helft het KVV wat wij voeren al in huis hebben. Die één wat geen brok heeft besteld voert volledig KVV, dus dat is ontzettend logisch.

Waarschijnlijk, zonder onderbouwing had geen enkele een zak besteld.

Onze puppy's hebben vandaag voor het eerst puzzels/slowfeeders gehad. Een dik kwartier lekker geklooid en op onderzocht en toen ging het lampje uit.

En vanmiddag lekker buiten gerend met de volwassen honden. <3

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Muiz op 17-12-23 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 17:54

CupCakes_ schreef:
Wij hadden een brokkenpiloot hier afgelopen weekend. Jip is in de kennel ergens achter blijven hangen. De kennel wordt nu eerst weer nagecheckt voor ze hier in mogen.
Wij mochten dus een spoedritje naar de dierenarts. En ik was enorm blij dat dit gewoon op het eiland weer kon.

Hij is alleen wel gedwongen tot de kap. Dus hebben we inmiddels een comfy cone besteld. Ik ben er alleen nog niet helemaal uit of de L of XL beter past.

Vanmorgen hebben we alleen wel weer telefonisch contact gehad met de DA vanwege het feit dat er een hechting al foetsie was. Die is waarschijnlijk door de zwelling gesprongen. DA gaf wel aan dat ze er nu niet veel mee kunnen en dat we het even af moesten wachten.
Ik weet niet of heel blij ben met dat antwoord maar oke. :Y)

[ [url=m/CbI2VA.jpg]Afbeelding[/url] ]
Spoiler:
[ [url=m/AYDT6l.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/OtpJd5.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ach Jip, wat een jaap zeg…. Veel beterschap! Hopelijk heelt het goed :knuffel: