Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amaris

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 12:18

Maar als het kuiken zich al aan het draaien is om bij de luchtkamer te komen kan het ei draaien toch al zijn harde werk weer min of meer teniet doen?

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 13:01

hier liggen de eieren. het enige wat ik me kan bedenken is dat de hen toch stiekem aan het broeden was. officieel zou er maar een paar dagen verschil in moeten zitten

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 15:10

@Truus, Nee kon helemaal niks merken dat dit de kip was die die walnoten legt.

ik deed de kippen naar binnen en deze sprong op het nest en ze zat wel ff bol maar het ei was er zomaar :+

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 16:14

zou ik me geen zorgen maken om Mw. kip. haha dr eigen soort eieren, zullen wel net zo lekker smaken.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 16:20

Ik zou haar vanaf nu wel Walnut gaan noemen :')

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 19:15

Een binnenren in de zadelkamer lijkt mij ook niet zo'n succes, idd stof en stank. Is écht niet lekker fris.

Mijn moeders zijn officieel gestopt met broeden en bekommeren zich alleen nog maar om hun twee kinderen.
En je raad het al: de hennen van mijzelf, die ik niet broeds kreeg, zijn broeds.
Er lagen nog twee eieren in het nest van de pleegmoeders en die heb ik nu maar onder de broedse hen geschoven. Ik denk niet dat het nog wat uithaalt, maar ze mogen tot vrijdag blijven liggen. Daarna gaan ze de mais in.
De kuikens groeien als kool. De vleugelpennen beginnen al door te komen en zo te zien worden ze hartstikke grijs. Leuk!!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 19:29

ik ben inmiddels al mijn kuikens kwijt icn mijn haantjes dus ik ben blij. heb er een aantal gehouden voor mijzelf. maar man o man wat kunnen ze goed vliegen zeg vliegen zo dik 10 meter ver en telkens over mijn hek. denk nu aan kortwieken maar heb dat nog nooit gedaan. hoe leer ik de juiste methode?

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 19:43

Ken je geen andere kippenhouder die het je kan leren?
Waar zit je ergens?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 19:48

ik zit in zuid flevoland

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 20:25

PBA_ schreef:
ik ben inmiddels al mijn kuikens kwijt icn mijn haantjes dus ik ben blij. heb er een aantal gehouden voor mijzelf. maar man o man wat kunnen ze goed vliegen zeg vliegen zo dik 10 meter ver en telkens over mijn hek. denk nu aan kortwieken maar heb dat nog nooit gedaan. hoe leer ik de juiste methode?

Instructie filmpje van levende have :

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 09:51

PBA_ schreef:

Ik heb laatst ook voor het eerst gedaan.

De eerste keer vriendin kip (Lotje, serama) laten vasthouden, vleugel gestrekt en goed gekeken welke veren weg moesten.

Tweede keer heb ik zelf Lotje gedaan, met linkerarm eroverheen op schoot gehouden, met linkerhand vleugen uitgestrekt en met rechts geknipt.

Het seramakuiken heb ik ook zelf geknipt op schoot.

Ik maakte me voor die eerste keer heel druk, maar het stelt echt NIETS voor. Je moet alleen niet te bang zijn om genoeg weg te knippen, want twee weken na de eerste knipbeurt vloog Lotje weer over het hek. Ze ontwikkelen vrij veel borstspieren en compenseren daarmee wat ze missen aan vleugel.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 15:37

bedankt daar heb ik wat aan. nu nog even het aandurven hihi

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 16:37

Jammer, als je in de buurt zat had ik het graag voor je gedaan. Maar je zit ongeveer 100km verderop.
Is het inmiddels gelukt?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 21:36

Ik ga het volgende week doen denk ik. Heb nu geen extra handjes.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 21:56

komt wel goed, is niks aan maar inderdaad genoeg wegknippen want groeit ook snel en toch niet teveel dat ze niet beginnen bloeden. Hier geen overvliegers maar overal waar ze toch maar 1 klein gaatje vinden _-:( kippenhok van 1000m2 en nog ontsnapt er altijd 1

ik heb ook eens een vraagje, mijn kip zit te broeden op mijn eend haar eitjes, komt dit wel goed als er kuikens zouden uitkomen? :=

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 21:57

Amaris schreef:
Maar als het kuiken zich al aan het draaien is om bij de luchtkamer te komen kan het ei draaien toch al zijn harde werk weer min of meer teniet doen?

Niet zolang je het ei niet met de punt naar boven zet/legt. Kuiken komt altijd via de stompe kant uit en de laatste dagen kunnen ze.niet meer draaien ivm ruimte gebrek

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 22:02

Fotsy, ik geloof wel dat je een kip op eendeneieren kunt zetten, maar geen eend op kippen eieren,
Wanneer de kuikens dan uitkomen en de eendenmoeder wil zwemmen dan verdrinken de kleine kippe kindjes ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 11:14

Hebben jullie nog leuke ideeën voor de inrichting van een kippenren? Hebben jullie bv schuilmogelijkheden? Begroeiing? Verhogingen? En zijn er goede tips voor een zandbad?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 11:20

Ik heb alleen een soort groente ruif buiten, zodat ze moeite moeten doen met lekkers pakken en het valt niet op de grond. Verder bestaat de hele vloer uit zand :) Heb er niets extra's in: Had ooit stokken buiten maar daardoor gingen ze niet meer in het nachthok :+

Ook geen planten, die gaan eraan :') al komen ze niet aan de buxus en de laurier :) maar oa de hortensia werd vakkundig ontmanteld :')

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 12:30

vuurneon schreef:
Ik heb alleen een soort groente ruif buiten, zodat ze moeite moeten doen met lekkers pakken en het valt niet op de grond. Verder bestaat de hele vloer uit zand :) Heb er niets extra's in: Had ooit stokken buiten maar daardoor gingen ze niet meer in het nachthok :+

Ook geen planten, die gaan eraan :') al komen ze niet aan de buxus en de laurier :) maar oa de hortensia werd vakkundig ontmanteld :')

Is buxus niet giftig ?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 12:35

Jawel, maar ze eten die blaadjes dan ook niet. Ze zijn wel heel druk met alles aan beestjes wat TUSSEN die blaadjes zit. Dus je doet ze er een groot plezier mee.

Bij mij wordt de hortensia juist met rust gelaten...

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 13:05

geen buxus, taxus of lugustrum of rododendrons op de hof, giftig voor allemaal mijn diertjes :D en wil geen risico nemen :P

maar kan helaas niet helpen, ben zelf nog aan het zoeken voor een goeie struik in het kippenhok, we hebben met de rennen zelf wat beschutting gemaakt en er staat 1 boom in maar alles wat ik al heb geplant gaat eraan, zelfs de laurier maar dan door de ganzen en eenden.
Ben benieuwd of er iemand iets weet. Bij mij loopt alles samen, vijf kippen, koppel ganzen, koppel eenden, en twee kalkoenen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 13:21

Op stal staat er bitterzoet tegen de ren aan (staat bij de buren op het perceel) verder wat kippen iglootjes en thats it

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 15:07

Kippen iglo?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 15:17

Amaris schreef:
Jawel, maar ze eten die blaadjes dan ook niet. Ze zijn wel heel druk met alles aan beestjes wat TUSSEN die blaadjes zit. Dus je doet ze er een groot plezier mee.

Bij mij wordt de hortensia juist met rust gelaten...

Klopt, buxus laten ze keurig staan :j en ze gaan op de grond actief op zoek naar beestjes :D

Hortensia is bij mij 2 jaar met rust gelaten, van een op andere dag had de oude door dat het blijkbaar lekker was :+ had alleen wat takjes nog staan :')