Ratteneigenaren verzamel u!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 17:25

Ik ga het even vragen, dankjewel!

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 17:34

Heb hier toen behandeld met de antischurft spray voor cavia's van Beaphar. werkt hetzelfde maar is tig keer goedkoper dan die doosjes met 2 pipetjes erin :+

Spray was geloof ik iets van 5,- is een flesje van 75ml. Doosje kost iets meer en zitten maar 2 pipetjes in. dat is dus in totaal 1 behandeling voor 1 dier, dat gaat nogal snel in de kosten lopen als je meerdere dieren hebt.

Heb toen de kooi grondig schoongemaakt met allesreiniger en daarna ontsmet met dettol.
Behandeling van de dieren na 10 dagen nog een keer herhalen.

Ik was er op deze manier zo vanaf. :)

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 17:46

Die antischurft spray voor cavia's van Beaphar heb ik ook liggen (van Zooplus) maar ik ben er niet tevreden over.
Ik heb nu een doosje met 4 pipetjes voor 6 euro dat vind ik niet duur en het helpt echt goed.
Je moet eigenlijk altijd zorgen dat er Ivermectine in zit, dat heb ik tenminste gehoord van een ervaringsdeskundige ;)
Met die spray van Beaphar is doseren ook erg moeilijk en ze kunnen het weer aflikken, met de druppels tussen de schouderbladen is dat moeilijker.

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 18:10

Ik draaide altijd die spraydop eraf en gebruikte een gewoon spuitje om het op te zuigen en dan een druppel in de nek te geven, dan kan je ook beter doseren op gewicht vind ik. Bij mij vond ik juist die pipetjes waardeloos werken :+

Vind 4 pipetjes (dus voor 2 dieren als je na 10 dagen nog een keer behandeld) voor 6,- zelf wel best veel.
dat flesje kostte iets van 5,- en daar kan ik er echt heel veel mee behandelen.
Dat van de Ivermectine klopt inderdaad :) wij hebben op school een fles Ivermectine staan die we zelf verdunnen met water maar dat is volgensmij niet vrij verkrijgbaar.

Saintelette

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 20:25

*\o/* *\o/* *\o/* mn voer is binnen!! Gelijk in de kooi gedaan en ze vielen meteen aan! Ook gelijk de vitamines in het water gedaan (dat daardoor wat geel uitslaat, is dat normaal? :P ) en dat drinken ze ook braaf op! :D ik ben blij!
Hopelijk eten ze nu wel alles op (nogal selectieve eters) en merk ik ook eccht verschil van het voer..

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 21:16

Haha ja geel water is normaal. Fijn dat ze het zo goed eten! Heb je er ook een calcium supplement bij? Dat heb je ook echt wel nodig!

Lies_Miek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 21:39

Ik gebruik meestal babyshampoo voor mijn kooi schoon te maken en de inhoud :=
Klinkt gek maar het ruikt lekker en is ook wel veilig voor de ratten.
Pipetjes heb ik hier ook wel eens gehad trouwens, beetje jammer met de naaktratjes :') maar het werkte toen wel, volgens mij had ik toen ook biotex gebruikt voor de kooi. Maar ik kwam uit op een half pipetje per dier dus had aan 1 doosje toen genoeg

Mijn dames zitten hier op Supasoft, is een heel fijn soort stro, met houtsnippers kreeg ik heel snel ammoniaklucht en een vieze plaklaag onderin. Supasoft vinden ze lekker om doorheen te scharrelen en ze maken graag nestjes ervan. Ze hebben nu ook sindskort een oud aquariumpje als grabbelbakje met lekker veel hooi, af en toe wat pitjes erin en ze gaan er lekker doorheen scharrelen

r_lolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 22:21

Bedankt voor de reactie's allemaal! Ik gebruik nu (sinds vandaag dus) in mijn gehele kooi back 2 the nature en moet zeggen dat dit mij tot nu toe heel goed bevalt! Ga voor de zekerheid ook al julle bodembedekkers nog maar even proberen, gewoon om te kijken wat het fijnste is. De ratjes doen het goed op deze bodembedekker.. eerst keken ze wel even zo van huh? euhmm.. baasje? dat is GRIJS en het loopt anders en liepen er héél voorzichtig op! haha, grappig om te zien!

@carr_friesje, ooh wauw! wat een knapperts! <3 Ik ben verliefd!

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 23:13

Als je een heel pipetje gebruikt voor een ratje ben je niet helemaal goed bij je hoofd..
voor het gewicht van 1ratje heb je maar de helft nodig hoor ;)

Beaphar voor de cavia/konijn spray is niet hetzelfde als de bestanddelen als die van die echt voor de ratjes zijn.
ze doden allebei de diertjes inderdaad,
maar die waar op staat voor ratjes, is voor de gezondheid van je ratje beter.

anders hadden ze wel ontvlooiingsspul etc. voor elk dier hetzelfde hè..

ik zal niet zomaar gebruik van maken van spullen die niet voor je ratje bedoeld ' omdat het goedkoper is'.
in verhouding overigens niet.
de spray voor de cavia mag je ratje niet aan likken, want is slecht voor hun speeksel aanmaak en hun lymfe systeem.. etc.
(nou een ratje kan overal bij en poets zich dus ook overal, een cavia is minder 'atletisch' en het is bovendier voor zijn speeksel niet echt schadelijk)

Daarbij werkt de spray enkele uren en is het pipetje enkele weken werkzaam..

je geeft de helft van 1 pipetje, dus ik vind persoonlijk 7,50 delen door 4 niet duur als het gaat om de gezondheid van je dieren!

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 00:14

Doel je dat nou op mij dat ik niet goed bij m'n hoofd ben???
Sorry hoor maar ik gebruik dit niet 'zomaar' omdat het goedkoper is....
Dit is mij door verschillende mensen verteld waaronder ook een aantal DA's...

Synulox gebruik je bij de ratten ook als antibiotica... is oorspronkelijk een honden/kattenmiddel...
Men gebruikt bij konijnen ook middelen die oorspronkelijk voor varkens/runderen/paarden zijn...

Als je een drupje in de nek doet en dit goed inwrijft zit het wel goed in de vacht hoor. en dan zal ie er inderdaad een keer met z'n pootje overheengaan met poetsen, maar die hoeveelheid die ze dan eventueel binnen zouden kunnen krijgen is niet echt noemenswaardig. Als het echt zo slecht was geweest zou het ook niet geadviseerd worden. Bij mij is er nog nooit 1 ziek van geworden, ik gebruik het ook voor de muizen en ook die zijn hierdoor nog nooit van hun stokje gevallen, dus dat zal allemaal wel meevallen. ;)

+ dat je het pipetje maar 1x in mag knijpen, als je dan maar de helft gebruikt voor je ratje ivm overdosering dan gooi je de helft dus al weg, wat ik persoonlijk zonde vind.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 00:26

Ik heb geen ervaring met mijt, dus daar kan ik je niet mee helpen helaas.
Ontzettend fijn Saintelette! Hier eten de dames het na een ruime tijd nog steeds allemaal op :D

Lies_Miek: Is dat stro niet stoffig? En wat bedoel je met hooi? Echt hooi zoals wat je voor konijnen koopt? Want dat is niet goed voor ratten, daar zitten bepaalde mijt (als ik me niet vergis, pin me er niet op vast) soorten in. Je kan het wel geven als je het eerst goed hebt ingevroren. Maar ik zeg altijd better safe than sorry en gebruik dus helemaal geen hooi(producten).

r_lolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 11:42

Volgensmij kunnen daar idd mijten inzitten ik heb mij laten vertellen dat als je het hooi 24 uur in de vriezer legt het wel gewoon kan omdat alles er dan uit is en het niet schadelijk meer is? Ik zelf zou het persoonlijk ook niet doen hoor... vind dat 10 x niks :=

Lies_Miek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 11:48

Jorinda, ik heb nooit gemerkt dat het echt stoffig is, het is heel fijngehakseld stro en voelt gewoon zacht aan. Houtsnippers geven bij mij krasjes op de naaktratjes, net als cotton comfort. Dus ik wil gewoon een fijne zachte bodembedekking voor ze.

En met hooi bedoel ik inderdaad hooi voor konijnen, ik laat het eerst ook in de vriezer liggen meestal maar ik hou mijn ratten ook heel goed in de gaten of ze geen mijt krijgen ondanks deze maatregel. Heb in al die jaren ratten en dat ze hooi kregen maar 1 keer meegemaakt dat ze mijt hadden.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 14:53

r_lolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 15:54

Ik dacht net in een keer, misschien is het leuk als we onze kooien en/of kamer laten zien waar onze ratjes in wonen? Ik zelf vind het altijd ontzettend leuk om kooien van andere mensen te zien qua inspiratie enzo! Kan ik uuuuuren naar kijken := Net foto's gemaakt, zal ik alvast met die van mij beginnen? en, tips zijn welkom natuurlijk! Dat vind ik wel fijn, dat ik weet wat ik eventueel zou kunnen verbeteren of dat jullie nog leuke ideeen hebben voor de kooi.

1.
Afbeelding
Dit is de kooi waar mijn 3 mooie meisjes in wonen, ben er nog steeds ontzettend blij mee!
*\o/*

2. Afbeelding
De 'kast'' waar alle zooi staat in die doos zitten hangmatjes handdoekjes enzo. Daaronder staat het voer en derest ja, dat kunnen jullie zelf ook wel raden!

3. Afbeelding Het uitzicht van de ratjes, zoals jullie zien staat er een radio, de ratten staan op een aparte kamer en vind het fijn dat als ik er niet ben de radio lekker aan staat voor ze.

4. Afbeelding
en zoals jullie zien een paardenzooikast! haha, ik zie werkelijk overal een zadelkamer in hier ligt alle zoooi die ik op stal toch niet gebruik ook liggen er handdoeken en dekbedovertrekken in. De nieuwe bodembedekker staat er ook in. een tas vol met kranten en daarbovenop liggen hele stellages aan buizen! :=

5. Afbeelding
Freggel <3

6. Afbeelding
Pwippppphieeeehh! oftewel Pip! <3

7. Afbeelding
Pooh <3

Zo, dat was hun kamertje/kooi en de ratjes zelf natuurlijk! Zoals ik al zei, ze hebben hun eigen kamertje en lopen dan ook regelmatig los! en binnenkort komen er 2 nieuwe ukkies bij :)

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 20:19

Pfft, heftig thuiskomen vandaag :(
Vanmorgen, Hummer aangetroffen in een aardig zwakke toestand. Ik moest examens maken op school, dus dat was natuurlijk belangrijk (anders ben ik zo'n kneusje...dan blijf ik liever thuis om op mijn huisdier te passen, want het einde was vandaag wel extreem in zicht)
Wel even gauw in een badje gedaan. Lekker lauwwarm. Ik dacht er wel aan, maar wist natuurlijk niet zeker of vandaag dan ook écht de laatste keer kon zijn. Nog even een laatste keer genieten van knuffels, kusjes, en even wegdommelen in mijn handen. Ik heb staan huilen toen hij in badje zat. Hij was té taai en dat heb ik hem ook verteld. Zo moeilijk om te zien hoe je oude vent inzakt als een skeletje met een velletje eromheen, maar alsnog kon genieten van de kleine dingen in het leven.
Afbeelding
Die ouwe taaie vent...die oude schat. Gekregen via de Fûgelhelling, binnengebracht als vondeling van de dierenbescherming, en ik als enige daar die hem aan durfde te halen en op schoot wilde nemen. Hals over kop een hok geregeld om hem te huisvesten. Hij wist mijn rattenliefde met 1 blik van zijn rode oogjes weer vuur te geven.
Tot bloedens toe heeft hij mij gebeten, door mijn nagel van de duim heen. We hebben elkaar een tijd niet begrepen, tot op de laatste paar weken. De pitbull in hem was gedoofd, en hij was een rustige rat geworden. Een rat die op zo'n niveau zat die ik ook begreep...niet eentje die je vingers aan wil vallen en, wat je ook probeert, niet in je nek wil zitten.

Afbeelding
Vanmorgen was de laatste ochtend van ons samen..ik heb je geknuffeld en vaarwel gezegd. Stiekem wetende, maar niet hopende, op wat er vanmiddag zou gebeuren.
Je hebt gevochten, gestreden...en nu eindelijk je rust die je verdient.
Lieve, lieve, lieve Hummer. Ik zal je nooit vergeten. Jij bent zo speciaal voor mij geweest, en dat zul je ook altijd blijven. Ik zal je missen kanjer! En je maatjes ook.

Vaarwel lieve schat, lets meet again, on the other side Y;(

r_lolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 21:21

Kippenvel en tranen in m'n ogen terwijl ik dit lees... Ontzettend veel sterkte Tigress! en wat een geweldig leven heeft hij bij je gehad.. Y;(

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 22:53

Heel mooi geschreven, sterkte! :(:)

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 23:04

Heel veel sterkte Marinda! :(:)

Zusje is hier de boel aan het terroriseren. Zij is altijd degene die ik het vaakst ergens vanaf of tussen vandaan moet plukken. :')

De hele kooi van mijn dames:
Afbeelding

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 23:11

Een doosje tampons is niet meer veilig voor mijn ratten... Echt hun favoriete speelgoed! :Y)
Ze jatten ze, halen uit het plastic, en maken ze dan helemaal kapot.
Zodra ze er 1 te pakken hebben worden ze helemaal wild!
Zou dit veilig speelgoed kunnen zijn of moet ik ze echt afpakken? Natuurlijk let ik er op dat ze het plastic niet opeten.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 23:49

Kaus schreef:
Een doosje tampons is niet meer veilig voor mijn ratten... Echt hun favoriete speelgoed! :Y)
Ze jatten ze, halen uit het plastic, en maken ze dan helemaal kapot.
Zodra ze er 1 te pakken hebben worden ze helemaal wild!
Zou dit veilig speelgoed kunnen zijn of moet ik ze echt afpakken? Natuurlijk let ik er op dat ze het plastic niet opeten.

Hier hebben ze dat eens met maandverband voor elkaar gekregen, haha! :')

Tigress, enorm veel sterkte met het verlies van Hummer Y;(

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 00:47

Sterkte Tigress, wat een mooi verhaal :)

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 10:45

Heel veel sterkte Tirgress. |(
Zo naar om je ratje te laten gaan.

Vanavond heb ik een afspraak bij de DA met Arie voor zijn bultje op zijn rug.
Loop steeds te malen, stel dat hij geopereerd moet worden..

Ik heb afgelopen periode twee ratjes moeten laten opereren aan een tumor, en beide zijn kort daarna overleden/alsnog ingeslapen. Toen heb ik gezegd: dit never nooit meer.
Maar nu het misschien weer zo ver is.. ik weet het echt niet!
Ik wil eigenlijk wel van te voren een keuze maken maar ik heb echt geen idee. ;(

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 10:46

Jorinda schreef:
Heel veel sterkte Marinda! :(:)

Zusje is hier de boel aan het terroriseren. Zij is altijd degene die ik het vaakst ergens vanaf of tussen vandaan moet plukken. :')

De hele kooi van mijn dames:
https://imagizer.imageshack.us/v2/381x5 ... 6/xrd2.jpg

Ik heb dezelfde kooi, ik mis alleen iets meer verdiepingen. Waar heb jij die vandaan? :)

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 11:05

Moeilijk Dribbel! Zeker met zulke ervaringen.. Wij zijn vorige week naar de da geweest en die zei zelf tegen ons dat de kans dat ze helemaal goed uit de operatie komen en nog lang doorleven klein is.. Hing ook wel een beetje samen met de plek waar bij Pip de tumor zit, maar hij was sowieso niet echt voor.. Als we het echt wilden had het wel gekund hoor, maar we hebben besloten er niks mee te doen..