Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hielkebro

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 15:49

Iemand enig idee wat dit is ?
Hier een kip die al een tijdje zulke eieren legt:

Afbeelding

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 15:51

Ik laat haar juist een weekje zitten omdat haar instinct zegt dat dat moet, dus dan mag ze even haar drang doen van mij, zij weet toch niet dat het voor niets is. Maar daarna moet het ook klaar zijn want ik vind het niet erg gezellig zo :Y)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 15:51

hielkebro schreef:
Iemand enig idee wat dit is ?
Hier een kip die al een tijdje zulke eieren legt:

[ [url=m/OZM1UL.jpg]Afbeelding[/url] ]

Huh?

Is het hard of zacht?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 15:56

Ziet eruit als een ernstig kalk tekort..

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 16:04

Is gewoon hard, alleen dit ei is net geribbelde chips..

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 16:05

Wind ei. Idd kalk tekort of jonge kip.
Extra grit en kalk geven en liefst insecten etc

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 16:08

Rivendell schreef:
Wind ei. Idd kalk tekort of jonge kip.
Extra grit en kalk geven en liefst insecten etc

Kipjes lopen elke dag in de wei.

Wanneer ze uit de wei gaan richting het hok dan loopt deze altijd naar de schelpjes terwijl ze in het hok ook gemalen schelpjes hebben.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 17:33

Ok.dan Is het iets heel anders. Even vragen op.het kippen forum?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 17:34

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 17:39

@janne, toch best wel grappig :=

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 17:54

Ik vind hem ook grappig janne :D
Maar ik heb dit niet eerder gezien, het is vreemd.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 12:59

Afwijking in de eileiders, zie je terug in de schaal

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 21:19

Goedenavond allemaal! Weer terug van vakantie, morgen zal ik even alles doorlezen van jullie.

Goed nieuws: we hebben twee kuikentjes en volgens mij moeten er morgen nog twee uitkomen. Morgen volgen foto's!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 21:34

Ik kom me hier ook eens melden :)
Ik heb vroeger ooit een kip gehad, lang lang geleden zelf uitgebroed, en nu we een paar jaar geleden verhuisd zijn naar het platteland en mijn oude konijnenren leeg staat wil ik toch graag weer eens een paar kipjes aanschaffen.
Nu vind ik het zelf erg mooi om wat ex-batterijkippen te redden. Over een paar weken wordt er hier in de buurt bij een kippenboerderij weer wat gered, en daar wil ik er dan graag een paar van overnemen.
Maar ik twijfel nog hoe veel. De omheinde en overdekte buitenren is 2x3 meter, ze kunnen naar de zadelkamer in (3x3 meter) waar ik een binnenren wil maken met slaaphok en leghok. En als ze gewend zijn mogen ze overdag onder toezicht in de wei loslopen.
Is dat ruimte genoeg voor drie kippen?
Hoe lang zouden ex-batterij kippen nog leggen?
En zijn er nog dingen waar ik op moet letten als ik kipjes ga uitzoeken? Alert, heldere oogjes..
Hoe lang duurt het ongeveer voordat ze hun verenkleed terug hebben, en moet ik ze tot die tijd extra warm houden?

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 21:43

8nnemiek schreef:
Ik kom me hier ook eens melden :)
Ik heb vroeger ooit een kip gehad, lang lang geleden zelf uitgebroed, en nu we een paar jaar geleden verhuisd zijn naar het platteland en mijn oude konijnenren leeg staat wil ik toch graag weer eens een paar kipjes aanschaffen.
Nu vind ik het zelf erg mooi om wat ex-batterijkippen te redden. Over een paar weken wordt er hier in de buurt bij een kippenboerderij weer wat gered, en daar wil ik er dan graag een paar van overnemen.
Maar ik twijfel nog hoe veel. De omheinde en overdekte buitenren is 2x3 meter, ze kunnen naar de zadelkamer in (3x3 meter) waar ik een binnenren wil maken met slaaphok en leghok. En als ze gewend zijn mogen ze overdag onder toezicht in de wei loslopen.
Is dat ruimte genoeg voor drie kippen?
Hoe lang zouden ex-batterij kippen nog leggen?
En zijn er nog dingen waar ik op moet letten als ik kipjes ga uitzoeken? Alert, heldere oogjes..
Hoe lang duurt het ongeveer voordat ze hun verenkleed terug hebben, en moet ik ze tot die tijd extra warm houden?

Ik kan zo geen antwoord op je vragen geven maar moeten ex batterij kippen niet minimaal 10 m2 ren hebben ? meende ooit zoiets te lezen, maar als je ze toch overdag (wat ik ook doe/heb) in de wei hebt, zal dat geen probleem zijn?!

En ik denk niet dat je toezicht moet houden want ze zoeken hun hok wel weer op en ze blijven wel in de buurt. (teminsten, ik doe de kippen los/in de wei en ik kijk er niet meer naar op die redden zich wel :o )

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 22:45

Ruim zat voor 3 kippen, daar kan menig kip van dromen. Zeker als ze op termijn overdag los mogen!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 22:49

Mijn ex legbatterij kipjes hebben nog geen half jaar gelegd. Daarna eileiderontstekingen en eieren zoals hierboven. Zeer pijnlijk. Ik ben heel vaak naar de kippendokter geweest.

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 22:56

Nog even op die walnoot hierboven terug te komen, wat moet ik nu met die kip ? het hindert mij niet dat ie walnoten legt maar ik weet niet of het de kip pijn doet oid..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 06:29

Ah wat sneu van die ontstekingen :(:) En geen idee waar het door kwam? Ik weet dat het bij vrouwen kan komen door te koude kleding, misschien dat kippen er ook gevoeliger voor zijn als het koud is en ze weinig veren hebben..? In ieder geval ga ik daar wel goed op letten! Is het wel te behandelen?

Fijn dat ik in ieder geval genoeg plek heb :) Ze komen uiteindelijk inderdaad gewoon buiten overdag. Alleen zitten er op het moment een paar vossen in de buurt. Hoe beschermen jullie de kippen tegen vossen en roofvogels?

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 10:13

Even vraagje over het zelf uitbroeden. Ik heb een broedmachine, waarbij ik zelf moet draaien, geen probleem. Maar nu had ik laatst geschouwd (met improfisorisch lampje) en lijken 2 eieren ca rond de 18 dagen te zijn ipv de 10 dagen die het had moeten zijn. Wat nu? gedeeltelijk draaien en gedeeltelijk niet? want v.a. 18 dagen mag je toch niet meer draaien?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 10:19

Maar dat kan toch eigenlijk niet? 18 dagen is dus op het punt van uitkomen. Ik zou niet meer draaien.

Juist met een broedmachine is tot op de dag te bepalen wanneer eitjes uitkomen, een week verschil is veel te veel.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 10:42

Om de kippen tegen de vos te beschermen hebben wij het gaas een halve meter ingegraven en daarnaast tegels gelegd, zodat de vos er niet onderdoor kan graven. Bovenlangs hebben we een stroomdraad lopen. De parelhoenders en fazanten hebben een overdekt hok.

Ex legkippen kunnen nog een hele poos vooruit wat betreft leggen. Ik denk dat je er een beetje geluk mee moet hebben ( maar das bij alle kippen) Als je kunt kiezen moet je de fitste eruit halen, heldere oogjes, niet teveel verkalkte poten, en enigszins wat veren. We gaan straks de winter in dus dan is het wel zo fijn voor de kip.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 10:45

hielkebro schreef:
Nog even op die walnoot hierboven terug te komen, wat moet ik nu met die kip ? het hindert mij niet dat ie walnoten legt maar ik weet niet of het de kip pijn doet oid..

Je ziet wel of de kip happy is, lekker rode wangetjes en kammetje niet bleek int gezichtje. kan je veel van aflezen.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 10:46

Ik zou de kippen niet in de zadelkamer laten, tenzij dat een kippoenkamer wordt. Ze maken er een zooi van. Alles onder een laag van soort stof, ze hebben hier een winter in de garage vertoefd. Met uitloop, maar dat was toch een bende...

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 10:50

Riddershow schreef:
Even vraagje over het zelf uitbroeden. Ik heb een broedmachine, waarbij ik zelf moet draaien, geen probleem. Maar nu had ik laatst geschouwd (met improfisorisch lampje) en lijken 2 eieren ca rond de 18 dagen te zijn ipv de 10 dagen die het had moeten zijn. Wat nu? gedeeltelijk draaien en gedeeltelijk niet? want v.a. 18 dagen mag je toch niet meer draaien?

Ik.heb wel eens vergeten te stoppen met draaien maar was geen enkel probleem. Ligt er wel aan of.je een vlak broeder hebt of één waar de eitjes rechtop staan.
Bij twijfel over uitkomst datum beter blijven draaien dan niet. Verkleving van.het kuiken aan de schaal Is schadelijker dan doordraaien