De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NAIWHL

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 19:47

Fijn dat het goed is gegaan! Nu op voor een vlot herstel :j

En het zijn rare beesten soms ja. Liefst zitten ze altijd zo dicht mogelijk op elkaar. Voor een kleffe stabiele groep is een nestje wel een uitkomst zo :')

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 19:56

Ze heeft ondertussen al zelf gegeten en er liggen al een paar keuteltjes dus voorlopig gaat het goed! Ze is wel nog wat suf en slaperig van de narcose. Ze likt ook redelijk veel aan haar buik, zou dat erg zijn?

Daar lijkt het wel op dat dat een goede groepssamenstelling is haha! :D

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 19:58

Ah wat goed dat ze al eet!
Is ze onderhuids gehecht? Best wel wat in het oog houden want veel likken kan leiden tot infectie.

En wat leuk die zandbak! Grappig zo allen op een hoopje!

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 20:10

Fijn dat ze al eet en keutelt :j
Veel likken lijkt mij niet meest bevorderlijk, in de gaten houden maar. Maar gigi is daar beter in onderlegd dan ik ben :j

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 21:42

Terwijl ik dit typ is ze naast mij weer lekker brokjes en weegbree aan het smullen :)). Ze is inderdaad onderhuids gehecht. Momenteel is ze al minder aan het likken, denk dat ze zichzelf vooral wou wassen toen ze weer thuis was, want ze was niet alleen aan het wondje zelf aan het likken. Heb het net nog eens bekeken en er zit wel wat wondvocht en achteraan ietsje bloed denk ik, maar verder ziet het er nog oké uit.

Edit: Heb ze nu in een binnenhok op handdoeken, wanneer zou ze weer naar buiten mogen?

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 09:10

Mijn DA gaf aan "hoe langer binnen, hoe beter". Omdat het daar lekker warm is en je het wat makkelijker schoon houdt. In ieder geval zolang de wond niet dicht lijkt (zoals wanneer er dus wat vocht te zien is), of het dier niet zo actief is als normaal (want dan houden ze zich niet warm). Ik heb dus gewacht tot mijn voedster wat actiever werd en de wond er gewoon schoon uitzag. Op dag 3 sloopte ze de binnenren zo'n beetje, dus dat was de dag :')

Ze had overigens zo'n truitje gekregen zodat ze niet aan de wond kon zitten. Vond ze verschrikkelijk, en de 1e dag was ze ervan overtuigd dat je er niet in kunt bewegen, maar het was goede afleiding. Ze heeft dagenlang aan dat ding zitten plukken i.p.v. aan de wond.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 09:45

Dat is wel een goede maatstaf inderdaad _O-

Zo'n truitje hebben we ook wel eens gehad voor de kat, die dacht er hetzelfde over :+ . Ik hou haar en de wond wat in de gaten en moest ze er toch teveel aan zitten ga ik er maar eentje halen.

Edit: Loesje eet en keutelt nog steeds. Ik vind ze wel heel rustig, is dat normaal? Ze komt wel eens kijken als ik in het hok bezig ben of eten kom geven (en eigenwijs als ze is haar handdoek opzij trekken en graven :roll: ), dus het is niet dat ze echt alleen maar stil in een hoekje zit, maar ze lijkt heel veel te slapen.

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 10:52

Hier waren de konijnen binnen en buiten ook niet met elkaar te vergelijken. Waar ze buiten de grootste klieren zijn, waren ze na de castratie allemaal een nacht binnen en enorm tam en rustig. Ik heb ze hier (waren alleen de rammen) na 1 nachtje weer buiten gezet. Zodra ze weer buiten zaten was het gedrag weer normaal.

En uit persoonlijke ervaring zeg ik wel dat narcose best een impact kan hebben. Misschien heeft ze nog gewoon een dagje nodig.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 11:27

Oké, dan moet ik mij nog niet teveel zorgen maken :)

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 14:59

Hier waren ze vaak een dag of 3 wat rustiger.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 16:13

Goed om te weten, dan kan ik ook met zoiets rekening houden.
Ik vond ze net al iets enthousiaster dan gisteren.

Wat weer naar buiten betreft, ze zitten volledig op zand, kan dat geen kwaad voor het wondje? :=

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 17:25

Hoe haat het MoppieFilou?
Hier gingen ze ook op zand. Maar kan mij voorstellen dat een herencastratie toch kleinere plekjes geeft dan voor een voedster.

Voor de mensen die verstand hebben van kleurslagen. Wat is Vettel eigenlijk voor kleur? Niet gewoon zwart toch?
Op zijn buik is hij ook licht van kleur

Afbeelding

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 18:02

Lijkt otterzwart

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 18:49

Zwart otter inderdaad!

Hier ging ze na die 3 dagen ook terug op zand. Wonde zag er toen al redelijk goed dicht uit. Dus wel even checken of het mooi geneest.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 19:41

Ze is weer helemaal de oude wat eten en keutelen betreft. Wel nog rustiger maar ik denk eerder dat dat te maken heeft met dat ze binnen in een klein hok zit, want had gisterenavond heel het hok "versierd" ( :') ) met wilgentakken en hoopjes hooi om ze wat bezig te houden voor de nacht en die was ze toch enthousiast aan het onderzoeken en ervan aan het eten. Ik doe ze liefst zo snel mogelijk weer naar buiten want ik heb medelijden met zowel Loesje als Lilly := . Wondje ziet er heel mooi uit, enkel achteraan zit een korstje/opgedroogd plekje, de rest ziet er goed uit. Wel een beetje reactie op het hechtmateriaal maar dat trekt wel weg.

Edit: Qua weer, gaat de overgang naar buiten niet te groot zijn? Typisch ook weer dat de temperaturen uitgerekend van dinsdag op woensdag gekelderd zijn :roll:

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 23:30

MoppieFilou schreef:
Ze is weer helemaal de oude wat eten en keutelen betreft. Wel nog rustiger maar ik denk eerder dat dat te maken heeft met dat ze binnen in een klein hok zit, want had gisterenavond heel het hok "versierd" ( :') ) met wilgentakken en hoopjes hooi om ze wat bezig te houden voor de nacht en die was ze toch enthousiast aan het onderzoeken en ervan aan het eten. Ik doe ze liefst zo snel mogelijk weer naar buiten want ik heb medelijden met zowel Loesje als Lilly := . Wondje ziet er heel mooi uit, enkel achteraan zit een korstje/opgedroogd plekje, de rest ziet er goed uit. Wel een beetje reactie op het hechtmateriaal maar dat trekt wel weg.

Edit: Qua weer, gaat de overgang naar buiten niet te groot zijn? Typisch ook weer dat de temperaturen uitgerekend van dinsdag op woensdag gekelderd zijn :roll:

Die paar dagen gaat het niet maken, zo rap wisselen ze nu ook niet van vacht.
Ze zitten nu apart zeker? Dan is het wel best niet te lang te wachten. Hier was dat na 3 dagen apart al terug gedoe namelijk..

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 00:02

Oké, dan ben ik daar al iets geruster over.

Ze zitten inderdaad apart. Ze zijn beiden wel enorm onderdanig en rustig, hebben zelfs bij de koppeling niks ruzie gemaakt, dus denk niet dat het problemen gaat opleveren. Maar zeg nooit nooit natuurlijk := .

Dan doe ik ze misschien morgen weer naar buiten. Misschien wel best het stro vervangen door iets zachter of is dat ook niet meer nodig?

gonniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 08:48

Lekker weer naar buiten en bij het vriendje, kunnen ze bij kou ook fijn tegen elkaar aan kruipen.

Hier met Luna weer even naar de dierenarts geweest. Na 28 dagen medicatie blijft ze toch wel scheef. Dus nog een keer controle, maar waarschijnlijk zijn dit restverschijnselen. De cuniculi heeft wsl een deel van de hersenen permanent beschadigd, waardoor haar koppie altijd een beetje scheef zal blijven. Ach ja, ook daar kunnen ze oud mee worden. Resultaat van het medicatie geven is wel dat ze zich nu iets makkelijker laat aaien

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 12:43

28 dagen is nog niet zo lang. Kan je niet nog verder proberen, misschien betert het nog wat?

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 23:34

Gonniee, dat is waar!

28 dagen is inderdaad niet erg lang, bij mijn dierenarts is het standaard 2 maanden behandelen. Zou persoonlijk bang zijn voor een terugval als je nu al stopt. Nu had mijn allereerste konijntje ook na die lange behandeling nog een scheef kopje dus het kan zeker wel. Bij hem is het in de loop van de jaren wel weer zo goed als recht komen te staan.

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-22 10:24

Hallo allemaal

Daar ben ik weer!
Ik heb wel meegelezen maar niet zoveel tijd gehad om mee te praten...

Naiwhl, wat een explosie van konijnen heb jij gehad zeg _O- hoeveel zijn er nou in totaal gebleven?

Gonniee, wat vervelend :(:)

=======================================

Hier is ook veel gebeurd dit jaar!
Heb in totaal 4 nesten gehad.
3 nesten zijn (bijna) tegelijkertijd in de groep geboren! Wat was dat een drukke maar wel leuke tijd! Super om te zien hoe respectvol iedereen met elkaars kroost omging <3 alle babys hebben een leuk huisje gevonden! <3 en krijg regelmatig fotos!

Toch gaan nadenken over fokken en besloten dat Bailey en Brownie mochten vertrekken ook omdat het niet lekker ging in de groep.

Afbeelding
Daarna zijn deze 3 dametjes gekomen om mijn fokkerijtje uit te breiden! <3

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 11:15

Zit ze weer buiten MoppieFilou? En ging het weer goed samen? En ik zou juist eerder stro houden. Vlas of kleine vezels kunnen denk ik juist makkelijker een wond in. Of denk ik dan raar? Hier lag in de hokken ook gewoon stro in elk geval. Al zitten ze daar in verhouding weinig in.

En wat een knappe meiden Kimberley. Ik vind de linkse echt helemaal geweldig.
En het opgroeien in de groep ging hier ook echt voorbeeldig. Zo leuk om te zien hoe dat allemaal samen gaat :))
-----

En Vettel Zwart Otter dus. Dank jullie wel! Ik vind hem zo'n knap konijn :j

En in totaal is alles gebleven Kimberley. We hebben nu 19 konijnen in totaal. Ik kan niks weg doen. Al heb ik wel een paar keer de kans gekregen om wat weg te kunnen doen. We hebben nu 3 groepen.
een groep van 2 (voedster en ram) samen met 7 cavia's
een groep van 8 (2 voedsters en 6 rammen)
een groep van 9 (7 voedsters en 2 rammen)

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 12:39

Kimberley, wat een knappe hangoortjes! <3

NAIWHL, ze zit nog niet buiten want toen ik het wondje gisteren nog eens checkte twijfelde ik toch over het plekje achteraan. Het is het plekje dat ze ietsje meer open laten staan om de draad naar binnen te kunnen trekken, dus op zich geen gekke plek voor een korstje. Voor de zekerheid een foto gestuurd naar de dierenarts en hij vond het toch lichtjes oppervlakkig ontstoken, dus ik moet het even ontsmetten. Ga ik vanavond doen en morgen nog eens en zou ze dan toch graag morgen weer naar buiten doen maar dat zien we dan wel weer.

Dat is wel waar. Ik dacht dat stro misschien in de wonde zou kunnen prikken. Heb nog wat van die papiersnippers over dus die kan ik er voorlopig ook wel even in doen eventueel.

Edit: Ik bedenk me nu net, hoe ga ik dat ontsmetten zonder dat ze het er meteen weer aflikt? :+ Sowieso genoeg eten voorzien voor erna, dan blijft ze er toch al even af, maar wat daarna?

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 14:50

@kimberley wat een knapperds <3

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 16:07

het is toch niet te filmen met konijnen he....
Nou heeft Zari (de kleinste) weer bedacht dat hij langs het hek omhoog kan klimmen tot hij door de spijlen kan _O-
Ik weet niet wat voor konijnen ik heb, maar wat een verschrikkelijk volk soms. Vanmorgen liep hij met de groep van Checo mee in de tuin. En daarna met de groep van Ziva. Ipv dat hij even wat tot zijn eigen groep aan de beurt is... Maar nee hoor.... _O-

edit: tegen likken heb ik geen goede oplossing MoppieFilou...