Puppy erbij 2018

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sastaic

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 09:02

Ik woon in borculo (noord oost gelderland) we zitten allemaal wel verspreid :+

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-18 09:19

haha dat zitten we zeker Sastaic :P

Sastaic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 09:51

Wat valt er allemaal onder het karakter van de hond?
Voor de test moeten we aangeven wat voor karakter wij bij ons vinden passen, maar ik kan niet zoveel dingen verzinnen :P
Ik had zelf bedacht
dominant - onderdanig
Zelfverzekerd - onzeker
Druk - rustig
Maar zijn er nog meer eigenschappen die ze met de karaktertest al kunnen zien?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 10:00

Sastaic schreef:
Wat valt er allemaal onder het karakter van de hond?
Voor de test moeten we aangeven wat voor karakter wij bij ons vinden passen, maar ik kan niet zoveel dingen verzinnen :P
Ik had zelf bedacht
dominant - onderdanig
Zelfverzekerd - onzeker
Druk - rustig
Maar zijn er nog meer eigenschappen die ze met de karaktertest al kunnen zien?

Aanhankelijk of zelfstandig?

Wij doen niet zoiets thuis, kijken wel of een hond bijvoorbeeld in een gezin zou passen maar echt een karaktertest niet.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 10:00

Dominant en onderdanig zou ik niet zo benoemen. Volgend die termen is Olivia heeeeel dominant en heeeeel onderdanig. Is maar wat je er van maakt en wat je aan kunt.

Ipv dominant gebruikt men tegenwoordig temperament. Hoe hoger het temperament hoe pittiger de hond kan zijn.

Druk en rustig zou ik ook meer energie levels voor gebruiken. Nog een leuk voorbeeld. Olivia heeft de hoogste energie level van haar nest. Toch is het de pup geweest die we onder de bank vandaan hebben moeten trekken omdat ze sliep.

Werkdrift zou je er ook bij kunnen zetten. Wil je een hond die graag wilt werken kf niet?
Jacht drift kunnen ze testen.

Maar hou een plaatje voor je van de ideale hond voor jullie en schrijf desnoods daar een stukje over.

Edit: aanhankelijk of zelfstandig kan ook beide zijn. Hond kan aanhankelijk zijn, maar ook zeer zelfstandig. Dus zou die twee los trekken van elkaar.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 10:04

Werkwilligheid, zelfstandigheid, koppig/eigenwijs, mensgericht, knuffelig, sportief, jachtinstinct

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 10:07

En recuperatie misschien? De pup waar wij voor gaan kan wel tamelijk snel onder de indruk zijn maar recupereert daar ook heel snel van. Een reu uit het nest mag je nog een pan naast laten vallen en beweegt helemaal niet. En dan is er een ook teef die ook snel onder de indruk is en veel meer tijd nodig heeft om te recupereren

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 10:09

Dominant zie ik ook niet als karakter, maar als gedrag. Dat kan zo enorm verschillen tussen de verschillende omstandigheden. Ik vind het ook niet echt temperament. Een hele pittige hond kan zich alsnog vaak onderdanig gedragen. Maar ik ben het wel eens met StonedRomy, hier ook honden die zowel als heel dominant als onderdanig beschreven kan worden.

Stabiliteit vind ik altijd fijn om te weten. Wat doet een hond als hij/zij schrikt of in een vreemde omgeving komt. Baasgericht ook.

Inderdaad, schrijf op wat voor jou een ideale hond is en geef dat door. Denk er ook aan welke dingen jullie het belangrijkste vinden en geef dat aan. Als er dan geen pup is die aan het ideaalbeeld voldoet, maar wel aan de belangrijkste punten kan dat alsnog heel goed passen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 10:12

Ik ben trouwens wel weer benieuwd naar de ervaringen van zo'n puppytest. Als mijn reu getest was als jonge hond was er een compleet andere uitslag uitgekomen. Die herstelde heel slecht als hij schrok, terwijl het nu een enorm stabiele hond is die bijna nergens van schrikt en anders binnen een seconde ook weer hersteld. Hij was ook een beetje een onzeker hondje, niet echt fel en geen haantje de voorste. Dat is heel snel veranderd. :=

Het enige wat niet veranderd is, is dat hij nog steeds enorm naar mij toe trekt, andere honden negeert en enorm graag wat wil doen. Voor mij de belangrijke dingen haha

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 10:14

Temperament verschilt inderdaad ook weer heel erg bij iedere situatie, maar klinkt al beter dan dominant. Honden zijn niet dominant en honden hoeven echt niet onder jou als baas te staan. Ze moeten naar je willen luisteren en voor je willen werken... Maar onder je staan?

Met deze termen werken is gewoon lastig voor iemand die geen studie ervoor heeft gedaan of jarenlange ervaring heeft. Zou gewoon beschrijven wat je belangrijk vindt en dan niet kijken naar de termen. Schrijf als je graag met een bal gooit dat gewoon op. Dan testen ze dat en niet een apport die als basis voor jacht wordt gebruikt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 10:17

StonedRomy schreef:
Temperament verschilt inderdaad ook weer heel erg bij iedere situatie, maar klinkt al beter dan dominant. Honden zijn niet dominant en honden hoeven echt niet onder jou als baas te staan. Ze moeten naar je willen luisteren en voor je willen werken... Maar onder je staan?

Met deze termen werken is gewoon lastig voor iemand die geen studie ervoor heeft gedaan of jarenlange ervaring heeft. Zou gewoon beschrijven wat je belangrijk vindt en dan niet kijken naar de termen. Schrijf als je graag met een bal gooit dat gewoon op. Dan testen ze dat en niet een apport die als basis voor jacht wordt gebruikt.

+:)+ Helemaal mee eens.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 10:17

MyWishMax schreef:
Ik ben trouwens wel weer benieuwd naar de ervaringen van zo'n puppytest. Als mijn reu getest was als jonge hond was er een compleet andere uitslag uitgekomen. Die herstelde heel slecht als hij schrok, terwijl het nu een enorm stabiele hond is die bijna nergens van schrikt en anders binnen een seconde ook weer hersteld. Hij was ook een beetje een onzeker hondje, niet echt fel en geen haantje de voorste. Dat is heel snel veranderd. :=

Het enige wat niet veranderd is, is dat hij nog steeds enorm naar mij toe trekt, andere honden negeert en enorm graag wat wil doen. Voor mij de belangrijke dingen haha

Hier geen puppy test gedaan, maar die van Olivia was iets geweest als ' hoge temperament, hoog energie, angstig.'

Maar is nu ook de meest stabiele hond. Schrikt nergens meer van en gaat 'enge vreemde dingen' eerst aantikken met haar snuit voor ze bedenkt of het eng is of niet. Slaapt enorm graag, maar op wandeling of training kan ze vlammen.

Ik persoonlijk vind de honden te jong voor zo'n test. Gedrag kan je met opvoeding nog zo veranderen en een beetje boeren verstand van de fokker zorgt er al snel voor dat een hond als Olivia niet naar een eerste keer hondeneigenaar gaat.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 10:30

Idd er zijn vele manieren om een hond te beschrijven. Maar misschien ook handig om te vertellen waar de hond voor bedoeld is. Moet hij als normale huishond functioneren of wil je er mee sporten? Moet hij veel temperament/energie/werklust hebben of niet? Moet die stoer/zelfverzekerd zijn of mag het ook wat bescheidener. Wil je een baasgerichte hond (maakt veel oogcontact, let heel erg op baas) of mag dat wat minder. Moet die al apporteerdrift hebben of niet?
Bij de test gaat het echt om aanleg, houding en reactie.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-18 10:57

Hier eigenlijk geen ervaring met die karakter testen. Boellie was echt eigenwijs een beetje brutaal en heel zelfstandig. In zekere zin issie dat nog steeds. :') gelukkig wel heel trainbaar. :)

Sastaic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 12:20

Bedankt! Ik ga dus mijn ideale hond beschrijven en aan de hand daarvan hopen een zo goed mogelijke match te krijgen. Ik weet dat de test geen belofte is voor hoe de hond wordt. en dat het grootste gedeelte af hangt van de training, de opvoeding en de dingen die hij mee maakt. En vooral hoe jij er als baas mee om gaat.
Daarom vond ik het ook zo moeilijk om de juiste karaktereigenschappen op de schrijven.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 12:27

Nou, op zich is karakter gewoon karakter. Daar valt weinig aan te veranderen door training of opvoeding. Je kan het wel wat veranderen dat de manier waarop het geuit wordt eventueel anders wordt. Neem bijvoorbeeld waaksheid of hondagressie. Dat zit in de hond, je kan ze wel leren hoe jij wil dat ermee omgegaan wordt, maar je kan het er niet uit trainen. Dat denken mensen wel, vooral als een hond dat gedrag niet meer laat zien, maar ze hebben een alternatief geleerd. Dat wil niet zeggen dat het niet alsnog in het karakter zit. En sommige dingen zitten er niet in en komen er dus ook niet uit, ondanks alle training. :')

Dat ik twijfels heb bij een test zo jong is niet omdat het nog verandert door training en opvoeding, maar omdat ze nog piepjong zijn en vol op in ontwikkeling. Sommige dingen kan je best zien al, maar andere dingen kunnen nog zo enorm veel veranderen, maar een goede fokker kan dat heel goed inschatten. :j

Loolotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 12:51

Ik ben benieuwd wat die testen gaan uitwijzen. Heb er wel vertrouwen in dat het in ieder geval wel wat zegt over de hond later. Verder hoop ik vooral heeel erg dat ik geen pup krijg met veel wit op de kop, dat vind ik gewoon lelijk.. :=

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 13:11

Hier nog een foto doorgekregen <3

Afbeelding

Charlotte446

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 14:50

Wat een scheetje xlaraaj <3

Wij hebben van de week besloten een pup te nemen *\o/*
De ouders van mijn vriend hebben 4 weken geleden een nestje gekregen en mijn vriend was er zo verliefd op. Moederhond helaas overleden, dat was echt zijn vriendin. Al snel was hij helemaal gek op 1 van de pups, dus besloten om die te nemen :D

Meet Broes, een kruising Berner Sennen x kruising Rottweiler/Ridgeback/Stafford

Afbeelding

Vanmorgen hebben we vast spullen gekocht, we zijn gelijk arm met alles in formaat XL/XXL :+

Nathalie18x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 15:01

Wat een schatje Lara !
Pittige kruising Charlotte, wel een dropje om te zien zeg! Sneu dat de moederhond overleden is.

Ik ben woensdag weer wezen puppyknuffelen! 1 juni mag ik haar ophalen.Zoveel zin in!
Vandaag alvast wat extra spullen gekocht, wat ik ga voeren ben ik nog niet 100% over uit. Afbeelding

Afbeelding
Mama is zo lief voor haar pups! ( ze zitten niet de hele dag in de bak, ze slapen hier s'avonds en het is lekker verwarmd)

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 15:11

Zo een liefde nathalie! Begint te korten he!

Welkom Charlotte en proficiat! Mag ik vragen hoe het komt dat de moederhond is overleden? Hebbje misschien een foto van de ouders? :)

Charlotte446

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 15:20

Wat een schatje Nathalie :)
Wij gaan het eerst proberen met Acana large puppy. Ik vond het ook heel moeilijk om iets te kiezen, bij elk voer lees je positieve maar ook negatieve reacties...

Dat weten we helaas niet xlaraaj... het gaat gelukkig heel goed met de pups :)
Ik heb niet echt goede foto’s, maar hier de paps en mams
Afbeelding
Afbeelding

Sastaic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 15:23

Welkom charlotte!
En 1 juni is al snel nathalie! Leuke pup ook <3

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 15:40

Leuke pups!!

Pittige kruising uit rassen waar redelijkwat ezondheidsproblemen in voorkomen. Zijn er gezondheidstesten uitgevoerd op de ouders?

Kenai is vandaag op de show in Wieze 2e van zijn klasse geworden met een zeer goed. Met geweldig commentaar. Perfect gebouwd en perfecte beweging bij het rond gaan. Enkel op de rechte lijn loopt hij scheef (als Kenai het beu wordt dan durft hij lopen zoals een wijkend paard). Nu werken aan zijn rechtdoor lopen :D

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 15:46

Was dat een bewuste krusing..? := Lijkt me erg pittig..
Pup ziet er wel erg leuk uit, ben benieuwd hoe ze uitgroeien.

Loolotte, voor welk ras ging jij? Hopelijk ligt het uiterlijk van de pup je ook wat, ik neem aan dat je wel mag zeggen wat je voorkeur is en dat ze daar een beetje rekening mee houden?
Al zal je vast wel wennen aan die ‘lelijke witte kop’. :p