Het "actief trainen met je hond" topic!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Re: Het "actief trainen met je hond" topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 09:44

Guinness loopt nog steeds ietwat mank, als dat vrijdagmorgen niet weg is ga ik een foto laten maken...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 12:30

Hopelijk niks ernstigs, Kim!

Hier net even korte trainingssessie gedaan. Volgen aan de hand doet hij netjes, maar met afbouwen van die hand stopt hij met kijken en loopt gewoon mee. Hij blijft keurig in de buurt, draait zijn hoofd wel om mijn been, maar geen contact. Dat is een beetje jammer, dus daar zijn we mee aan het spelen geweest. Eerst met bal onder mijn oksel, maar dat loopt ongemakkelijk. Nu dus geprobeerd met bal in linker borstzak en langs de muur tegen het scheef lopen. Ging eigenlijk veel beter! Vanavond even overleggen met trainster hoe verder te bouwen.

Straks nog een keertje oefenen met apporteren, of in ieder geval het blok vast houden. Dan vanavond naar de club en weer trainen. (Thuis is het nog geen 5 minuten per keer en op de club 10 minuten ;) )

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 13:34

En wat als je je hand na een aantal passen weghaalt? Blijft hij dan ook kijken of is het contact dan direct verbroken? Anders zou je een klik kunnen geven als hij naar je blijft kijken, direct nadat de handhulp weg is ;) En vanaf daar uitstellen.

Ooh, balen Kim. Heb je een idee waardoor ze is gaan manken?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 14:54

Het lastige is dat met aan de hand volgen er geen oogcontact is. Het staat er een beetje onhandig, maar we leren ze eerst touchen en dat vervolgens met lopen ook. Hij loopt dus met zijn neus tegen mijn linkerhand. Dan leert hij wel in de goede positie lopen qua lijf (wat hij nu netjes doet). Het is alleen de bedoeling dat hij ook met de hand een paar cm hoger de hand blijft volgen en dat doet hij niet. :+ Van daaruit zou je namelijk die hand naar je toe kunnen brengen, waardoor ze naar je gaan kijken en uiteindelijk weglaten, maar zover zijn we nog lang niet. Zodra je de hand weghaalt, is meteen die focus op die hand weg,vandaar dat we zijn gaan proberen met de bal. Dat is simpel gezegd hem in de zit zetten, wachten tot hij kijkt, dan commando volg en heel langzaam weg stappen. In het begin na 1 pas belonen, nu is het na 2/3 passen waarbij hij kijkt en recht loopt.

Zo dus eerst:
Afbeelding

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 15:03

Aah, ik snap'm :D Weet/ snapt hij al waar hij moet lopen tijdens het volgen of is het pure focus op de hand? Ik ken deze methode wel, maar gebruik 'm niet. Vandaar dat ik je even probeer uit te horen ;)
Is het niet handiger om ook te belonen als hij naar je kijkt tijdens de zit? Dan legt hij wellicht de link al dat kijken= koekje/ bal

Kan hij je hand aan beide kanten touchen? Dan kan je misschien je hand op je heup leggen en dan kan hij toch je hand touchen. Al is die stap misschien te groot. Ik ben benieuwd naar de tips van je instructrice.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 15:27

Dank je voor het meedenken! :D
Hij snapt wel de plek waar hij hoort te lopen. Daar blijft hij ook keurig lopen zonder die hand, alleen loopt hij dan met zijn kop tegen mijn been aan. Hij kijkt dus langs mij heen naar de andere kant. *Ik kan het niet echt duidelijk omschrijven :') * Qua lichaam weet hij het dus wel, qua kop niet.

We hebben het kijken al vanaf het begin beloond (vanaf 8 weken al als hij toevallig oogcontact maakte), daar krijgt hij nog steeds een aai voor en soms ineens wel de bal. Dat wisselen we af. Ik gebruik geen clicker, maar wel een clickerwoord. Als ik goedzo zeg is de oefening afgelopen en volgt de beloning. Als ik braaf of keurig zeg is dat al een beloning voor hem of ik geef hem een snoepje, maar dan is de oefening nog niet klaar. Dat wachten tot hij kijkt is dus maar heel kort.

Hij kan beide kanten touchen inderdaad, maar op heup ben ik bang dat hij scheef gaat? Welke manier gebruik jij?

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 17:01

Hihi, ik snap wat je bedoelt ;)

Ik ben begonnen met naast zitten en kijken= beloning. Toen dat kwartje viel, de beloning langzaam uitgesteld tot +/- 1 minuut. In diezelfde periode het commando 'volg' aangeleerd met een snoepje voor de neus/ hand touch ;)
Uiteindelijk wil je deze commando's combineren... Dus ik vroeg eerst de aandacht, commando 'volg' en zette 1 pas (1 been stapt weg, andere been blijft op dezelfde plaats staan ;) ) en dat belonen.

Zelf heb ik ervoor gekozen om in de leer periode met een ultieme beloning te werken. Voor jou is dat bijvoorbeeld de bal. Als de oefening goed gaat kan weer overstappen op een voer of stem beloning. Uit eigen ervaring merk ik dat de hond een duidelijke voorkeur heeft qua beloning. Probeer zolang je in de aanleerfase zit met hetzelfde (speeltje/ voertje/ stem) te belonen ipv ene keer speeltje en de volgende keer, terwijl het dan ook super gaat, 'maar' te belonen met een schouderklopje.

Ik kreeg de tip: 'doet je hond perfect wat je wil = ultieme beloning. Doet de hond wel wat je vraagt, maar niet 100% goed/ snel genoeg dan toch belonen met een beloning die minder favoriet is. Een hond heeft door dat hij beter moet presteren om de ultieme beloning te krijgen.'

Persoonlijk denk ik dat je het scheeflopen kan opvangen door zelf grotere passen te maken. Uiteindelijk wil je in de GG dat de hond aan je been 'plakt ;)

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 22:58

Het gehoorzaamheids-/appèlwerk doe ik al te lang niet meer, daar kan ik niet echt iets zinnigs over zeggen maar gelukkig zijn er al anderen met goede tips.

Vanavond lekker agility getraind met de (jarige) Tapas. Het ging heel erg lekker, we waren maar met zijn vieren dus we konden heel veel doen. Eigenlijk ging zo goed als alles gewoon goed vanavond, mijn timing en positionering klopte, Tapas was er goed bij en erg enthousiast, en we kregen mooie lijnen en stukken voor onze kiezen. Het zou super zijn als ik deze positieve "vibe" vast weet te houden tot en met zaterdag in Uden. We gaan het zien!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 22:59

Dat hebben wij ook allemaal gedaan. :j Grotere passen werkt hier alleen niet, juist veel langzamer lopen en opletten waar de bal (of beloning) vandaan komt. Onder oksel draait hij scheef, in linker borstzak niet. Wij werken ook met ultieme beloning, maar alleen als hij het super doet. Sommige dingen zijn alleen lastig aan te leren met de bal, dan dat doen we met voer. Nu heb ik ook twee soorten voer, één voor de normale beloningen en één voor super dingen (en dingen aanleren)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 17:56

Vandaag hebben we een prachtige nieuwe plek ontdekt.
We kwamen aan en hadden echt zoiets van: wow!!

En dat op nog geen kwartiertje van huis.
Ik denk zo dat wij hier heel erg veel uurtjes gaan doorbrengen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 17:59

Mooi plekje

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 18:13

Wow!
Lijkt wel een ver land

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 18:31

Wat een lekker plekje! Mogen honden vast niet legaal los :P

Ik ga mn best doen wakker te blijven tot 00.00 uur, vanavond opent de inschrijving voor de dogtrail en die is met een kwartiertje vol, wordt hard mn best doen en snel alles intypen hahaha

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 18:48

Ik zei nog, het water is net zo helder als de baaien in Griekenland.
erg mooi :j

Er stonden geen borden mbt honden.
Er waren er genoeg en allemaal los dus volgens mij wordt het wel gedoogd.

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 21:28

Het lijkt inderdaad wel een mooie plek ergens in het buitenland, lekker om dat zo om de hoek te hebben!

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 22:04

Wauw, heel mooi! Als ik dat soort plekken zie kan ik nog minder wachten om weer te wandelen met m'n hond!

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 23:32

Praaachtig! Waar is dat als ik vragen mag?

KarinW86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 07:20

Prachtige plek!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 07:46

Het is in budel, het meest Zuid oostelijkste puntje van Brabant.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 19:30

Ik ga mee met de dogtrail in september :D :D Meer mensen van hier?

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 19:33

ik niet

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 20:26

Nee, ik niet. Wij zijn dan onderweg van Oostenrijk naar huis na 2 weken Dog Walk Trail.

Morgen weer vroeg op, dit keer voor de agilitywedstrijd in Uden. Een 4-rings wedstrijd, ben benieuwd of Tapas daardoor anders is dan op de gebruikelijke 1 of 2-rings wedstrijden.
En dit keer ook het spel lopen, aangezien deze meetelt als voorronde voor het NK voor teams, waar ik aan meedoe.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 20:33

Succes morgen!
En dat is ook heeeel leuk :D
Ik ga mee met het Collie-team :D

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 20:58

Succes!
Morgen lekker trainen en zondag mama jarig

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 23:23

Ik doe ook mee Hilde :)
Succes morgen Odin!!

Ik ben dood! Maar de training ging super :)