Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Imker

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 19:50

Het is niet mijn hobby om kippen te slachten, maar onnodig laten lijden kan ik niet aanzien. De kans dat hij het zou overleven was maar 1% (op de één of andere manier is een zieke kip gelijk een dooie kip). Dan maar hakkietsjakkie.

De haan heeft idd gezorgd voor het nageslacht.

heathfield

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 18:12

Haai ik kom hier even binnenvallen :D
Misschien kennen sommige mij van het topic met de 4 hanen en 1 hen :')

Vanavond bij nieuwe brahma kuikens kijken, van verschillende leeftijden.
Dus als hier nog mensen zijn met tips voor meer suc6 qua geslacht hoor ik ze graag
:))

Ik zal voor de geïnteresseerden ook ff foto's plaatsen van mn nieuwe aanwisten *\o/*

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 22:16

Pieteritus1 schreef:
Het is niet mijn hobby om kippen te slachten, maar onnodig laten lijden kan ik niet aanzien. De kans dat hij het zou overleven was maar 1% (op de één of andere manier is een zieke kip gelijk een dooie kip). Dan maar hakkietsjakkie.

De haan heeft idd gezorgd voor het nageslacht.

Toch mooi dat de haan daar nog voor heeft gezorgd! Misschien zit daar een geschikte opvolger bij?

Als ze zo reageren is het idd einde oefening. Enige dat dan nog volgt als je niets doet zijn stuiptrekkingen en de pijp uit. Mijn kip stierf zo letterlijk in mijn handen op die manier, ook geen fraaie dood -O-

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 07:07

heathfield schreef:
Haai ik kom hier even binnenvallen :D
Misschien kennen sommige mij van het topic met de 4 hanen en 1 hen :')

Vanavond bij nieuwe brahma kuikens kijken, van verschillende leeftijden.
Dus als hier nog mensen zijn met tips voor meer suc6 qua geslacht hoor ik ze graag
:))

Ik zal voor de geïnteresseerden ook ff foto's plaatsen van mn nieuwe aanwisten *\o/*

Ik heb er zelf nog niet veel verstand van maar ik las ooit op het kippenforum de dikte van de pootjes?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 09:28

Yo kippenpeople... wellicht kunnen jullie mij helpen met het beslissen wat voor hek ik om de buitenren moet zetten...

Er staat nu zo'n puppyren panelending omheen, maar dat is 1: niet erg mooi 2: niet erg degelijk en 3: de kippen vliegen er overheen...

Dus ik wil een mooier, degelijker en vooral hoger hekje. Mijn eerste idee was schapenhek, maar mijn pa zei dat het dan wel jammer is dat je daar niet zo handig doorheen kijkt, en daar zijn de kips toch vooral voor, om naar te kijken.

Dus nu ben ik aan het denken om een tuingaashek te maken, maar.... ik heb zoiets nog nooit gedaan.

Iemand tips hierover? Hoeveel ruimte tussen de palen, hoe maak je het gaas vast aan de palen, dat soort dingen?

Of kijk je wel goed door schapenhek heen? Iemand wellicht ervaring hiermee?

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 10:02

Ik heb zoiets, omdat groen is kan je er wel makkelijk doorheen kijken.
Afbeelding

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 10:24

Dat ziet er strak uit! Dat is ook tuingaas denk ik he? Ik zou het met houten palen gaan maken, en een hoogte van 1 m of 1.10 m is voldoende.

Heb je dat zelf gemaakt?

Ik heb net mijn hele tuin laten leeghalen en laten bestraten dus het geld is even op om een mooi hek te laten maken.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 10:27

Ja mijn vader. Palen in de grond en gaas erlangs. Poort is van Cranenbroek. Onderlangs het ik kuikengaas gedaan (ook groen) en aan de zijkant zit nog van dat groene donkere, omdat de haantjes vaak vervelend naar elkaar doen door de draad :P.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 10:27

Foto is wel van 5 jaar geleden toen pas gemaakt was. Ondertussen ziet het er al anders uit en zijn fokweides voor mijn Serama's.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 10:28

Cranenbroek is een goed idee, voor houten palen en het gaas. Ik denk altijd gelijk Gamma, maar Cranenbroek is in veel gevallen een betere optie.

Hoe is het gaas aan de palen vast gemaakt?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 10:42

Is 1.10 echt genoeg? Ik ben aan het puzzelen waar ik de ren wil en ik heb naast de stal een deel wat al omheind is voor onze vroegere hond. Maar: Helaas maar een meter, 1.10 hoog want de hond sprong niet. En een nieuwe hoge poort , twee stuks, is zo zonde van het geld.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 11:23

Voor mij is 1.10 wel voldoende. Het hekje dat er nu staat is 70 cm en daar komt de cochin met enige moeite overheen. Maar gezien de moeite om over 70 cm te komen, gaat 1.10 echt niet lukken. Zeker niet als ze straks zwaarder is. Ze is nu nog vrij kuiken, dus vrij licht. Helaas ondanks de moeite vliegen ze er toch meerdere keren per dag over en ik wil dat gewoon niet. Ze hebben hun stuk en daar hebben ze maar te blijven.

Lotje de serama zal het misschien net wel lukken (normaal zonder moeite, maar ze is gekortwiekt) maar zij is natuurlijk een heel vliegerig ras. Van haar is het ook niet zo erg.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 11:58

Ik heb martergaas, dus daar heb je niets aan := ivm marters ook alles dicht.

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 12:03

Hé Amaris, je had toch een omlet-net-hekwerk-systeem? Is die gesneuveld?

Hier heb ik een ren van schapenpaaltjes, waar op een halve meter hoogte kippengaas achter zit. Werkt ook goed.
Ik maak ff een foto...

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 12:06

Afbeelding

Afbeelding

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 14:03

Ja dat net was niet mooi meer. En het is me net te hoog. Ziet er niet mooi uit.

Wat zijn schapenpaaltjes en hoe kom je daaraan? Ziet er leuk uit zo!

Zoiets moet ik toch kunnen maken...

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 14:16

Weet niet hoe dat heet... Schapenafrastering?
Lmgtfy

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 14:20

Schapenhek? :o?

http://nubuiten.nl/schapenhek-10cm.html ... wwodRCUMAg

Ook bij van cranenbroek gekocht, maar iedere doehetzelfwinkel die ook hekdingen verkoopt, heeft dit.

Dat kippengaas onderin heb ik zelf extra toegevoegd. Voor die krieltjes was de uitdaging te groot om te proberen of je toch niet, als smalle kip, *plop* jezelf tussen de paaltjes te kunnen frotten...

Edit: even foto ren toegevoegd, zonder kippen want die lopen altijd in de tuin

Afbeelding

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 14:36

Het optionele stuk is nu bestraat met kinderkopjes.
Zou ik daar de stenen verwijderen en grond op laten storten, gewoon grond op laten storten en inzaaien of het verhard laten dat ze niet in de modder komen te zitten en bijvoorbeeld in een moestuinbak gras zaaien en die er heel aantal naast elkaar plaatsen?

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 14:43

Urielle, misschien voor jezelf een looppad in het midden laten liggen van kinderkopjes, de rest eruithalen en de ene helft naast je looppad inzaaien met gras en tijdelijk afzetten? Dan hebben ze de andere helft om te scharrelen. Is het gras gegroeid, het gras openzetten en de andere helft tijdelijk dicht om gras of ander zaad te laten groeien?
Sowieso een paar struiken plaatsen waar ze onder kunnen tegen regen, felle zon... Kippen zijn bosdieren dus struikjes zijn erg welkom.

Grond storten hoeft niet als je gewoon de boel omspit.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 14:55

De ene kant is sowieso afgezoomd met de beukenhaag van mijn buren, die nu nog door het gaas groeit en straks vast niet meer alsde kipjes ze gaan snaaien. Daar wilde ik her en der grote kuipen plaatsen met bijvoorbeeld bamboe en vlinderstruik. En op de andere kant tegen de stalmuur een boomstam oid. Goed idee?

Het is een smal langgerekt stuk dus een middenpad kan ik helaas niet maken. Ik kan wel de stalkant ontdoen van stenen, maar volgens mij is de grond eronder echt keihard. Is dat echt nog te spitten?

AnnaXBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 15:00

Ik kom me ook melden. :)
Wij hebben een paar maanden terug wat keukens gekregen van kennissen en nu worden ze ondertussen wat te groot voor hun aquarium. Dus plan is om een buitenhokje voor ze te bouwen. Het zijn 2 sebright hennen.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 15:24

Amaris schreef:
Cranenbroek is een goed idee, voor houten palen en het gaas. Ik denk altijd gelijk Gamma, maar Cranenbroek is in veel gevallen een betere optie.

Hoe is het gaas aan de palen vast gemaakt?

uuh met zo'n draad gewoon eraan gebonden. :P

heathfield

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 17:00

Leuk AnnaXBoy, ben je nog van plan er een haantje er bij te nemen?

Bij deze nog even een foto van m'n brahma kuikies :D
Een wat oudere lemon pyle en een jonge meerzomig patrijs?

De lemon is in haar ugly phase :(:) Maar al bijna "klaar"
Afbeelding

En zo liggen ze nu samen <3
Afbeelding

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 09:19

_Floss_ schreef:
Schapenhek? :o?

http://nubuiten.nl/schapenhek-10cm.html ... wwodRCUMAg

Ook bij van cranenbroek gekocht, maar iedere doehetzelfwinkel die ook hekdingen verkoopt, heeft dit.

Dat kippengaas onderin heb ik zelf extra toegevoegd. Voor die krieltjes was de uitdaging te groot om te proberen of je toch niet, als smalle kip, *plop* jezelf tussen de paaltjes te kunnen frotten...

Edit: even foto ren toegevoegd, zonder kippen want die lopen altijd in de tuin

[ [url=m/bygOcI.jpg]Afbeelding[/url] ]

Jaaaa nu zie ik het! Jij hebt een schapenhek maar dan met heel veel ruimte tussen de paaltjes. En daar zelf gaas aan gezet. OOK slim!

Ik zat dus in eerste instantie te denken aan zo'n schapenhek, maar ik dacht dat de palen niet te ver uit elkaar mochten staan want dan kunnen de kippen er tussendoor. En toen zei mn pa dus als de palen dichter bij elkaar staan, dan zie je de kippen weer niet.

Maar dit is ook een oplossing: schapenhek met grote ruimtes ertussen en daar zelf nog gaas tegenaan zetten.

Slimmmmm.....

Nu denk ik als snelle oplossing aan dit:
http://www.benchkoning.nl/puppyren-hond ... etail.html