Het grote gerbiltopic!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Roosje01

Re: Het grote gerbiltopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 11:45

Mijn mannen stoeien ook alleen vechten hebben ze nog nooit gedaan.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 12:05

Mijn dames hebben wel eens een klein opstootje, maar ze vechten niet als ze goed gekoppelt worden of al hun hele leven bij elkaar zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 12:05

De mijne vechten ook niet. Alleen als de ene net een wat lekkerder brokje heeft kunnen ze wel eens stoeien haha!

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 12:16

Mijn gerbils vochten wel en uiteindelijk was er eentje dood, maar die was waarschijnlijk ziek en werd daarom verstoten. Ze was niet zodanig beschadigd dat de andere gerbil haar vermoord heeft.
Ik heb toen een nieuwe gerbil erbij genomen en rustig gekoppeld en die gaan ook al een jaar ofzo goed samen. Waren een jaar oud ongeveer toen ik ze ging koppelen.

Rebekka78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 12:17

Oh wat een fijne berichten om te lezen. (behalve die van jou xmanon. :( )Ik zal mijn angst even toelichten.

Vroeger heb ik een keer 2 rusjes (hamsters) bij elkaar gehad omdat de dierenwinkel zei dat dat zo hoorde. Inmiddels weet ik uiteraard beter, maar voor 1 van de twee hamsters is dit niet goed afgelopen. Ik ben toen terug gegaan naar de dierenwinkel omdat het leek of ze toch veel ruzie maakten. Daar zeiden ze doodleuk dat het rangorde bepalen was. Gevolg 1 dode hamster de volgende ochtend. En het was ook nog de meest tamme. -O-

Twee jaar terug twee roborovski dwerghamsters bij een fokker gekocht. Die kunnen wel samen. Is ook een half jaar goed gegaan en toen gingen ze toch vechten. Uit elkaar gehaald, nog een paar keer proberen te koppelen, maar geen succes. En toen hadden we twee kooien. Geen probleem omdat ze niet zo heel veel ruimte nodig hebben.

Mijn angst is dat mijn toekomstige gerbils ook ruzie gaan maken en ik heb helaas geen plek voor 2 aqua's van 1 meter lang. Dus toen las ik over de shawi gerbil en leek me dat een goede oplossing. Mijn gerbils zal ik ook van een hobbyfokker vandaan halen en niet uit een dierenwinkel.

@Fading: jij hebt de gerbilarium van Queenies toch? Wat zit daar voor deksel op? Is dat gaas of zijn het van die rondjes waar ze niet aan kunnen knagen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 12:19

Rebekka, dat zijn rondjes waar ze niet aan kunnen knagen. Ooit waren ze groter Had namelijk wat spulletjes erbij geocht maar die kon ik niet zo ophangen omdat ze de rondjes hebben verkleind omdat de anderen niet gerbil proof waren haha

maar mijn ervaring met Queenies is rot. Nooit meer voor mij..

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 12:25

Kans dat ze ruzie krijge is er altijd maar gerbils zijn geen hamsters. Heb vroeger goudhamsters gehad en die kunnen echt niet bij elkaar gehouden worden. Het belangrijkste is volgens mij gerbils niet te lang van elkaar te scheiden, want dan herkennen ze elkaar niet meer.

Als je echt tamme knuffel dieren wilt dan zou ik meer richting konijn/ cavia kijken. Vooral cavia's kunnen heel goed samen zonder te vechten. Van konijnen hoor je ook nog wel is dat ze kunnen vechten.

Rebekka78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 12:32

Roosje01 schreef:
Als je echt tamme knuffel dieren wilt dan zou ik meer richting konijn/ cavia kijken. Vooral cavia's kunnen heel goed samen zonder te vechten. Van konijnen hoor je ook nog wel is dat ze kunnen vechten.

Nee ik hoef geen hele tamme knuffel. Het zou leuk zijn als ik ze er af en toe uit kan halen zonder dat ze bijten en dat ze elkaar dus niet opeten. :+ Cavia's hebben we al een keer gehad, waren inderdaad ook leuk. Vanwege allergie is dit geen optie.

@Fading, ik had gelezen van je slechte ervaring met Queenies. Maar ik vind die bakken zo mooi. Dus ik denk dat ik het erop ga wagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 12:34

De bakken zijn idd echt heel mooi, fijn en handig! :D

Succes :D

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 12:47

Rebekka twee gerbils samen is toch veel leuker dan dat je een soort hebt die alleen moet. Ze stoeien samen, wassen elkaar, slapen samen. Hoe lief is dat. Aangezien ik voor de hobby fok, koppel ik dus ook mannetjes aan mijn dames en heb zelfs wel eens een mannetje aan twee dames in 1 bak gekoppeld. Heb nooit problemen gehad hoor. Al helemaal niet met 2 pups uit hetzelfde nest. Het kan vast wel een keer als uitzondering voor komen dat ze elkaar niet lief vinden, maar daar moet je niet vanuit gaan en ik denk als mensen 2 verschillende gerbils koppelen en die gaan vechten dat er misschien iets verkeerd is gegaan bij de koppeling, te snel ofzo

Rebekka78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 12:56

@Stalmilagro: jij hebt soms toch koppeltjes voor de verkoop? Ben je met het openbaar vervoer een beetje te bereiken? Ik zou het tegen de tijd dat ik aan gerbils begin wel leuk vinden om een koppeltje van een kleinschalige hobbyfokker te hebben. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 13:13

Afbeelding
Afbeelding

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 13:18

Rebekka wij hebben idd een station en zijn goed bereikbaar. Ik neem aan dat mn vrouwtje nog 1 nestje krijgt, maar dat weet ik met een week of 2

Rebekka78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 13:24

Wow! Lekkere berg zaagsel hebben ze. Leuke foto's

@Stalmilagro: zolang mijn robbie nog leeft heb ik geen haast. :) Ik heb verder ook geen voorkeur. Alleen liever donkeroog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 13:31

Ja ze vinden het heerlijk haha!

Rebekka78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 14:08

Nog even een vraagje. Ik heb van mijn syrische hamster nog wat houten klimdingen over.
Kan ik die gewoon in de bak van gerbils zetten of zit daar misschien nog een vreemde geur aan waar ze onrustig van kunnen worden?

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 20:44

Naar mijn ervaring zijn gerbils daar niet zo moeilijk in. Maar voor de zekerheid zou ik het 48u in de diepvries zetten als dat gaat. Dat neutraliseert geuren en dood eventueel beestjes. Anders zou ik het hout gewoon afspoelen :)

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 21:56

Mijn dame is officieel weer zwanger, heb haar met gewogen dus binnen een week of 2 verwacht ik haar laatste nestje :)

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 21:58

Leuk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 22:53

Yeah gefeliciteerd !

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 19:25

Kan ik iemand blij maken met een split? 28,5 X 32,5 cm. In Den Bosch.
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 21:17

Kunnen gerbils goed uit n bakje drinken? Ze hebben mn flesje gemold dus tijdelijk ff een stenen bakje.. krijgen elke dag vers

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 21:21

In principe kan ieder dier uit een bakje drinken, flesje moeten ze juist leren :)
Je moet het alleen ergens neer kunnen zetten dat ze ee niet allemaal vuil in graven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 21:29

Ah top ja ik zie dit niet minder worden omdat ik y elke dag ververs. Vandaar haha

Ja hij staat heel hoog!

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 21:55

Mijn gerbils hebben enkel een drinkbakje, gaat prima.