De konijnenfans hippen vrolijk door (deel 2)!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 08:24

Dank jullie wel! Het hok kostte ons bloed zweet en tranen maar zo fijn dat ie af is en dat ze er zo blij in zijn!

Lily heeft elke avond even een ‘energy attack’ en gaat dan rondjes rennen en grappige schijnbewegingen maken. Een echte ‘binky’ heb ik nog niet gezien, maar die komt vast nog wel. Lily is een stuk dapperder dan Hazel. Klimt op me en is heel nieuwsgierig. Ook heeft ze m’n handen al een paar keer gelikt -en soms kort gebeten- :P Als ik in het hok zit of aan kom lopen dan rent Hazel meteen weg en zit ze de hele tijd achter het huisje... ze komen van m’n werk waarbij de kinderen in het verblijf kunnen...de konijnen leren daar dus vooral dat mensen eng zijn en je willen vastpakken. Wegrennen dus. Hopelijk krijgt ze nog het vertrouwen in me.

Ik heb even een paar vraagjes aangezien konijnen houden nieuw is voor me.
Hoe vaak geven jullie ze eten? Sochtends en savonds of alleen sochtends? Hier gaan ze Crazy voor de groentes en de brokjes..helaas niet het hooi. Ik heb er een hooifeeder in gemaakt omdat ik overal lees dat dat het belangrijkste is in het dieet, maar helaas eten ze dat bijna niet. Elke ochtend geef ik wat brokjes en 2 verschillende groentes. Hooi is er dus al. In de avond geef ik ze nog wat groentes en is vaak het bakje met brokjes leeg.

Nog een vraagje. Lily niest. Dit had ik niet opgemerkt toen ze nog op m’n werk was, al had ik daar wel een vies neusje (gele harde randjes) gezien, maar dacht eerlijk gezegd dat het misschien wat plas was. Maar nu ik d’r thuis heb en meer tijd met ze doorbreng zie ik dat ze soms niest en dat er soms een klein beetje snot uitkomt. Nou ben ik niet bekend met ziektes bij konijntjes, maar lees wel dat als ze niezen je voor de zekerheid naar de dierenarts moet gaan. Zouden jullie dat in dit geval ook meteen doen? Eerstvolgende vrije dag is woensdag, en hoop eigenlijk dat ik haar niet mee hoef te nemen en eventueel medicatie zo kan halen als dat nodig is..kan me voorstellen dat de verhuizing al zo veel stress voor ze is geweest. Het is een beetje licht geel aan de buitenkant van het neusje. :\

Ai sorry voor het lange verhaal!

Coconut

Re: De konijnenfans hippen vrolijk door (deel 2)!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 08:41

Snotneus altijd even laten nakijken door de dierenarts. Een konijn is nooit verkouden.

Hier krijgen ze 's morgens en 's avonds brok. Tussendoor altijd hooi tot hun beschikking. Niet meer geven dan 20 gram geperste brokjes per kg konijn. De mijne krijgen nog minder.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-19 09:17

Hier krijgen ze in de ochtend ontbijt, als in wat groente.

Als we gaan koken ook en als we naar bed gaan brokjes.
Hooi hebben ze altijd. Als ik in de ochtend zie dat ze niet veel meer hebben, krijgen ze dan bij. Wij zorgen dat ze altijd iets hebben :).

En even langs een da, snotneusjes horen niet echt bij konijntjes!

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 11:06

Okee, zal ik zeker even langs gaan. Helaas eerstvolgende vrije dag pas volgende week.

Dan denk ik dat ik t wel goed doe :) ik geef ze ook niet zo veel brokjes :j

Als jullie 1 vd 2 konijntjes mee moet nemen naar de dierenarts, nemen jullie de andere dan ook mee? Ivm geur, dat de ene straks anders ruikt oid?

Vanmorgen toen ik ze eten ging geven zaten ze alle twee boven op het dak van het huisje _O- uhh hallo wat doen jullie daar? haha

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-19 11:40

Jup! Gezellig samen in een reismandje, lekker knus :') . Moeten nog een 2e mandje halen, want het was wel een beetje erg knus voor ze :')

Linde99

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 14:26

laughterline schreef:
In de avond geef ik ze nog wat groentes en is vaak het bakje met brokjes leeg.

Stille meelezer hier. Je schrijft dat het bakje met brokjes vaak leeg is 's avonds. Echter, het is de bedoeling dat konijnen in 1 keer hun brokjes op eten net zoals groenvoer. Als ze het laten liggen is dat een teken dat je te veel geeft. Als ze geen hooi eten zou ik echt nog minder brok geven. 20 gram brokjes per kg konijn is een richtlijn maar kijk vooral naar je eigen konijnen. Hooi is echt heel belangrijk, veel belangrijker dan brokjes. Ik zou liever helemaal stoppen met brokjes geven zodat ze hun hooi eten dan andersom

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 14:28

Hier voer ik best veel , Lilo in de groei en Tarzan is ook groot (maar wel dik , al voel ik zijn ruggengraat ) . Niet op dan weet ik genoeg , maar ik kan eindelijk wat meer groente erbij voeren en hooi is het belangrijkste .

Heb echt geen idee hoeveel gram er gevoerd word

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 14:43

Hier krijgen de konijnen 1x daags brok en iets extra’s (groente/fruit/brood/wilg). Hooi onbeperkt, maar ze eten ook stro. Laughterline, kan ook zijn dat ze vanzelf het hooi beter gaan eten, was hier ook zo.

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 15:35

Eerst had ik alleen Lily en die at nooit hooi. Ik wilde eigenlijk gecastreerd mannetje erbij maar dan moest ik nog 2 maanden wachten en dat vond ik te lang, dus zusje erbij na 2 dagen. Sinds dat Hazel erbij is eten ze wel íets hooi maar volgensmij bijna niet.

Ik kan wel proberen wat minder brok te geven misschien. Anders maak ik morgenvroeg even een foto hoe veel ik ze geef. Het is een klein schaaltje en meestal geef ik iets meer dan een bodempje. Hoe veel gram dat is durf ik niet in te schatten.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-19 15:42

Ik weeg de brokjes af voor ze!
Heb een keer een maatbeker gekregen met aantal gram voer per dier. Ideaal :).

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 19:50

Wat naar van bob en luna Rebecca :(
Jij kunt ze niet in huis nemen zeker?

Welkom, leuke konijnen en mooi verblijf!
Ik zou er wel rekening mee houden dat 2 dames uiteindelijk zullen gaan vechten zonder gecastreerde ram erbij ...

Ik geef ook brok op het oog, daarom zijn macho en puk veel te dik :')

Macho is bij de kapper geweest, hij had klitten in z'n mooie haardos dus even de schaar erin gezet :=

Voor
Afbeelding

Na
Afbeelding
Afbeelding

Maf beest dat het is <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 19:51

Ze wonen nu buiten , het is koud dat risico loop ik liever niet ..

Fijn voor Macho ! Zijn vetlokken eraf :))

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 20:37

Es_ther schreef:
Ik weeg de brokjes af voor ze!
Heb een keer een maatbeker gekregen met aantal gram voer per dier. Ideaal :).
Hoe doe jij dat met meerdere konijnen bij elkaar dan? Hier eten ze allemaal uit 1 bak, maar ik heb er bijvoorbeeld eentje die 3x zo groot is dan de kleinste.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-19 20:49

Ze hebben een eigen bakje!
We hebben ook gewoon 2 hokken die altijd open staan, maar toch is het ene hok meer van Stoffer en de ander van Blik.
Soms ook fijn, toen Blik ziek was even apart gezet en gekeken of ie at, dan kan je dat prima zien zonder dat Stoffer alles opeet :+.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 20:53

Tarzan gaat sneller op hooi over en Lilo eet langer de brokjes , perfect ansich :))

Had net wortel en Lilo was nog wat dromerig , ik een plakje wortel naar haar gooien (beetje wakker maken ) beland die zo op haar kop :') . Ze was wakker erna

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 21:14

Ahh wat een schatje! Ja ik hou het zeker in de gaten en ben me ervan bewust dat het eventueel mis kan gaan. Had als kind ook 2 zusjes en dat ging altijd goed.. maar hou het in de gaten inderdaad :j wil ze denk ik sowieso wel laten behandelen maar moet me d’r wat beter in verdiepen en wil ze eerst laten settelen.

Lily heeft net haar eerste antibiotica gekregen. We hadden nog antibiotica liggen op t werk en mocht die meenemen, heel fijn! Uiteraard nagevraagd aan deskundige of het de juiste was. Heb het op een schijfje banaan gedaan, de eerste keer dat ze banaan at maar het ging er zo in! Zelfs het laatste beetje medicatie probeerde ze van de spuit te eten haha. Hopelijk blijft het goed gaan zo. Heb ook d’r neusje proberen schoon te maken, maar toen vond ze me niet zo aardig. Verder is het een happy bunny, blij om ze zo vrolijk te zien :j

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 07:22

Balen Rebecca!
Zomaar je konijnen bekogelen, misschien moet ik ze het nummer maar geven van de konijnentelefoon :')

Handig Esther! Hier eet ook alles samen en doordat Pepper eigenlijk altijd eten voor moet hebben staan geniet de rest daarvan mee :=

Gelukkig besef je je dat het mis kan gaan, dat scheelt al een hoop :)

Pfff ik wil die macho lookalike, vond d'r echt leuk! :\ waarom kijk ik ook alweer naar konijnen op internet? :')

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 08:40

Hoe makkelijk het gisteravond ging, hoe moeilijk het net ging met de antibiotica. Geen interesse in bananenschijfje, wilde haar ‘gewone’ ontbijt. Dus probeerde ik t met een blad spinazie. Toen ze medicijnen proefde hoefde ze t niet meer. Toen geprobeerd in t mondje te doen maar dat werd niet happy en proberen te bijten. Denk dat ze de helft nu heeft gehad... dat wordt inwikkelen in de handdoek ben ik bang...? Handschoenen dragen voor t bijten? :') Ze vertrouwde me zo, bang dat dat straks weer opnieuw opgebouwd moet worden.. maar wat moet moet :=

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-19 09:36

Zo vervelend ja Laughterline!
Met Blik hebben wij ook echt ruzie gehad toen hij ziek was. Meneer deed net of we van hem een kerstdiner gingen maken :') .
En dat spul was vies, zat ie het eerste half uur demonstratief onder een stoel zn bek af te likken _O- .
Onze konijnen hebben hier en daar een steekje (of 2) los.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 10:05

1 steekje maar Esther? :') _O-

Laughterline, lastig he, dat wordt in de handdoek wikkelen, vertrouwen komt wel weer!

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 10:13

Ben alleen bang dat ze me dan alsnog kan bijten haha. Maar handschoenen gebruiken lijkt me ook wat lastig en extra vervelend voor de bun.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 10:16

Gewoon in handdoek wikkelen en spuit in het bekje, ik ben nooit gebeten eigenlijk.

Pepper hier heeft 2 maanden lang 2-3 soorten medicatie 2 maal daags gekregen en om de dag moest ik haar spuiten, ze rende dus constant voor mij weg maar toen het niet meer nodig was waren we weer de beste vriendjes <3

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 10:22

Ahh haha. Toen ik het vanmorgen in t bekje probeerde te doen beet ze me al meteen, pittig dametje :+

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-19 10:25

Oké, misschien 2 Tarzan :') .

Als je bang bent voor afgeknabbelde vingers zijn handschoenen misschien wel een oplossing haha.
Das soms lastig aan beesten, vertel ze maar dat dat vieze spul zorgt dat ze weer beter worden.

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 10:35

Dat deed ik, maar denk niet dat ze me begreep _O-