Het grote gerbiltopic!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MerleSimone

Re: Het grote gerbiltopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 14:57

Ik geef ze soms gekookte aardappel :j volgens mij mag rauw ook, maar geen groene aardappel en als ze nog niet geschoten zijn oid. Gekookt vinden ze iig heel lekker :j
Ik ben over t algemeen niet zo voorzichtig als jullie zo te zien haha. Ze krijgen hier best vaak restjes groenten die ze wel mogen hebben volgens internet. Vinden ze echt heerlijk. Wil binnenkort meelwormen halen, ben benieuwd wat ze daar mee doen.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 15:05

Ze krijgen hier ook wel is wat stukje bloemkool of appel.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 15:29

Ik geef ze nooit zoveel. Ja wat wortel of meelworm :').

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 21:45

Mijn gerbils hebbe opeens besloten om hun houten plateau als wc te gebruiken. Hier ben ik niet zo blij mee gezien je dat niet echt makkelijk schoon kan maken. Iemand tips om ze dat af te leren? Hun zandbad staat gewoon erop vandaag nog het zand ververst.

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 10:21

Verdieping vernissen?

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 11:42

Is dat niet schadelijk? Gezien niks veilig is voor hun geknaag.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 12:18

Ligt er bodembedekking op het plateau? Als dat zo is zou ik hem helemaal leeg maken met alleen de zandbak er op, misschien is het niet aantrekkelijk om direct op het hout te plassen.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 12:28

Ik leg er niks op alleen zandbak en voerbak staan er, maarja gerbils he graven alles onder :') . Veeg het wel elke dag schoon.
Moet de bak ook eigenlijk weer schoonmaken zit nu erg veel bodembedekking in (door kartonne doosjes steeds). Maar ik loop al 4 weken op krukken dus dat kan ik momenteel even niet.

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 13:31

Lak op waterbasis is niet schadelijk, zeker niet als hij droog is :)

Rebekka78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 17:13

@Fading: Hoe bevalt je nieuwe gerbilarium?
Ik wil er namelijk ook 1 gaan bestellen binnenkort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 20:05

Hij bevalt prima hoor heel fijn ! Alleen de ervaring met queenies is nooit meer en raad het niemand aan

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 19:39

heel ff 1 foto van gerbil pup spam :o
rest is te zien in mijn topic
gisteren 31 dagen
Afbeelding

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 21:48

<3

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 17:41

Super schattig die pups! <3

Ik heb een vraagje.
Mijn gerbils maken altijd zo'n troep van hun kooi/hok.
Dan ligt hun hele eetbakje en drink bakje weer vol met de bodembedekking.
Ik heb de bakjes wel op een plateau staan maar aangezien ze dol zijn op graven komt er altijd weer een hele lading houtsnippers in de bakjes.
Die kan ik dus eigenlijk elke dag een paar keer verschonen, bij het eten doe ik dat niet zo zeer, daar mogen ze lekker zelf hun eten tussen gaan zoeken, maar het water dat moet ik wel 3 keer per dag verschonen.
Ik heb al een drinkflesje geprobeerd maar daar willen ze ten eerste nauwelijks uit drinken omdat ze al van pup af aan uit een bakje drinken.
En verder hebben ze de houder van het drinkflesje kapot geknaagd waardoor ik nu een soort oplossing heb bedacht waarbij het flesje in een omgekeerd bloempotje (gaatje aan de onderkant) staat. Maar aangezien ik geen plateau meer vrij heb (op de ene staan 2 bakjes, en op de andere een pot met zand) moet die bloempotje met een flesje op de grond staan waardoor die steeds verzakt en dus daar hebben ze ook niet echt drinken aan. Die staat er meer voor als ze niet meer uit hun drinkbakje kunnen drinken omdat die vol zit met houtsnippers en toch dorst hebben.
Een nieuw drinkflesje kopen (magnetisch en met ijzer) vind ik een beetje zonde omdat ik weet dat ze eigenlijk niet uit zo'n flesje drinken.
Dus ik zit een beetje met een dilemma. :')
Hebben jullie misschien nog tips?

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 18:09

Lastig als ze alleen een flesje krijgen drinken ze dus niks?

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 18:12

En zo'n vogeldrinkbakje? Met zo'n tankje?

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 18:34

En als je ze nou laat wennen aan een drink flesjes door eerst beide aan te bieden (flesje en bakje) en dan afbouwt? En heb je ook bodembedekking op de plateaus liggen?

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 18:58

Bij konijnen leerde ik ze altijd de fles aan door het waterbakje onder de fles neer te zetten. Na een aantal dagen leren ze de connectie water--> drinkfles. Later kan je dan het flesje weghalen. Misschien werkt dat bij gerbils ook? Al ben ik bij mijn konijnen nu gewoon weer teruggegaan naar bakjes :=

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 19:25

EllaBellaah schreef:
Bij konijnen leerde ik ze altijd de fles aan door het waterbakje onder de fles neer te zetten. Na een aantal dagen leren ze de connectie water--> drinkfles. Later kan je dan het flesje weghalen. Misschien werkt dat bij gerbils ook? Al ben ik bij mijn konijnen nu gewoon weer teruggegaan naar bakjes :=

Dat is een slimme idd! :j

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 19:49

Bedankt voor alle tips!
Ze drinken inderdaad niets uit een drinkflesje. Ik heb nu en een bakje en een drinkflesje in de kooi maar ze drinken echt niets uit het flesje. Ik ben dus bang dat ze uitdrogen als ik het bakje weghaal
Maar het bakje onder het flesje zetten is wel een slimme! Dat ga ik denk ik eens proberen.
Verder heb ik wel bodembedekking op de plateaus liggen, een klein laagje.
Ik ga ook eens zoeken naar een vogeldrinkbakje want ik zie dat zo niet voor me. :)

Rebekka78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 21:45

Heeft iemand van jullie misschien ervaring met een shawi gerbil?
Ik las dat deze soort beter alleen gehouden kan worden en veel tammer kan worden dan mongoolse gerbils. Maar ik kan er niet zo heel veel over vinden helaas.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 22:02

Ervaring zul je in dit topic niet vinden denk ik. Ik heb even gegoogled en het klinkt als een leuke gerbil, ik vraag me alleen af of je een fokker in Nederland zult vinden. Ben je geïnteresseerd in ze?

Rebekka78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 23:27

We hebben nu nog een hamster van 2,5 jaar oud en hierna willen we misschien gerbils.
Omdat ik een beetje huiverig ben voor vechtende gerbils was ik me een beetje aan het inlezen.
En toen las ik dus over shawi gerbils die rustiger schijnen te zijn en bij voorkeur alleen gehouden dienen te worden. Aangezien ik er verder weinig over kan vinden hoopte ik hier misschien iemand te treffen. :)

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 03:16

Waarom ben je bang voor vechtende gerbils? Volgens mij valt dat namelijk wel mee hoor. Van het soort gerbil heb ik nog nooit gehoord dus daar kan ik je helaas niet bij helpen.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 09:36

Als de gerbils vanaf pup af aan bij elkaar zitten is de kans klein dat ze gaan vechten. Alleen vreemde gerbils zonder goede introductie etc gaan vechten.

Ik heb mijn mannen nog nooit zien vechten, hooguit wat stoeien. Gerbils zijn van nature groepsdieren en volgens mij redelijk sociaal mits ze elkaar kennen.

En verder ken ik die soort die je noemt niet, Rebekka.