Ratteneigenaren verzamel u!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 20:49

heb jij die plexi glaasjes niet dan? :o
hier heb ik aan de onderkant rondom plexi en bij de plateau's kon ik dat ook ertussen klikken..
die zaten bij mij erbij... 10stuks..

Saintelette

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 20:52

Noooooooh die hebben wij er niet bij gehad nee :p willen zelf wel aan de slag met plexiglas, maar tot nu toe nog tijdgebrek.. Wil je daar voor mij even een foto van maken toevallig? :o

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 21:00

Afbeelding

Afbeelding

Je hebt in de kooi aan alle kanten 'die uitsteek stukken' die de tralies vasthouden. (zie foto)
hierachter kun je de delen plexiglas zetten en dan blijven ze hangen.
origineel zijn de plateau's dus bedoeld om ter hoogte van die dingen te hangen.
(waardoor je er gelijk een plexiglas bij kan klikken aan de buitenkant.)

foto's zijn misschien niet heel duidelijk, hoop dat je begrijpt wat ik bedoel :)
(kan mij voorstellen dat als je de kooi zelf niet hebt, dat je denkt.. waar heeft die het over!! :\ )

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 21:05

Ja wij hadden het vermoeden al dat er gewoon plexiglas in kon, vandaar dat we zelf al een plaat hebben aangeschaft ;) beetje jammer dat die eigenlijk gewoon bij de kooi hoorden te zitten hahaha

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 21:07

Saintelette schreef:
Ja wij hadden het vermoeden al dat er gewoon plexiglas in kon, vandaar dat we zelf al een plaat hebben aangeschaft ;) beetje jammer dat die eigenlijk gewoon bij de kooi hoorden te zitten hahaha

IK kreeg de kooi dus zonder het plexiglas in de kooi.
de rest was wel helemaal al opgezet.
heb mij een partij staan kijken!
tot dat een mede rattenvriend dezelfde kooi bleek te hebben en zei
'ja dat plexiglas moet je tussen die dingen klikken die het tralies vasthouden en dat is net breed genoeg zodat het plexiglas blijft hangen'

OOWW. opgehangen, de plateua's verhangen naar die hoogtes en nooit meer ergens last van :D

zo moest ik ook al klungelende met de kooi erachter komen dat die twee rare haakjes onder je deurtjes zitten. gebruikt kunnen worden om je deurscharnier in te klikken zodat je daar plateautjes buiten je kooi hebt haha

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 00:15

Ik heb dezelfde kooien (heb er 2) en die plexiglas dingen horen onderin , niet bovenin bij de plateau's hoor ;)
Heb de kooien nieuw gekocht en zaten er ook maar 4 van bij!

Of zaten ze bij zon los plateau pakket? die heb ik niet, heb er ferplast plateau's in! vind ik veel fijner!

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 00:20

Ik heb er werkelijk 10 bij gekregen.
en die vriendin van mij had ook voor elk plateau een zo'n plexiglas
en inderdaad onderin zitten ze bij mij ook :)

Ik heb hem gekocht met die dingen erbij, dus ik weet eerlijk gezegd niet of die bij het plateau pakket zaten of gewoon bij de kooi ;)

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 01:31

O vandaar! denk dan dat ie bij het plateau pakket hoort!
Ik heb ze met de ferplast plateaus ook verder niet nodig hoor, maar verbaasde me dat jullie er meer hadden ;)
Vind het wel erg fijne kooien, heb de kleine en de middenmaat.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 12:36

Mag ik vragen wat jullie betalen bij de dierenarts om een ratje in te laten slapen?
De dierenarts waar ik altijd kom vraagt €60,-
Ik vind dat wel aan de hoge kant.. dus ben even op internet gaan zoeken en kom het volgende tegen:
Citaat:
Ik wou graag even een tip verspreiden! Ik moest laatst mijn ratjes laten inslapen en mijn dierenarts vroeg er een belachelijk prijs voor. Ik heb toen alle (maar ook echt alle) dierenartsen in Den Haag en omgeving opgebeld en gevraagd naar de prijs, die varieerde van 60-150 euro. Tot ik de laatste dierenarts belde, Dierenkliniek Stevinstraat, in Scheveningen. Zij vroegen 7e per ratje. Ze waren ongelofelijk lief voor de beestjes, lieten mij in alle rust afscheid nemen, en namen echt de tijd ervoor.
Ze legde uit dat dierenartsen kunnen vragen wat ze willen voor het inslapen, maar eigenlijk kost het hun helemaal niks zo een klein prikje. Ze proberen gewoon veel te verdienen eraan! En zij vonden dat daardoor dieren onnodig gingen lijden als mensen het niet wouden/konden betalen. Ik vond dat zo vriendelijk van ze!
Dus mocht je in de buurt wonen, en (ik hoop het niet voor je!!) een beestje moeten laten inslapen, zou ik echt hun even bellen!

Wat uitgekookt eigenlijk he...?
Dan sta je daar met al je verdriet en dan word er ondertussen ook een poot uitgedraaid bij je..
Hoelang zou het duren om een ratje in te laten slapen? 10 minuten?

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 12:40

60,-?! :wow:

DA hier vraagt er nog een consult bij en dan kom je daar op 46,-
Bij m'n vaste dierenarts waar ik nu weer naartoe ga (ookal is het wat verder) Betaalde ik altijd 20,- voor het inslapen zonder consult. Want die weet gewoon dat als ik voor euthanasie kom dat het ook echt tijd is voor het beestje, hoeft geen heel onderzoek meer aan vooraf.

edit: inslapen duurt niet zo lang.
Hier zet hij het ratje eerst onder een plastic kap om ze onder narcose te laten gaan. (zo 1 die ze bij grote honden om de snuit doen om ze onder narcose te krijgen). Dan slaapt het ratje rustig in, is dan ook al helemaal slap, echt alleen de reflexen werken dan nog, en dan spuiten ze het middel in.
Denk in totaal een minuut of 5 als je het echt over de handelingen hebt.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 12:56

Ik heb nog even wat andere dierenartsen gebeld maar de goedkoopste is 55 euro.
Ik heb een tijd geleden voor school stage gelopen bij een dierenarts en ik weet dat de vloeistof voor een enting gemiddeld op €2,75 per hond komt en daar vragen ze dan meestal rond de €70,- voor.
Het is dat ik het niet kan maar ik begrijp best dat mensen zelf hun ratje naar de andere wereld helpen, wat een prijzen... die gaan gewoon meer dan 25 keer over de kop...

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 13:10

Ik ben in het weekend met Cooper naar de dierenarts geweest voor inslapen. Was 35 euro kwijt, maar had het er voor over. 60 is inderdaad veel :wow:

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 16:11

Volgens mij word hummer dement... iemand ervaring daarmee met een oude rat? :=

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 16:24

Vergeet hij om smorgens een schone onderbroek aan te trekken? :+

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 16:53

:')

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 17:02

Nee :') Maar hij loopt steeds in de bak rondjes. Constant hetzelfde rondje (niet om zijn eigen as, maar gewoon alsof het een paard is dat op de hoefslag door de rijbak heen gaat zegmaar :') )
Zet ik het molentje op de grond neer, zie je hem haast denken van;
''oh, blokkade, andere kant langs. Oh, muur, misschien is blokkade weg''
Dat dan een paar keer, tot hij dan maar beslist zich langs de blokkade te wurmen om vervolgens dezelfde rondjes weer te lopen :')
Hij stopt ook gewoon regelmatig met het lopen, dan gaat hij slapen, klimt hij vervolgens als hij wakker is ook vrolijk weer naar boven etc, maar dat rondjes lopen is wel de nieuwste ontwikkeling..

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 17:12

Ah dat klinkt niet leuk Tigress :( Hoe gaat het verder met m?

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 17:29

Oh dat klinkt inderdaad niet best Tigress, sorry voor die smiley maar je brengt het gewoon zo grappig :+

Gutgut ik heb stalkers hoor, ze gaan me aangeven _O-
belachelijke posts op 't forum, wie 't wil lezen stuur maar pb :=

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 17:29

Verder maakt hij het prima. Hij eet wel voldoende (valt ondertussen ook af, maar daar is gewoon niet meer tegen te vechten), drinkt, en slaapt nog prima. Laat af en toe aan Bentley en Spyker merken dat ''the big boss'' niet zomaar big boss af is en steelt nog als een ondeugend ding voedsel :p
Maar knagen aan harde dingen gaat moeizamer, de pitbull in hem is gedoofd (eerst kon je niks door de tralies heen steken of het was al compleet vermorzeld :') nu pakt hij het als een vriendelijk ratje heel voorzichtig aan), en je merkt nu gewoon écht dat hij oud aan het worden is. Ik heb hem er de laatste tijd ook meer uit, even warmte krijgen en eventueel rondlopen, maar het liefst zit hij gewoon in zijn vertrouwde hok met de andere heren, dus dit is over het algemeen voor 10 minuutjes ongeveer.
Verder laat ik hem 1x in de week even badderen in een badje met water zodat hij zich wat makkelijker kan poetsen, want ook dat gaat moeizamer. Bentley helpt hem gelukkig veel daarmee, die twee poetsen elkaar heel wat af tegenwoordig. Bentley laat ook meer spul beneden liggen (hij is ook zo'n verzamelaar :+) maar sinds Hummer het meest beneden is, doet hij dat niet meer zoveel. Alsof hij doorheeft dat Hummer beneden ook wat te eten moet houden.
Hummer zelf doet het naar omstandigheden verder prima dus, alleen word hij oud.
Ik laat mijn moeder af en toe ook even kijken (in de gaten houden of het nog een ratwaardig bestaan is, als baasje verkijk je je daar soms makkelijk op) maar tot nu toe is hij gewoon een oud ventje aan het worden, en meer nog niet. Merk ik dat hij pijn krijgt, dan is het over, maar voor nu...hij doet het voor zijn oude dag nog goed.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 17:59

Tigress mag ik vragen hoe groot je kooi is?
Dat rondjes lopen lijkt een beetje op gedrag wat dieren gaan vertonen als ze te klein gehuisvest zijn...
Hoeft het niet te zijn hoor!

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 18:08

Lengte 60
Breedte 50
Hoogte 1.10

In de hoogte heb ik een aantal plateau's zitten :)

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 18:16

Hier is de kooi weer schoongemaakt en opnieuw ingericht. De dames zijn lekker op ontdekking :P

@ Tigress, ik ken dat gedrag niet. Nog nooit gezien bij mijn (vorige) ratjes.

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 18:34

Leuk is dat altijd hè na de grote schoonmaak :D
Is hier ook altijd met de muisjes. Normaal zie ik ze bijna niet en liggen ze de hele dag te slapen.
Maar als ik het hok verschoond heb zijn ze er echt de hele middag druk mee :D

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 19:03

ik heb wat oude lappen en theedoeken en een oude muts bij elkaar gezocht voor de dames,zal straks eens gaan inrichten.

Lies_Miek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 21:58

Wauw. dat plexiglas ziet er wel heel erg mooi uit KingYasFenn.

En dat verkennen is altijd heel leuk om te zien :D Hier waren ze gisteren ook superdruk maar dat kwam omdat ze weer lekker in hun eigen grote hok zitten ipv de kleine tijdelijke kooi van thuis. Straks ga ik de kooi ook even flink lekker schoonmaken en dan opnieuw inrichten, en weer een lekker behaschommeltje voor ze ophangen :D kunnen ze weer lekker gaan slapen erin. Vond het echt een prachtidee en de ratjes genieten ervan.