De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MoppieFilou

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 21:40

Wat een heerlijke foto! Zo leuk als ze zo tam zijn he <3 Moest ik plek (en geld _O- ) hebben voor zo'n grote bende nijnen zou ik het wel weten :))

Ik heb nog een vraagje voor jullie. Loesje blijkt alles te lusten, nooit genoeg te hebben en te eten aan het tempo van een sneltrein :+ . Lilly daarentegen is altijd al een enorm trage eter geweest, en ze eet vaak ook niet alles in één keer op. Iemand handigere tips dan ze steeds apart zetten tijdens etenstijd? Als ik ze gewoon uit hetzelfde bord laat eten eet Loesje meer dan 75% op denk ik... Nu heb ik er even een hekje tussen gedaan (had Loesje al aan de kant gezwierd, waterbakje om en Lilly haar bord naar zich toe getrokken :Y) ) maar dan moet ik ze iedere keer minstens een uur scheiden voor Lilly alles op heeft. Lijkt me niet fijn voor hen maar ik heb er ook niet altijd de tijd voor.

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 21:49

Lief dat je het vraagt. Feather is gigantisch aan het verbouwen in zijn ren. Mega veel gaten gegraven. Hij komt wel terug altijd eten, dus het depressieve is minder. En hij ligt nu vaak dichtbij Autumn (rennen staan redelijk dicht tegen elkaar, dus wel elk apart maar toch een beetje samen).

Vandaag is ook mijn 12 jaar samen met Napoleon. Heel blij dat zij nog altijd bij me is, maar toch ook een beetje gek dat ze zowel haar dochter als kleindochter overleefd heeft.

Goed ook dat Hazeltje geaccepteerd is!

En wat leuk zo een konijnenbende!!

@Gonnie, hopelijk slaat de behandeling aan. Ik duim mee!

@moppie, proficiat met je nieuwe konijntje. Van welke opvang heb je haar?

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 22:02

Fijn dat Feather het al beter doet Gigixponys! Ben je van plan voor hem ook een nieuwe vriendin te zoeken op termijn of wil je hem aan een al bestaand groepje proberen koppelen?

12 jaar, dat kunnen er niet veel zeggen :wow: . Zo lang zouden ze allemaal wel bij ons mogen blijven he <3

Dankjewel! Ze komt van opvang Knaagje :)

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 22:21

Ik weet het nog niet goed. Heb nu 4 jongens en 2 meisjes. Dus dat is wat onhandig. Alles zit hier nu apart trouwens. Was absoluut niet de planning, maar het leven werkt niet altijd zoals ik het wil.. Eerst maar eens Herbie en Autumn steriel maken en proberen koppelen. Even afwachten hoe dat gaat. Ik vind 6 konijnen eigenlijk meer als genoeg, maar wil ook niet dat hij eenzaam word natuurlijk.
Opvang knaagje is wel dichtbij ook.

En ja ben super blij dat ze al 12 jaar is mogen worden. Hopelijk mag ze nog wat langer mee! Al merk ik wel dat ze wat ouder word.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 23:23

Dat is inderdaad niet zo'n handige verdeling qua geslachten.
Ik snap het hoor, moest Loutje er nog zijn weet ik ook niet hoe ik het hier had opgelost met het feit dat ze eigenlijk niet meer echt samen konden. Konijnen houden is niet altijd makkelijk :=
Ik was in ieder geval wel tevreden van opvang Knaagje. Ze hebben momenteel ook echt veel konijnen zitten.

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 09:01

Een andere oplossing dan apart voeren zou ik ook zo niet kunnen bedenken MoppieFilou. Of een hokje met een kattenluik op chip en een chip in Lilly. Dat hij daar altijd op zijn gemak in kan. Maar of dat werkt…

Is een rammengroepje geen optie Gigi?
De groep van Gonnie bestaat nu uit 2 dames en 6 heren en die gaan (tot nu toe) eigenlijk heel erg goed samen.

En we zijn ook wel erg blij met onze bende hoor. Al hoeven we in de toekomst niet weer zoveel konijnen te hebben. De helft, een stuk of 10 is wat overzichtelijker. :')

De groep reuzen is de tamste groep, maar dat zijn ook de grootste vreetzakken en liefde gaat nou eenmaal door de maag… _O-

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 09:27

Dat was ik online ook tegengekomen inderdaad. Maar of Lilly dat gaat snappen (ze is een beetje dom :+ ) en of het luikje dan kort genoeg open is dat Loesje er niet bij in kan betwijfel ik.

Kan begrijpen dat een iets kleinere groep ook niet verkeerd zou zijn :')

gonniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 09:40

Ow moppiefilou, wat een dotje heb je erbij. Misschien helpt het om in meerdere sessies te voeren? Anders is apart voeren denk ik ook de enige of in ieder geval makkelijkste optie.

NAIWHL, wat een droom van een foto! Heerlijk zo'n handtamme konijnen.

Luna gaat goed, haar koppie is een beetje scheef nog, maar in de bond rent ze vrolijk door de tuin en eet en drinkt goed. Ik denk dus dat we er goed op tijd bij waren. Vervelendst Nu is de stress die het haar geeft als we de medicijnen moeten geven. Ze verstijft dan (figuurlijk). Hopelijk went het een beetje, want we hebben nog 3,5 week te gaan.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 13:23

Dat is misschien inderdaad ook nog het proberen waard. Ik ga ook eens wat opzoeken over systemen zoals een kattenluik met chip, misschien bestaan er wel handigere dingen die op een soortgelijke manier werken voor deze situatie.

Super dat Luna het goed doet! Voor de medicatie, kan je het niet op eten geven? Hier deed ik het op de brokjes en dan gewoon het zieke konijn even apart zetten tot alles op is. Met een klein druppeltje medicatie per brokje merken ze het hier niet eens. Je bent wel even bezig met het erop te spuiten :+

Bollebuik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 06:59

@MoppieFilou heb je daar geen tips over meegekregen bij de opvang? Volgens mij is het namelijk verplicht om op papier informatie mee te geven aan adoptanten? Maar goed, ik zou minder brok gaan voeren zolang Lily niet snapt dat hij het meteen op moet eten. Gewoon samen laten zitten en dan de hoeveelheid op Loes afstemmen, goed rond strooien zodat ze geactiveerd worden in hun natuurlijke gedrag om hun voedsel te zoeken en daardoor zal Loes wat minder eten en Lily meer tijd hebben om te eten. Daarbij zijn de meeste konijnen niet dom en hebben ze snel genoeg door dat als er eten te halen valt, ze op moeten schieten omdat het anders voor hun neus wordt opgegeten. Als Lily het dan wat beter door heeft kun je steeds weer meer gaan voeren zodat ze niet te weinig brok krijgen met zn tweeen maar Loes ook niet te dik wordt.

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 08:30

Dat werkt helaas niet bij elk konijn Bollebuik. Ricciardo was aan het eind ook echt een hapjes-eter en moest ik ook apart voeren om te zorgen dat hij voldoende binnen kon krijgen. Tegen sommige konijnen valt als ander konijn haast niet op te eten.

En medicatie was hier ook altijd oppakken en even er doorheen. Op brokjes bliefden ze het niet. Hoe vervelend het ook is, want Witje ging mij heel goed uit de weg toentertijd…
Wat fijn dat ze het goed doet.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 10:15

Bollebuik, heb wel een boekje meegekregen van de opvang met informatie maar dat zijn zowat de standaard dingen die ik al wist. Begrijp nu wel dat ze niet voor iedere specifieke situatie zoals deze een hele uitleg mee kunnen geven.
Minder brok voeren is niet echt een optie, Lilly moet echt voldoende binnen hebben want zij eet geen hooi (echt alles al geprobeerd wat dat betreft dus daar ga ik niets aan kunnen veranderen, moest iemand toch nog dé tip hebben, graag).
Ik heb ze gisterenmiddag en avond kleinere porties gegeven zodat Lilly op zijn minst alles in één keer opeet, dan nog eet ze trager maar ben er bij blijven zitten tot ze beiden klaar waren. Heb nu vakantie dus tijd zat maar kan het niet op deze manier blijven doen natuurlijk.

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 11:08

Eet Lilly het wel achter elkaar op, maar dan gewoon langzaam? Of eet ze, gaat wat anders doen en dan weer eten?

Want als ze het wel achter elkaar opeet, dan kan je wellicht een soort voerhoekje maken waar ze het rustig kan opeten, maar het deurtje/flap gaat maar 1 kant op. Dan kan ze er wel uit, maar kan er geen konijn meer in. Dan kan ze eigen tempo bepalen en kan je haar er 's morgens en 's avonds inzetten zonder dat je erbij hoeft te blijven of Lilly eruit moet laten.

Bollebuik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 11:57

Bij de opvang waar ik al verschillende konijnen vandaan heb doen ze dat wel per specifieke geval. Op de weegschaal allebei, uitrekenen hoeveelheid brok ze nodig en daar dan advies over geven. Is ook handig als je een te dik konijn hebt of juist een te dik konijn adopteert. Maar goed, ik geloof zeker wel dat dat helpt, geen hooi eten is ook niet handig, heb je een hooiruif of los op de grond? Wat voor hooi geef je? Het is vaak erg zoeken naar geschikt hooi omdat konijnen nogal kieskeurig zijn. Ik zou toch zoeken naar iets of een manier waardoor hij wel hooi gaat eten. Is wel belangrijk om zn kiezen te onderhouden en zn darmen aan het werk te houden.
Overigens zou het ook kunnen zijn dat ie geen hooi eet omdat ie de hele dag over zn brokken doet. Dan kan hij, als hij honger heeft kiezen tussen brok en hooi, dan gaan ze natuurlijk voor de brok. Omdat konijnen een kleine maag hebben hoeven ze niet zoveel brok te eten om weer vol te zitten, dus dan gaan ze weer ergens liggen en slaan ze het hooi over, zeker als het net niet lekker genoeg is.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 12:16

Ik heb ook alles apart zitten. Kleintjes ben ik ook nog niet kwijt maar ja ook vakantie tijd

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 12:35

Bedankt voor het meedenken allemaal!

NAIWHL, dat hangt er een beetje vanaf hoeveel ik geef. Het plan is nu wel om in ieder geval de porties klein genoeg te maken dat ze ze in één keer opeet. Want anders is het al helemaal niet te doen.
Dat vind ik echt een top idee! *\o/* Ga eens kijken of ik zoiets zou kunnen maken. Ze heeft wel snel de neiging zich opgesloten te voelen en dan niet meer te willen eten, dus ze zal er wel aan moeten wennen denk ik.
Daarstraks weer een half uur erbij gezeten om ze beiden te laten eten. Ze hebben elk hun eigen bakje en dat van Loesje was weer sneller op natuurlijk. Had er dan maar even een hekje tussengezet zodat Lilly nog verder kon eten, maar nee hoor, mevrouw voelde zich in de val gelokt omdat zij ook niet meer naar de andere kant kon en ging zich verstoppen, gedaan met eten :roll: . Hekje er tussenuit en Loesje wat vers hooi en tarwe gegeven in de hoop dat ze dat zou eten, maar brokjes zijn lekkerder natuurlijk. Wat een moeite dat dat beest doet om aan die brokjes te geraken, niet normaal _O- . Ze maken het mij niet makkelijk...

Bollebuik, maar het ligt niet aan Loesje hoor, die is/eet gewoon normaal. Lilly mist haar snijtanden en zit dan ook nog met dat snot waardoor ze trager eet. Dat kon de opvang niet weten. Met Lou had ik daar geen problemen mee want die was grotere fan van de kruiden en de groenten dan van de brokjes, Lilly net omgekeerd, dus dat kwam mooi uit. Vandaar dat ik er ook niet aan gedacht heb er iets over te vragen.
Ik heb zowel een hooiruif als hoopjes hooi op de grond. Gewoon hooi uit een zak geprobeerd, hooi van de boer, kruidenhooi met verschillende smaken, van dat bergweidehooi, geperste hooibrokjes, luzerne, groene tarwe... Niks eet ze. Kruiden en bladeren zijn de meesten ook gek van, zij niet. Het enige wat ze eet zijn brokjes en groenten. Ook al een keer op enkel hooi en water gezet op aanraden van de dierenarts omdat ze diarree had waar geen oorzaak voor gevonden kon worden, dat beest at dan maar gewoon niks :+ . Dus ik weet echt niet wat ik nog meer kan proberen. De brokken worden hier ook afgewogen, dus ze krijgen zeker niet teveel brok.

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 12:54

Ben benieuwd of zoiets zou werken MoppieFilou. Kattenluikjes kan je ook 1 kant op laten openen volgens mij. Wel uit en niet in.

Hier hebben we nu ook een extra dakje in elke ren met daaronder een hooiruif/houtwal gemaakt van die ene gevallen boom. Ik en de knaagdieren zijn er allemaal erg over te spreken…

Afbeelding

Afbeelding

We verspillen minder hooi. En vooral de reuzen mogen er ook graag op zitten/klimmen.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 13:36

Ik ga straks even naar de winkel voor zo'n kattenbak met klep. Dan maak ik aan de binnenkant iets van een balkje vast zodat hij niet naar binnen toe kan openen maar nog wel naar buiten. En dan nog duimen dat Lilly het snapt :')

Super leuk die afdakjes! Het valt wel op ja dat ze er graag onder zitten _O-

gonniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 15:30

Wow, NAIWHL, altijd als ik jouw achtertuin zie dan denk ik: dat is echt 5 sterren plus! Zo ver gaan wij niet, maar vind het wel belangrijk dat de bunnies kunnen rennen, springen en zich verstoppen tussen de planten. Dus elke dag gaat hun ren open (waar ze al een graafstuk hebben) en mogen ze vrij door de tuin. Dat is altijd zo'n leuk gezicht, die sprongen die ze dan maken!

Hier een foto van de 'patient'. Ik heb er alle vertrouwen in. Het is dat het koppie wat scheef hangt, maar verder niets aan te merken.
Afbeelding

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 23:03

Super dat het zo goed gaat met haar Gonniee!

Heb Lilly vandaag al twee keer in de kattenbak eten gegeven. Wel deurtje nog open gelaten, ik moet het bij haar echt in kleine stapjes doen want als ze één keer panikeert wil ze er niet meer in. Dus nog even een paar dagen ernaast blijven zitten en dan eens kijken of ze het snapt als ik het deurtje dicht doe.

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 07:15

Fijn dat het zo goed gaat. En lekker dat ze zo de tuin in kan Gonniee. En dank je. Het is hier in de 5 jaar dat we konijnen hebben steeds meer uit de hand gelopen :') en de konijnen zien zelf altijd nog ruimte voor verbetering hoor. _O-

Ben heel benieuwd of het gaat werken MoppieFilou. Desnoods het deurtje ook in stapjes wat dicht doen als dat kan. Dan leert ze in stapjes het deurtje ook open duwen misschien.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 08:49

Dat ga ik inderdaad proberen! Heb het gisteren al eens wat laten zakken, dan kwam ze wel eens kijken maar ging daarna terug eten. Ga proberen als ik het voor de eerste keer echt dicht doe meteen weer open te doen als ze er nog maar naar kijkt, maar weet niet of ik dat goed ga kunnen zien door de mini openingen bovenaan :=

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 09:42

Een touwtje er aan plakken is dan wellicht het meest makkelijk. Dan kan je hem elke keer een cm lager laten zakken. Plak je die ook gewoon aan de bak bovenaan vast.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 11:10

Oh ja goed idee! Dat ga ik straks proberen :)

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 16:49

Jullie zullen het misschien niet geloven maar Lilly snapt het concept kattenbak al helemaal :D . Ik was al zover dat ik het deurtje dicht mocht doen terwijl ze at, en als ze er dan uit wilde deed ik het zelf meteen open. Dat ging al een paar keer goed en meestal is ze wel een minuut of 10-15 aan het eten, dus ik dacht vandaag ondertussen de ren al schoon te maken. Regelmatig gekeken of er nog geen konijn naar buiten wilde, maar nee hoor, lekker aan het smullen. Ik draai me om, komt mevrouw vrolijk de kattenbak uitgehupst :)) . Dus NAIWHL, je idee is geslaagd, en zelfs veel sneller dan ik had gehoopt! Het is alleen nog even gedoe om ze beiden aan hun eigen bak te krijgen, maar dat zal wel komen.

Nog even een vraagje ook voor jullie ivm Lilly haar snot. Door een (denk ik) combinatie van de stress van het koppelen en het vochtiger worden van de lucht was haar snot de afgelopen dagen weer een stukje erger. Na het eten plofte ze ook steeds languit neer, leek wel alsof ze moe was van de "inspanning". Maar vandaag is het snotteren opeens weer een stuk beter, wel ligt nog ze heel vaak languit. Twijfel dus heel erg of dat languit liggen is omdat ze moeite heeft met ademen of omdat ze echt gewoon helemaal relax is. Ben vandaag Draxxin gaan halen en was eigenlijk mijn bedoeling er vandaag al mee te starten omdat ik ze gisteren niet goed vond, maar ik geef het liever echt alleen als het nodig is want lijkt mij dat dat na een tijdje ook wel weer stopt met werken. Dat stel ik natuurlijk liefst zo lang mogelijk uit. Denken jullie dat dat languit liggen puur ontspanning en zich op haar gemak voelen is of zou het kunnen dat ze een beetje buiten adem is van het eten? Ze is nu altijd al wel een "chill" konijn geweest maar ik vind haar de laatste twee dagen echt vaker liggen. Kan ook komen doordat ze gewoon gelukkig is met Loesje, maar ik weet het niet zo goed. Twee foto's van hoe ze vandaag lag:
Afbeelding
Afbeelding