Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 13:53

Welkom Sunrise!
xDenies wat een stelletje ettertjes stiekem aan het plastic lopen knagen en slopen
@Dubbeldun wou ze ook naar buiten doen maar het is hier ook nog wel erg nat. Wel jammer dat ze moeten wachten nog even.

Pepper komt steeds meer uit zijn schulp, mijn rode kat en Pep zijn goede vriendjes aan het worden zo schattig.

Sunrise19

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 14:51

Jep house fan :D

Zal vanavond eens een foto maken. Heb ze nog niet gezien sinds ze hier zijn. Ik ben het topic aan het doorlezen en daar zag ik hangmatten in een houten huisje. Iemand toevallig een link of een beschrijving hoe je zoiets maakt? En moet je daarnaast ook nog een dicht nachthok hebben?

Mijn kooi is 1.20m nu maar wil zelf een cavia flat gaan maken. Ik vind veel tegenstrijdige informatie net als over het tam maken. Dus ben nog wat zoekende wat verstandig is.

En wat voor hooi geven jullie van welke winkel? Ik heb nu alleen kruidenhooi omdat die mooi groen was. Hetgeen wat ik in de winkel zag leek mij vrij hard en het was ook gelig. Het Timothy hooi was helaas uitverkocht. Ik ga morgen maar langs de welkoop om daar eens te gluren. Kan ik meteen hennepvezel meenemen want dat was ook uitverkocht.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 15:06

Hier krijgen ze gewoon paardenhooi :)
Zelf een flat maken is wel zo leuk, kun je hem helemaal aanpassen aan je eigen (woon)situatie.
Ik heb al mijn binnen- en buitenhokken/flats zelf gemaakt.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 16:47

Hier gister ff meiden buiten gehad in de binnen ren op het terras. Ivm nachtdienst was de zon al weg op het grasveld en moest hok toch ff verschonen. Pluk gras erbij en ze vermaakte zich wel. Morgen geven ze hier 16 graden dus dan mogen ze lekker naar buiten op het gras.
Afbeelding

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 19:02

Welkom Sunrise!

Wat groeit Mungo hard zeg!

Het is echt een knap nest KittyDylan <3 Meestal houden ze voor het scheiden 4 weken en 300 gram aan, maar als ze al flink beren gedrag gaan vertonen is het beter om ze wat eerder weg te halen. Meestal is dat inderdaad rond de 3-3,5 weken.

Ik heb vanmiddag een groepsfoto gemaakt van allemaal samen <3 Daarna mochten ze even gras eten. Ze zaten gewoon los in de tuin, braaf bij hun eigen groepje :+
Afbeelding

Gisteren heb ik een workshop over kruiden voor cavia's gevolgd bij mijn stage. Super interessant! Alle deelnemers mochten zelf ook nog een mix maken, dus Nibbit heeft nu een eigen kruidenmix :D Ze kan de Adventures mix (die is gebaseerd op mijn cavia's) niet meer eten omdat ze door kiesproblemen de stengeltjes niet meer goed kan kauwen waardoor ze schade aanrichten in haar darmen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 19:06

Eén meter cavia ;)
Is iets weken geen optie voor die harde stengeltjes??
Wel leuk dat je zelf een voertje kon maken :)

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 20:15

@Sunrise hier krijgen ze het hooi van de welkoop
@Roosje die zitten er wel heel erg mooi bij zo lekker buiten
@Melody wat ene leuke foto en wat heb je veel cavia's nu wauw

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 20:18

Afbeelding

Hier een foto. Zijn best wel tam. Het zijn skinny dragers. De crème is met de hand bijgevoed. De agouti heeft het duidelijk beter gehad.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 20:26

Leuke kleurtjes :)

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 20:39

Wat een leuke kleurtjes!

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 04:45

Ja ging prima zo maar in de vaste ren op het gras hebben ze wel meer ruinte om te rennen.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 08:38

Och ik heb vannacht zo raar gedroomd _/-\o_

Ik droomde dat mungo baby's had gekregen terwijl hij in mijn droom ook echt mannetje is.

En niemand begreep hoe hij baby's kon krijgen. _/-\o_

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 09:04

Oh hou op pandameisje :')

Dat is nu dus echt mijn grootste nachtmerrie. Dat ik een man en vrouw heb. Heb het nog gecheckt en het zijn zover ik kan zien echt 2 mannen. Maar we waren eerst ergens anders gaan kijken en daar zaten beren en zeugen van 5 weken nog bij elkaar. Dus daar was ik snel klaar.

Heb deze bij een fokker vandaan die ook shows doet en eigenlijk alleen skinnys houdt. Merk wel dat er veel tijd in gestoken is. Ze zijn mega tam. Kan ze zo pakken. En ze roepen ook al naar me.

Vandaag op pad voor een kast. Ik moet eigenlijk een hoekkast hebben dus ik gok dat het lastig word. Welk soort hout is geschikt? Ik las ergens meubelpanelen en mdf. Ik heb een commode van de Ikea gezien die eventueel wel om te bouwen is. Moet even kijken naar de maten alleen. Dan zou ik er eventueel 2 aan elkaar kunnen maken.

2 verdiepingen van 1.20m is goed toch? We houden het bij 2. Heb nog een ballenbak waar ze in kunnen. En in april eens kijken voor grasmatten zodat ik daar een grote ren kan maken in de tuin.

Ik heb een tuin op het zuiden, zijn schaduw doeken dan genoeg?

Zoveel vragen, sorry! Ik wou het eerst op Facebook vragen maar zag dat de meningen enorm verschillen. En ik weet van DD dat zij wel expert is na zoveel jaar cavia’s. Heb de vorige topics wel gevolgd namelijk.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 09:07

Ohh dat is ook nog een nachtmerrie hier, Sunrise. := Heb ook echt twee beren maar toen de jongste de oudste begon te dekken, begon ik wel eventjes te zweten. Gelukkig was het pubergedrag, het is intussen gestopt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 10:10

Die fout heeft iedereen wel eens gemaakt, ik ook :)

Een hoekkast ie meestal niet zo ruim, wel aan de zijkanten natuurlijk, maar niet achterin de hoek en dat kost toch een hoop ruimte.
Op zoek naar een oude kast is heel handig, zeker als je die dan op zijn kant legt én er een verdieping in maakt.

Ik heb van latten en schaduw/winddoek een 'dak' gemaakt voor over de ren, ook al staan ze deels in de schaduw van de perenboom.

Qua hoekkast kun je kijken of je zoiets kunt vinden
https://link.marktplaats.nl/m1378949374 (is volgens mij van Ikea)

Maar dit model is echt te klein (smalle zijkanten)
https://link.marktplaats.nl/m1376871493

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 10:36

Oh DD dat is nog wel een idee dat schaduwdoek als dak :D is het stevig genoeg om katten enz tegen te houden? Wil namelijk een grote buitenren maken zodat ze lekker hele dagen naar buiten kunnen straks.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 11:15

Als er een kat op springt zakt het wel door, maar als je wat meer tussenlatten plaatst en de boel goed vast niet moet het wel houden.
Over mijn buitenren heb ik tegenwoordig een zwart vijvernet hangen met mazen van 3 cm en een deel waar ik vaker moet lopen vanwege de appelboom heb ik zwarte draadjes gespannen om de 30 cm. Dit vanwege de roofvogels.
Dat zwarte gaas/draadjes zie je dus nauwelijks (je ziet hier alleen de stokken waar het om vast zit)

Afbeelding

Mijn hele ren... hij is zelf nog breder nu, want de strook ernaast zit er ook bij op een meter na.

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 11:19

Hier nog een foto van het dak van winddoek met het binnenspul

Afbeelding

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 11:27

Gaaf!! Ik wil een ren van 1,5 bij 3 maken voor ze en het leek me makkelijk als ik de bovenkant of op kan klappen of op kan rollen. Dan kan ik er gewoon in lopen :) ben alleen bang dat de heren het dan zo leuk vinden dat ze nooit meer naar binnen willen :')

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 11:47

Die kast is net te groot die hoge haha! Wil het proberen laag bij de grond te houden. Zat aan 2 van deze te denken:

https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/70362446/

Maar denk dan idd dat je ruimte gaat verliezen. Kunnen eventueel ook naast elkaar hoor. Maar dan is 1.20m wel het max dat past. Dan kan het ook nog wel meer de hoogte in. Zit alleen met een stopcontact dus moet even goed meten en passen. Kan eventueel zelf een hoekstuk maken en die verbinden met 2 van die kastjes. Moet maar eens even op onderzoek uitgaan geloof ik.

Voor buiten is het nog even toekomst muziek want heb alleen stenen liggen. Kan eventueel in de voortuin wel wat maken. Maar dan lopen ze op grond/zand. Geen idee of dat wat is. Maar dan kan ik simpel afzetten. Of graszaad gaan strooien. Maar is weer zo'n gedoe en kan graszoden halen voor 1,80 per plak. En die is 2 meter lang en 1.50m breed ongeveer. Dus moet nog even gluren wat handig is. Is wel meer schaduw aan de voorkant, maar wel meer kans op katten dus dan is een panelen ren geen optie. Althans dat vind ik dan wel een risico.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 12:11

@marjan: het paneel op de laatste foto is 1,5x3 mtr. Door de 2 ondersteunende balkjes kun je hem in de breedte zo optillen, alleen als het hard waait ben je wel een windvanger :D

@Sunrise19: als je die kast te hoog vind haal je er toch een stuk af :)
De deuren zul je toch niet gebruiken en de rest is met een zaag zo te verwijderen :) Kasten van Ikea kunnen makkelijk uit elkaar en dan kun je de bovenkant weer gebruiken op de afgezaagde zijkanten.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 12:15

DubbelDun schreef:
@marjan: het paneel op de laatste foto is 1,5x3 mtr. Door de 2 ondersteunende balkjes kun je hem in de breedte zo optillen, alleen als het hard waait ben je wel een windvanger :D

@Sunrise19: als je die kast te hoog vind haal je er toch een stuk af :)
De deuren zul je toch niet gebruiken en de rest is met een zaag zo te verwijderen :) Kasten van Ikea kunnen makkelijk uit elkaar en dan kun je de bovenkant weer gebruiken op de afgezaagde zijkanten.

Haha zie me al vliegen.. wel goed idee! Eerdaags maar eens een plan maken met hoe en wat. Staan nu nog kruiden in een deel. Grooste gedeelte mogen ze maar ben bang dat ze de rozemarijn in 1 dag opvreten en dat is vast niet zo goed voor ze :')

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 12:51

@DD: ik heb een lupo dus krijg m echt niet thuis dan. :+ vandaar Mn idee wat kleiners aan te schaffen. Ik ga gewoon even rond kijken. Voor nu is de kooi prima. Maar wil toch wel voor ze groot zijn wat anders.

amy495

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 18:47

Afbeelding
Tijd voor een snack :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 18:52

Ipv Aafke's 10-tal is het nu Amy's 12-tal :)