Ratteneigenaren verzamel u!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eilinora

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 20:13

daarom toch,waar ik caru en eleri vandaan heb hadden ze ook dumbo ratjes maar die zijn nog te jong en wil ook graag de kooi helemaal ingericht hebben zodat ze genoeg afgeleid zijn bij introductie.
en zodat ze veel plaatsen hebben waar ze zich kunnen verstoppen mocht het nodig zijn

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 20:47

introductie moet je niet in eigen kooi doen.
dat doe je op een plek waar ze allebei 'onbekend' zijn :)
je kan beter dan de kooi opknappen op het moment dat je ze daarna samen met zijn 4en zet.
dan is de plek nieuw voor ze alle vier ;)

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 21:03

ah kijk weer wat geleerd,kan dus beter een konijnenkooi ofzo aanschaffen voor deze gelegenheden?
daarin introduceren,maar voor hoelang? tot ze elkaar met rust laten of tot ze echt vriendjes zijn

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 21:04

Je koopt een paard toch ook niet alleen omdat ie zo'n mooie kleur heeft?

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 21:05

dat is ook overdreven.

ik doe de kooi altijd helemaal met antibacterieel etc. schoonmaken, alle matjes even in de wasmachine en alles even ander indelen.

dan laat ik ze met elkaar kennismaken op bijvoorbeeld de bank.
en dan naar 15 minuutjes buiten de kooi kennis maken (waar je bij bent) zet ik ze in een helemaal frisse kooi en gaan ze dus vervolgens ook 'samen' op onderzoek uit.
(voorkom je dat de een het als territorium ziet)

bij mij wordt dat al als genoeg ondervonden en nooit problemen gehad :)

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 21:15

vanilia,ik vind een paard toch heel anders dan een ratje.

een paard koop je om zijn kwaliteiten voor het doel wat je voor ogen hebt.
als ik zomaar leuk een pony wil voor in de wei en er verder alleen maar wat mee knuffel maakt het niks uit nee wat voor kleur die heeft en hoe groot of van mij part of het een kruising is.

als ik een opvallend sportpaard zoek voor wedstrijden en ik heb een voorkeur voor een vos met 4 witte benen dan ga ik op zoek naar een sportpaard die vos is met 4 witte benen.

een rat is een huisdiertje die ik gewoon leuk vind en waar je mee kunt spelen als ze dat toelaten.
dan mag je best een voorkeur hebben wat je zelf mooi vind.

ik koop geen zwart gekleurde rat omdat die toevallig te koop staat terwijl ik zwart gekleurde ratten niet mooi vind.
is een kwestie van smaak.

ik wil een mooie dumbo en een mooie husky en als ik die nog niet tegenkom komt er ook geen andere rat bij.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 21:22

het karaktertje gaat voor de volle 100% boven de kleuring van het ratje.
maar het ratje moet mij qua kleur ook aanstaan inderdaad.

de 'klik' met een dier moet er gewoon zijn.
qua karakter en de rest... :)

overigens zoeken mensen wel heel vaak ' een bont paard' en letten ze daar helemaal niet op.. dat is zeker fout.
maar ik vind wel dat je een ratje mag zoeken in 'een met dumbo oortjes' en dan diegene zoeken die het best bij je past :)
( ken zelfs genoeg mensen die dumbo ratjes echt alleen willen, want die geloven er in dat ze minder bij de natuur staan dan de normale oren ratjes..)

qua Husky,
ik heb er zelf nooit opgelet.
heb hier 2husky's maar allebei gekocht toen ze nog volledig donker waren en nog niemand mij met 100% zekerheid kon vertellen wat het uiteindelijk werd..
en tja, toen begonnen ze lichter te worden..

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 21:25

dat bedoel ik idd ook,elk ratje heeft zijn eigen persoonlijkheid dus uit een heel nest dumbo ratjes kan er best wel een zitten waar ik wel iets mee heb.

maar als ik dat buiten beschouwing laat,ik vind ze gewoon heel leuk dus waarom zou ik daar dan geen voorkeur voor mogen hebben

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 21:28

inowa schreef:
dat bedoel ik idd ook,elk ratje heeft zijn eigen persoonlijkheid dus uit een heel nest dumbo ratjes kan er best wel een zitten waar ik wel iets mee heb.

maar als ik dat buiten beschouwing laat,ik vind ze gewoon heel leuk dus waarom zou ik daar dan geen voorkeur voor mogen hebben

Ik snap je wel hoor.
ook al doe ik mijn nieuwe huisgenootjes vaak 'per ongeluk' aanschaffen.
En dan zeker niet dat ik er de plek niet voor heb, dat heb ik zeker
maar ik wordt gewoon verliefd op een ratje op een foto bij een rattery entja, dan is het DIE MOET IK!
en als dan uiteindelijk blijkt dat het ratje qua karakter ook een match is,
dan moet ik hem/haar al helemaal hebben :)

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 21:34

ander voorbeeld,ik heb totaal niks met maanogen of veel witte aftekeningen bij paarden..vind ik verschrikkelijk en heb altijd geroepen dat ik er never nooit een met een maanoog en veel wit wil hebben.

nu was ik op zoek gegaan naar een Welsh sectie C fokmerrie die mij aanstond en het liefste een met een kleur maar zeker ook met kwaliteiten.
nou die kwam ik tegen en heb ik gekocht,een bruin sabino met 4 witte benen en een brede bles en een witte vlek onder haar buik EN een maanoog.

en ik vind haar fantastisch.

het kan soms anders lopen dan wat je voor ogen hebt maar in dit geval wil ik gewoon graag een dumbo en een husky omdat ik die al jaren leuk vind en graag wil.
en als ik er tegenkom die ik kwa karakter niet vind passen (ik heb ze liever nieuwschierig en dat ze mij aankijken ipv zich te verstoppen) dan neem ik ze ook niet ongeacht dat het wel husky of dumbo zijn

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 21:49

caru vanavond..

Afbeelding

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 21:52

herkenbaar!

ik ging een veulen zoeken
- geen maanogen
- geen koe (dus geen bont)
- niet weer al dat wit, afschuwelijk om te poetsen
- geen merrie
- en absoluut niet een mengelmoesje, graag een vol ras.

en nu heb ik dit: Afbeelding

en niet te vergeten,met 2 blauwe ogen xD

nu weer ff ontopic:
maar inderdaad,
vaak wil je wel, maar loop je uiteindelijk tegen iets anders aan wat net zo leuk, of misschien wel leuker is :)
gelukkig maakt het uiteindelijk niet uit, als ze super lief zijn^^

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 22:02

Even echte ratten praat.
zoals eerder in dit topic ging ik opzoek naar een Ratje voor mijn helaas alleen komen te zitten Jimmy.
toen was mij aangeraden om 2 rittens te nemen zodat deze lekker konden ravotten als mijn oude man zijn rust wil hebben..

ik heb vandaag mijn besluit genomen om dit inderdaad te doen :)

de ene ritten zijn al bij mij thuis en deze:
(diegene met witte streepje op de kop en streep over de rug)
komt morgen erbij!
Afbeelding

dus dan is mijn mannenkooi weer naar 3 ratjes (eigenlijk ook wel fijner, mocht Jimmy dan toch overlijden hoef ik ook niet 123 op zoek te gaan naar een ander ratje voor gezelschap)

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 22:56

wat een schatje zeg!

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 23:16

Pfft, net als je bang word dat Hummer zijn laatste dag is aangebroken, sterkt de knaap 's avonds weer lekker aan na bij mij in het vest te hebben gezeten. Gelukkig maar :D
Hij liep vanaf vanmorgen te ijsberen...constant zelfde rondjes lopen door het hok heen. Ik vermoed dat hij meer wil kunnen lopen/bewegen, maar dat het klimmen hem te zwaar word op sommige momenten, en dat hij het molentje niet goed meer kan bereiken. Loopmolen word naar beneden gezet dus :) Inmiddels is hij alweer omhoog geklommen en ligt hij met Spyker en Bentley te slapen OP het slaapzakje :')
blijft toch een nare tijd dan...wanneer je dagelijks rekening mag gaan houden met een stervend/overleden dier in je hok.
Hij valt nu ook rap af, ruggengraat word al goed voelbaar. hij eet nog als een malle, dus het is puur ouderdom. Verder lijkt hij nergens last van te hebben, en ook echt te genieten van zijn tijd dat hij nog lekkers, papjes etc krijgt van me :) Ik heb gisteravond tomaatjes met banaan gepureerd, en heir wat rattenvoer doorheen gemengd...meneer genoot ervan! :D

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 02:48

:oo Echt toen ik net thuis kwam sloeg m'n hart 3x over :')

Swieb loopt altijd los, niks aan de hand. Dus wij ff naar de kroeg hier aan de overkant, ik dacht die red zichzelf wel, zouden toch met een half uurtje weer terug zijn :+

Kom ik terug, doe de lamp aan... zit Swieb met z'n dikke ass bij m'n muizen in de bak :oo (aquarium zonder deksel, muizels komen er toch niet uit haha)
Dus ik helemaal over de zeik, dacht dat ze alles kapot gebeten zou hebben.. Maar nee hoor, madam was gewoon aan het rondsnuffelen en zat matties te maken met m'n muizen _O-

Wat bleek nou, had m'n vriend met stofzuigen even een paar dingetjes opgestapeld naast het dressoir, is ze via die stapel het dressoir op geklomen zo die bak in _O-

Hier een foto van de bak toen ik 'm net had
http://i42.tinypic.com/v8na0w.jpg

Dus dat zal straks met die rittens wel goedkomen denk ik :=

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 14:01

haha gweldig! :)

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 18:47

Vandaag de kooi weer onder de douche gehad om helemaal schoon te maken. alle hangmatjes weer gerepareerd en boven in de stoftunnel vervangen :)

Afbeelding

En hier het graafbakje, heb de stukjes fleece vervangen van dat krulhout, en dit vinden ze dan al helemaal leuk om mee te woelen! :)
Afbeelding

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 18:51

Ziet er goed uit! :D
Maar heb jij geen bodembedekking of kijk ik nou zo scheel :')

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 18:58

dat zwarte wat je ziet is een Tshirt!
(met dat ronde witte als opdruk)

ze hebben hier een tshirt wat ik om de week in de was gaat,
en het in de hoek ronde bakje is hun wctje ;)

de xlmaat past namelijk precies over mijn bodemplank heen, haha

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 19:08

Ik zou nog laten zien wat wij allemaal gemaakt hebben in een creatieve bui voor de ratjes :Y)
Ik zie trouwens net dat ik dezelfde kooi heb als KYF haha

De verdieping waar het huisje op staat hebben we zelf gemaakt van een soort hekwerk en daaroverheen fleecestukken gevlochten. Het huisje is zo'n plastic sokkenmandje op zn kop. Gat in gemaakt waar ze door kunnen, washandjes erin als bodem. De overdekking is deels fleece en deels een oud vest van mijn vriend.
Afbeelding
De binnenkant van het mandje met Puck die heerlijk ligt te slapen.. Dachten eerst dat ze nooit meer uit de sputnik's zouden komen, maar toch wordt er goed gebruik van gemaak!
Afbeelding

Daarnaast hebben we nog een extra verdieping gemaakt, maar wel eentje met verder niks erop, gewoon wat meer loop/speelruimte in de kooi gemaakt. Eronder een nieuw sokkenmandje waar ze gewoon lekker in kunnen spelen (lagen eerst allemaal losse stukken fleece in zodat ze ook een beetje konden graven, maar die zijn al allemaal verdwenen) en daarachter mn nieuwe flying soucer die ze nog steeds heel eng vinden haha
Afbeelding

En als laatste een Unox muts met van die touwtjes, die nu als hangmat dient.. Hier werden hangmatten nooit gebruikt, dus het is even afwachten of deze wel aanslaat.. Tot nu toe is hij nog steeds erg eng en hebben ze alleen nog maar over het randje durven kijken hahaha..
Afbeelding

Ik heb nog zo veel meer ideeën voor in de kooi! Een brug van gevlochten fleece stukken, de graafbak overspannen met fleece en dan stukken enz erin, meer hangmatten uit oude kleren maken, meer verdiepingen maken <3 *\o/* zo leuk!

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 19:27

Oh dat is super handig idd als ze zindelijk zijn.
zo'n t-shirt zou hier echt binnen no time meuren als een beerput haha.

Ziet er superleuk uit Saintelette! Ik ben echt niet zo creatief :+
Heb net wel een oude spijkerbroek gemold en daar een hangmatje van gefrutseld, ziet er niet uit, maar ach als Swieb er maar plezier van heeft.
Heb de restjes van de broek in stroken geknipt als nestmateriaal.
En nog een stuk van de broekspijp opgehangen met zo'n ring van de buizen erin zodat de opening los staat.
Swieb vind 't tot nu toe maar niks al dat gewiebel onder de poten _O- Die staat liever op vaste grond.

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 19:36

Hallo!! Ik kom ook weer eens om de hoek kijken :D

KingYasFenn: Wat ontzettend leuk zeg!

Saintelette: lekker creatief :D ! Ziet er lekker uit voor ze

inowa: Mooie foto! Lief koppie zeg

Bij mij is er inmiddels ook 1 ratje overleden. Nog 2 over, waarvan 1 een kankerbult heeft en het einde ook van nadert. De ander is ook al 3 en wordt overal een beetje kaal hihi.

Heb een nieuwe kooi voor ze gekocht want ze moesten wat kleiner gaan wonen, maar aangezien de kooi altijd open staat maakt het voor hun niet uit. Ze wonen nu zo:

Afbeelding

Hihi een filmpje, kaal borstje begint hij te krijgen.
http://instagram.com/p/iy4v3igMIy

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 20:09

Saintelette,

fijne kooi he! :D
ik heb hem toen der tijd voor 30,- van iemand overgenomen die er 1 enkele degoe in had. en hij vond het ook nog eens raar dat dat diertje binnen 1maan dood was gegaan ( EENZAAMHEID, schreeuwde het gewoon..)

is ben ook zo iemand die graag van vanalles wat maakt :)

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 20:44

Haha wij hebben hem ook maar voor 25 euro van marktplaats gehaald haha :p eigenlijk wassie iets duurder, want we moesten er een uur voor rijden. Maar hij is het 10000% waard!! Alleen het in elkaar zetten was echt een draaaaaaaaamaaaaa.. En dat alles eruit pleurt vind ik ook een nadeel, maarja dat is in onze andere kooi eigenlijk ook (die lijkt op de Jenny Ferplast dacht ik)

Heb je nog ideeën om dingen te maken?

Oh en de introductie van hangmatjes, was dat bij iemand anders ook nodig? Of hoe kan ik dat het beste aanpakken?