[HK] Puppy erbij 2016/2017

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

melissac

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 23:32

petitparis schreef:
dat is wel een stevig verhaal... Dalmaten zijn idd niet de makkelijkste karakters. Maar met zo'n start heb je ook niet echt een referentie van hoe ze zijn. Gelukkig is hij wel oud geworden bij jullie.

Nee idd en het was een hele lieve hond alleen hij moest ons tegen iedereen beschermen, zo heeft hij ook genoeg mensen gebeten omdat ze bij het hek stonden en hem wouden aaien ondanks dat we een bordje hadden hangen waarop stond dat hij beet.

Uiteindelijk was de artrose zo erg dat hij gewoon door z'n heup gezakt was en niet meer kon staan, dat was geen fijn gezicht om te zien. Uiteindelijk bleek ook dat we voor hem de goede keuze hadden gemaakt, hij zat onder de tumoren en z'n heup zou niet beter worden dus hij zou alleen maar pijn houden.

Zoe_97

Re: [HK] Puppy erbij 2016/2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 07:27

Water super van je dat je hem zo hebt opgevangen!
Ik vind dalmaten ook zo leuk. In onze vriendengroep zit een dalmatiër. Geweldige karakters. Ik heb lang getwijfeld tussen een dalmatiër en een border collie. Maar ik ben een persoon die me enorm frustreerd als mijn hond op de les niet goed meewerkt (slechte eigenschap van mezelf). En dalmaten vragen een hoop meer geduld :p

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 08:58

Brutale hond die haar tong uitsteekt :P
Zou een week zakgeld inhouden.

Mooie pup is Wiebe.

Pubers zijn lastig, maar nog steeds om op te vreten.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 09:03

Pfff, Kiko is weer obsessief aan het likken aan haar reet, anus is vuurrood. Net maar de DA gebeld, om half 6 kunnen we daar terecht. Ga maar zo'n kraag halen denk ik.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 09:34

Zoe_97 schreef:
Ik vind dalmaten ook zo leuk. In onze vriendengroep zit een dalmatiër. Geweldige karakters. Ik heb lang getwijfeld tussen een dalmatiër en een border collie. Maar ik ben een persoon die me enorm frustreerd als mijn hond op de les niet goed meewerkt (slechte eigenschap van mezelf). En dalmaten vragen een hoop meer geduld :p

lol dat is een gedacht. ik doe geen hondenschool omdat ik geen geduld heb _O-
De werkwilligheid tussen dalmaat en BC is bijna als dag en nacht.

@ Neon: iets in voeding veranderd of tijd voor ontworming?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 09:51

hihi klopt. de dalmaat in onze les (ondertussen C klas dus vrij gevorderd) gaat er nog iedere keer vandoor vandra de lijn los gaat :')

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 10:03

mwa dan mag ik niet klagen, ik kan mijn puber loslaten in groep en 2 op 3 keer blijft ze naast me lopen totdat ik zeg dat ze mag gaan. Of de auto openen zonder dat ze eruit springen, ook al staat er een andere hypere hond voor hun neus te stuiteren. Maar eenvoudige dingen zoals zit en lig zonder koek in aanslag... :o

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 11:46

Met name commando op afstand is hier moeilijk, dan zitten er bananen in de oren. :+ Verder gaat het best goed op de cursus, zolang het droog is want anders is zitten en liggen zonder kleedje een hele opgave. Bepaalde dingen is Kiko juist het beste in, lange lijn training en commando hier bijvoorbeeld. Speuren hebben we zaterdag voor het eerst gedaan, sommige honden hadden het wel vaker gedaan maar hier was Kiko ook het beste in (tot mijn verbazing ).

Kiko is gisteren ontwormd, kan daarmee te maken hebben.

melissac

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 12:15

Zoe_97 schreef:

Ik moet zeggen dat hij altijd heel goed luisterde naar m'n vader maar omdat ik zo jong was, ik gok dat ik een jaar of 4 a 5 was was hij heel dominant tegenover mij en daardoor durfde ik eigenlijk niks met hem. Maar ondanks dat hebben wij altijd gezegd hij blijft bij ons tot het moment komt dat het voor hem klaar is.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 17:56

Oh wauw een dalmatiër ! <3 Toffe honden vind ik dat!

Ahh Wiebe :D Ook een Stabij toch? Leuk dat jullie nu weten wie er bij jullie komt wonen straks!

Die puberteit kan ik nog even geen zin in hebben hoor Pff :o

Ik twijfel zelf enorm over de hoeveelheid brokken die ik geef. Volgens de zak moet ik 40 gram per keer geven.. Maar ik vind dat zo weinig.. Ik voer 3x per dag. Klopt dit wel?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 18:13

Ik heb helaas alleen maar slechte ervaringen met dalmatiers.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 18:15

Helaasdaeva niet kunnen laten steriliseren vandaag. Volgende donderdag is ze aan de beurt. Nu een weekje medicatie eerst

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 18:21

Oei, wat heeft daeva?

Mijn honden aten door de band genomen het dubbele vd richtlijnen. Goed naar je hond kijken zou ik zeggen.

Hie komt het amanda?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 19:32

Ben ook wel benieuwd Amanda?

En waarom kon Daeva niet gesteriliseerd worden?

Kiko heeft ook een weekje medicijnen. Anaalklier zat niet vol maar wat er uit kwam was geler dan normaal, normaal is het meer bruin en nu was het piskleur. Wanden van de klieren zijn ook verdikt dus het vermoeden was een beginnende ontsteking.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 20:24

Mijn vader is toen ik 12 was hertrouwd met een Oekrainse vrouw met twee dochters en een jonge dalmatiër intacte reu van 2 jaar oud. In het begin ging het wel maar hij werd heel snel dominant naar mij en mijn jongere broertje. Zo was er weinig aan de hand maar zodra hij iets kreeg waar hij bezitterig over kon doen, zoals een groot bot of vers vlees dan was het tijd. Hij lag altijd in de keuken, aan de zijkant waar wij langs moesten om naar boven te gaan of naar buiten. De perfecte plek voor hem om ons echt aan te vallen als we voorbij kwamen. Als we niet snel genoeg waren dan beet hij je. En ook echt door. Hetzelfde gedrag vertoonde hij naar vreemde mensen. Dit heeft echt enkele jaren geduurd. Ik ben daardoor wel wat bang voor honden geworden en er waren momenten dat ik mijn eigen huis niet in of uit durfde.

Mijn stiefmoeder en vader deden er geen hol aan, behalve dat ze na enkele incidenten toch maar besloten hem geen botten of wat dan ook te geven. Ik ben een enorme dierenvriend maar ik was nondeju blij dat dat dier te vroeg dood ging aan nierfalen. Ik ben via mijn werk ook nog wel eens in aanraking gekomen met dalmatiërs maar ook die ervaringen waren niet prettig.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 20:28

xApple schreef:
Oh wauw een dalmatiër ! <3 Toffe honden vind ik dat!

Ahh Wiebe :D Ook een Stabij toch? Leuk dat jullie nu weten wie er bij jullie komt wonen straks!

Die puberteit kan ik nog even geen zin in hebben hoor Pff :o

Ik twijfel zelf enorm over de hoeveelheid brokken die ik geef. Volgens de zak moet ik 40 gram per keer geven.. Maar ik vind dat zo weinig.. Ik voer 3x per dag. Klopt dit wel?

40 gram per keer!? Wat voer je?
Weet je zeker dat je het schema goed leest?
Je moet aanhouden wat het volwassen gewicht wordt, niet wat de pup nu weegt :)
Of voer je vers? Daar heb ik namelijk geen verstand van ;)

Edit: Oeps, ik wilde je dit per PB sturen.
Nu verraad ik dat ik hier steeds nog mee lees, terwijl Wolf toch al ruim 1,5 is :D

Afbeelding

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 20:39

Ik heb dat aangeraden gekregen bij de dierenwinkel toen ik het kocht maar ik vind het mega weinig en Hidde is ook best schraal..

Ik voer Orijen brokken trouwens. Wat zouden jullie doen?

@amanda; jeetje nou dat is zeker een nare ervaring.. Kan me voorstellen dat je het ras dan niet zo leuk vindt.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 20:43

@amanda: dat ligt imo volledig aan je (stief)ouders. Dit is ook voor dalmatiërs geen normaal gedrag hier kan zelfs een peuter het eten uit mijn honden hun mond gaan peuteren (is perongeluk echt gebeurd toen peuter besloot haar boterham te delen).
Weet wel dat paar jaar na de release van de film 101dalmatiers, ze in een heel slecht daglicht stonden qua agressie. Maar dat had imo te maken dat er veel broodfokjes bij onwetend e mensen terecht gekomen zijn. Dalmatiërs hebben leiding en veel beweging nodig en als ze die niet krijgen, dan krijg je zo'n situaties.

@xapple: meer voeren. Tot 3-4 maanden kreeg cita zoveel ze op kon in een maaltijd :o

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 20:49

Wat jammer dat je zo'n ervaring ermee hebt, maar kan me wel je amgst voorstellen, nota bene in je eigen huis waar je je veilig moet voelen.

En staat niet op de zak hoeveel je moet voeren of op internet? Kiko zat altijd net wat hoger als geadviseerd. Maar het is wek een mooie richtlijn, omdat je toch in iedere groeifase weer wat meer moet voeren.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 20:49

Ik voerde ook Orijen in de puppytijd.
Gaf toen volgens het schema ruim 300 gram per dag! 120 gram lijkt me echt te weinig.

Edit: ik zie inderdaad op internet dat er 120 gram per dag wordt aangeraden volgens de tabel. Dan gaf ik blijkbaar drie keer te veel, maar hij is noooit dik geweest! Want hoe zwaar is Hidde nu?
Laatst bijgewerkt door Simbaa op 30-05-17 20:59, in het totaal 3 keer bewerkt

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 20:57

Oké bedankt ik ga nu meer voeren en maandag even overleggen met de dierenarts. Hij moet dan een prikje dus vraag ik haar wat ze aanraadt.

Vanavond voor het eerst naar het strand geweest met Hidde :D Hij vond het super leuk en was hartstikke lief.

melissac

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 21:29

Oh dat is vervelend Amanda..

Bentley is me toch vervelend. :')
Hij luistert voor geen meter en wilt alleen maar rondjes rennen, heerlijk zo'n puber. -O-
Ik moet wel lachen om zijn lompe gedrag soms wat een sukkeltje kan het zijn. :')
Hij heeft vandaag wel ong 5 keer z'n hoofd gestoten aan een deur. :')

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 21:43

Petitparis, dat het volledig aan mijn ouders lag hoef je mij niet te vertellen :') Ik heb genoeg ervaring en kennis in huis omdat te weten. Betekent niet dat ik die hond ineens niet meer zie als rotbeest want helaas heeft hij een heleboel schade aangericht, ook mentaal. Ik heb sindsdien altijd angst gehouden voor honden, ook tijdens mijn werk helaas. Dat hij er uiteindelijk niks aan kon doen weet ik ook wel. Maar toch ben ik blij dat hij op tijd gehemeld is en zulke dingen zeg ik zelden.

Hij kwam ook mee uit de Oekraine dus wat hij daar allemaal heeft meegemaakt mag Joost weten.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 21:50

Heel begrijpelijk hoor. Maar ondanks dat iedereen zegt dat ze bijna nooit een dalmaat zien, ken ik er toch een behoorlijk aantal en het gedrag dat jij omschrijft herken ik toch echt niet.
Jammer dat jij dit hebt meegemaakt.

Is Bently intussen al wat bijgetrokken?

ivm voeradvies ve DA. Mijn DA heeft ooit het advies gegeven mijn hond van 30kg max 275g/dag te voeren en indien hij afviel 295. uhm heb hem uiteindelijk op 450g/dag en hij was nog geen gram te dik. Een richtlijn is goed om een vertrekpunt te hebben, niet elke brok of kvv is hetzelfde. Maar uiteindelijk zal ja naar je hond moeten kijken en aanpassen.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 22:12

Mooie Hidde <3