Ratteneigenaren verzamel u!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vanillia

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 14:56

Goedkoop is het niet, maar een dierenarts is nog veel minder goedkoop :P Snel op gaat het hier ook wel met 5 volwassen ratten, maar ik zie het maar als een investering in de toekomst. Je zou ook RatRations (www.ratrations.nl) kunnen proberen, daar zijn ook veel mensen erg tevreden over en dat is een stuk minder duur :)

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 15:03

RatRations heb ik al eerder naar gekeken, de 11a en 11b. Maar dat is ook een gemengd voer en dat heb ik liever niet. Heb voor het hoofdvoer liever een complete brok. Natuurlijk krijgen ze voor de afwisseling genoeg ander spul te knabbelen (hier stengels graan zo van 't land en ga speciaal elke vrijdag voor ze naar de markt voor verse groente en fruit :+ )

Maar waar hebben jullie al die kennis vandaan haha. Ik hoor altijd van alle kanten dat er juist extra eiwit inzit omdat ze dit nodig hebben. En al die rattenvoeders zullen niet zo 1,2,3 hatseflats zonder uitgebreid onderzoek in elkaar zijn geflanst.
Overigens geen aanval, maar ben hier gewoon benieuwd naar, waar jullie die gegevens over voeding enzo op baseren.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 15:09

Op fora is veel informatie te vinden:

www.ratten.nl/forum
www.pirats.nl
www.ratjes.nl/forum

Daarnaast is er een boek wat 'The Scuttling Gourmet' heet, wat wordt gezien als de goede manier van ratten voeren. http://www.shunamiterats.co.uk/scuttling.shtml; hierop is een deel van de mixen van RatRations ook gebaseerd.

Het is waar dat ratten eiwit nodig hebben, net zoals mensen hebben ratten eiwit nodig om te groeien en om te herstellen bij ziekte. Punt is dat eiwitten ook veel negatieve effecten hebben op ratten (nierproblemen, tumoren) en dat er daardoor door mensen die zich erin verdiept hebben voor wordt gekozen om eiwit maar beperkt aan te bieden.

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 15:15

Wat is dan de ideale hoeveelheid eiwit?
Die crispy pellets die ik nu voer daar zit 20% in, dat is dus eigenlijk best veel...
Rat nature is 17,5% (dat voerde wij vroeger en aten ze ook goed)
Reggie Rat 14,5% maar daar lieten ze altijd de brokjes van liggen (vandaar dat ik liever ook een complete brok heb)

Ik kan er echt niet meer opkomen welk ander voer wij toen hadden. waren van die driehoekvormige brokjes.
Heeft iemand van jullie een idee welke dit geweest zou kunnen zijn?

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 15:24

The Scuttling Gourmet schreef:
Protein - Adult rats
Adult rats, other than those who are pregnant or lactating, require a diet with approximately 12%-15% protein. Younger adult rats seem fairly tolerant of slightly higher levels of protein. Protein is made up of amino acids, which cannot be stored in the body � any excess is broken down and detoxified in the liver, and then excreted by the kidneys. Over time many rats develop nephritis and degrees of kidney failure (which male rats seem particularly susceptible to). Once the kidneys begin to fail high levels of proteins and less digestible proteins will speed up the process. Studies have shown that long-term diets of around 20% protein increase the occurrence of kidney lesions in elderly rats. However, too little protein (probably less than around 8% of an adult rat�s diet) or a completely vegetarian diet may lead to a deficiency in the essential amino acids, which are so necessary for the health and repair of body tissues.

Protein - Growth and lactation
Lactating and rapidly growing rats (up to about 3-4 months of age) require higher levels of protein (20-25% of their diet) to support milk production and growth.

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 15:37

Dus even kort samengevat kan het lichaam al die aminozuren niet aan en moet dat ontgift worden in de lever waarna het wordt afgevoerd door de nieren. Dit is teveel voor de organen waardoor deze schade op kunnen lopen bij teveel eiwitten.

Dat wist ik helemaal niet! Dan maar snel opzoek naar ander voer...

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 15:44

ik meng zelf mijn voer, de mix varieert iedere keer weer.

ik zet verschillende kant en klaar voeders en losse ingrediënten met hun voedingswaarden in een spreadsheet en reken zo de gemiddelde voedingswaarden van de mix uit.
goede leiddrdaad hiervoor is het boek "the scuttling gourmet". zeer leerzaam engels geschreven boek over rattenvoer.

verder is hier ook een knaagdierenvoer erg goed bevallen:
http://garvo.nl/front/productspecs.php? ... ductnr=341

dit voer is dus ook vegetarisch. hier mengde ik nog wat rijst en pasta doorheen om de vitaminisering wat lager te krijgen (deze zijn in de meeste voeders veel te hoog wat betreft vitamine A, juist koper, calcium en vitamine D zijn vaak weer te laag in de kant en klaar voeders)
je kan dit voer ook zo geven, maar ik vind het zelf iets beter om op een zak van 20 kg het volgende toe te voegen: 1,5kg zilvervliesrijst, 750gr gedroogde linzen en 750gr gedroogde erwten, 500gr droge volkorenmacaroni.
naast dit voer gaf ik aan mijn 7 ratten 1x per week een gekookt eitje en 1x per week wat vis.
verder krijgen ze hier dagelijks een grote bak groente, liefst verschillende soorten per dag.
Laatst bijgewerkt door veneri op 02-01-14 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 15:46

@ carr_friesje: hoeveel ratten heb je?

bij www.dierenwinkelxl.nl kan je het knaagdierenvoer wat ik hier boven noemde bestellen in 5kg en 20 kg zakken. het is echt het proberen waard.

wat ik overigens ook belangrijk vind is afgepast voeren, meestal zo tussen de 10-15gr voer per rat per dag voeren (afhankelijk van het soort voer). ik strooi het voer uit door de bodembedekking zodat er niet al te selectief gegeten kan worden. dit voorkomt ook het zogenaamde hamsteren.

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 16:15

Heb op dit moment 1 rat zitten en +- 10-15 muizen.
Binnenkort 3 rittens erbij.

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 18:45

Heb me vanmiddag aangemeld op het rattenforum... ben er nu alweer klaar mee :') dacht dat het niet erger kon dan bokt... nou dus wel.. damn _O-

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 18:51

Haha ja kan het nog erger? Ik wil het eigenlijk niet eens weten :')

Ik heb er net even een mailtje uit gegooid naar RatRations :) ben benieuwd wat ze me adviseren.. Oh en de ratjes zijn zoooo blij met wat we voor ze geknutseld hebben, zo leuk om te zien! Twee nieuwe verdiepingen, een nieuw huisje (wat extreem goed gebruikt word!) en een sokkenmandje waar ze gewoon in gaan zitten. Echt zo leuk dat t harde werken niet voor niets was ;) zal binnenkort even foto's erop gooien ;)

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 18:55

Hoop muisjes friesje! Ik heb ze vroeger ook gehad, maar vind ratten leuker (en minder stinken).
Moet zeggen dat ik ook erg voorzichtig ben met de rattenfora, bepaalde mensen zijn zeer aanvallend. Wat is er mis met adviseren ipv. meningen opdringen? Als je ziet hoe bepaalde mensen uitgekafferd worden...

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 18:56

ja het kan nog erger.. Had een voorsteltopic gemaakt over Swieb, en dat ik er nog 3 rittens bij kreeg met een mooie foto van 2 rittens.
Krijg ik een pb dat de rittenfoto's verwijderd zijn met het volgende commentaar:

Citaat:
Even goed lezen...omdat de rittens komen van een rattery die niet in de rattery groep zit en de rittens nog daar in
het nest liggen mag je er geen foto's van posten. Gewoon de forumregels even lezen, kon al voordat je lid werd

Dus omdat de rattery waar ik ze vandaan haal toevallig geen lid is van het forum mag ik er geen foto's van posten.. want dan zullen ze wel van de broodfok en pretnesten komen. want jaaa alleen rattery's die op het forum zitten zijn goed :j

van dezelfde mod:
Citaat:
Wil je niet steeds hele berichten quoten? Als je het tegen iemand specifiek hebt is @ naam voldoende.
Gaat het over iets van een hele pagina terug is een quote soms wel op zijn plaats. Of wanneer je op een bepaalde zin wil reageren (de rest van de quote kan je dan verwijderen).

En dat was pas het begin... :') zijn net een stelletje jehovas getuigen die je proberen om te praten naar hun manier van doen :') En ja, dat proberen ze nog harder dan dat het hier op bokt gebeurt :')

edit: jammer dat je mijn topic niet mee kan lezen als je niet geregistreerd bent... had hem gráág gedeeld :')
En bij deze: bokt i luf joe, je valt eigenlijk best wel mee :(:)

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 19:35

ja het kan nog erger.. Had een voorsteltopic gemaakt over Swieb, en dat ik er nog 3 rittens bij kreeg met een mooie foto van 2 rittens.
Krijg ik een pb dat de rittenfoto's verwijderd zijn met het volgende commentaar:

Citaat:
Even goed lezen...omdat de rittens komen van een rattery die niet in de rattery groep zit en de rittens nog daar in
het nest liggen mag je er geen foto's van posten. Gewoon de forumregels even lezen, kon al voordat je lid werd

Dus omdat de rattery waar ik ze vandaan haal toevallig geen lid is van het forum mag ik er geen foto's van posten.. want dan zullen ze wel van de broodfok en pretnesten komen. want jaaa alleen rattery's die op het forum zitten zijn goed :j

van dezelfde mod:
Citaat:
Wil je niet steeds hele berichten quoten? Als je het tegen iemand specifiek hebt is @ naam voldoende.
Gaat het over iets van een hele pagina terug is een quote soms wel op zijn plaats. Of wanneer je op een bepaalde zin wil reageren (de rest van de quote kan je dan verwijderen).

Eeeeeen pb nr. 3 van de moderator,,

Citaat:
Citaat:
Is inderdaad geen konijn maar een blok hout hahaha.
Kooi heb ik vorige week zo overgenomen en er is al een levering onderweg van ***** met huisjes etc. en vrijdag naar de markt voor een paar lappen fleece. :D

Echter ben ik daar nog wel wat voorzichtig mee. Heb er nu 1 dametje inzitten die gedumpt is, die niet weet wat klimmen en springen is.
Volgens mij heeft ze altijd in een duna oid gezeten, want ze klimt dus helemaal niet. Eerste keer het trappetje naar de verdieping op gleed ze in de split weer naar beneden :') en ze hangt verder ook helemaal niet in de tralies.
Touw loopt ze niet overheen en die buizen vond ze in het begin maar creepy :')

Misschien als tzt de rittens erbij komen dat ze daar nog wat van , maar ben er bang voor :')

Hallo Carolien,

Zoals je in de forumregels kunt lezen is Dierenspeciaalzaak Casper de eigenaar van dit forum. Voor het aanmelden is één van de weinige openbare fora die waar de forumregels in staan. Dit hebben wij bewust gedaan zodat de forumleden eerst de forumregels kunnen en moeten lezen voor ze zich registreren. Ik zou het op prijs stellen wanneer je alsnog eerst deze forumregels zou willen lezen voor je verder gaat posten. Er mogen namelijk geen commerciële linken en namen van andere dieren(web)winkels en tuincentra met een speciale dierenafdeling op het forum geplaatst worden.
Zie de forumregels: http://www.ratten.nl/forum/viewtopic.php?f=88&t=430

Je bent nu op de hoogte van deze forumregel, ik hoop dat je hier voortaan rekening mee wilt houden.[/quote]

En dat was pas het begin... :') zijn net een stelletje jehovas getuigen die je proberen om te praten naar hun manier van doen :') En ja, dat proberen ze nog harder dan dat het hier op bokt gebeurt :')

edit: jammer dat je mijn topic niet mee kan lezen als je niet geregistreerd bent... had hem gráág gedeeld :')

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 20:04

carr_friesje schreef:

Citaat:

_O-
toevallig ben ik er ook lid en heb ik het helemaal meegelezen. Sjeutje wat een zeikstralen zitten er soms tussen zeg :+
Iedereen zo zijn eigen mening en gedachte over medische behandelingen toch?
Ik kan gewoon heel eerlijk zeggen, ik heb niet het geld van de wereld om mijn ratten te helpen. ik hou altijd wat achter de hand voor eventuele omkosten, maar grote uitgaven zoals een operatie zit er voor mij ook niet in. Neemt niet weg dat ik stapelgek ben op mijn dieren :j

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 20:17

het kan inderdaad erg zijn op rattenfora.(ik weet ook zo welke je bedoelt.) :D het pirats forum vind ik wel een aanrader!
http://www.pirats.nl

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 21:52

haha,
Hier ook iemand die zich aanmeldde als lid en die de huid zowat vol gescholden kreeg met wat wel en niet mocht.
ik ging kijken voor wat meer info wat betreft opvangratjes maar ik was niet gekwalificeerd genoeg voor een opvang ratje, want dan moest je toch minimaal met 15 ratjes ervaring hebben opgedaan, want het waren hele moeilijke dieren...
sorry hoor, maar je wil diertjes helpen.. ook bij iemand die al 14 ratjes heeft is er genoeg informatie :)

"ja als we de grens overtrekken voor 1 ratje is het dadelijk bij 12 ratjes ook opeens genoeg...'' Belachelijk...

Daarbij staat echt niet voor de volle 100% juiste informatie daar...
Er zijn genoeg sites die het veel beter doen qua informatie en forum

-> ik ga eens kijken op pirats.nl! :D

(Mijn eiwit informatie komt inderdaad vanuit mijn opleiding. Ik roep dus overigens niet dat het optimaal is om altijd dierlijk eiwit te geven, maar voor het eventjes aansterken is dierlijk (kwaliteiten) eiwit zeker geen slechte optie voor een ouder diertje, maar inderdaad puur en alleen door fatsoenlijk voer.
over die aminozuren gesproken te veel is niet goed nee, maar er zijn ook een boel essentiele aminozuren(die je nodig hebt juist voor het eiwit in hun eigen cellen. Een rat kan bepaalde aminozuren zelf in het lichaampje omzetten en bepaalde moet je binnen krijgen via je eten. Zowel een paar dierlijke als plantaardige) die een rattenlichaampje nodig heeft... dus zeker de dierlijke eiwitten niet uit hun voedselpatroon halen!)

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 23:10

Apart KYF; dan heb je net een verkeerde getroffen denk ik, de opvang waar ik ben geweest (Parzival) deed helemaal niet moeilijk over het feit dat ik pas een half jaar ratten had en er zijn ook geen vragen gesteld als 'hoeveel geld zou je maximaal besteden aan je rat' ofzo. Jolanda is echt een heel fijn mens, kan altijd bij haar terecht als ik vragen heb en ze is nog steeds erg betrokken bij Charlie en Knibbeltje :)
Alleen maar moeilijke ratten in de opvang is overigens ook niet waar, ik heb er 2 die op straat zijn gevonden en dat zijn echt de liefste beesten die ik heb :)

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 23:28

Ik denk inderdaad dat dat wel klopt,
tuurlijk heb je ook mensen die super zijn en ook inzien dat een ratje ook naar iemand kan gaan die "net wat minder' ervaring heeft :)

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 03:06

Nou, dat ga ik deze foto maar niet uploaden daar, carr_friesje! :Y) Moet je nagaan wat je dan over je heen krijgt!

Afbeelding

Had hem gekocht omdat ik de ratten mee wil nemen naar buiten en ik bang ben dat ze zullen schrikken en van me af zullen springen. Overigens vonden ze het tuigje verschrikkelijk dus dat ding krijgen ze nooit meer om! Ondanks dat vind ik de foto priceless en ook wel heel lief. Moest gelijk denken aan de muis uit Chronicles of Narnia met zijn harnasje :D

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 10:05

Haha omg zo schattig! Die van mij komen alleen nooit op de grond en dat hoop ik zo te houden. Ze kunnen nu zelf vanuit de kooi op m'n bank en op mn dressoir en weer terug en zo kan ik ook nog een keer naar de keuken lopen zonder dat ik bang ben dat ik ze kwijt raak :P

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 10:28

die van mij hadden al enorm snel uitgevonden dat je van een bank af kan springen en via de achterkant van de verwarming omhoog kan klimmen.. dus zij komen echt overal haha :P

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 10:34

Kunnen ratjes niet heel snel ziek worden als je ze mee naar buiten neemt?
Of doe je dat alleen op warme zomer dagen?

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 10:39

Haha KYF, die van mij hebben toen ze jong waren wel een fase gehad dat ze zich steeds naar beneden probeerden te laten glijden, maar dat heb ik iedere keer weten te voorkomen en nu vinden ze de grond gewoon heel eng geloof ik :)

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 10:47

haha Vanillla,
je hebt ze toch niet wijsgemaakt dat daar lava is he? :')