Hèt vogeltopic !

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hoppit

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 20:30

UVb activeert je huid om vitD aan te maken, wat je nodig hebt om calcium op te nemen.
Kortom, je zorgt dat ze sterke botten blijven behouden omdat ze het calcium uit voer en sepia goed kunnen opnemen.
Zeker voor poppen dus erg belangrijk (die willen wel eens hun hele skelet leegtrekken van calcium voor eieren, die röntgenfoto's zijn echt heel sneu).

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 21:02

Klopt idd! Maar voor hun algehele gezondheid is het sowieso goed. Mango is een man, maar ik neem geen risico's :P
Heb ook weleens foto's gezien van vogels die calciumproblemen. Zo sneu :\ Terwijl het heel simpel te voorkomen is.
Daarom voer ik sowieso minimaal 1 maand voor het kweekseizoen al extra calcium bij. Hoewel ze daar eigenlijk altijd wel toegang tot hebben.

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 21:38

@kimley, weet je toevallig waar hij die lampen besteld heeft? Ik vind meerdere webshops, maar weet niet welke ik kan vertrouwen.
Ik dacht eerst bij truelightdaglichtlampen.nl te bestellen, maar daar kan ik opeens alleen maar vooruit betalen ipv idral of de rest. En weinig info over hoe snel ze iets opsturen. Ook geen webshopkeurmerk.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 22:12

Dromen jullie vogels ook weleens?
Mango wil nog weleens praten of lachen in z'n slaap. Dan schrik ik me opeens te pletter :=

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 22:15

Geen flauw idee. Mijn vogeltjes slapen buiten in hun nesthok.

Mijn hond wel :) , zo schattig! Ik vraag me dan af waarover ze droomt en of ze ook in beelden droomt.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 22:19

Mango hoor ik soms echt pruttelen terwijl ie net zijn kop in de veren zit. Zo lief! <3
Sommige valken doen het hier ook :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 22:50

Binkie praat inderdaad ook in zn slaap, zo schattig! Soms schrikt hij er zelf wakker van! :')

Weten jullie wat het betekent als een vogel ergens met zn snavel op tikt? Is dat agressie/ dominantie/ ontdekken/ speels gedrag? :+

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 22:56

Als het een man is, dan is het zeker macho gedrag! Mijn valken doen het ook, vooral in het gaas of tegen de wand :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 23:14

Het is een man inderdaad, hij doet het vooral als hij net wakker is of als hij niet wilt opstappen haha :+

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 07:14

arabella2000 schreef:
@kimley, weet je toevallig waar hij die lampen besteld heeft? Ik vind meerdere webshops, maar weet niet welke ik kan vertrouwen.
Ik dacht eerst bij truelightdaglichtlampen.nl te bestellen, maar daar kan ik opeens alleen maar vooruit betalen ipv idral of de rest. En weinig info over hoe snel ze iets opsturen. Ook geen webshopkeurmerk.

Nee geen idee..
Hij heeft ze toen bij een groothandel gehaald, Maar die bestaat inmiddels al niet meer :)

Kiimm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 09:36

Ik heb ook een lamp met UVA en UVB staan. Eerst had ik hem zeker 8 uur aan staan. Nu met 2 kooien moet ik switchen, dus ieder 4 uur ongeveer.

Dromen. Ja dat doen ze hier wel. Beginnen soms erg hard geluiden te maken, soms schattig zacht. Schrikken er soms ook zelf wakker van :')

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 17:25

Gremlin nummer 3 is ook geringd <3

Afbeelding

Baby nummer 1 lijkt witte pennen te krijgen..
Nummer 2&3 lijken gele pennen te krijgen
En nummer 4&5 zijn nog roze Y)(^)

Kan nu al niet meer wachten welke kleurtjes ze worden *\o/*

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 18:00

Ahhh, rode oogjes?

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 19:09

Nummer 1 heeft donkere oogjes
2 & 3 rode.
Die andere weet ik nog niet :Y)

Kiimm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 20:54

Oh, zo leuk <3

Ik weet nog toen Yoshi uit het ei kwam. Mijn eerste jong, ik vond hem in het begin doodeng en lelijk :')
Nu wordt ik zo verliefd van die kuikens <3

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 22:56

Ik vind ze in het ei al de mooiste eitjes :')
Liefde maakt blind geloof ik :')
Ieder jaar weer zo moeilijk om ze te laten verhuizen. Vooral de eerste is altijd drama. Daarna gaat het wel want dan wen je er aan. Maar iedere keer weer opnieuw :')

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 10:33

Hoor je trouwens nog wat van je laatste broedsels Cayenne?

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 17:51

<3 <3

Afbeelding

En de kanarie, Sjors en de zebravink jongen van dit jaar.. min 1 :') Die wil gewoon niet op de foto _O-
4 mannen en 2 popjes. 1 wildkleur pop, 1 bleekrug grijze man, 1 masker grijze pop en ik denk 3 masker grijze mannen maar dat is nog niet helemaal duidelijk :Y)

Afbeelding

Afbeelding

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 18:00

Oh die ukkies <3 . Popje is ook mooi van kleur! Weet je al wat het in combinatie met paps kan geven van kleur?

En zevravinkjes zijn ook schattige vogeltjes. Ik had er wat over gelezen, omdat ik ze zo koddig vond, maar blijkbaar worden ze niet zo oud en zijn ze ook niet makkelijk tam te krijgen?

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 18:24

Lief he! Popje is heel mooi :j
Vader is blauw.. geen idee welke kleuren eruit kunnen komen :Y)

Ik heb geen idee hoe oud Zebra vinken worden :=
Ik maak mijn vogels niet tam, dus ook dat zou ik niet weten _O-
Maar 1 van de jongen van dit jaar reageert op haar naam en komt soms zelfs op de hand zitten als ik wat lekkers heb :+:

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 20:40

Wat een leuke vogelbende <3! Ik mis de baby pietjes hier ook jammer dat mijn kweekseizoen al voorbij is _O-.

Vanavond zaten alle vogels allemaal nog buiten toen ik ze voor de nacht wilde opsluiten.. Gok dat ze in paniek zijn geraakt van iets want ze hingen allemaal in het gaas en wilden niet naar binnen. Moest de meeste vangen en binnen zetten :=. Hopelijk was dit eenmalig..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 20:40

Wat een verschil in grootte ook van die kuikentjes! En wat een verschil met kippenkuikens! Kippenkuikens zijn gewoon al af als ze uit het ei komen.. :+

Merken jullie ook verschil in gedrag van jullie vogels in en uit de kooi?

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 20:51

Ja de grootste helemaal rechts is morgen al 14 dagen oud..
En de kleinste is nu euhm.. 5 dagen?
Ze komen niet allemaal tegelijk uit, zoals ze gelegd worden (om de dag) komen ze ook uit :j

Wij gaan zaterdag naar de markt, misschien gaat er wel een pietje man mee naar huis en hebben wij volgend jaar ook kleine kanaries *\o/*

Kiimm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 21:42

@Kimley: Wat onwijs leuk zeg! Er lekker van genieten nu ze nog klein zijn <3

@Shanna: Als ze uit de kooi zijn produceren ze hier meer geluid dan in de kooi :') Ze zijn dan ook super druk en blij :o

Jopie inspecteert de boel wel even
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 21:48

Typisch, hier is dat juist andersom haha! Het zijn echt 2 totaal verschillende vogels bij mij..

Wij hebben de hele dag de kooi open, en enkel om te drinken of eten gaat Binkie zn kooi in, verder niet. Als we weg gaan zit hij ook in zn kooi, evenals wanneer ik boven bezig ben. Als hij dus verplicht in zn kooi zit zit hij altijd enorm te dansen, fluiten, praten, gek doen, zodra de kooi open is is hij aanzienlijk stiller en danst hij ook niet meer. :+
Vaak gaat hij dan eten en slapen, spelen/ slopen en dat herhaalt zich. Af en toe zegt/ brabbelt hij wat maar echt aanzienlijk minder dan wanneer hij in zn kooi zit. Als hij in zn kooi zit slaapt hij dus echt niet gewoon..! En als hij in zn kooi slaapt zit hij ook heel anders dan buiten zn kooi..

Ik heb altijd het idee dat hij zo druk doet in zn kooi puur als uiting van dat hij er uit wilt en niet weet hoe hij zich anders moet gedragen. En buiten zn kooi is hij gewoon heerlijk relaxed haha!