Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amaris

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 13:34

Tja dat kan ik nou eenmaal niet.

De fokker waar de opkoper de haantjes ophaalt gaf aan dat als hij 's middags daar gaat kijken de meeste toch al verkocht zijn. Dan maar op die manier een nieuw baasje.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 13:40

Misschien kan je een ras kiezen waar je op dag 1 al kan zien wat het worden. Zoals de dubbelgezoomde barnevelder ofzo.

Ik ga jaarlijks wel een keer naar de dierenmarkt in Mol, maar koop er nooit niets.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 13:48

Laptopmuis maar dan heb je alsnog hanen.
Ik fok ze wel zelf op en kies de mooiste om verder mee te fokken. De andere probeer ik iemand voor te vinden en anders gaan ze de pan in

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 14:05

Wat een geweldige kuiffoto hierboven. :D De fazantjes en kwarteltjes zijn ook prachtig. Hoe gaat het met de spreidpootjes? Ik ben benieuwd hoe ze eruitzien als ze volwassen zijn. Wat zonde van Floki. :( Haantjes zijn juist zo leuk, jammer dat ze er niet zoveel van kunt houden en op veel plaatsen beter helemaal niet.

Hier doet het pluimvee het goed. Ik ben blij dat ik voor jonge parelhoenders ben gegaan en niet de oudere die ook te koop stonden. Deze jonge parelhoenders lijken de jonge Australorps als familie te zien en volgen ze overal. De Australorps vonden dat in eerste instantie doodeng, maar nu ze het gewend zijn is het een leuk clubje. De jonge Australorps hebben ondertussen gelukkig begrepen dat ze 's avonds het hok in moeten. De eerste paar avonden hebben we ze nog onder de coniferen en van het dak van de stal moeten plukken, dus mijn blijdschap was groot toen ze de eerste dag dat de parelhoenders er waren zelf naar binnen gingen met de parelhoenders achter zich aan! *\o/* Ik weet niet hoe het zal gaan als de parelhoenders volwassen zijn, maar ik hoop dat het gewoontedieren zijn, want zoals het nu gaat ben ik heel tevreden. Zowel de kippen als de parelhoenders zijn ondanks hun vrijheid redelijk tam. Wat mij betreft mogen de parelhoenders nog best wat wilder en luidruchtiger worden, want dat is het enige wat me een beetje tegenvalt. :')

Afbeelding

Voor onze jonge haan, linksachter de jonge hennen en parelhoenders en rechtsachter de volwassen witte hen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De witte hen vindt gelukkig al wat aansluiting. Ze is heel vriendelijk, dus als de jonge haan zijn taak straks wat serieuzer gaat nemen komt dat vast helemaal goed. We hebben ook nog een blauwe hen, maar die is nu broeds en niet te genieten. Ook als ze niet broeds is is het een feeks, dus ik hoop dat het goed gaat als ze zich binnenkort aansluit bij de rest.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 14:16

Rivendell schreef:
Laptopmuis maar dan heb je alsnog hanen.
Ik fok ze wel zelf op en kies de mooiste om verder mee te fokken. De andere probeer ik iemand voor te vinden en anders gaan ze de pan in

Probeer ze zelf ook altijd nog te verkopen en anders helaas.
Ben er wel wat harder in geworden na al mijn stageplaatsen :P.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 14:52

Heb vandaag mijn laatste eitjes van.het seizoen besteld. Witte bos fazanten.
Gisteren nog eitjes van de zwarte parelhoen ingelegd.
De spreid pootjes van de kwartels lijken beter te worden.

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 21:16

Zijn er hier ook bokkers met duiven ?

Ik ben van plan om een koppel sierduiven aan te schaffen en dan zouden deze bij de kippen in het hok komen. Net zoals de buren.

Wij hebben geen standaard kippenhok maar een groot tuinhuisje/schuurtje van 4 bij 4 meter ongeveer en daar zit een ren van 1 bij 2 meter in waar ons 4 legkippen slapen en leven. (Kippen doen we rond 12 uur naar de wei en halen ze savond weer binnen)

Wanneer de duiven gewend zijn mogen die ook de hele dag los vliegen.
Is dit mogelijk om ze samen te houden ?

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 11:09

Als ze los vliegen gaat dat prima. Duiven boven kippen = kippen vol stront van de duiven. Dus zou ze niet in de ren houden.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 11:25

Ik heb hulp nodig.
We hebben een paar dagen geleden bloedluizen ontdekt bij de kippen. Hok direct helemaal proper gemaakt, warm water, soda, detol en met de verfbrander. Alle naden en kieren nog beter afgekit.
Maar het probleem is niet opgelost.

Volgens mij is het grote probleem dat we 1 broedse kip hebben die dus constant in het hok op haar eieren zit. Deze eieren zitten trouwens nu op dag 19. De kip zelf zit vol met bloedluizen, ook als ze al even buiten loopt. Ik lees overal dat de luizen normaal in het hok blijven... Maar ook op de andere kippen vinden we een paar bloedluizen.

Wat is nu het beste actieplan?

Wij dachten de broedse kip straks in te spuiten met 1 of ander middeltje (Ik lees iets over finecto+ of een duivenmiddel van aveve) en deze apart te zetten in de hoop dat ze dan in het 'nieuwe hok' geen bloedluizen zitten en het dus veilig is voor de eventuele kuikens.

Heb al een potje Homeshield besteld, maar ik zit in BE. Moet dus eerst betalen en pas dan wordt het opgestuurd, dus dat duurt nog een aantal dagen voordat ik het binnen heb.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 11:34

Ik denk trouwens wel dat die ene kip is doodgegaan door de haan. Het valt mij namelijk op dat de jonge haan er niet af gaat naderhand maar erop blijft zitten. en hij is dan nog wel jong (1 jaar), maar uiteindelijk geen lichtgewicht. En dat kan natuurlijk zijn tol hebben voor de kip. Ik denk dat ik hem ga hemelen en zelf wat eitjes ga uitbroeden in de hoop van een nieuw haan kuikentje (ik hou big daddy over als haan en vind het fijn om 2 hanen te hebben voor als big daddy onverwachts gaat hemelen)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 11:46

Kirrr schreef:
Ik heb hulp nodig.
We hebben een paar dagen geleden bloedluizen ontdekt bij de kippen. Hok direct helemaal proper gemaakt, warm water, soda, detol en met de verfbrander. Alle naden en kieren nog beter afgekit.
Maar het probleem is niet opgelost.

Volgens mij is het grote probleem dat we 1 broedse kip hebben die dus constant in het hok op haar eieren zit. Deze eieren zitten trouwens nu op dag 19. De kip zelf zit vol met bloedluizen, ook als ze al even buiten loopt. Ik lees overal dat de luizen normaal in het hok blijven... Maar ook op de andere kippen vinden we een paar bloedluizen.

Wat is nu het beste actieplan?

Wij dachten de broedse kip straks in te spuiten met 1 of ander middeltje (Ik lees iets over finecto+ of een duivenmiddel van aveve) en deze apart te zetten in de hoop dat ze dan in het 'nieuwe hok' geen bloedluizen zitten en het dus veilig is voor de eventuele kuikens.

Heb al een potje Homeshield besteld, maar ik zit in BE. Moet dus eerst betalen en pas dan wordt het opgestuurd, dus dat duurt nog een aantal dagen voordat ik het binnen heb.

Finecto + werkt ERG goed, ben er zelf (nouja niet ik maar de schuur) luis vrij mee geworden. Maar dit werkt alleen op materiaal, niet op de kip zelf.

Er zijn wel middeltjes voor op de kip zelf, maar dan moet je even googlen welke je daarvoor het best kunt gebruiken.

Als de broedse kip zich laat verplaatsen zou ik haar in een plastic box zetten die je helemaal volspuit met finecto +
En haar dan maar om de paar dagen behandelen met het spul (dat je dus nog moet googlen).

Het hok elke week volspuiten met Finecto, het slaat wit uit dus het hok wordt er niet mooier op maar het helpt.
De zitstokken aan beiden uiteindes vol smeren met vaseline, zodat de luizen niet bij de kippen kunnen komen.

Overigens schijnt Frontline ook goed te werken tegen luizen. Niet voor altijd, maar je hebt van die handige frontline spuitflesjes. Wellicht de moeite om de kip daar eenmalig mee in te spuiten (vooral onder de poten en de buik) dan heb je een soort kickstart tegen de luizen.
Laatst bijgewerkt door Amaris op 13-07-15 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 11:52

Kip laat zich super makkelijk verplaatsen en kruipt altijd terug op de eieren.

Ik ga zo langs de winkel, ga op zoek naar die Finecto+ en kijk idd voor middeltjes voor op de kip.

Thanks!!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 12:00

Finecto hebben ze bij boerenbond (welkoop) en bij isidorus en ook wel bij de iets uitgebreidere gewone dierenwinkels.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 12:36

Ik heb gisteren Dasty gehaald bij de Wibra hoor er goede dingen over. Eigenlijk gebruik ik groene zeep met spiritus werkt ook goed. Ik gebruik geen dure merken meer .

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 12:40

spiritus met groene zeep heb ik ook over gehoord inderdaad. Maar ik heb het een keer moeten maken op mijn oppasadres en vond het wel een beetje een gedoe.

Finecto+ is in prijs verlaagd, tegenwoordig kost een 900 ml nog maar 18,- ofzo.
Ik doe een heel seizoen met 1 fles. Dat is me het gedoe van zelf maken niet waard...

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 13:19

Gedoe? Fles ,lepel groene zeep er in ,spiritus er in,schudden en spuiten.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 13:34

Spijtig genoeg zijn welkoop en isidorus, alleen in NL.
Ben daarnet in een super grote dierenzaak geweest, maar daar vond ik maar 1 product (Birdy- Finect).
Heb het meegenomen, maar stop straks in AVEVE (is de boerenbond in BE).

Spiritus waar haal ik dat?

Dasty ken ik ook niet, even googlen.

Mijn vader kwam met het verhaal dat vlas beter zou zijn dan hooi of stro om de beestjes tegen te gaan. Klopt dat, of is dat enkel een fabeltje?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 13:37

Stro en grof heeft holle ruimtes als mooie verstopplek voor kleine parasieten, dus er valt wat te zeggen voor vlas.

Veerust werkt ook tegen luis, maar of het veilig is voor kippen weet ik niet.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 13:40

Zo te zien werkt birdy finect het zelfde als finecto+.

Dasty is een schoonmaakmerk van de Wibra.

Ik gebruik hennepvezel maar gewoon omdat ik dat het fijnst vindt.

Spiritus haal je gewoon bij de supermarkt meestal.

maar ik zou wel kiezen of om en om doen. Niet het spiritus/groene zeepmengsel en de finect gelijk gebruiken.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 13:40

Dus best eerst de finect testen volgens jou?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 13:43

Ja weet je als je dat nu toch in huis hebt: spuiten maar!

Alles goed doorweken, maar wel oude kleren aan doen! Anders heb je allemaal wit op je kleren.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 13:45

Eerst spuiten en dan vlas erin, of bovenop de vlas spuiten of beide?

Op de verpakking staat dat ik de kippen hiermee ook kan doen. Ook gewoon met plantenspuit tussen de veren dan?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 14:25

Ja zou ik doen, het spul is niet giftig dus het kan nooit kwaad.

Als je hok niet te groot is zou ik de bodem goed nat maken, dat even laten drogen en dan vlas erin en daar ook nog overheen spuiten.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 14:27

Bedankt voor alle hulp!! <3

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 20:37

Het hok en de stokken met gekookt water overgieten werkt ook prima! ;)