Wie heeft er 'ongewone' huisdieren?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rockwitch

Re: Wie heeft er 'ongewone' huisdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 10:06

Onze egels poepen op poepbakken, dus hier is het juist super hygienisch. Met verschonen ook, lappen uitkloppen en in de was, schone erin en klaar. Ja en we doen altijd even de bak schoonmaken met wat verdunde dettol en een lapje. Dan is het weer schoon en fris.

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 10:08

Dat heb ik ooit geprobeerd met Bikkel, maar een toilet begrijpt hij geen bal van. Of hij wil het niet begrijpen natuurlijk ;)

sandorra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 10:13

Ok ik had het e.a gelezen en las ergens dat zaagsel longontsteking kan veroorzaken ivm stof.... Net weer een leeg schoteltje uit het hok gehaald.... Meneer eet goed....wil hem niet elke avond wakker maken om te wegen...zolang het schoteltje leeg is, vertrouw ik er op dat hij lekker eet en aan komt. Zo blijft hij ook wat schuwer.
Badderen jullie ook wel met jullie egel? Gelezen dat ze dat wel lekker vinden. Via via gehoord er een paar druppels lavendelolie er in te doen.

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 10:17

Bikkel heeft er een hekel aan, haha. Maar hij moet soms wel.

sandorra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 10:24

Ontwormen welk middel kun je gebruiken? Wat gebruiken jullie?

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 10:27

Hier krijgen ze alleen een voetenbadje. Ze lopen namelijk op een loopwiel en ondertussen poepen ze de boel onder, dus poepvoetjes, met een wilde egel zou ik het niet doen, neem aan dat hij niet op een loopwiel loopt.
Ontwormen heb ik eigenlijk nog nooit gedaan. Ook nog nooit wormen gezien.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 11:12

Heb ze gehouden op beukensnippers, finacard en nu op fleece. Makkelijkste schoon te houden en ook het goedkoopst, je koopt gewoon 1 keer een hoop fleece en dan ben je klaar ipv telkens nieuw zaagsel oid te kopen.
Vond zelf finacard ook wel prettig maar met 4 egels nam het gewoon ontzettend veel tijd in om alle hokken te verschonen. Fleece haal je er zo uit, gooi je in de wasmachine en je bent klaar. Daarnaast is het makkelijk om dagelijks even de poepjes uit het hok te halen, die zie je zo liggen. Ik heb er een die een beetje een rommeltje maakt maar de anderen poepen netjes op 1 plek.
Ben zelf minder fan van zaagsel vanwege het stof en de rommel die het geeft, het blijft zo zitten tussen de stekels :P
Ze vinden het echter wel prettig om zich in te kunnen 'graven' en dat kan met fleece niet goed natuurlijk, dus ik geef ze altijd extra losse stukjes om een soort nestje te maken.

Zou een wilde egel niet zo snel op fleece houden met name omdat die er altijd een giga bende van maken := de egels uit de opvang waar ik een tijdje heb geholpen dan. Die hielden ze buiten op aarde (met bladeren) en hun slaaphokken zaten vol met stro en bladeren. Waar ze ook in poepten, zo vies :r Die binnen zaten hadden een krant met daarop wat stro, maar dat moest wel echt dagelijks allemaal verschoond worden.
Ze kregen daar oa nat kattenvoer dat maakt de ontlasting nog veel smeriger :P

Was die van mij alleen als het echt nodig is (poepvoetjes idd). Kan niet echt zeggen dat de gemiddelde egel het echt leuk vindt, de meeste zijn niet zo gek van water :+

Ik gebruik Stronghold kitten tegen parasieten.

Het is wel een leukerd hoor!

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 12:27

Voor het ingraven gebruiken wij oude truien. Daar kruipen ze allebei helemaal in of onder en dat is echt hun plekje. Ook idd qua schoonmaken ideaal. Trui eruit (eerst egel eruit natuurlijk) en dan hups in de wasmachine.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 12:54

rockwitch schreef:
Trui eruit (eerst egel eruit natuurlijk) en dan hups in de wasmachine.

:')

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 13:32

Sorry, voor het geval iemand niet zou snappen dat ik eerst de egel eruit zou pellen.

Tutti_Frutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 20:16

Ik meld me ook hier! Van de week ga ik bij een witbuik egeltje kijken, en hoop dat die dan mee naar huis komt.
Heb er goed over nagedacht natuurlijk, dus het is zeker geen impulsaankoop!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 20:20

Wij houden opvang-egels (wilde) op kranten en oude handdoeken als 'nestje'. Ze houden het wel echt niet proper :')

Tutti_Frutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 13:05

Inmiddels is mijn egeltje er! Bleek uiteindelijk dat haar oude eigenaren 6 mannelijke studenten waren (wat het ophalen wel intressanter maakte natuurlijk :P), maar ze had flink aandacht tekort...
Toen hij haar uit haar hokje haalde was ze erg van slag, maar na een paar minuten begon ze rustig over de eettafel te wandelen en heb ik haar uiteindelijk ook even vast kunnen houden.
Ze is meteen mee naar huis gekomen. Haar vriendelijke oude eigenaar heeft ons naar huis gereden, echt heel attent!

Hij is al een stuk relaxter, heb hem er al een aantal keer uitgehaald en ookal rolt hij wel op als ik de schuif open doe relaxt ze wel steeds sneller en gaat ze lekker op avontuur!

Hebben jullie trouwens een warmte lamp voor jullie egeltje?

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 13:11

Bij ons wel warmtelampen in de terraria van de egels.

Tutti_Frutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 13:32

Ik ga er denk ik ook maar 1 bestellen! In principe is mijn studio helemaal niet tochtig, maar ik hou er zelf niet van om mn kamer warm te stoken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 13:57

Je kunt ook een reflector spotje bij de bouwmabouwmarkt halen. Zo had ik mijn terra verwarmd. Dimmer er tussen en kun je zelf temperatuur regelen.

Tutti_Frutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 14:38

Bedankt voor de tip! Ik ga er even naar kijken

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 15:09

Warmtelamp voor egels mag echter geen licht afgeven, zo'n reflectorspotje geeft wel licht denk ik? Je hebt keramische lampen die wel warmte geven maar geen licht. Ik koop ze altijd via een broedmachine webshop dat is veel goedkoper dan die dingen die je voor reptielen hebt, maar het werkt hetzelfde.
Je hebt ook een thermostaat nodig om aan te sluiten op de warmtelamp die regelt de temperatuur. Nooit een lamp zonder thermostaat gebruiken ivm het gevaar op oververhitting en de temp die te veel fluctueert.
Ze moeten tussen de 23-26 graden zitten dus het is wel handig om lampen te gebruiken (tenzij je van hitte houdt :') )

Voor jou niet meer van toepassing, maar voor anderen die interesse hebben in deze dieren... pas wel op als je nog geen lampen hebt, het is handiger om ze te kopen voor je je egel hebt. Helemaal in deze tijd van het jaar. Veel huizen zijn nu best koud (vaak kouder dan je denkt) en een paar koude dagen kan al gevaarlijk zijn.

Tutti_Frutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 16:58

Ik heb inderdaad net lampjes besteld die enkel warmte afgeven, geen licht. :j
Heb voor die paar dagen m'n thermostaat iets hoger gezet en met ventilatie schacht dicht gedraaid, dus het is nu heerlijk warm hier.

Ben erg blij dat ik haar heb mee genomen. Ze ziet er opzich prima uit hoor, maar ze had al een tijdje geen wiel (die hadden ze weg gegooid omdat hij zo smerig was), ze had geen warmtelamp en het was een oud tochtig huis, er lag maar een klein laagje bedding in haar terrarium en een handdoekje, dus echt nestelen zat er ook niet in. Die kerels zullen het vast goed bedoelt hebben hoor, maar ik hoop dat ze hier toch iets beter op haar gemak zal worden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 17:42

Heb je voor zulke warmtelampen geen keramieke fitting nodig?

Tutti_Frutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 17:47

ja, maar die komt erbij :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 17:48

Oke top!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 18:03

Achossie :(:) Goed dat je haar hebt meegenomen dan! Vaak bedoelen mensen het goed, maar of het goed is voor het diertje is een tweede :+

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 18:28

Joepie! Zondag krijg ik mijn Spiderling (babyspin) Chromatopelma cyaneopubescens! :D :D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 18:45

Even opgezocht, mooi beest! Wat klinkt spiderling schattig :P