Ratteneigenaren verzamel u!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

KingYasFenn

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 19:11

schattige foto!
en succes met dat muisje, haha!

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 15:59

Vannacht heb ik afscheid moeten nemen van mijn favoriete ratje..
de woorden schieten mij te kort om jullie te vertellen hoeveel dit kleine mormeltje voor mij betekende...
Kali heeft nog geen een jaar mogen worden,
het vuurwerk met de knallen en de flitsen is haar vannacht te veel geworden
ze was vanaf 10uur al zichzelf niet meer en helemaal aan het stressen, ik heb alles geprobeerd om haar op haar gemakje te krijgen maar het mocht niet baten..
ze is gestorven van de stress en daaruit hoogstwaarschijnlijk een hartaanval,
het mocht een paar tellen duren voordat ik haar verloor..

Lieve Kali,
je was mijn wonderbeestje! Y;(

Afbeelding

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 17:23

sterkte

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 17:25

oef wat zwaar :c
Sterkte!

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 17:25

Jemig wat naar. Sterkte!

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 17:58

Dankjewel allemaal,
het is een heel stom gevoel om haar te verliezen aan zo'n *** nieuwjaars avond.
ze had het er zo enorm moeilijk mee.. het liefst woonde ik gewoon niet in de stad, zonder al de herrie en flitsen, dan was dit nooit gebeurd..
rust zacht muppie!

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 19:12

Ach gut wat naar kyf :(:) is echt niet leuk als je zo je geliefde beessie moet verliezen :\

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 20:09

Heel veel sterkte. Wat ontzettend naar :(:)

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 20:18

Wauw heftig zeg dat ze daardoor is overleden!! Heel veel sterkte!!

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 23:25

@KingYasFenn: Heel veel sterkte met het overlijden van je ratje. het blijft moeilijk om er een te verliezen, dat is helaas een nadeel van deze superdiertjes, dat ze niet zo oud worden en je vaak afscheid moet nemen.
Zou het overlijden echt gekomen zijn door stress van het vuurwerk?
Ik trek je bericht niet in twijfel hoor, maar kan het me moeilijk voorstellen aangezien ik bij mijn ratten niks merkte tijdens de jaarwisseling.
Had je geen vermoeden dat er misschien al iets sluimerde bij haar, of is het echt heel plotseling gegaan? nogmaals heel veel sterkte!

Hoe hebben alle ratten uit dit topic de jaarwisseling ervaren?

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 23:27

Sterkte @KingYasFenn! Wat een rot manier om je maatje te verliezen :(:)

Mijn ratten zijn niet eens wakker geworden van het vuurwerk, alles prima dus.

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 23:28

pff. heb Swieb in d'r hok gegooid... zit finale van darten te kijken maar ze was me een herrie aan 't schoppen... zat ze zo in de keuken met de restjes van m'n doggybag :')

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 23:30

Slopen! =:)

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 23:48

Haha, precies zoals de titel een driftkikkertje! :D

@kaus,
ja de rest was ook allemaal heel rustig maar zij gewoon echt niet :(

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 11:26

Even een vraagje, hoop dat jullie mij verder kunnen helpen :D
Hummer begint nu zo duidelijk oud te worden, dat hij kracht om echt goed iets kapot te knagen verliest. Hij knabbelt nog wel een hoekje van een stukje toast af bijvoorbeeld, maar mandarijn moet ik kapot maken voordat hij daar met zijn tandjes doorheen komt (vervolgens smult hij lekker de hele binnenkant eruit := )
Nu wil ik dus graag speciale dingetjes voor hem maken dagelijks waar hij vitapientjes, energie etc uit haalt, wat makkelijker wegeet/slurpt :)

Wat raden jullie aan?

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 11:33

voor mij oudje hier maak ik 'papjes'
laat hun gewone brokjes vaak weken in wat water en worden ze wat zacht. zo kan ze toch haar nodige voeding eten.
Dan doe ik het water eruit knijpen en leg ik ze in een schaaltje, hierbij voeg ik dan vaker wat geprakte banaan of sinasappel etc. bij voor de vitamines :) Tevens krijgt ze hier ook nog wel eens wat royal canin , daarvan de verpakte zakjes met vlees voor de oudere kat of de moeilijk op gewicht te houden kat.
(dus het kattenvoer zonder al het zout en de slechte onzin...
pak aub nooit wiskas etc( de gebruikelijke supermarkt onzin, 95% is slecht.. , dat is al zout genoeg om je kat aan nierproblemen te laten helpen, laat staan een mini ratje!)

Hier krijgt ze dan apart in een bakje wat bij.
dit vaak als ze of wat suf lijkt of wat lichter. Dan zitten daar een boel eiwitten in om haar op energie/ kracht te brengen ;)

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 11:50

Dankje!
Hier ook geen whiskastroep in huis hoor :=
Kleurstoffen, smaakstoffen, zout...nee, nergens voor nodig :)

Ik zal vandaag eens even wat gaan maken voor Hummie :D Heb nog kattenvlees en sinaasappel in huis, dus dat moet goed komen +:)+

*Zucht*
Afbeelding
Mijn oude manneke <3 Lastig om langzaamaan al aan een afscheid te bouwen. Ik weet gewoon elke ochtend dat het over kan zijn met hem. Maar dat maakt elke dag dat hij er nog is des te specialer <3

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 12:40

KingYasFenn schreef:
voor mij oudje hier maak ik 'papjes'
laat hun gewone brokjes vaak weken in wat water en worden ze wat zacht. zo kan ze toch haar nodige voeding eten.
Dan doe ik het water eruit knijpen en leg ik ze in een schaaltje, hierbij voeg ik dan vaker wat geprakte banaan of sinasappel etc. bij voor de vitamines :) Tevens krijgt ze hier ook nog wel eens wat royal canin , daarvan de verpakte zakjes met vlees voor de oudere kat of de moeilijk op gewicht te houden kat.
(dus het kattenvoer zonder al het zout en de slechte onzin...
pak aub nooit wiskas etc( de gebruikelijke supermarkt onzin, 95% is slecht.. , dat is al zout genoeg om je kat aan nierproblemen te laten helpen, laat staan een mini ratje!)

Hier krijgt ze dan apart in een bakje wat bij.
dit vaak als ze of wat suf lijkt of wat lichter. Dan zitten daar een boel eiwitten in om haar op energie/ kracht te brengen ;)

Mag ik je een tip geven?
Je kan het beste oudere ratjes heel weinig dierlijke eiwitten geven, oudere ratjes hebben meer moeite om dierlijke eiwitten te verteren en kunnen zelfs last krijgen van hun niertjes.
Citaat:
Voeding oudere ratten
Oudere ratten hebben minder behoefte aan dierlijke eiwitten. Dierlijke eiwitten worden ook steeds moeilijker verteerbaar en worden een grotere belasting voor de nieren naarmate ratten ouder worden. Geef daarom hoogwaardige licht verteerbare dierlijke eiwitten. Beperk het aantal keren dat je dierlijke eiwitten geeft. Oudere ratten lijken meer te eten – of misschien eten ze vaker -, zorg dus dat ze altijd voldoende voer hebben.

Bron: http://www.ratjes.nl/voeding

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 13:16

Het klopt inderdaad dat ze niet zoveel dierlijke eiwitten moeten hebben als jongere ratten.
ik geef haar ook zeker niet elke dag dierlijk.
het grootste deel bestaat uit voeding met haar eigen voer + vitames vanuit fruit en groenten.

dat ze zeggen dat het minder op te nemen valt als ze ouder zijn is volledige waarheid. MAAR
net zoals mensen kunnen dieren makkelijker dierlijk eiwit afbreken dan eiwit van planten. Dit mede doordat planten een celwand(daarom koken wij ze ook, zodat je die kapot maakt en dus makkelijker opneemt) hebben en dat maakt ze heel moeilijk af te breken. (zo zijn er nog een paar extra redenen maar dan ga ik heel erg chemie praten dat doe ik jullie niet aan :P )
de enzymen in je lichaam die ze afbreken zijn doordat we zelf deze plantaardige eiwitten niet zo goed kennen ook veel moeilijker aan te maken voor ons lichaam. Je kan het zeker verteren maar het kost meer energie om te verteren.
je krijgt het 'puzzel effect'. Elk eiwit dat binnenkomt moet worden afgebroken door in verbinding te komen met een enzym waar het inpast. En je puzzel gaat vaak sneller met lichte dierlijke eiwitten.
Nu klopt het inderdaad dat oudere ratten meer moeite hebben met het verteren van dierlijk eiwit. maar dit gaat nog altijd gemakkelijker dan plantaardig eiwit.
Je moet inderdaad geen moeilijk te verteren dierlijke eiwitten te nemen, maar de(hoogwaardige) licht verteerbare dierlijke eiwitten zitten juist in fatsoenlijk kattenvoer :)

Dat het de nieren aantast als je slechte dierlijke eiwitten geeft klopt volledig.
maar met de juiste dierlijke eiwitten kun je zo'n diertje heel goed helpen :) het kan een oppepper zijn op het moment dat ze het even zwaar hebben en eventjes flink wat moeten hebben.

Echter hebben ze qua vitaminen en mineralen de juiste voeding nodig uit groenten en fruit.
dus dit moet je hoofd voer zijn.
(ze kosten dus eigenlijk meer energie maar er komen wel ook de juiste vitamen en mineralen uit voort)
maar voor een energie boost is het zeker geen slechte zet ;)

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 14:04

Wow! wat weer je er veel van!
Doe je daar ook iets mee met je werk?

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 14:18

De nieren van oudere ratten worden zelfs door licht-verteerbare eiwitten zwaar belast, dus ik zou eiwitten toch beperken tot max. 1x per week.

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 14:23

Maar.. hoe doe je dat met het voer dan??
Want in zo'n beetje al het voer zitten eiwitten..

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 14:35

Ik voer Supreme Science Selective en voer nu daarnaast (omdat mijn ratten allemaal ouder zijn dan 6 maanden) 1x per week een blikje Applaws, dat gaat prima :)

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 14:36

In de brokjes van Supreme Science Selective zitten geen dierlijke eiwitten.

Edit: Vanillia was me voor ;)

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 14:42

Oh dat ken ik wel ja, vind 't echt gruwelijk duur. Kost hier €10,49 voor 1,5kg :wow: en dat is hier met een week of 2/3 wel op :P
Ik voer alle knagers hier nu de crispy pellets omnivore van versele laga maar wil weer over naar RatNature.
Daar deden ze het hier ook altijd goed op.

edit: bedenk me net dat wij altijd van die driehoekvormige brokjes hadden, combi van groene en bruinige brokjes. heeft iemand enig idee welke dat is?