Wie gaat ook beginnen met agility (wedstrijden)?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

XxDiandraxX

Re: Wie gaat ook beginnen met agility (wedstrijden)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 21:47

mijn ervaring is eigenlijk dat als je de hoogte goed opbouwt en sprongtechniek traint ze eigenlijk makkelijk large kunnen springen. Al snap ik wel dat je dan liever voor fhn/dogsports kiest maar de keuze in wedstrijden is daar veel kleiner.

Natasja22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 08:47

candalisa schreef:
Gefeliciteerd *\o/* wij hebben 30 december onze eerste Hooper wedstrijd.

Fannetje ja bij ons is het zeker spanning en daardoor vanuit mijn kant ook vermoeidheid. Ik vond het verder wel een gezellige wedstrijd met leuke parcoursen! Mila is gewoon een echte waussie.
3de plek super netjes hoor! Dit jaar zijn er volgens mij geen wedstrijden meer wat wij konden vinden. RvB ga ik niet meer starten ivm de hoogte. Mila is ingedeeld op large dus met haar 49cm moet ze 60 cm springen. Sprak gister meerdere die daardoor de RvB oversloegen. Ik geloof dat de volgende die wij hebben gezien in Vught is in februari. Via onze vereniging willen we ook weer een wedstrijd organiseren dus evenmin overleg wanneer dat weer kan.

Maar met 49 mag je toch nog met intermediate mee doen of is deze klasse niet altijd aanwezig bij wedstrijden?
Mijn hond is 47cm en ik zou het niet fijn vinden als ze Large zou moeten starten, want dat is voor haar best moeilijk nog.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 09:19

Natasja22 schreef:
candalisa schreef:
Gefeliciteerd *\o/* wij hebben 30 december onze eerste Hooper wedstrijd.

Fannetje ja bij ons is het zeker spanning en daardoor vanuit mijn kant ook vermoeidheid. Ik vond het verder wel een gezellige wedstrijd met leuke parcoursen! Mila is gewoon een echte waussie.
3de plek super netjes hoor! Dit jaar zijn er volgens mij geen wedstrijden meer wat wij konden vinden. RvB ga ik niet meer starten ivm de hoogte. Mila is ingedeeld op large dus met haar 49cm moet ze 60 cm springen. Sprak gister meerdere die daardoor de RvB oversloegen. Ik geloof dat de volgende die wij hebben gezien in Vught is in februari. Via onze vereniging willen we ook weer een wedstrijd organiseren dus evenmin overleg wanneer dat weer kan.

Maar met 49 mag je toch nog met intermediate mee doen of is deze klasse niet altijd aanwezig bij wedstrijden?
Mijn hond is 47cm en ik zou het niet fijn vinden als ze Large zou moeten starten, want dat is voor haar best moeilijk nog.

Inter is tot en met 48 cm.

Natasja22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 13:57

Dan mogen ze de website van RvB weleens bijwerken
Ik zie daar toch echt tot 50 staan :')
Afbeelding

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 14:42

Ja, dat was tot vorig jaar zo. Ze zijn de fci regelementen gaan volgen, zodat internationaal alles hetzelfde is.

Natasja22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 15:49

Hopelijk heb ik haar dan goed zelf gemeten of maximaal 48 cm want 60 springen is voor ons denk ook wel erg hoog aangezien ze van de sprongen het minst enthousiast wordt.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 16:30

Hier ook de pech dat lexa 49 is. Die moet ook 60 gaan springen en vind ze echt uitdagend. Op training gaat tot 45 heel goed. 50 gaat nog wel. Maar hoger, dan duik te ze er onder.
Jacey is 51 cm. Die heeft dan weer geen moeite met 60 cm springen.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 19:42

En dan hebben we tegenwoordig al mazzel. Vroeger waren alle honden vanaf 43cm large en toen sprong de large zelfs nog 75cm geloof ik (al is dat al wel heel lang geleden).

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 20:08

XxDiandraxX schreef:
En dan hebben we tegenwoordig al mazzel. Vroeger waren alle honden vanaf 43cm large en toen sprong de large zelfs nog 75cm geloof ik (al is dat al wel heel lang geleden).

Ik heb met mijn vorige flatcoat nog 65 gesprongen als large hond, dat was 10-11 jaar geleden. En idd de intermediate klasse bestaat nog niet zo heel lang.
Ik ga het met die kleine van mij wel zien. Ik ga ze wel eens onofficieel meten in het voorjaar, dan weet ik een beetje waar we naar toe moeten. Bij twijfel opleiden naar 60cm en dan zien we het wel op wedstrijd.

KarinW86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 20:11

Met mijn vorige poedel was ik blij dat hij nog net medium was. Anders had hij toen ook large moeten springen, dan was ik waarschijnlijk nooit zo verder gegaan in de wedstrijden

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 20:19

Meten ze dan je hond bij het begin of vertrouwen ze op je blauwe ogen als je zegt dat je hond bv 49 cm is?

Ik zou niet eens weten hoe groot m’n hond is. Heb het een paar keer geprobeerd maar dan krijg ik toch iedere keer iets anders. Gok 34 cm.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 20:36

Selina schreef:
Meten ze dan je hond bij het begin of vertrouwen ze op je blauwe ogen als je zegt dat je hond bv 49 cm is?

Ik zou niet eens weten hoe groot m’n hond is. Heb het een paar keer geprobeerd maar dan krijg ik toch iedere keer iets anders. Gok 34 cm.

In de large dus vanaf 48cm wordt je niet altijd direct gemeten voor je 1e wedstrijd. Daaronder wel, omdat je wel in de juiste categorie moet lopen. Dus dan wordt de hond voor de wedstrijd gemeten, anders tellen je resultaten niet mee.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 20:53

Ik hoef niet perse te promoveren ik doe het vooral voor de lol. Mila heeft vooral veel lol erin en dat vind ik belangrijk. Mijn andere aussie is een stuk groter en ook sportiever gebouwd daar zou ik ook minder moeite mee hebben. Mila is echt vierkant en wat korter op dr poten en ik wil niet dat het te belastend wordt.misschien zit het wel tussen mijn oren en kan ze het makkelijk maar ik denk dat ze dan ook sneller eronderdoor gaat lopen :=

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 22:56

Onze velden zijn echt drama. Al 3 weken niet gehoopert en behendigheid gedaan.
Ben bang dat we tot maart dit gaan houden. Misschien maar ff rond kijken naar ergens anders. Buiten in de regen prima maar niet in een zwembad xD

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 06:49

Ik kom me heel voorzichtig melden. Wedstrijden staat in de titel tussen haakjes, dus waarom ook niet :D

Over een kleine maand is onze rescue hond Layla een jaar bij ons. We hebben haar als (ongeveer) 13 weken oude pup mogen verwelkomen, nadat ze van een First Nation reservaat in het verre Noorden van Canada is gehaald. Ze is daar met haar zusje bij -40 in de sneeuw gevonden. Uiteindelijk is via DNA testen gebleken dat ze met meer waren, al hebben ze allemaal verschillende geboorte data (afhankelijk van wanneer ze gevonden zijn).

Ik wilde altijd al heel graag agility met mijn Friese stabij × wetterhoun Beer doen. Alleen na enige tijd hebben we moeten concluderen dat dat met hem niet echt ging lukken. Nu doen we wilderness tracking en dat vindt hij zoveel leuker!

Met Layla heb ik een puppy confidence cursus bij een bekende Canadeese agility trainer gedaan, omdat ik toch wilde proberen te kijken of het met haar wel zou kunnen. Daarna hebben we verschillende andere dingen gedaan, waaronder Search en Rescue en obedience training, om na haar eerste verjaardag de intro cursus te doen. Dat was super leuk, al was de structuur vd cursus soms erg traag / saai. Toch besloten door te gaan, maar nu op een andere locatie (wel verder weg, maar anders ging er een paar maanden pauze tussen zitten) en - kwam ik later achter - een andere trainer. Gisteren de eerste les gehad en wat een wereld van verschil. Opeens zie ik het voor me dat we misschien ooit een parcours kunnen gaan doen!

Bij de intro cursus nooit verder gekomen dan een soort in-uitje van twee sprongen, waarbij je als handler met een voerbak na de laatste sprong stond. Gisteren begonnen we (kwam uit de lucht vallen na altijd die andere trainer) met een set van 3 sprongen en allemaal uitleg over het sturen / begeleiden. Layla deed het fantastisch en alles voelde gewoon goed en leuk.

Geen idee of we ooit ergens gaan komen, maar ik vind het gewoon super leuk om zo met haar bezig te zijn.

We zijn actief aan het canine conditioning-en. Heb net vorige week een jaar begeleiding inclusief allerlei online cursussen gekocht. Nu kunnen we onze sport practice op meerdere vlakken verder uitbreiden :)

Layla en Beer op hun laatste berg van dit seizoen.

Afbeelding

Na het afronden vd intro agility cursus

Afbeelding

KarinW86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 08:08

Wat leuk! Veel plezier met het trainen :)

Natasja22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 11:32

Oshaa: welkom in het topic.
Hier ook nog geen wedstrijden, want daar zijn we nog niet aan toe.
Als jullie er maar lol in hebben toch

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 20:13

Oshaa, leuk dat je met Layla ook agility gaat doen, ik denk dat jullie daar veel plezier aan gaan beleven.

KarinW86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 23:17

Zag dat er 28 Januari een wedstrijd wordt georganiseerd in Wormerveer. Ga wel proberen in te schrijven om nog een keer debutanten te lopen, kan ze nog even wennen aan die nieuwe omgevingen en druktes.
En dan misschien van het voorjaar 1e graad als de paaltjes zo verder vorderen

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 23:35

Hier echt zo’n fijne training gehad!
Zijn nu begonnen met meerdere onderdelen achter elkaar oefenen. Dus 2x hoogtesprong & tunnel bijvoorbeeld. Of hoogtesprong en kattenloop.
En de kattenloop voor het eerst los gedaan, deed ze vol zelfvertrouwen <3
Zo pikt het zo snel op. Is daarna ook wel echt gesloopt haha. Direct haar bedje in.
Heb alleen filmpjes ervan dus vandaar bewogen.

Afbeelding

KarinW86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 10:13

Leuk dat ze het zo goed doet!!

Natasja22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 12:16

Hoe doen jullie dat eigenlijk tussendoor als je bijvoorbeeld bij parcours lopen (of als je ingedeeld wordt om te helpen) geen hond mee mag?
Mijn hond vindt alleen zijn op vreemde plekken niet leuk dus mijn voorkeur gaat naar in de auto, zodat het bekende enigszins houvast geeft aan haar.
Hoe zorg je in de zomer dat de auto koel blijft?
Als je bijvoorbeeld ramen openzet dan wordt je hond gestolen en zo’n haak tussen je achterklep open te houden lijkt mijn niet voldoende.
Bij de meeste auto’s kan de airco niet aan bij motor uit
Ben erg benieuwd hoe jullie dat doen?

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 13:49

In de winter ( binnen wedstrijden) zitten ze bij mij gewoon in de auto. In de zomer heb ik meestal mijn tent mee en zitten ze daar aan de pin vast en hebben beide een bench waar ze in kunnen liggen. En ik heb, als het mag, een hekje/ netje om mijn tent heen, zodat het ook echt hun eigen plekje is en er geen vreemde honden komen loeren. Bij sommige wedstrijden laat ik ze ook wel eens in de auto. Ik heb er dan wel zo'n aluminet overheen, zodat het zo koel mogelijk blijft.

KarinW86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 14:22

Ik doe dat ook inderdaad.. bij binnen wedstrijden in de auto of soms een bench.. buiten tent mee en bench, als het kan ook een tuintje eromheen

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 17:31

Hier ook.
Binnen wedstrijd heb ik Jaxx vaak in de bench, deken er over e hij slaapt heerlijk. Buiten wedstrijd vaak een tuintje en dan ook benches mee (buiten wedstrijden gaat Jinn (en nu ook Simba) altijd mee. Binnen wedstrijden alleen Jaxx.
Op training wel vaak in de auto.
Heb zo'n kofferklep haak maar heb ook een mini raampje die open kan dus weer afhankelijk wat ik gebruik