Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Cayenne schreef:Bij edelpapegaaien is dat ook interessant trouwens.
Die leggen meestal 2 eieren en de pop kan regelen of er een man of dame uit komt (ik ben even kwijt hoe ze dat doet).
En wanneer er hongersnood of gevaar dreigt, doodt de moeder bijna altijd de mannelijke jongen, zodat de dames de grootste kans hebben om te overleven.
Zoolgangster schreef:Cayenne schreef:Bij edelpapegaaien is dat ook interessant trouwens.
Die leggen meestal 2 eieren en de pop kan regelen of er een man of dame uit komt (ik ben even kwijt hoe ze dat doet).
En wanneer er hongersnood of gevaar dreigt, doodt de moeder bijna altijd de mannelijke jongen, zodat de dames de grootste kans hebben om te overleven.
Bij reptielen speelt de temperatuur mee in het bepalen van het geslacht, ik vermoed dat dan ook bij vogels zal gelden.
Citaat:If the female controls sex allocation, she may do so either by
manipulation of the primary sex ratio (i.e. at fertilization), or after hatching through infanticide (i.e. direct
aggression or starvation of one chick).
If the nestlings are in control, they must use siblicide. However, whereas infanticide may be directed at either the first or the second hatched chick, siblicide would be most likely to affect the younger chick because of the pronounced hatching asynchrony seen in these birds. Unless the female consistently produces the desired sex first in the hatching sequence, she would be less likely to produce long unbroken strings of the preferred sex.
In either case, our third simulation model indicates that if females kill offspring of the unwanted sex or siblicide occurs the observed patterns are extremely improbable if the primary sex ratio is at parity. Thus, the most likely stage for bias to occur is at fertilization, possibly by controlling the sex of eggs ovulated.
tamary schreef:Zoolgangster schreef:Bij reptielen speelt de temperatuur mee in het bepalen van het geslacht, ik vermoed dat dan ook bij vogels zal gelden.
Uitgaande van het oude boeren praatje bij kippen, de vorm van het ei wordt door de hen bepaald en daarmee de ruimte die het kuiken heeft. Hen heeft breder bekken en dus meer ruimte nodig. Mogelijk vandaar ook dat bij andere vogels hetzelfde van toepassing is?