'400 euro boete voor loslopende kat'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 09:43

Ik ben een hondenmens.

Ik ken de overlast van kattenpoep en katten die je hond aanvallen. Ik vind katten stinken, ik ben er allergisch voor en ik denk dat er teveel zijn in Nederland.
Ook vind ik het inconsequent dat katten "alles mogen" en honden zoveel regels (en belasting) opgelegd krijgen.

Toch vind ik de maatregel om katten niet meer los te laten te rigoureus. En vind ik het probleem, dat in verschillende topics terugkomt, dat er geen begrip en tolerantie meer is, en dat alles als overlast wordt ervaren en moet worden beboet, groter dan de kattenoverlast zelf.

Ik ben dus van mening dat er serieus naar gekeken moet worden hoe de overlast kan worden bestreden, maar ik hoop dat er nog creatieve geesten in dit land zijn die met een beter en katvriendelijker plan op de proppen komen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 09:45

Anoniem schreef:
magda_90 schreef:
Als je kat wel een keer ontsnapt kunnen ze jou als eigenaar nooit meer achterhalen.

Gelukkig is mijn kat opgevoed en weet ie dat de deur de grens is.

Want ja, ook katten kun je opvoeden en trainen.

Begrijp mij niet verkeerd maar hoewel ik je mening deel, vind ik je wel naïef dat je denkt dat je je kat nooit zou kwijtraken. Een ongeluk zit echt in een klein hoekje.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 30-08-17 09:46, in het totaal 1 keer bewerkt

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 09:46

Anoniem schreef:
magda_90 schreef:
Als je kat wel een keer ontsnapt kunnen ze jou als eigenaar nooit meer achterhalen.

Maar Rachelle, daarmee is de hele discussie toch ten einde?

Ook katten kan je trainen en opvoeden, dan kan ze toch leren in de tuin te blijven? Kost waarschijnlijk best wat moeite, maar daarmee is dan toch wel alles opgelost? Geen boete, geen chip en de buren hebben geen last van je huisdier :)

Ik zie het probleem niet :n

verootjoo schreef:
M_D_H schreef:

Oordopjes?
Al is het belachelijk dat de buurman uit een bepaald topic niet snachts in de jacuzzi mag omdat die ts liever niet met oordopjes in wil slapen maar jij oordopjes in moet doen omdat katten wel lawaai mogen maken snachts :roll:

Dan hoor ik m'n kind ook niet :\

Oh nee, dan is dat geen oplossing nee... :n

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 09:49

Moos99 schreef:
Ik wil graag een verbod op losvliegende vogels...ze schijten heel mijn tuin en tuinset onder.
Losvliegende muggen...daar mogen ze ook wel eens iets aan doen. :7

Ik snap trouwens niet dat sommige katten zo een overlast veroorzaken. Die van ons durven amper in de tuin van een ander, ze lopen in onze tuin en als ze het lef hebben naar het veldje en de sloot hier achter. Als er een hond aan komt maken ze heel snel dat ze weg komen, met geplofte staart :+ aanvallen, ik zou mijn ogen uitkijken.

Enne hoe leer je je katten in andermans tuin te schijten?? Die van mij schijten toch echt alleen onze eigen tuin onder, standaard iedere ochtend als het raam open gaat -O-

De ene kat is de andere niet, er zitten echt hele brutale tussen. :)

Je zou maar een duivenmelker naast je hebben wonen. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 09:52

magda_90 schreef:
Begrijp mij niet verkeerd maar hoewel ik je mening deel, vind ik je wel naïef dat je denkt dat je je kat nooit zou kwijtraken. Een ongeluk zit echt in een klein hoekje.

Dat mag. Ik ken m'n kat gelukkig (zit er 24/7 mee thuis) en weet hoe dat ie reageert. Kom gerust een keer langs, drink je koffie?

Ik heb vroeger genoeg katten overgereden zien worden dus je hoeft me niet naïef te noemen, ik ben een grote meid en vind het dan ook niet terecht dat je me naïef noemt. Wat ik al zeg, kom gerust eens langs. Ik kan de voordeur wagenwijd open zetten maar die kat gaat niet naar buiten. M'n kind is een ander verhaal :+

magda_90

Re: '400 euro boete voor loslopende kat'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 09:55

Alleen al hier op Bokt heeft laatst een topic gestaan van een kat die normaal zijn grenzen ook kent maar door een knal toch naar buiten is gerend van schrik. Een ongeluk zit echt in een klein hoekje en ik persoonlijk zou een chip daarom heel fijn vinden.
Kun je wel niet eens zijn met mijn toon, maar dat is niet mijn schuld.

Daarbij hoef ik niet langs te komen ik weet dat katten prima op te voeden zijn, maar nogmaals die kleine hoekjes en ongelukken. :)

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 09:57

M_D_H schreef:
Anoniem schreef:

Maar Rachelle, daarmee is de hele discussie toch ten einde?

Ook katten kan je trainen en opvoeden, dan kan ze toch leren in de tuin te blijven? Kost waarschijnlijk best wat moeite, maar daarmee is dan toch wel alles opgelost? Geen boete, geen chip en de buren hebben geen last van je huisdier :)

Ik zie het probleem niet :n

Katten zijn tot op zekere hoogte te trainen, sluit je je tuin niet (goed) af dan zullen er behoorlijk wat katten tussen zitten die echt niet netjes in de tuin blijven. Of als jij een deur of raam open laat staan dan zijn de dapperste zo weg.
Laatst bijgewerkt door Jis_ op 30-08-17 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 09:59

magda_90 schreef:
Alleen al hier op Bokt heeft laatst een topic gestaan van een kat die normaal zijn grenzen ook kent maar door een knal toch naar buiten is gerend van schrik. Een ongeluk zit echt in een klein hoekje en ik persoonlijk zou een chip daarom heel fijn vinden.
Kun je wel niet eens zijn met mijn toon, maar dat is niet mijn schuld.

Daarbij hoef ik niet langs te komen ik weet dat katten prima op te voeden zijn, maar nogmaals die kleine hoekjes en ongelukken. :)

Nou dan mag jij een kat chippen, ik weeg de keuze af tussen kat vol in de stress naar de dierenarts voor een chip, of kat niet chippen en er gewoon voor zorgen dat ie binnen de voor hem bestemde muren blijft.

En dat gaat al 3 jaar goed ondanks dat de deur wel eens per ongeluk open staat, dus ik maak me niet zo'n zorgen. Maar bedankt voor je oprechte bezorgdheid om m'n kat. :+

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 10:02

Er bestaat ook zo iets als een thuisconsult. Maar goed dat is offtopic.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 10:03

Ik ben heel blij met de katten, mijn buren hebben een foyere met vogels en wat heb ik een overlast gehad van muizen. Terras verzakte helemaal.

Heb zelf nu een jonge kat en de buren verderop ook. In het begin hadden ze het erg druk maar nu eindelijk de muizenplaag onder controle. Dat ze tussen de planten hun behoefte doen neem ik voor lief en ik ben de enigste op het rijtje die zijn tuin niet volledig heeft betegeld.

Kom mensen laten weten ons druk maken over interessantere dingen

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 10:10

Katteneigenaren die hun kat netjes opvoeden en binnen houden, daar hoor je mij ook niet over. Het is alleen jammer dat 9vd 10 die moeite niet nemen.. En een kat hebben voor alleen even een avond op de bank en verder buiten laten leven..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 10:23

Cowboy55 schreef:
_San87_ schreef:
Tolerantie is het toverwoord :j. Maar dat werkt wel twee kanten op. Dus ja, ook katteneigenaren gaan nu, eindelijk, water bij de wijn moeten doen :).

Dat laatste valt nog te bezien. Voorlopig is het slechts een proefballonnetje van een plaatselijke politicus die behoefte had aan zijn '15 minutes of fame'. Maar fijn dat dit plan zoveel mensen diep gelukkig maakt.

Diep gelukkig wil ik niet zeggen. Maar het zou voornamelijk in steden en grote dorpen een hoop schelen wanneer mensen meer gestimuleerd worden verantwoordelijkheid te nemen voor hun dier :j.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 10:27

Er is een verschil tussen last en onrechtmatige overlast en daar zit wat mij betreft een groot verschil: Ik snap heel veel klachten heel goed: ik wil ook geen buurtkattenbak in mijn tuin, ik wil ook geen kattengejank 's nachts, ik hoef ook geen andermans beesten in mijn huis en ik wil ook geen vreemde katten die mijn beest thuis gek loopt te maken voor het raam. Als katteneigenaar ben je primair verantwoordelijk voor je beest en zul je ook moeten zorgen dat jouw beest geen onrechtmatige overlast verzorgd in de buurt. Als er een buur naar je toekomt met een probleem moet je dat serieus nemen en op zoek moeten naar een werkende oplossing op jouw kosten. Daar kun je de buur niet voor laten opdraaien.

Dt gezegd hebbende snap ik ook heel goed dat er katteneigenaren zijn die minder meewerkend zijn op dit vlak waardoor er conflicten ontstaan en het probleem niet of onvoldoende wordt opgelost. Daar zijn mijn inziens de instanties voor om je toe te wenden: van buurtbemiddeling, tot wijkraad, gemeente, dierenbescherming, rechter en politie aan toe. Je kunt een heel eind komen.

Wat ik echter wel vind is dat een rondlopende kat niet per definitie onrechtmatige overlast hoeft te veroorzaken. Als je al tegen het plafond gaat als je een kat ziet lopen is dat mi jouw probleem en niet die van de katteneigenaar.

Mensen die bij elkaar leven hebben last van elkaar en van elkaars beesten, kinderen en hobbies. Dat hoort er nu eenmaal bij. Echte issues los je samen op en voor een deel is het nu eenmaal ook gewoon af en toe wat van elkaar verdragen.

Oplossingen als: ik schiet het beest wel af want ik heb er al 1 x wat van gezegd vind ik echt bizar: als jij jouw auto hebt geparkeerd op een voor mij onhandige plek en ik heb je er al 1 x op aangesproken, geeft mij niet het recht om de volgende keer jouw auto aan puin te slaan omdat je niet naar me hebt geluisterd. Als ik je een keer heb gezegd dat ik last heb van jouw hond en ik hoor hem nog een keer blaffen stop ik ook geen worst met een permanent slaapmiddel door de brievenbus. Zo ga je nu eenmaal niet met elkaar en elkaars eigendommen om!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 10:30

paardjes123 schreef:
Ik ben heel blij met de katten, mijn buren hebben een foyere met vogels en wat heb ik een overlast gehad van muizen. Terras verzakte helemaal.

Heb zelf nu een jonge kat en de buren verderop ook. In het begin hadden ze het erg druk maar nu eindelijk de muizenplaag onder controle. Dat ze tussen de planten hun behoefte doen neem ik voor lief en ik ben de enigste op het rijtje die zijn tuin niet volledig heeft betegeld.

Kom mensen laten weten ons druk maken over interessantere dingen

Mwa, er zijn dus katten die wel echt overlast veroorzaken. Van ondersproeien van bedden/tuinspullen tot leegvissen van vijvers en aanvallen van huisdieren (konijnen, cavia's, zelfs honden).

Dat is toch ook te debiel voor woorden?

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 10:39

In een dicht bebouwd en bewoond gebied vind ik het een heel goed idee om van karteigenaren te verwachten dat ze hun kat bij hun houden. Alleen jammer voor de kateigenaren en katten die zich wel goed kunnen gedragen dat er dergelijke pittige maatregelen genomen worden.

Ik heb hier geluk dat mijn tuin wordt geclaimd door een soort van alfakater (kat van mijn buren). Hij jaagt bijna alle katten weg en hij vindt het ontzettend leuk om muizen te vangen. Ik vind het zelfs een heel fijn dier om te aaien en hij gedraagt zich ook heel netjes. Zelf heb ik dus geen overlast (vind het zelfs fijn dat hij komt) maar ik kan mij wel voorstellen dat het overlast kan geven.

Gaan ze overigens een overgangstijd hanteren zodat iedereen zijn tuin kan aanpassen of gaat die regeling onmiddellijk in?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 10:42

zimbabwe schreef:
Er is een verschil tussen last en onrechtmatige overlast en daar zit wat mij betreft een groot verschil: Ik snap heel veel klachten heel goed: ik wil ook geen buurtkattenbak in mijn tuin, ik wil ook geen kattengejank 's nachts, ik hoef ook geen andermans beesten in mijn huis en ik wil ook geen vreemde katten die mijn beest thuis gek loopt te maken voor het raam. Als katteneigenaar ben je primair verantwoordelijk voor je beest en zul je ook moeten zorgen dat jouw beest geen onrechtmatige overlast verzorgd in de buurt. Als er een buur naar je toekomt met een probleem moet je dat serieus nemen en op zoek moeten naar een werkende oplossing op jouw kosten. Daar kun je de buur niet voor laten opdraaien.

Dt gezegd hebbende snap ik ook heel goed dat er katteneigenaren zijn die minder meewerkend zijn op dit vlak waardoor er conflicten ontstaan en het probleem niet of onvoldoende wordt opgelost. Daar zijn mijn inziens de instanties voor om je toe te wenden: van buurtbemiddeling, tot wijkraad, gemeente, dierenbescherming, rechter en politie aan toe. Je kunt een heel eind komen.

Wat ik echter wel vind is dat een rondlopende kat niet per definitie onrechtmatige overlast hoeft te veroorzaken. Als je al tegen het plafond gaat als je een kat ziet lopen is dat mi jouw probleem en niet die van de katteneigenaar.

Mensen die bij elkaar leven hebben last van elkaar en van elkaars beesten, kinderen en hobbies. Dat hoort er nu eenmaal bij. Echte issues los je samen op en voor een deel is het nu eenmaal ook gewoon af en toe wat van elkaar verdragen.

Oplossingen als: ik schiet het beest wel af want ik heb er al 1 x wat van gezegd vind ik echt bizar: als jij jouw auto hebt geparkeerd op een voor mij onhandige plek en ik heb je er al 1 x op aangesproken, geeft mij niet het recht om de volgende keer jouw auto aan puin te slaan omdat je niet naar me hebt geluisterd. Als ik je een keer heb gezegd dat ik last heb van jouw hond en ik hoor hem nog een keer blaffen stop ik ook geen worst met een permanent slaapmiddel door de brievenbus. Zo ga je nu eenmaal niet met elkaar en elkaars eigendommen om!

Oh helemaal mee eens :j. Nadeel is wel dat t niet even duidelijk is van wie welke kat is.

Ik ben daarom ook heel erg voor verplicht chippen en/of adreskokertje of zo. Dat werkt twee kanten op, mocht een dier wat overkomen is de eigenaar zo gevonden en als het dier overlast veroorzaakt hoe makkelijker de eigenaar te vinden is.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 10:44

Hier een hondenmens die tegenwoordig katten heeft.

Niemand had last van mijn hond en niemand zal last hebben vna mijn katten.

Ik vind het bijna bizar dat er wel hondenbelasting bestaat en geen kattenbelasting.
Hoewel ik die niet betalen zou, mijn katten hou ik nl binnen, de uitwerpselen spoel ik door het toilet omdat ik een speciale kattenbak incl vulling heb waarmee dat gewoon kan.

Ik haatte (kakkende) katten in mijn tuin en mijn hond was daar nog veel erger in.

Nu heb ik katten, ik moet zeggen, ze zijn veel leuker dan ik dacht, ik ben nu dus een honden/kattenmens!
Onze tuin is afgezet met stroom. Ik moet er niet aan denken dat ze overreden worden. Daarbij zou ik het heel vervelend vinden als ze bij een ander in de tuin schijten.

Ik vind de regeling in de OP daarom helemaal prima!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 10:45

_San87_ schreef:
Ik ben daarom ook heel erg voor verplicht chippen en/of adreskokertje of zo. Dat werkt twee kanten op, mocht een dier wat overkomen is de eigenaar zo gevonden en als het dier overlast veroorzaakt hoe makkelijker de eigenaar te vinden is.

En castreren die loslopende katten!!!

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 10:46

Anoniem schreef:
Maar ik begrijp dat jij m'n kat z'n chip betaalt en dat jij z'n kalmeringsmiddelen betaalt? Ík ga dat niet betalen voor m'n kat die een ander niet tot last is. En heb jij een schep en zak mee voor je paard als ie buiten mest?

Ik betaal helemaal niks voor de beesten van een ander. Je kiest er zelf voor, je betaald er zelf voor.
Mijn paard mest niet buiten en mijn honden ook niet. Niemand heeft last van mijn dieren.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 10:47

IMJ schreef:
_San87_ schreef:

En castreren die loslopende katten!!!

Dat sowieso. Maar ik dacht dat dat (net als chippen) al verplicht was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 10:47

HorseTopShop schreef:
Anoniem schreef:
Maar ik begrijp dat jij m'n kat z'n chip betaalt en dat jij z'n kalmeringsmiddelen betaalt? Ík ga dat niet betalen voor m'n kat die een ander niet tot last is. En heb jij een schep en zak mee voor je paard als ie buiten mest?

Ik betaal helemaal niks voor de beesten van een ander. Je kiest er zelf voor, je betaald er zelf voor.

Maar ik kies ervoor om m'n kat niet te chippen. waarom zou een ander mij dan moeten verplichten om er een chip in te jassen?

Jij ziet m'n kat toch graag gechipt, ik toch niet? :+

Maar goed, dat chippen gaan ze er toch niet doorheen krijgen. Hoe wil je dat controleren.. huiszoekingen doen of iemand een kat heeft? :')

Dat er een boete op wildpoepende katten komt, prima, maar 400€ is achterlijk naturlijk.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-08-17 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 10:48

Anoniem schreef:
HorseTopShop schreef:

Maar ik kies ervoor om m'n kat niet te chippen. waarom zou een ander mij dan moeten verplichten om er een chip in te jassen?

Volgens mij geldt zo'n verplichting vanuit de overheid al.

Ah, googlen leert mij dat t niet verplicht is omdat het te veel geld kost 8)7.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 30-08-17 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 10:49

Ik kies er ook niet voor mijn paarden en honden te chippen en dat moet ook. Waarom zou jij daar als katten eigenaar onder uit moeten komen?

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 10:49

Anoniem schreef:
HorseTopShop schreef:

Maar goed, dat chippen gaan ze er toch niet doorheen krijgen. Hoe wil je dat controleren.. huiszoekingen doen of iemand een kat heeft? :')

Dat er een boete op wildpoepende katten komt, prima, maar 400€ is achterlijk naturlijk.

Ik heb het echt serieus nooit over chippen gehad. Alleen over de schade die katten aan andermans spullen maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 10:50

_San87_ schreef:
Anoniem schreef:

Volgens mij geldt zo'n verplichting vanuit de overheid al.

Kan jij dat even voor me opzoeken? Want als ik dat google komt er heel groot dat het niet verplicht is, wel aan te raden. Maarja, dat maakt het niet verplicht.
Voor honden en paarden is chippen wel verplicht, en hoewel m'n kat soms absoluut een identiteitscrisis heeft is het nog steeds een kat.

Edit: ah, zie inderdaad dat je t zelf ook al had gevonden. Kon me er al niks bij voorstellen dat ik die gemist had namelijk :+
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-08-17 10:51, in het totaal 1 keer bewerkt