Vogels in de tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 00:54

Ons roodborstje heeft ook de pindakaaspot ontdekt, en het zijn wat capriolen, maar hij weet er wel van te snoepen. :))
Verder is de groene specht steeds vaker op ons gazon te zien, gazon is een hele gatenkaas geworden. :=
En de normale bezoekers zijn er nog altijd, drukke bende rondom ons voederplekje. Ons voederhuisje hebben we wat aangepast, hangt nu boven een ander plateau ook een dakje, en waar we eerst 1 buis met zonnebloempitten hadden hangen heb ik er nu nog eentje op de kop kunnen tikken van de zelfde serie, maar meer dan eens zo groot. Nu hoef ik niet meer iedere dag bij te vullen. Hoewel ze wel meer uit de oude snoepen.

Lizzo_RV

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 07:37

Hoe krijgen jullie het nou zo voor elkaar? Ik wil ook graag wat vogels in onze tuin, en zaai regelmatig wat zaadjes, en heb wat vetbollen opgehangen. Ik wil nog pindakaas geven, maar moet ik nog even zo'n 'houder' kopen. Wij hebben een vrij diepe tuin, en aan het einde bij de sloot allemaal jonge boompjes. Nu wil ik ze dus ook graag wat dichter bij huis, dus niet helemaal achterin. Maar goed, wat vinden 'die van jullie' vooral erg lekker? :))

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 09:07

SandraVerl schreef:
Goed nieuws, de lente is in aantocht! Ik heb gisteren in Muizen bij Mechelen de eerste ooievaar die terug in het land is gezien! :):)

Zeker weten dat het geen overwinteraar was? Ooievaars trekken grotendeels op thermiek, en daarvoor lijkt het me nog wel erg vroeg.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 11:19

Lizzo_RV schreef:
Hoe krijgen jullie het nou zo voor elkaar? Ik wil ook graag wat vogels in onze tuin, en zaai regelmatig wat zaadjes, en heb wat vetbollen opgehangen. Ik wil nog pindakaas geven, maar moet ik nog even zo'n 'houder' kopen. Wij hebben een vrij diepe tuin, en aan het einde bij de sloot allemaal jonge boompjes. Nu wil ik ze dus ook graag wat dichter bij huis, dus niet helemaal achterin. Maar goed, wat vinden 'die van jullie' vooral erg lekker? :))

De mussen zitten eigenlijk voornamelijk aan de vetbollen. Die zie ik zelden ergens anders.
De meesjes zijn alleseters: vetbollen, pindakaaspot, pinda's in netjes.
De merel is gek van havermout.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 11:46

De vetbol wordt bezocht door de bonte specht, de andere vogels eten daar ook wel van, maar hebben toch liever strooivoer. Ik heb een grote zak strooivoer bij de Welkoop gehaald, zit volgens mij 12 kilo in, is ook veel goedkoper dan kleine zakjes voer. Daarbij heb ik ook gedroogde meelwormen gekocht, dit is bij het roodborstje populair. Pindanetten doen het ook altijd goed.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 12:17

Ik heb ook een zak met pinda's, maar als ik zie hoe groot die zijn en hoe klein die vogeltjes vraag ik me af hoe dat ooit goed komt :=
Morgen toch maar ff weer een handje uitstrooien met de zaadjes, anders liggen ze er ook maar.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 12:58

Hier krijgen ze eigenlijk alleen maar de restjes die de papegaaien laten liggen. Daar zijn een paar koolmezen heel blij mee :)
De vetbollen die we hadden liggen zijn aangevallen door muizen of ratten dus daar was weinig van over.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 13:02

Die pinda's voer ik niet los, die zitten in een netje. Kunnen ze lekker aan pulken :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 13:21

oomens schreef:
SandraVerl schreef:
Goed nieuws, de lente is in aantocht! Ik heb gisteren in Muizen bij Mechelen de eerste ooievaar die terug in het land is gezien! :):)

Zeker weten dat het geen overwinteraar was? Ooievaars trekken grotendeels op thermiek, en daarvoor lijkt het me nog wel erg vroeg.

Ik kom 4 á 5 dagen per week langs daar en heb sinds oktober/november geen ooievaar meer gezien, het zou me dan ook verbazen als het een overwintenaar is. Binnenkort zitten ze weer op de lantaarnpalen als ik vroege op ga en late af kom. Ben zo gek op die beesten, dat ik speciaal die route ga blijven nemen als binnen 2 jaar mijn werk naar de nieuwbouw verhuisd. <3

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 15:29

De ooievaars die in Nl overwinteren, worden op het moment al weer volop op de nesten gespot.
Ik kwam er toevallig van de week ook eentje op een lantaarnpaal tegen dus er begint binnen Nl zeker al wat te 'verhuizen' maar of er al wegtrekkers terug zijn is moeilijk in te schatten
Ik kom oorspronkelijk uit een regio waar helemaal geen ooievaars zijn, blijf het ontzettend bijzonder vinden ze nu wel tegen te komen (en hier zitten ze praktisch overal haha)

Het is bij mij in de straat te merken dat het vroeger licht begint te worden; als ik naar werk fiets, hoor ik overal gefluit ineens, de lente komt er inderdaad aan :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 15:53

Klopt NoeskaMoos, de Lente kwam er hier al een maand geleden aan (dus veels te vroeg) en ook hier zijn de vogels al druk aan de fluit.
Gaaf Ooievaars spotten. Die zie je hier vrijwel nooit. We hebben hier twee jaar geleden wel vlakbij paar keer de zwarte ooievaar gezien (uiterst schuw) en dat vond ik ook een prachtig gezicht. Daarnaast één keer gebeld door buuf, want op zijn veld zaten er wel 25 normale ooievaars. Waarschijnlijk even uitrusten op weg naar NL en we hebben genoten met zijn drieën van dat prachtig gezicht.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 17:16

Leuk om te lezen dat jullie ook nog steeds zo van de vogels genieten! Ik heb de afgelopen weken ook veel vogels gekeken, maar weinig puf gehad om hier een bericht achter te laten. Tijd om het goed te maken. :+

Prachtig die groene specht Neonlight, die ontbreekt hier nog. De grote bonte specht is hier wel dagelijks te gast, maar ik heb een beetje een haat-liefdeverhouding met hem, want hij wil zich niet goed op de foto laten zetten. }>

E4D schreef:
Nog een tip: wij smeren de vogelpindakaas op de bomen, niet alleen koolmezen maar ook de roodborst eet hiervan! Wij stonden ook even te kijken toen die laatste dat deed maar hij vind het erg lekker.
Omdat we merel ook pogingen zagen doen maar deze niet op de boomstam kan zitten heb ik een open dennenappel besmeert met pindakaas en deze in de tuin op de grond gelegd. Werd gewaardeerd en mevrouw had hem zo gevonden :))

Goede tips! Ik heb laatst ook wat op de bomen gesmeerd met het idee dat de boomkruiper misschien interesse zou hebben, maar die kroop er mooi omheen. :') De mezen leken de afwisseling wel leuk te vinden. De roodborstjes zitten hier gewoon bij de pindakaaspot (waar ik wel een zitstokje van bamboe voor gemaakt heb) en zelfs bij de vetbollen en de voersilo's. Ook de merels doen wel eens een poging, maar als ik ze bezig zie denk ik dat het haast meer energie moet kosten dan dat het oplevert. :+

Lizzo_RV schreef:
Maar goed, wat vinden 'die van jullie' vooral erg lekker? :))

De mezen vinden alles lekker, maar de zonnebloempitten en pindakaaspotten zijn favoriet. Pinda's zijn ze ook gek op, maar liefst los op de voederplank zodat ze ze kunnen meenemen om ergens anders op te eten. Meelwormen vinden ze erg lekker, maar die krijgen ze niet elke dag. De roodborstjes lusten die ook graag. Verder zitten zij graag bij de pindakaaspotten en zijn ze regelmatig op de voederplank te vinden. De merels snoepen als het ze lukt graag van de vetbollen en zijn ook dol op appels en rozijnen. De vinkjes eten alles wat op de grond valt (en wat ik voor ze bij de struiken strooi).

Wat gaaf dat de ooievaars het voorjaar al in hun bol hebben. Zelf heb ik (iets minder spannend :+ ) al parende duiven betrapt en in de stal kom ik steeds een heel klein (en veel te vlug) vogeltje tegen, ik denk een winterkoninkje. Zal die al op zoek zijn naar een plekje om straks een nestje te maken? Vorig jaar zaten ze daar ook.

Aangezien ik nog wat langer van de fotocamera heb kunnen genieten dan verwacht kan ik ook nog wat foto's laten zien. Ze zijn een paar weken geleden al gemaakt, maar beter laat dan nooit toch? O:)

Ik keek laatst uit het raam en toen zag ik ineens deze rakker zitten. :wow: Het was niet de eerste keer dat ik hem zag, maar wel dat hij zo dichtbij zat. De palen zijn onderdeel van de omheining van ons terras, dus hij zat op ongeveer 15 meter van de achterdeur. Jammer genoeg keek hij maar 1 tel mijn kant op en was ik niet snel genoeg met de camera. :o

Afbeelding

Toen had hij door dat ik hem gezien had en ging hij er gauw vandoor.

Afbeelding

Deze is misschien iets minder speciaal, maar ik vond de foto zo mooi gelukt, dus ik plaats hem toch. :Y)

Afbeelding

Van deze vogels zag ik laatst ineens een hele groep in het weiland zitten:

Afbeelding

Vandaag zag ik ze ook weer, maar nu in het weiland van de buren. Ze waren erg schuw, dus ik ben blij dat ze nog enigszins herkenbaar zijn op de foto's. Volgens mij zijn het kramsvogels, wat denken jullie?

Afbeelding

En ik had het laatst toch over fazanten? Deze liep laatst ineens tussen de kippen en parelhoenders. :))

Afbeelding

Eén van de laatste dagen dat er veel sneeuw lag bij ons hebben we haar gezien. Ze zal wel honger gehad hebben, want we zien zelden fazanten en nu liep deze ineens op een paar meter van ons huis. Eén dag maar, toen begon het te dooien en had ze het waarschijnlijk niet meer nodig. Sowieso valt het me op dat ik toen de sneeuw eenmaal weg was weer minder soorten zag. De vaste gasten blijven natuurlijk gewoon komen, maar de schuwere soorten laten zich toch minder goed zien. Aan de ene kant wel jammer, maar eigenlijk is het alleen maar een goed teken natuurlijk, want waarschijnlijk redden die zich gewoon prima zonder hulp nu.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 17:23

Die foto van het roodborstje is echt briljant!

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 17:26

Oja, nu ik toch bezig ben vind ik deze ook wel leuk om nog te laten zien:

Afbeelding

Ik doe mijn best een beetje bij te houden welke soorten ik zie en dit door te geven via tuintelling.nl. Je kunt op verschillende manieren tellen, maar ik doe tot nu toe alleen weektellingen. Het gaat vooral om de soorten, maar ik geef ook het hoogste aantal door wat ik op één moment zie (dat is overigens niet het aantal dat onder het kopje 'aantal waarnemingen' staat). Het aantal soorten loopt langzaam op, 22 nu al. :D

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 17:29

ik zag vandaag een vogeltje wat op een roodborstje leek alleen was de hele borst rood/oranje. Ik heb het idee dat het een ander vogeltje was, leek ook groter dan een roodborstje. Iemand een idee? Helaas geen telelens bij me :(

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 18:00

Haha, het legt altijd zo slecht uit he...
Zo zag ik vanmorgen een klein bruin vogeltje achter in de tuin, net te ver weg om echt goed te zien. Qua vorm leek het een beetje op de vinkjes, maar dus bruin zonder duidelijke aftekening. Ik twijfel nog tussen heggemus/tjiftjaf/fitis. Vanavond maar eens ff de verrekijker opsnorren en klaarleggen, hopelijk komt Bruine Mystery Bird morgen weer ontbijten ^_^

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 18:01

Goeroe, ik denk ook dat het een kramsvogel is +:)+ prachtige foto's!! Mooi verhaal.

En hier zonet boven ons huis en tuin, om 16.30 uur uit het niets, horen en zien verging. We waren uitgekozen als verzamel plek van de *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Afbeelding

Afbeelding

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 18:13

Valt me mee dan met die ijskoude wind van gisteren :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 18:28

Hier knalde deze van de week tegen het raam aan... meteen hartstikke dood, super zonde, zo'n mooi spikkeltje... is dat dan ook een Kramsvogel (nooit van gehoord!) of weer wat anders...?

Afbeelding

Verder zitten hier vaak roofvogels, vanochtend een koppeltje fazanten, vaak een duif hier of daar en behalve vorig jaar elk jaar zwaluwtjes :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 18:36

pmarena, die van jou is de grote lijster. Zoek maar de verschillen met de kramsvogel (tekening bij oog, gele snavel).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 18:44

Ja toch een Lijster denk je? Dat was het enige dat in eerste instantie in me op kwam namelijk maar dacht dat die groter waren :)

Deze is zoiets als een spreeuw denk ik...?

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 19:01

Wat een prachtige foto's allemaal weer (behalve de dode 'waarschijnlijk-lijster' , prachtig is misschien niet de juiste beschrijving ;) )

goeroe, ik zou aan de hand van de foto's ook kramsvogel zeggen.
Ik heb ze afgelopen winter nog op zitten zoeken omdat ik ze in Oostenrijk ook gespot had en niet wist wat het was.
Die grote op dat paaltje lijkt me niet zo comfortabel, op zo'n spits puntje haha.

En wat gaaf pien_2010! Wat zijn het? Is moeilijk te zien van de foto's ;)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 19:32

NoeskaMoos schreef:
En wat gaaf pien_2010! Wat zijn het? Is moeilijk te zien van de foto's ;)

Kraanvogels *\o/* , zo gaaf om naar te kijken. En de zon stond er vol op dus alles heel goed kunnen zien.

palousa_boy schreef:
Valt me mee dan met die ijskoude wind van gisteren :)
het overviel me dan ook totaal. De eerste groep zag ik toen ik naar de wei van de paarden liep en ik heb echt moeten zoeken omdat ik niet kon geloven dat hetgeen ik hoorde ook daadwerkelijk kraanvogels waren.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 19:33

Hier zitten veel vogels maar volgens mij is dit een soort leuk groepje waar ik niet echt tussen kom.
Geeft niks hoor, maar ik zou zo graag een foto posten met de vraag welke vogel dit is, mag dat?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 19:36

xniieeenke schreef:
Hier zitten veel vogels maar volgens mij is dit een soort leuk groepje waar ik niet echt tussen kom.
. Volgens mij is dit niet alleen een leuk groepje, maar ook een heel open groepje. Dus kom maar op met je foto. Pak graag het vogelboek erbij en als het moet, mijn man die vogelaar is.