Koe kijken ipv Merries kijken.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jasper

Re: Koe kijken ipv Merries kijken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 19:30

Wat een leuk topic. Ik lees iedere dag weer met plezier bij en leer van alles over koeien +:)+ +:)+

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 19:34

idinn schreef:
Balen van de tweeling!

Wat ik mij afvroeg. Je koe staat nu tijdelijk aangebonden. Maar ik dacht dat dit al verboden was? Is dat nog niet zo of zijn er bepaalde uitzonderingen? En waarom kiezen jullie voor deze overgang? Vind altijd wel interessant waarom er voor bepaalde opties gekozen wordt :)

Nee hoor aanbinden mag nog gewoon. Ik melk af en toe bij een boer die al zn koeien nog aangebonden op de grupstal heeft staan. Niks mis mee. Geloof dat het op biologische bedrijven al wel verboden is.

Nou wij hebben een paar nogal dominante koeien die zo'n jonge indringer wel even zullen laten zien wie de baas is. Ik zit er niet op te wachten dat ze straks gespreid in de stal ligt vooral niet nu ze hoogdrachtig is. Dus eerst staat ze aangebonden aan het halletje waar de koeien terug lopen vanuit de melkstal kan ze 2x per dag vast kennis maken met de rest. Onze ervaring is dat als je haar dan tussen de koppel jaagt ze haar met rust laten. En het wennen tussen de koeien doen we vooral ook voor het rantsoen, anders is de overgang straks zo groot. Van heel arm voer naar heel pittig voer om melk van te geven.

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 20:19

Nou de vaars loopt tussen de koppel. Ze vind het allemaal reuze interresant en de andere koeien laten dr mooi met rust. Morgenochtend gaat ze mee naar buiten, ben heeeel benieuwd hoe dat zal gaan. Is bij elke vaars weer een verrassing.

Tortilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 23:01

Ontzettend leuk topic!

Zonde van het stiertje bij de tweeling.. Betekent dat dat het vaarsje direct mee gaat om af te mesten, of houden jullie haar om te kijken of het daadwerkelijk een kween is?

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 23:04

Nou dat word morgen dus een filmpje! :=
Dit is nou eens een topic wat ik met plezier dagelijks lees :j

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 23:15

In België zijn sinds dit jaar de aanbindstallen verboden, vandaar waarschijnlijk de vraag. In Nederland mag het blijkbaar wel nog :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 23:31

Dan zal het dat wezen. Begon al te twijfelen namelijk aan mijn geheugen :+

TS, wel heel fijn dat op deze manier even 2x per dag neuzen de echte introductie zoveel makkelijker maakt! Hopelijk gaat het morgen ook allemaal zo vlotjes.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 23:46

In Nederland mag je de aanbindstallen die nu nog bestaan nog gebruiken. Nieuwe bij bouwen mag niet.
Wij zelf melken ook nog in een grupstal. En willen dolgraag een nieuwe ligboxenstal bouwen. Waarschijnlijk gaat dat nu eindelijk gebeuren , na 4 jaar!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 07:28

dollyspikkel schreef:
In België zijn sinds dit jaar de aanbindstallen verboden, vandaar waarschijnlijk de vraag. In Nederland mag het blijkbaar wel nog :)

Dat zijn van die verschillen waar je een aardige spraakverwarring over kunt krijgen :j

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-15 09:11

Naar buiten doen ging helemaal super.

Afbeelding
Haar uiertje begint er steeds meer op te lijken.

Afbeelding
Rechtsachterin zie je een rijtje bomen staan daar lopen de andere koeien, maar daar komt ze vanzelf wel achter.

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-15 09:19

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 09:34

Hahaha :')
Even dacht ik ... Komt er nog wat maar er kwam nog actie in hahaha
De koe voor jou heeft zoiets van ... Hallo ik ben hier hoor :')

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 09:45

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-15 09:56

LukieBradley schreef:
Hahaha :')
Even dacht ik ... Komt er nog wat maar er kwam nog actie in hahaha
De koe voor jou heeft zoiets van ... Hallo ik ben hier hoor :')

Ja dat is johanna we noemen haar hantje :')

Daar heb ik wel eens mee op keuringen gelopen die is dol op aandacht. Als ze het scheerapparaat hoort komt ze eraan rennen en kun je haar los zo helemaal scheren inclusief kop.

Afbeelding

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 10:38

Super interessant allemaal! Echt heel leuk om dit topic te volgen!

Ik loop nu stage bij een biologische boer en daar is twee weken geleden ook een tweeling geboren, allebei vaarsjes gelukkig! En omdat hij ze wil aanhouden mogen ze ook bij de moeder lopen :D

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 13:36

Leuk filmpje!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 14:35

Mizora schreef:
In Nederland is het houden van kalveren (tot 6 maanden) verboden in een aanbindstal/grupstal.

En in een kist mag wel. Waar is de logica?

Daarmee doel ik op niemand in het bijzonder, voor we daar weer gedoe mee krijgen. Maar de discrepantie hier vind ik toch wel weer aardig in het oog springen.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 14:56

In een kist mag ook niet, teminste niet ee kist waarin het niet normaal kan draaien liggen. Een kist voor een kalf is in verhouding nog altijd net groot als een stal voor paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 15:06

Een kist voor de eerste week/twee weken mag wel, daarna, als in het vlees mager/blanc houden en de kalveren tot slacht hierin laten, is verboden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 18:57

Het is gelukkig ook niet zoals vroeger de kistkalveren die klem tegen de wanden stonden. Ze hebben genoeg ruimte om fijn te liggen. En na +- 2 weekjes als ze wat sterker zijn gaan ze er alweer uit. Op mijn stage stonden de kisten nog eens in een aparte ruimte met overdruk om kiemen buiten te houden. En na 2 weekjes konden ze bij leeftijdsgenootjes in de groep op stro.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 22:38

Een eenlingbox, ook wel kist genoemd, is aan behoorlijk strenge wetgeving gebonden, terug te vinden in het kalverbesluit.

Het Kalverbesluit schrijft voor dat eenlingboxen minimaal 81 cm breed en 130 cm lang moeten zijn. De kalveren verblijven hier maximaal 2 tot 3 weken in. (anders moet de box groter zijn, uit mijn hoofd gezegd 90x150cm en dan tot maximaal 8 weken)

Vanaf 8 weken mogen kalveren niet meer alleen gehuisvest worden, behalve vanwege ziekte. Per kalf moet er, afhankelijk van gewicht, 1.5m2, 1.6m2 of 1.8m2 ruimte zijn. De meeste melkveeboeren houden minimaal 2m2 aan en vaak groter, omdat ze toekomstig melkvee niet volledig op roosters willen houden en het anders niet schoon te houden is, nog los van het dierenwelzijn. Maar ook vleeskalverhouderijen gaan steeds vaker naar 2m2 per kalf.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 00:08

Eigenlijk is dat best krom, als hier iemand 2 konijntjes wil houden op 2m2 dat roept iedereen dat dat veel te klein is,maar voor de wet is dat voor een kalf genoeg.

Ik lees al vanaf het begin mee, en ik vind het een heel leuk topic om te volgen,ik heb al best veel geleerd.
Hopelijk straks een gezond kalfje!!

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-15 07:56

colunder schreef:
Eigenlijk is dat best krom, als hier iemand 2 konijntjes wil houden op 2m2 dat roept iedereen dat dat veel te klein is,maar voor de wet is dat voor een kalf genoeg.

Ik lees al vanaf het begin mee, en ik vind het een heel leuk topic om te volgen,ik heb al best veel geleerd.
Hopelijk straks een gezond kalfje!!

Een konijn zit daar zijn hele leven een kalf slechts een paar weken.

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-15 08:12

Nog 10 dagen :D :D

Afbeelding

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 13:35

gaat langzaam maar zeker ook spannend worden voor ons haha