Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 22:01

oh schattig die babay's <3

Morgen komt er bij mij een beertje bij, een wit california beertje *\o/* een van de creme dames gaat dan op zoek naar een ander huisje om over bevolking te voorkomen. Mocht iemand nog interesse hebben....

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 22:05

Afbeelding
Pluisje :D

Jup. De bitchen slopen het stuk zijl daar. Dat is ook het enige stukje wat ze kapot knagen.

DubbelFun

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 22:21

Is een witte California niet gewoon een Rus ??

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 22:48

Sterkte nog Denise, hoe gaat het nu?

Gefeliciteerd met de baby's KittyDylan! Fijn dat alles goed is gegaan.

Zimbabwe, heb je meer info voor mij? Zoek nog een fokgeschikt crème zeugje erbij.

DD, rus is een heel ander gen dan een california uitmonstering.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 22:55

Ilja_1997 schreef:

Gefeliciteerd met de baby's KittyDylan! Fijn dat alles goed is gegaan.

Zimbabwe, heb je meer info voor mij? Zoek nog een fokgeschikt crème zeugje erbij.

DD, rus is een heel ander gen dan een california uitmonstering.

Wat wil je precies weten? Ze is gezond en lief, van mei 2018, geen papier, wel fokgeschikt als je haar zsm bij een beer zet. Zou haar eventueel nog kunnen introduceren als je dat wilt, ivm leeftijd moet dat nu ongeveer wel gebeuren. Woont in Hengelo.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 22:55

Dubbeldun, heb even een goede uitleg opgezocht.

https://www.caviaforum.nl/community/thr ... an.266007/

De kleur
De Californians zijn eenkleurige cavia’s met een vergelijkbare uitmonstering als de Russen. De tekening omvat het masker, de gekleurde oren, benen, voeten en voetzolen. Het bijzondere aan deze kleurslag is dat het totaal niet verwant is aan Ruscavia’s. Deze aftekening kun je dus zien op iedere variant binnen de rode kleurenreeks. Binnen deze reeks vallen in de basis de kleuren, rood, goud, buff, crème en wit. Het zijn dus kleuren met een zwarte of chocolade uitmonstering en donkere oogkleur. Uiteraard is deze kleurslag ook te combineren met de roodoog factor. Hierbij kan bijvoorbeeld een saffraan Californian worden gecreëerd. Deze dieren hebben dan een beige of lilac uitmonstering. Ook een blauwe of slate uitmonstering is dus mogelijk.

Kleine verschillen met de Ruscavia
Hoewel de tekening van een Californian te vergelijken is met een Ruscavia, zijn er toch kleine verschillen. Zo heeft een Californian in de meeste gevallen gekleurde genitaliën en dient de beenkleur zo hoog mogelijk op te lopen. Wel is de Californian net als de Rus gevoelig voor weersomstandigheden, met koud weer laten zij de mooiste aftekening zien. Ook laat de Californian uitmonstering zien boven bij de aanzet van de oren. Deze nieuwe variant vererft dominant, dit in tegenstelling tot Rus, welke recessief vererft. Dit betekent dat een eenkleurig dier (zonder aftekening) geen Californian-drager kan zijn. Je kunt dus met één Californian en een enkele eenkleur al direct met de fokkerij beginnen. De lettercode K heeft men hier reeds voor gereserveerd. Er is aan dit gen geen letaalfactor verbonden, dus hier hoeft een fokker zich geen zorgen om te maken. Men weet inmiddels dat de homozygote vorm (genetisch kleurzuivere vorm) de meeste tekening laat zien, maar dusdanig overtekend is, dat ze een donkere schaduw over het gehele lichaam hebben en het masker op de kop tot voorbij de oren strekt. Deze dominante vorm is enigszins te vergelijken met de Burmees tekening. KK = fokzuivere Californian tekening, waarbij de dieren altijd overtekend zijn en een schaduw laten zien over het lichaam. Kk = fokonzuivere Californian tekening, deze dieren komen uit de bovenstaande en onderstaande combinatie en laten bij goede selectie de ideale aftekening zien. kk = fokzuivere eenkleur, geen aftekening. Deze dieren zullen geen aftekening laten zien en dragen de Californian tekening niet. De meeste Californians komen we tegen in de Gladharen, maar ook zijn ze al in Borstelharen, US-Teddy’s en Rexen gefokt en geshowd. Daarnaast zijn velen druk bezig met het creëren van langharige Californians, maar omdat we maar weinig eenkleurige langharen zien, is de kwaliteit hiervan moeilijk op te bouwen. Deze dieren laten veelal toch een minder volle haarinplanting zien en vooral op de voorhand en bakkebaarden een wat kortere vacht. De Californians zijn inmiddels erkend in meerdere Scandinavische landen en Duitsland. Hierdoor is in 2015 de variëteit opgenomen in de Europese standaard

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 22:57

@Zimbabwe oh wat grappig! Had haar al voorbij zien komen op facebook. Geloof dat je wilde ruilen tegen een cali beer toch? Helaas is ze voor mij niet zo interessant, tenzij je precies weet wat erachter zit :)

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 23:22

Ilja_1997 schreef:

Heel slecht om eerlijk te zijn.

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 23:24

xDenies schreef:
Ilja_1997 schreef:

Heel slecht om eerlijk te zijn.

Dat is niet mooi! :(:) Vooral lichamelijk of is de klap geestelijk ook hard aangekomen?

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 00:06

Alles eigenlijk. Maar vooral dat er zo moeilijk gedaan word en dit schijnbaar nog maanden kan gaan duren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 10:15

@ilja: bedankt. Duidelijke tekst.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 22:45

Vraagje :D hier vorig jaar gehad over vakantieopvang voor Harrie en Henk en alle gedoe dat ik er mee gehad heb.. en toen was er iemand hier in het topic die zei van ik wil d’r wel op passen. Nu gaan we weer op vakantie en dacht vraag het eerst hier even. Ik heb een hok die mee kan van 1m bij 50cm. Wie o wie? Woon in Nijmegen.

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 22:47

Als je echt niemand kan vinden, mogen ze ook altijd bij mij terecht hoor! Ik woon alleen wel in Breda. Is het een lange periode dat je weg bent?

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 22:54

Wanneer ga je op vakantie? Ik pas af en toe op een koppeltje, en kan vragen of mijn ouders het goed vinden als ik dat nog eens doe. Ik geloof dat ik het de vorige keer ook voorgesteld heb, maar ik weet niet of ze er nog zo over denken nu ik er zelf wat meer heb :P

Ik moet dit jaar 12 cavia's naar de vakantieopvang doen, hele volksverhuizing :=

Wat een knap beestje Zimbabwe!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 23:24

We gaan een weekje in mei. Bedankt alvast beiden! T liefst iets in de buurt natuurlijk ivm wegbrengen en halen :)

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 23:58

Ik ben in mei thuis, dus hier zou het kunnen. Ik woon in Moergestel, naast Tilburg. Het is wat uit de richting maar ze zijn welkom als je niks in de buurt kan vinden :j

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 23:38

Cavia entertainment :D
Afbeelding
Afbeelding

Binnenkort krijgen de dames een groter hok zodat Wolleke, Rosie en Wikkie erbij kunnen *\o/*

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 23:49

Leuk verzonnen!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 09:40

Wat leuk melody!

Xdenies hoe gaat t nu? Heb je gedoe met verzekering?

Harrie en Henk zijn echt verwend.. ze piepen niet meer om eten, tenzij ze weten dat er andijvie in huis is. Dan kan je geeneens meer richting de keuken lopen of t concert begint :+

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 09:57

Ja, veel gezeik.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 09:58

xDenies schreef:
Ja, veel gezeik.

Willen niet uitbetalen? Echt zo stom dat je dat gedoe er dan ook nog bij hebt :(

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 10:10

Wat leuk gedaan die eetketting.
Ben je wel even mee bezig geweest :)

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 14:13

Wat leuk Melody! :D Waar haal je de groente doorheen?

Zo lagen ze er gisteravond bij. Toch te lief. <3 Helemaal uitgestrekt, lekker luieren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 14:56

Die nemen het er even van :)

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 16:07

Wat liggen ze er heerlijk bij <3