Daarom heb ik bij de graasstukken altijd een schuilhok staan
Tooske
Geplaatst: 06-05-15 18:17
Fylla een choco tan sheltie zeugje
Lilly gladhaar lilac beetje saffraan wit.
Met Fylla had ik geluk stond op de wachtlijst voor een tan zeugje Fylla was allang besproken maar werd vorige week geannuleerd! En op Lilly was ik gelijk verliefd!!
De messen van een maaier kunnen olie-resten bevatten nl. Beter kun je op een stille plek (niet langs de openbare weg) lange halmen plukken en die geven
Ik heb altijd begrepen dat door de warmte van de machine je het niet mag geven maar idd nooit uit de gras maaier gras geven. Ik knip of pluk altijd gras.
Net als bij paarden, die kun je ook geen kort gemaaid gras geven.
Ik zit even te denken bij welke 'tante' ik Speedy straks ga zetten als ze moet bevallen, want mijn 'vaste dames' worden nogal bitcherig behandeld momenteel Eigenlijk kan ze op het moment het beste met mijn castraat, maar die wil ik er dus eigenlijk net niet bij hebben
Ik vond Banzai vandaag erg rustig, iets klopt niet. Gisterenavond wilde hij geen komkommer maar lof pakte hij wel aan maar dat is voor mij geen teken voor ongerustheid want als hij ergens geen trek in heeft dan eet hij het ook écht niet. Dat doet hij al vanaf hij een paar weken oud is.
Ik heb hem net gewogen en hij is 100gram kwijt, normaal 1150 en nu 1050. Normaal als ik hem op het aanrecht zet en een bak gemengd voer neerzet dan is hij helemaal happy en eet hij er lekker van. Nu wilde hij het wel eten maar echt makkelijk leek het niet te gaan. Hij kauwt ook erg lang op zijn eten. Hij kwijlt niet en zijn voortanden lijken wat schuin afgesleten.
Ik heb wat Recovery voer gemaakt en hij at het gretig van het lepeltje af. Lof eet hij alleen de groene/gele randjes vanaf en hooi gaat moeizaam.
Net even mijn dierenarts gebeld en die geeft aan dat het tot morgen kan wachten en dan kijken dat hij morgen onder narcose kan voor een gebits onderzoek. Ik maak me daar erg zorgen om en wel om twee redenen. 1. hij is 6, je zou het hem absoluut niet geven maar hij is het wel en 2. ik heb eerder een caafje onder narcose gehad voor zijn gebit en die is na de behandeling in de avond overleden omdat zijn darmen stil waren komen te staan.
Tja, het blijft altijd een risiko, maar als je niets doet en hij blijft afvallen dan is hij straks te zwak om er nog iets aan te doen. Gewoon naar de DA en duimen
Het was ook geen twijfel om wel of niet te gaan hoor. We gaan hoe dan ook. Ik heb bij deze dierenkliniek eerder een caafje succesvol laten opereren en die is nog jaren doorgegaan. Zij werken ook met een gasnarcose wat de kansen alweer groter maakt.
Cavia mag niet nuchter zijn hé? Ik hoop voor je dat het meevalt.
Tazzey
Geplaatst: 10-05-15 17:54
Klopt. Hij eet nu wel zijn hooi en heeft net op zijn manier een stuk wortel gegeten. Ik krijg het idee dat hij meer last van z'n voortanden heeft dan zijn kiezen.
Edit: ik heb hem net gewogen en hij zit nu op 1085 dus 35 gram meer dan vanmorgen.Ik denk dat ik het probleem gevonden heb.
Ik dacht dat het zijn kiezen waren enkel klopte er enkele dingen niet. Hij had moeite met dingen afhappen maar kauwde later erg goed, hij kwijlde niet en at ook wel zijn brokjes zij het met lange tanden.
Tijdens het koken net heb ik een wortel voor hem fijn gemaakt maar die werd veroverd door het rode gepuis en hij at een gewone wortel, wel wat langzamer. Hij is daarna ook hooi gaan eten.
Na het eten heb ik hem dus weer even gewogen en wat brokjes laten eten. Ik zat op mijn knieën voor het aanrecht en ineens viel me iets op. Hij heeft een forse wond aan zijn lip, naar mijn idee een bijtwond van die rode, die heeft het al dagen op zijn heupen en bijt om zich heen als hij schrikt. Ik heb het wondje schoongemaakt en daarna is hij zijn brokken gaan eten, heeft zijn vitamine C tabletje opgegeten. Hij kauwt goed door en lijkt beter te eten.
Ik kijk het vanavond en morgen aan mocht ik in de loop van de dag twijfelen dan gaat hij alsnog naar de DA toe. Ik heb overigens wel goed contact met mijn oude DA, ze zit helaas alleen erg ver weg maar als hij onder narcose moet ga ik toch naar haar toe. Het lijkt dus mee te vallen. Het enige waar ik wel naar wil laten kijken zijn zijn schuin afgesleten voortandjes
Ik las ergens dat het een fout in het voer kon zijn. Hij krijgt Science brokjes, 1 vitamine C tabletje per dag, voldoende groenvoer, vers water en onbeperkt goede kwaliteit hooi. Eens in de week krijgen ze een heel klein handje gemengd voer als traktatie. Verder hebben ze een ruim hok en komen ze er ook zeer geregeld uit en hebben ze bijna het hele huis tot hun beschikking (gelijkvloers appartement) dus qua beweging zit het ook wel goed.
Even een update: gisteren avond heb ik hem voor het slapen gewogen en toen zat hij op 1069, hij heeft toen nog wat gegeten. Vanmorgen gewogen en toen woog hij 1072 dus dat vond ik netjes. Ik heb de dierenarts nog even gebeld met het verhaal van het wondje en zij gaf ook aan dat dat heel goed het probleem kon zijn. Door zijn gewichtstoename door de nacht vond zij kies problemen onwaarschijnlijk. Ik heb nog Carprofen liggen en daar krijgt hij nu twee maal daags wat van. Als het morgen in de loop van de dag niet verbeterd of slechter gaat dan gaan we meteen naar haar toe.
Op dit moment wisselt hij het eten van brokjes af met hooi eten en slapen. Hij lijkt weer wat actiever en kauwt ook goed op zijn eten. Grote stukken wil hij niet, dan moet het bekje open en dat doet waarschijnlijk pijn, kleine stukjes gaan er goed in.