Ratteneigenaren verzamel u!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 12:46

Nee, zo'n balletje dat ze moet rollen zodat er een snoepje uit valt.
In het begin snappen die van mij m niet dus er zitten allemaal knaap schrammen op :')
Maar nu worden ze wild als ik m uit de kooi pak om te vullen.

Ik heb 3 trappetjes in mijn kooi. Soms haal ik er 1 uit en vervang die door een touw, dan gebruiken ze het touw als trap :D

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 12:55

Afbeelding

zo eentje heb ik gebruikt en dan het deurtje eruit gehaald.
in die van mij zitten in het doorzichtige plastic ook nog luchtstreepjes ;)

hier heb ik vervolgens een stuk van een fleecedeken in reepjes in gedaan.
die van mij woelen er nu al graag in :)

maar zoals op de foto eerder geplaatst doen mensen het ook echt met zand en cocopeat.
waarom de bovenkant dicht? omdat ze het er anders allemaal uit woelen haha!

je kan hem overigens ook maken van een bak van de ikea met deksel ( of van xenos of wat dan ook)
of van karton, alleen dan zie je niet wat ze erin uitvreten haha :P

wel altijd als er geen lucht dingen inzitten,prikken.. (voor de zekerheid dan he)

Vanillia

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 14:00

Kaus; ik zou die trappen er gewoon uit laten zolang je ratten goed ter been zijn. Mijn ventje kwam van de opvang en heeft vermoedelijk altijd in een hele kleine kooi gezeten, die wist de eerste 3 weken niet hoe ie naar boven moest in de kooi en nu klimt ie (ok, niet zo elegant) gewoon naar boven om bij de dames te gaan liggen slapen :)

Zo'n graafbak ziet er leuk uit! Heb laatst een zak nestmateriaal besteld (http://www.fretten.nl/index.php?main_pa ... ts_id=4985) waarvan ik niet weet wat ik ermee moet, dus misschien maar eens een keer een plastic bak vullen ermee, kunnen ze lekker snorkelen :P

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 16:39

Vanillia schreef:
Kaus; ik zou die trappen er gewoon uit laten zolang je ratten goed ter been zijn. Mijn ventje kwam van de opvang en heeft vermoedelijk altijd in een hele kleine kooi gezeten, die wist de eerste 3 weken niet hoe ie naar boven moest in de kooi en nu klimt ie (ok, niet zo elegant) gewoon naar boven om bij de dames te gaan liggen slapen :)

Zo'n graafbak ziet er leuk uit! Heb laatst een zak nestmateriaal besteld (http://www.fretten.nl/index.php?main_pa ... ts_id=4985) waarvan ik niet weet wat ik ermee moet, dus misschien maar eens een keer een plastic bak vullen ermee, kunnen ze lekker snorkelen :P

kom thuis, hebben de dames toch sommige doekjes mee naar andere plekjes in de kooi gebracht en daar nestje gebouwd haha...

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 17:17

Haha ja dat hou je toch :) Lekker laten doen, als ze vinden dat het daar beter ligt :P

friends_f_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 17:25

Hey, ik zat met een vraagje over mijn kooi maar ik ben hier al een tijd niet meer geweest en was al vergeten dat er een rattentopic was. Ik had dus een gewoon topic geopend, en ik vraag me af of jullie me ook willen helpen?

[BB] nieuwe rattenkooi kopen?

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 17:44

friends_f_e schreef:
Hey, ik zat met een vraagje over mijn kooi maar ik ben hier al een tijd niet meer geweest en was al vergeten dat er een rattentopic was. Ik had dus een gewoon topic geopend, en ik vraag me af of jullie me ook willen helpen?

[BB] nieuwe rattenkooi kopen?

op gereageerd! :)

en ik vind het helemaal niet erg hoor.
laat ze er maar lekker mee slepen haha,
minder erg dan al het wctjes vuil door de kooi.

het is overigens ook vooral de dame die zwanger is en over ongeveer een weekje haar babytjes krijgt.
(ongebedoeld overigens, maar kwam van iemand die haar niet meer moest en van haar af wilde..
niks aan te doen, hier heeft ze een super plekje enja, de baby's vast ook wel ;))

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 23:58

Oh ik moest net zó hard lachen :')

wou d'r oppakken maar ze had wat lekkers gevonden.

Kijk en aanschouw: "no matter what, Must... eat...cookie...! nomnomnomnom

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 00:10

_O-
Geweldig :')

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 00:11

Leuk diertje!

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 00:14

Echt waar, zo vals als ze in het begin was, zo mak is ze nu :+

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 10:02

Hallo mede rat liefhebbers,
Ik kom ook weer even binnen vallen met een vraagje.
1 van mijn heren ratjes heeft een hersenbloeding gehad :(
Dit uit zich in dat hij het voer niet meer met zijn handjes vast kan houden (of niet meer weet hoe) en dat hij als hij zich wilt wassen steeds ondersteboven rolt, ook heb ik het vermoeden dat hij niet goed meer kan zien.
Hij eet dus nu erg moeilijk omdat hij alles alleen met zijn bek kan eten en harde brokjes gaan nu moeilijk als hij een hard brokje in zijn bek heeft dan doet hij zijn hoofd onder zijn lichaam ik denk om druk te zetten en dan rolt hij vaak ook weer ondersteboven, wel gaat een stuk brood, ei, pap, beschuit, komkommer en andere groente wel goed want dat kan hij zo afhappen maar ik ben bang dat zijn tandjes dan wel te lang worden, drinken uit het flesje gaat ook nog goed.
Het is erg zielig om te zien hoe hij steeds naar achteren rolt als hij zich wilt wassen :(
Zijn vacht staat ook omhoog en ik kan me voorstellen dat hij zich niet echt lekker voelt in deze situatie.
Wat moet ik hier nou mee aan?
Zou zijn situatie nog verbeteren en zou hij de dingen weer opnieuw moeten leren zoals bij mensen die een hersenbloeding hebben gehad?
Moet ik hem zo door laten leven of zou het toch beter zijn om hem in te laten slapen?

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 11:16

Arrabel eerste waar ik aan denk is hoe staat zn koppie? Scheef? Het zou namelijk ook een middenoor ontsteking kunnen zijn, dit wordt vaak verward met een hersenbloeding en dan kunnen ze ook omrollen.
Dan moeten ze aan een flinke kuur antibiotica en pijnstillers maar dan komt het nog niet altijd helemaal goed.
Ik denk dat je hiermee zeker naar een dierenarts moet gaan. Zeker omdat hij zn vacht uitzet en dus duidelijk aangeeft zich ziek te voelen.

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 11:35

Houd een blaasontsteking ook even in het achterhoofd. Klinkt misschien heel stom, maar is bij mensen net zo. Met een fikse blaasontsteking ook een slechte motoriek, last van t evenwicht, etc. Swieb kon 2 weken geleden niet eens meer staan zo zwak was ze. En zij is er weer bovenop gekomen

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 11:37

Taartje schreef:
Arrabel eerste waar ik aan denk is hoe staat zn koppie? Scheef? Het zou namelijk ook een middenoor ontsteking kunnen zijn, dit wordt vaak verward met een hersenbloeding en dan kunnen ze ook omrollen.
Dan moeten ze aan een flinke kuur antibiotica en pijnstillers maar dan komt het nog niet altijd helemaal goed.
Ik denk dat je hiermee zeker naar een dierenarts moet gaan. Zeker omdat hij zn vacht uitzet en dus duidelijk aangeeft zich ziek te voelen.

Daar dacht ik ook meteen aan.
maar inderdaad met flink wat antibiotica is dat vaak wel te verhelpen maar niet altijd.
je diertje zal inderdaad flink wat tandgroei krijgen als hij alleen maar zacht voer eet.
ken iemand die laat de tanden dan knippen bij de DA zoals ze dat met konijnen ook wel eens doen.

maar eerst eens proberen te kijken of het niet een middenoorontsteking is, want dat heeft ook veel te maken met evenwicht en het doet je enorm pijn om te knagen. en dan is het geen wonder dat hij de harde dingen liever laat liggen ;)

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 11:46

Ik denk inderdaad ook gelijk aan een MOO. Vaak moet je daar wel snel bij zijn toch? Weet niet hoe lang hij hier al last van heeft..

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 11:46

Arrabel; naar de dierenarts voor een diagnose lijkt me een logisch eerste stap. Middenoorontsteking is goed te behandelen, mits je er op tijd bij bent.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 11:52

Vanillia schreef:
Arrabel; naar de dierenarts voor een diagnose lijkt me een logisch eerste stap. Middenoorontsteking is goed te behandelen, mits je er op tijd bij bent.

Excuses voor de verwarring ik heb het niet gemeld, ik ben met hem naar de dierenarts geweest en hij heeft een antibiotica kuur achter de rug omdat zij ook dacht aan een ontsteking.
De dierenarts heeft zelf de diagnose hersenbloeding gesteld.
We hebben het toen niet over inslapen gehad, op de tafel van de dierenarts leek hij redelijk goed maar zij heeft niet gezien hoe het er in zijn hok aan toe gaat.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 11:59

dan is dat dus eigenlijk uitgesteld.
enigsinds fijn anders natuurlijk weer vet *** want dat had wel over kunnen gaan.
Dat zijn haren overeind staan is echt een teken dat hij niet lekker in zijn vel zit en dat vind ik altijd zelf heel moeilijk om ermee door te gaan.
maar eerst eens opzoek naar dingen die hem het leven makkelijker maken, want dan zit hij misschien wel lekker in zijn vel! :)

ik zal al starten met een kooi waar hij niet echt kan vallen als hij omwankelt, stel je voor hij valt toch van hoog!

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 12:08

Hij kan niet vallen van hoog, ik heb drie groepen ratten.
1 groep heren die in een vogel volière zitten, daar zat hij eerst.
1 groep dames in een fretten kooi.
En 1 groep heren in een aquarium van 1.30 lang met ook nog een lamp daarboven voor de warmte, daar heb ik ook mijn Fuzz heer en daar zit Ciske nu ook zodat hij niet kan vallen en makkelijk overal bij kan, ze hebben Ciske gelukkig heel vriendelijk toegelaten in de groep.
Het hoogste wat hij kan vallen is van de houten huisjes wat ook wel is gebeurd maar die huisjes zijn niet hoger dan 20 centimeter.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 13:40

Hmm moeilijke beslissing. Afgaande op wat je schrijft zou ik 'm in laten slapen, al heb ik 'm natuurlijk niet in het echt gezien. Het zou voor mij niet goed voelen om zo'n beestje te laten leven in zo'n situatie. Beestje is duidelijk niet op z'n gemak, wat blijkt uit z'n vacht, kan lastig eten, wassen gaat niet, ziet slecht..

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 14:12

't Is inderdaad lastig om in te schatten zo achter het scherm, maar als het inderdaad echt niet beter wordt zou ik ook voor inslapen kiezen.

Er was hier trouwens iemand die opmerkte dat Swieb zo groot was, weet ff niet meer wie.
Maar heb d'r net op de weegschaal gehad en ze zit nu op 380g. Ze is dus idd aan de grote kant :+ want dik is ze niet.

Lies_Miek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 18:20

Ik ben ook al een poosje hier niet meer geweest omdat ik het er druk heb gehad. Gisteren met 3 van mijn dames naar de DA gegaan en met 2 dames thuisekomen. Harley raakte er slechter aan toe en ze zat niet lekker in haar vel en hield zichzelf ook niet meer goed schoon dus ik heb besloten om mijn kleine meid te laten gaan. Nugget haar oogje is bekeken en ik heb Carpofen meegekregen en oogdruppels voor 3 keer per dag. Was eerst bang dat medicijnen lastig zou worden maar ze hebben er vanille doorheen gedaan dus ze likt het met liefde van mijn hand af. Het is nu even aankijken hoe het verloopt en anders weer terug met haar. Als laatste mocht de andere naakerd ook mee omdat ze plekjes had die steeds groter werden, soort flink grote wonden dus die mag ook aan een antibioticakuur, dat wordt dus even afzien met de kreng die het af en toe is. Verbaast me dat ze de DA niet heeft gebeten :=

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 18:32

Och Lies_Miek, bij jou viel het dus ook eventjes niet mee...
sterkte met het verlies van je kleine meid!
en beterschap voor de andere twee!

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 18:38

Aah das naar Lies :(:) sterkte.
Hopen dat het met de zalf en de AB straks weer beter gaat met je ratsels!
Ik riep toen ik ze behandelde voor mijt (met een drup in de nek) dat ik me dood zou lachen als ze een keer AB zou moeten, dat ze m'n vingers met huid en haar op zou vreten. Maar op de 1 of andere manier was ze zó lief toen ze zo ziek was, en nu nog steeds.. kan het nog steeds niet geloven haha.

Ik heb hier ook weer een uitdaging haha, dacht dat het lastig was om swieb AB te geven.. nu heb ik een muisje met oorontsteking die AB moet... 0,01ml _O- en dan die spuit in dat kleine smoeltje :+

Swieb lag net trouwens heerlijk in m'n vest te slapen haha.
Afbeelding