Puppy Erbij 2021

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 18:34

Wie kan mij even opbeuren? :')
Onze pup is nu ruim een week bij ons en we zitten even in de puppyblues.
Ze is ontzettend lief maar een echte pup. Piest en poept overal, bijt in alles, combi met de andere hond is soms erg pittig en het zelf slapen lukt gewoonweg niet. Zo gauw ik haar in haar eigen mandje leg en ik loop er bij weg sprint ze achter me aan.
Direct in paniek als ik me even omkleed in de kamer ernaast, ik ben nog geen minuut weg en ik loop weer binnen als ze stil is.
Het is zo zoeken nog en ze heeft een nogal volhardend karaktertje. Dat maakt haar erg leuk maar ook pittig. Tot nu toe de pittigste pup die we hebben gehad (5e).
Ik werk vanuit huis maar videobellen met haar erbij is ook niet altijd succesvol :D En de gebroken nachten, pff.
Ik ben even kwijt hoe lang deze pittige fase nog maar duurt.. help? :') :')

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 19:13

Wij hebben ook heerlijk gewandeld. Niet ver maar wel nieuwe dingen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jinn in het water spelen en Jaxx weet het nog niet zo goed. 1x er in geweest maar daarna niet weer. Oke. Het hoeft niet.
Daarnaast heeft Jaxx nog super leuk met een Pomsky gespeeld.

Nu doen we dit. Ik lig op de bank en Jaxx ligt op mij:

Afbeelding

----
Tja, puberteit. Begin er hier maar niet over. Zijn maar weinig honden hier in de buurt die echt luisteren maar die zitten allemaal in de puberteit. Ik ga er niet eens meer op in. Vind het ook onzin.
Met Jesda en Jinn geen puberteit gehad en denk met Jaxx ook niet. Jaxx zoekt wel mega de grenzen op.
Poosne terug met wandelen niet zitten aan de weg. 3 minuten bezig geweest en hij ging zitten. Braaf. Zo 3 of 4 dagen 'last' gehad maar nu gaat ie al bijna automatisch zitten.

Kiimm_

Re: Puppy Erbij 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 19:44

Ik merk dat ik met Cody nu in de puberteit aka moeilijke periode zit. Het lijkt wel alsof alles wat hij geleerd heeft is vergeten terwijl we toch elke dag oefenen/trainen..

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 20:40

Puberteit is de overgang van jonge hond naar volwassen hond met o.a. de daarbij behorende hormonenpiek en de overgang naar zelfstandigheid.
Die overgang maakt iedere hond, bij de ene merk je het meer dan bij de ander.
Puberen betekent in mijn ogen dan ook niet het simpelweg niet luisteren.

Een voorbeeld, Otis komt nu direct als ik hem 1x roep.
Of hij nu met andere honden speelt of andere mensen begroet, hij komt in volle vaart naar me toe.
Dat gaat straks echt veranderen. Deels door hormonen, vooral in de omgang met andere honden en deels doordat hij zelfstandiger wordt.
Hij zal dan echt wel eens het idee hebben van ja ik kom er aan maar ff dit geurtje nog...
En ja dat kan je begeleiden door trainen.
Maar ik weet zeker dat ik straks heus wel een paar keer ergens in het bos sta met een zeer afgeleide hond die ff andere dingen belangrijker vindt _O-
Hij begint zich nu al veel meer te interesseren voor markeringen van andere honden, dat hoort gewoon bij zijn ontwikkeling. En dan moet ik er dus voor zorgen dat ik wel interessanter en leuker ben dan die geurtjes.
Hij moet dus leren met die uitdagingen om te gaan terwijl hij ook nog op mij focust. Eerder waren al die andere geuren niet zo belangrijk voor hem.

En bv andere volwassen honden gaan zich ook anders gedragen tegen puberende reuen, jonge honden met een veel hogere testosteronspiegel dan volwassen honden.
En dat verandert weer zodra ze volwassen zijn en de hormoonspiegel weer gestabiliseerd is.
Dat heeft niets met trainen of opvoeden te maken, hooguit dat je het gedrag met trainen en opvoeden beter kan begeleiden.
En daar zit vaak wat meer werk in dan een puppy zit en af leren :)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 21:05

MarijeR schreef:
Puberteit is de overgang van jonge hond naar volwassen hond met o.a. de daarbij behorende hormonenpiek en de overgang naar zelfstandigheid.
Die overgang maakt iedere hond, bij de ene merk je het meer dan bij de ander.
Puberen betekent in mijn ogen dan ook niet het simpelweg niet luisteren.

Een voorbeeld, Otis komt nu direct als ik hem 1x roep.
Of hij nu met andere honden speelt of andere mensen begroet, hij komt in volle vaart naar me toe.
Dat gaat straks echt veranderen. Deels door hormonen, vooral in de omgang met andere honden en deels doordat hij zelfstandiger wordt.
Hij zal dan echt wel eens het idee hebben van ja ik kom er aan maar ff dit geurtje nog...
En ja dat kan je begeleiden door trainen.
Maar ik weet zeker dat ik straks heus wel een paar keer ergens in het bos sta met een zeer afgeleide hond die ff andere dingen belangrijker vindt _O-
Hij begint zich nu al veel meer te interesseren voor markeringen van andere honden, dat hoort gewoon bij zijn ontwikkeling. En dan moet ik er dus voor zorgen dat ik wel interessanter en leuker ben dan die geurtjes.
Hij moet dus leren met die uitdagingen om te gaan terwijl hij ook nog op mij focust. Eerder waren al die andere geuren niet zo belangrijk voor hem.

En bv andere volwassen honden gaan zich ook anders gedragen tegen puberende reuen, jonge honden met een veel hogere testosteronspiegel dan volwassen honden.
En dat verandert weer zodra ze volwassen zijn en de hormoonspiegel weer gestabiliseerd is.
Dat heeft niets met trainen of opvoeden te maken, hooguit dat je het gedrag met trainen en opvoeden beter kan begeleiden.
En daar zit vaak wat meer werk in dan een puppy zit en af leren :)

Kun je dit meer toelichten?

Wanneer vinden die veranderingen plaats? Hoe ontstaat dat gedrag van volwassen reuen tegenover jongere honden en vice versa? Hoe uit zich dat gedrag? En waardoor slaat dit dan ineens om als de hormoonspiegel ineens zogenaamd gestabiliseerd is?

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 21:18

In de ontwikkeling van pup naar volwassen hond, kan het testosteron gehalte 3 (sommige zeggen zelfs 7) keer zo hoog zijn als in volwassen reuen.
En andere honden pikken dat op via geur/feromonen.
Daarom kunnen bv andere volwassen reuen soms ook onverwacht heftig reageren op puberende reuen.
Schijnt ook samen te hangen met groeispurten die ze doormaken waarbij ze dan ook een piek in de hormonen hebben.
Als ze volwassen worden, zakt het testosteron gehalte weer en worden ze ook in gedrag stabieler.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 21:21

Waar komt dit vandaan? :=

Dit komt gewoon niet gedragtechnisch gezien. :') Dan zouden alle reueneigenaar echt de hel op aarde hebben.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 21:28

Biologie van de hond?
Bij zo'n beetje alle dieren heb je zo'n ontwikkeling tijdens het volwassen worden.

En hoezo hel op aarde?
Ik heb het niet over afslachten maar over veranderend gedrag tijdens de groei en dat andere honden die verandering ook merken en daar op reageren.
Net als je bij teven ook verandering in gedrag ziet als ze loops worden en andere honden reageren dan ook anders op de teef.

Bij jonge reuen zie je dan misschien niet dat hij zich anders gedraagt tegenover een andere volwassen reu maar de volwassen reu merkt wel die verhoogde hormonen en reageert daarop.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 21:40

Dan moet je de biologie toch nog een keer bestuderen want de informatie die je deelt klopt namelijk van geen kant en is zelfs gevaarlijk om op deze manier te delen.

Je weet dat een hoog testosteron juist gewenst is tegenover een laag niveau?

Die 3 & die 7, waar slaan die op? Gram? Kilo's? Milliliter? Koeien per vierkante meter?

Als alle volwassen reuen dat uit de lucht gegrepen niveau van '3' zouden hebben zou dat inhoudelijk betekenen dat ál die reuen asociaal en bovenal onzeker en angstig zouden zijn wat dus continu zou zorgen voor gevaarlijke situaties tussen intacte reuen omdat deze reuen dóór deze stoornis in testosteronniveau en bovengenoemde factoren agressie ontwikkelen.

Een pup heeft testosteron nodig om te groeien, want testosteron heeft duizend en een invloeden op het lichaam, óók bij een pup. Als dat niveau niet direct stijgt kunnen ze dus niet ontwikkelen zoals het hoort. En ook een teef maakt testosteron aan.

Om je wat betreft de nummer op weg te helpen, dat wordt gemeten en gecommuniceerd in ng/dL. Een hond met waardes boven 100 ng/dL is een gezonde hond met een goede testosteron aanmaak. Een hond met een waarde onder 100 is een gecastreerde hond of een hormonaal gestoorde hond waar iets vreselijk mis mee is.

Edit: ik heb het dan nu over de basis, niet over het testosteronniveau tijdens de seks of een gevecht, dat ligt weer anders.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 21:51

Die 3 en 7 slaan op 3 tot 7 maal zo hoog als een volwassen reu, zoals dat er staat.
Kan je het gemiddelde van een volwassen reu voor nemen.
Al wisselt het testosteron gehalte veel, ook voor korte momenten, het worden geen koeien per vierkante meter.

Wat begrijp je niet van wat ik schrijf? Want ik snap jouw reactie/vragen niet op mijn tekst.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 22:00

Ik begrijp het wel, het klopt alleen niet. Zie mijn uitleg.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 22:01

Wellicht helpt het bronnen toe te voegen? :) ik ben wel benieuwd nu naar hoe het zit, gezien de hopelijke komst van een reu in mei

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 22:09

996981 schreef:
Wellicht helpt het bronnen toe te voegen? :) ik ben wel benieuwd nu naar hoe het zit, gezien de hopelijke komst van een reu in mei

Vooral geen zorgen maken. ;)

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 22:17

Even kijken of het zo lukt, mag maar 2 quotes in een bericht zetten ofzo?

KimD schreef:
Dan moet je de biologie toch nog een keer bestuderen want de informatie die je deelt klopt namelijk van geen kant en is zelfs gevaarlijk om op deze manier te delen.

Je weet dat een hoog testosteron juist gewenst is tegenover een laag niveau?

Die 3 & die 7, waar slaan die op? Gram? Kilo's? Milliliter? Koeien per vierkante meter?

Die 3 en 7 slaan op 3 tot 7 maal zo hoog als een volwassen reu, zoals dat er staat.
Kan je het gemiddelde van een volwassen reu voor nemen.
Al wisselt het testosteron gehalte veel, ook voor korte momenten, het worden geen koeien per vierkante meter.

Als alle volwassen reuen dat uit de lucht gegrepen niveau van '3' zouden hebben zou dat inhoudelijk betekenen dat ál die reuen asociaal en bovenal onzeker en angstig zouden zijn wat dus continu zou zorgen voor gevaarlijke situaties tussen intacte reuen omdat deze reuen dóór deze stoornis in testosteronniveau en bovengenoemde factoren agressie ontwikkelen.

Volwassen reuen hebben een gemiddeld testosteron gehalte. Dat wisselt uiteraard wel.
Jonge reuen in de puberteit hebben een verhoogd testosteron gehalte, tot wel 3 tot 7 maal zo hoog als een volwassen reu. Dat is nodig voor hun ontwikkeling.
Ik heb het nergens over volwassen reuen met een stoornis in een hormoon niveau, juist over 'een gemiddelde volwassen reu'
Vandaar dat ik jouw reactie niet begrijp.

Een pup heeft testosteron nodig om te groeien, want testosteron heeft duizend en een invloeden op het lichaam, óók bij een pup. Als dat niveau niet direct stijgt kunnen ze dus niet ontwikkelen zoals het hoort. En ook een teef maakt testosteron aan.

Daar heb ik het helemaal niet over toch?

Om je wat betreft de nummer op weg te helpen, dat wordt gemeten en gecommuniceerd in ng/dL. Een hond met waardes boven 100 ng/dL is een gezonde hond met een goede testosteron aanmaak. Een hond met een waarde onder 100 is een gecastreerde hond of een hormonaal gestoorde hond waar iets vreselijk mis mee is.

Ik noem nergens een waarde?

Edit: ik heb het dan nu over de basis, niet over het testosteronniveau tijdens de seks of een gevecht, dat ligt weer anders.

Ik heb het ook over het gemiddelde testosteron gehalte van een volwassen reu en zeg er zelfs bij dat die waarde ook wisselt.

Daarom, ik snap echt de vraag niet.

En bronnen, een eerste google op puberende hond geeft dit:
Misschien beter dan mijn uitleg :)
https://www.doggo.nl/artikelen/opvoedin ... ij-honden/
https://www.alphameppel.nl/index.php/le ... bij-honden

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 22:18

KimD schreef:
996981 schreef:

Vooral geen zorgen maken. ;)

Doe ik ook niet echt :) maar ik vind het wel interessante materie. Ik kan me in ieder geval bij ons teefje niet herinneren dat er een bepaalde periode was waarop ze minder luisterde. Ze moet sowieso af en toe nog even herinnert worden dat ze toch echt moet komen als we roepen :)) zeker als er spannende geurtjes zijn van wild

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 22:21

En dat is bij reuen net zo. Het heeft alles met opvoeding en consequentie te maken. Als jij reu of teef zoveel ruimte geeft dat ze kunnen doen wat ze willen dan krijg je taferelen als in bovenstaande berichten. Als jij duidelijk grenzen legt en deze behoudt is er niks aan de hand.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-21 22:28

KimD schreef:
En dat is bij reuen net zo. Het heeft alles met opvoeding en consequentie te maken. Als jij reu of teef zoveel ruimte geeft dat ze kunnen doen wat ze willen dan krijg je taferelen als in bovenstaande berichten. Als jij duidelijk grenzen legt en deze behoudt is er niks aan de hand.

Die mening deel ik.
Alles valt of staat met de ruimte die ze krijgen.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 22:32

Ik heb echt geen flauw idee hoe dat zit in die materie. Enige wat ik van diverse mensen heb begrepen dat puberteit een verzinsel is. De hele achtergrond daarin heb ik geen idee van, maar ik vind het een interessante discussie.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 22:39

Nayomie schreef:
Ik heb echt geen flauw idee hoe dat zit in die materie. Enige wat ik van diverse mensen heb begrepen dat puberteit een verzinsel is. De hele achtergrond daarin heb ik geen idee van, maar ik vind het een interessante discussie.

Bij paarden vind ik puberteit ook onzin, maar daar heb ik meer ervaring mee dan met honden.

De puberteit bij mensen is echt gericht op het loskomen van de ouders. Paarden zijn die fase waarop ze “in de puberteit” zouden komen allang voorbij op het moment dat men spreekt van puberteit.

Wat je meestal ziet is dat de paarden beter gaan snappen wat er van ze gevraagd wordt en daarbij fysiek beter in staat het gevraagde uit te voeren. Het stukje zekerheid in het gevraagde plus de vergroting van de fysieke capaciteit kan ervoor zorgen dat ze grenzen gaan opzoeken. Maar dat is inderdaad een kwestie van de ruimte die je biedt :)

Als je consequent en duidelijk bent zijn de grenzen duidelijk. Een kleine stap erover is dan goed zichtbaar en makkelijk corrigeerbaar. Dan is er niets aan de hand.

Kan me voorstellen dat het bij honden ook zo werkt. Maar daar ben ik nooit zo bewust mee bezig geweest. Ze had gewoon te luisteren als ik wat vroeg :o

Kiimm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 00:25

kiwiwitje schreef:
KimD schreef:

Die mening deel ik.
Alles valt of staat met de ruimte die ze krijgen.

Hmm, ik voel me nu slecht -O- Klmt over alsof ik flink verkeerd bezig ben bij Cody aangezien hij momenteel slecht luistert en ik hem wel echt grenzen geef en consequent + duidelijk ben naar wat ik van hem verwacht.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 06:06

Probeer eens om te denken, verplaats je eens in Cody. Waarom luistert hij niet, wat is de trigger? Ben jij bijvoorbeeld te laat met je commando? Dus komt jouw commando pas nadat Cody de trigger heeft gehad?

Of roep je onbewust te vaak de naam of praat onderweg veel te veel nutteloos tegen hem? Dan leer je de hond onbewust dat niet reageren ook oké is.

Zo oefen ik bijvoorbeeld de recall van Maze nu ook het merendeel van de tijd niet op naam maar met gekke geluidjes of met 'PUPPYYYYY'. Ik roep alleen 'Maze, kom' als ik 100% zeker weet dat ze komt. Als ik namelijk 25x 'Maze, kom' roep voordat ze daadwerkelijk komt leer ik haar onbewust aan dat haar naam negeren ook prima is. Ik blijf immers roepen totdat ze komt.

Onze honden worden maximaal drie keer geroepen. Een tweede keer kan gebeuren, ze hebben me niet gehoord of ze hebben een extra uitnodiging nodig. Een derde keer is al kritisch en die klinkt dan ook al vrij streng en staat alleen nog maar een stembeloning op. "Goed zo"

Bij die eerste of tweede keer recall staat er een stembeloning èn een snoepje tegenover.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 08:22

Oeeee eerste pups zijn geboren maar zal je zien heb ik net door mn tel heen geslapen dus heb niet gereageerd :o
Heb haar gelijk geapt maar waars slaapt ze nu zelf even.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 08:43

cinniz123 schreef:
Oeeee eerste pups zijn geboren maar zal je zien heb ik net door mn tel heen geslapen dus heb niet gereageerd :o

Spannend! :):)

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 08:47

Skippy01 schreef:
cinniz123 schreef:

Spannend! :):)

Ja zeker!
Zijn 4 reutjes en 2 teefjes en ze is nog niet klaar.
Helaas voor mij is het een kopie van het vorige nest dus geen stippels.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-21 09:21

Kiimm, hetzelfde hier als wat KimD zegt. En je niet slecht voelen. Iedereen leert! :)

Oeh spannend Cinniz