Puberteit is de overgang van jonge hond naar volwassen hond met o.a. de daarbij behorende hormonenpiek en de overgang naar zelfstandigheid.
Die overgang maakt iedere hond, bij de ene merk je het meer dan bij de ander.
Puberen betekent in mijn ogen dan ook niet het simpelweg niet luisteren.
Een voorbeeld, Otis komt nu direct als ik hem 1x roep.
Of hij nu met andere honden speelt of andere mensen begroet, hij komt in volle vaart naar me toe.
Dat gaat straks echt veranderen. Deels door hormonen, vooral in de omgang met andere honden en deels doordat hij zelfstandiger wordt.
Hij zal dan echt wel eens het idee hebben van ja ik kom er aan maar ff dit geurtje nog...
En ja dat kan je begeleiden door trainen.
Maar ik weet zeker dat ik straks heus wel een paar keer ergens in het bos sta met een zeer afgeleide hond die ff andere dingen belangrijker vindt

Hij begint zich nu al veel meer te interesseren voor markeringen van andere honden, dat hoort gewoon bij zijn ontwikkeling. En dan moet ik er dus voor zorgen dat ik wel interessanter en leuker ben dan die geurtjes.
Hij moet dus leren met die uitdagingen om te gaan terwijl hij ook nog op mij focust. Eerder waren al die andere geuren niet zo belangrijk voor hem.
En bv andere volwassen honden gaan zich ook anders gedragen tegen puberende reuen, jonge honden met een veel hogere testosteronspiegel dan volwassen honden.
En dat verandert weer zodra ze volwassen zijn en de hormoonspiegel weer gestabiliseerd is.
Dat heeft niets met trainen of opvoeden te maken, hooguit dat je het gedrag met trainen en opvoeden beter kan begeleiden.
En daar zit vaak wat meer werk in dan een puppy zit en af leren