[HK] Show je aquarium II!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ukkiepuk

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 18:56

Gisteren een aquarium via mp gekocht! Vroeger jarenlang een 50l bak op m'n kamer gehad en nu in de woonkamer :) Mijn man weet nog niet zo goed wat hij er van moet denken :')

Beetje jammer alleen dat de verkoper me gelijk 'opgescheept' heeft met 3 vissen. Ze waren 'over' en of ik ze mee wilde nemen. Zitten daar 2 algeneters in een bakje van 10x20 ofzo |o goed hand over m'n hart en neem maar mee. Ik kreeg er ook een goudvis bij volgens de jongen :)) volgens mij is het een platy...

Mijn aquariumkennis reikt niet verder dan het opstarten en onderhouden, guppy's, black molly's, platy's, neontetra's, kardinaaltetra's enz. Beetje de beginnersvissen.

Ik wilde dus dit aquarium rustig opstarten en dan eens kijken wat er precies allemaal in past. Nu dus gister en vandaag in een rotvaart zo goed en kwaad als het kon het aquarium opgezet zodat de algeneters wat meer ruimte hebben. De ene is 10cm en de ander 15cm. Mijn bak is 60x40x30cm veel te klein toch voor 2 van deze dieren? De situatie is nu verre can ideaal gestart, dus ik hoop dat ik het straks recht kan breien als ik alle gewenste spullen in huis heb.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 19:13

Wel leuk :D heb je een foto?

Ja groter is natuurlijk altijd beter he,misschien kun je een goed huis voor ze vinden.
Of er een grote bak bij nemen :P

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 19:38

Ik ben vanmiddag naar de aquarium winkel gegaan en die hadden in de 32 jaar dat die al er is nog nooit zoiets gezien.. Lekker dan.

Geen nieuwe vissen, geen nieuw hout en weer terug bij af. Water was nu wel goed maar dat wist ik ook al. Nu maar afwachten.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 19:56

Grotere bak zal niet komen :D ik denk dat ik idd een ander huisje voor ze zoek. Vind het nu gewoon zielig.

De 'goudvis'
Afbeelding

De algeneters, pleco's?
Afbeelding
Afbeelding

De bak nu
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door ukkiepuk op 27-02-16 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 19:57

Lijken wel op pleco's maar ik twijfel.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 20:10

Volgens mij is het een pleco.. :j
En een platy helemaal alleen zonder soortgenootjes.. :(:)

Hier eigenlijk weinig nieuws.. water is stabiel, en de nitriet zakt héél langzaam aan.. de rest is perfect.
Wat me wel opvalt, is dat de eikenbladvaren die eerder bruin werd onderin, nu gewoon groen blijft.
Dus over een tijdje deze maar eens bij halen, als de cabomba er weer uit gaat.. :o

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 20:18

Ik heb ook eikebladvaren.
Heb ook al stekjes ronddrijven, en bij mij zie ik dat sommige grotere bladeren dsn wat bruin worden, maar er komen ook weer nieuwe bladeren bij.

Ik ga morgen het stuk hout uit de nieuwe bak halen,en schoonmaken.
er zit echt veel schimmel omheen nu.
Ik las ergens op een site dar er veel hout verkocht word wat helemaal niet geschikt is voor in een aquarium,maar voor in een terrarium is.
En dat hout gaat sneller schimmelen.
Al vind ik dan ook weer dat het totaal geen kwaad kan,maar het lijkt echt stom -O-

Ukkiepuk, ben benieuwd wat je er uiteindelijk van gaat maken,hopelijk vind je eem goed plekje voor de plecos.
:j

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 20:22

hierboven zijn 2 plecostomus gibbicebs, worden ongeveer 50 a 60 cm bij normale groei en gezondheid. Ik heb deze ook onze Thomas.

edit: Horen in teminste 200 cm bakken eigenlijk ;)

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 20:32

Mioux schreef:
hierboven zijn 2 plecostomus gibbicebs, worden ongeveer 50 a 60 cm bij normale groei en gezondheid. Ik heb deze ook onze Thomas.

edit: Horen in teminste 200 cm bakken eigenlijk ;)

Arme dingen -O- Die hebben dus al die tijd samen in deze bak gezeten. Ik had al zo'n vermoeden dat ze helemaal niet zouden gaan passen. Zal proberen betere foto's te maken en dan op mp zetten denk ik. Hopelijk komt er iemand voor.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 20:47

Jah! Gibbicebs, dat was ik aan het zoeken haha :') dat zijn ze inderdaad.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 22:02

Hmm wat eten die gibbicebs? Ik heb natuurlijk ook niet het juiste voer voor ze in huis. Voor de lonely platy ben ik al aan het kijken voor wat dames :D

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 10:27

Pleco's zijn vaak wel een stuk duurder toch? Heb je wat dat betreft geluk bij een ongeluk, zal je even verdiepen wat er op oa marktplaats voor een Pleco gevraagd wordt. :j

Hier wil mijn kleine bakje absoluut niet goed draaien. Stinkt onwijs, weer zo ontzettend troebel, snap er niks van. Ik denk dat ik hem vanavond/morgen leeg haal, nieuw zand erin, opnieuw inrichten, en nieuw water erin uit mijn grote bak. De lucht die eraf komt, daar word je gewoon misselijk van. Dat aquaria een beetje ruiken, dat weet ik, maar dit is heel erg.. :(

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 10:29

Kleine bakjes ruik je wel sneller :j
Al staat die van mij nu op de slaapkamer,maar ik ruik niks,
ik ververs elke week 20% en spoel het filter uit

Wat voor filter heb je erin dan?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 12:55

Wat een werk om een kuhli in een bak te vangen waar nog plantjes in staan :+

Heb de kleine bak maar helemaal leeg gehaald,
De vissen vangen ging prima, maar die kuhli was nog een heel werkje :j

Die is verhuisd naar de andere 60cm met meer kuhkis, vind hij of zij vast fijn!

De rasbora vinden het wel leuk geloof ik.
Heb een foto maar is niet heel duidelijk

Afbeelding

Er komt nog een achterwand op :j

Heb het andere bakje nu met pomp en verwarming te koop gezet voor 30 euro.
Denk dat die wel snel weg is.

Afbeelding

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 13:13

LoveUggs schreef:
Pleco's zijn vaak wel een stuk duurder toch? Heb je wat dat betreft geluk bij een ongeluk, zal je even verdiepen wat er op oa marktplaats voor een Pleco gevraagd wordt. :j

Hier wil mijn kleine bakje absoluut niet goed draaien. Stinkt onwijs, weer zo ontzettend troebel, snap er niks van. Ik denk dat ik hem vanavond/morgen leeg haal, nieuw zand erin, opnieuw inrichten, en nieuw water erin uit mijn grote bak. De lucht die eraf komt, daar word je gewoon misselijk van. Dat aquaria een beetje ruiken, dat weet ik, maar dit is heel erg.. :(

helaas de grotere soorten niet, worden veelal weggegeven gratis omdat niet iedereen er 1 in zijn of haar bak wilt. Zeker omdat deze schattige kleintjes tot 50-60 cm kunnen worden en je minimaal 2 meter bak nodig hebt voor ze...

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 13:14

ukkiepuk schreef:
Hmm wat eten die gibbicebs? Ik heb natuurlijk ook niet het juiste voer voor ze in huis. Voor de lonely platy ben ik al aan het kijken voor wat dames :D

Ze zijn gek op runderhart, maar moet je maar net willen aanschaffen. Hier krijgt hij naast dat ook komkommer, tomaat zonder pitje, courgette en tabletten. Ook rode muggenlarven gaan er in !

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 13:42

Het standaard filter dat er in hoort zit er in. Ik heb het idee dat vooral mijn zand op dit moment de boosdoener is. Vorige keer natuurlijk die bacterie bloei gehad en daar lijkt het nu weer op. Mijn grote bak moet ik toch weer verversen dus heb ik mooi water voor in de kleine bak. Ik heb nog zand staan dat ik tijdelijk gebruikt heb dus dat hoef ik zo alleen even uit te spoelen en dan kan dat er meteen in. Scheelt dat het maar een klein bakje is en dus niet zo heel veel werk is. :+

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 13:46

Mioux schreef:
ukkiepuk schreef:

Ze zijn gek op runderhart, maar moet je maar net willen aanschaffen. Hier krijgt hij naast dat ook komkommer, tomaat zonder pitje, courgette en tabletten. Ook rode muggenlarven gaan er in !

Tnx! Tomaat, courgette en tomaat heb ik in huis, vanavond maar proberen.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 14:15

Heb ze vanmorgen op mp gezet en de kleinste verhuisd morgen naar een 1.80m bak. De grootste gaat mss ook mee, maar hij moest even kijken of de bak van een vriend groot genoeg is.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 14:21

Heb al even op een rijtje gezet welke visjes ik graag wil, nu nog even de plantjes uitkiezen

Kanji91

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 15:21

Plantjes uitkiezen is leuk!
Hier laatst ook gedaan, hoop alleen dat ze goed aanslaan (sommige zien er niet echt happy uit..)

Dat spiderwood, hoelang blijft dat "schimmelen"?
Blijf het moeten schoon maken xD en ruikt ook niet al te fris (water wel, hout wat minder)

En ben helemaal blij.
Had een garnaal met eieren, maar die was verdwenen. En van de 5 die ik nog had kon ik er maar 3 vinden (ook na het helemaal leeg halen ivm veranderen van inrichting/planten)
Maar nu net met het hout schoonmaken en terug zetten, perongelijk het mos aangeraakt en toen sprong er wat weg. En tot mijn verbazing was dat een baby garnaal! Heb er minimaal 2, rond de 0.5 cm gok ik.
Hoop op meer, maar laat ze nu lekker met rust ^^

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 18:47

Nou, ik las dus dat niet alle hout geschikt is en daarom gaat schimmelen.
Ik heb het vamorgen schoongemaakt en ik wacht af of het weer gaat schimmelen.
Normaal zou dat met 2 weken weg moeten trekken.

Ik wacht wel af, is het niet goed dan gaat het gewoon weg

Kanji91

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 18:52

2 weken?
Pff..
Dacht dat spiderwood wel gewoon kon toch?
Zou anders niet als aquarium hout verkocht moeten worden...

Heb trouwens mijn 2 verdwenen garnalen gevonden, denk dat ze zich verstopte in de pomp ofzo.. Want zelfs toen de hele bak leeg was zag ik ze niet... Maar goed, ben al blij dat ik weer op 5(met enkele jongen) zit ipv 3 ^^

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 19:07

heb vaak spiderwood gewoon gehad, op de normale begin schimmel de max 2 weken duurde nooit last gehad eigenlijk.

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 19:26

hier ook nooit problemen gehad met spiderwood.
vandaag bak van dochterlief veranderd...guppen zijn weg (waren al weg) en we hebben paar nieuwe bewoners
2x gastromyzon, aantal garnalen en.......
een heule mooie betta halfmoon (vast geen officiële maar ik vind hem wel mooi) hij moet nog beetje wennen aan zn nieuwe omgeving dus hij zit nog tussen de planten verstopt vandaar nog geen foto maar die komt er snel!!
mn dochter heeft hem "Bibbel"genoemd

meet Bibbel: (niet de mooiste foto maar hij staat er vast op )

Afbeelding