gezellig praten over jouw konijn!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 18:41

Starza schreef:
Dat doen we omdat we graag een nestje willen en we hebben al mensen die intresse hebben dusja, wel mooie ouders vind ik zelf :)

En je bent bekend met de risico's? De dracht kan fout gaan, de bevalling.. Jongen met erfelijke afwijkingen omdat je hun achtergrond niet weet...

Iemand hier die weet of myxomatose ook eerst aan één oog te zien is?

iris_relente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 18:49

silvericathy schreef:
Denken jullie dat een ram van 9 jaar oud nog echt vruchtbaar zal zijn?
in het verleden heeft hij een keer mogen dekken, maar dit mislukte de eerste keer en de tweede keer lukte het wel maar werd maar een jong geboren, hij was toen 3 jaar. Dit was overigens met een ervaren fokvoedster.

Hij zal vast nog wel vruchtbaar zijn, maar misschien wel minder goed.

Eoweyn_x

Re: gezellig praten over jouw konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 18:50

Zolang een ram ballen heeft is ie vruchtbaar. Zolang ie niet gecastreerd is dus niet bij een voedster zetten.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 19:09

.
Laatst bijgewerkt door _Tarzan op 01-02-16 19:14, in het totaal 1 keer bewerkt

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 19:13

Een 9-jarige ram zal nog steeds kunnen dekken, wel heb ik vorig jaar m'n oudje dmv een chip chemisch laten castreren, hierdoor heeft hij nog een half jaar gezellig samen kunnen zitten met andere konijntjes :)

Eoweyn, grappig dat je nu een echte wilde hebt en dat ze toch nog vrij tam is! Weet je al meer of je ze allemaal mag houden?

Zo, hier de konijntjes lekker aan het knabbelen gezet
Afbeelding

En toen heb ik het ren weer even grondig schoongemaakt :D (er moet nog altijd een 2e tunnel bijkomen)
Afbeelding

Nu is weer alles heerlijk schoon, het zijn kleine varkentjes he!

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 19:22

Het plan is wel om Bella en Lotje te herplaatsen maar aangezien dat vrij hopeloos is denk ik dat ze wel gewoon blijven op den duur :)

Morgenmiddag weer naar de dierenarts. Vind het er niet goed uitzien :(
Afbeelding

iris_relente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 20:05

_Tarzan schreef:
Een 9-jarige ram zal nog steeds kunnen dekken, wel heb ik vorig jaar m'n oudje dmv een chip chemisch laten castreren, hierdoor heeft hij nog een half jaar gezellig samen kunnen zitten met andere konijntjes :)

Eoweyn, grappig dat je nu een echte wilde hebt en dat ze toch nog vrij tam is! Weet je al meer of je ze allemaal mag houden?

Zo, hier de konijntjes lekker aan het knabbelen gezet
[ [url=m/dv2ylD.jpg]Afbeelding[/url] ]

En toen heb ik het ren weer even grondig schoongemaakt :D (er moet nog altijd een 2e tunnel bijkomen)
[ [url=m/NbfnOe.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nu is weer alles heerlijk schoon, het zijn kleine varkentjes he!

Wat houd dat chemisch castreren in?

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 20:58

_Tarzan daar wil ik ook graag wat meer over weten.

mijn konijn zit tot mijn frustratie al jaren alleen. heb hem acht en half jaar terug van mijn ouders gekregen. heb nooit een tweede konijn mogen hebben, ondanks veel informatie geven, zeuren, huilen en boos zijn.... zelfs aanbieden dat ik kosten castratie zou betalen hielp helaas niet. Op een gegeven moment werd er door mijn ouders gedreigd dat als ik nu niet op hield met zeuren ze het konijn naar de plaatselijke kinderboerderij zouden brengen.
met andere woorden daar zou hij worden afgemaakt of alleen in een klein hokje gestopt worden. en dat gunde ik mijn kleine vriendje ook niet.

sinds een paar maanden staat hij bij mijn schoonouders in de tuin, ze hebben ook drie konijntjes alle drie vrouwtjes.

nu waren er kinderen op bezoek, en tijdens het buiten spelen vonden ze het zielig dat mijn konijn alleen zat.... je kunt het verder wel raden...

vandaar ook mijn vraag of hij echt nog iets kan presteren. hij heeft niet veel actie gehad denken we... hij is niet meer zo snel.

hopen op geen jongen, mochten ze wel komen dan is er ruimte genoeg... mannetjes worden dan uiteraard gecastreerd.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 21:03

Je hebt hem nu dus bij de voedsters zitten? Of dat was eenmalig?

Over die chemische castratie.. Gezien er weinig bekend is over verdere gevolgen, de werking, bij konijnen, zou ik eerder kiezen voor een gewone castratie. Bij oudere konijnen desnoods onder plaatselijke verdoving, als je bang bent voor de narcose. Maar een gezond konijn kan een narcose prima hebben.

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 21:09

hij zit alleen in een hok met ren... deze grenst wel aan het hok met de voedsters.
ik weet zelf niet of castratie nu nog zin heeft... ik merk elke week dat hij toch weer wat ouder is en denk niet dat hij nog lang te gaan heeft.
als hij over een paar weekjes dood ligt vindt ik dit om eerlijk te zijn zonde van het risico en ook geld....

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 21:11

Oke. Imo heeft castratie altijd zin, een konijn van 6 maanden kan ook ineens dood neervallen.. En ze zijn veel gelukkiger met een maatje. Castratie van een ram is ook niet zo duur meer tegenwoordig.
Maar goed. Ongecastreerd kun je hem in ieder geval niet koppelen..

iris_relente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 21:29

mijn vader is vandaag begonnen met een nachthok te bouwen voor in de ren, we kunnen nu nog niet met de ren bezig want de grond is te nat om nu te graven word alles drek enzo :) als het hok af is plaats ik wel even een foto

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 21:31

Ik snap sowieso niet dat mensen een nestje willen zolang de opvangen nog vol zitten...

Mijn konijnen doen het goed! Ze zijn inmiddels goed thuis bij ons.

Starza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 21:53

hmm ja, dat is wel waar.. moet er nog goed over nadenken.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 22:14

Denk maar goed na over chemisch castreren, dat is nogal prijzig en moet elk jaar dus opnieuw..

Bij chemische castratie plaatsen ze een chip die ze dus 'castreert' net zoals ze dat tegenwoordig vaker bij honden doen. Hoe het precies werkt kun je beter even aan de DA vragen.. Bij mijn rammetje werkte het, z'n hormonen waren veel beter in bedwang en er is geen nestje gekomen.

Voor mij was het op dat moment een prima uitkomst!

Starza, ik zou ook maar even nadenken over een nestje, de opvangen zitten overvol!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 12:14

Even twee vraagjes.

Ik denk dat ik teveel hooi voer. Ik stop het in een ruifje maar ze knoeien veel wat ze niet meer opeten waarna ze er dus doorheen lopen.

Hoe vaak maken jullie de ren schoon? Ik heb zaterdag alles er uit gehaald en nieuw stro er in gedaan, dat mag nu eigenlijk wel weer vind ik!

Starza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 12:18

Ik heb eerst zaagsel en daarboven op stro, soms strooi ik op omdat ze soms aan het stro kauwen. Voorderest plassen en keutelen die van mij in een hondenbak, die leeg ik zo een 2 tot 3 keer per week.

Ja inderdaad, de opvangen zitten echt overvol, had net nog even gekeken op de site.. Hmm, zou wel een mooie combi zijn, maar is zeker nog een keuze om over na te denken.

Van de week een groter hok halen voor Bubbles en zijn toekomstige "maatje"

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 12:32

Hier veeg ik om de dagen de ren aan, het hok maak ik om de 2 weken schoon. Vieze plekken haal ik vaker weg. In de ren ligt geen bodembedekking.
Hier heb ik extra gaas om de ruiven gedaan, inderdaad tegen het knoeien. Ik heb niet de tijd om constant hooi bij te vullen dus was dit de betere optie.

Mooie combi met? Een opvangkonijn? Ik hoop dat je daar toch niet mee gaat vermeerderen... :(

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 14:30

Ik geef 2x per dag een flinke pluk hooi (4konijnen) meestal is het op en zo niet dan word het ook niet meer opgegeten inderdaad maarja dat is pech hebben ..

Ik veeg de ren elke dag omdat ze niet allemaal zindelijk zijn en het hok maak ik nu schoon als het vies begint te worden, nu met het natte weer dus wat vaker dan wanneer het droog is.

Ik ga volgende week dinsdag even gezellig kletsen bij de opvang, wat geld afgeven wat m'n oude hok heeft opgebracht en nog iets ophalen, en ook stiekem kijken wat ze allemaal heeft zitten, vind ik altijd leuk en gezellig :P

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 14:46

Ohja. Ik doe hier zo'n 5 weken met 30 kg hooi, toen had ik nog 8 konijnen.. Nu dus 4 weken. Denk ik. Hoeveel ik geef weet ik niet precies. De groep heeft 6 ruiven hangen waarvan een best grote, mijn koppel 2 ruiven. Dit vul ik wel iedere dag bij.
Welk hooi heb je? Ik heb hier grote balen, merk ook verschil in geknoei als ik eens ander hooi heb..

Leuk Tarzan!

Ik ga straks naar de DA. Stikzenuwachtig, voelt echt niet goed. Denk dat ik Bella meeneem, dan is Lotje niet zo bang..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 14:54

Sterkte met Lotje!

Ik heb kruidenhooi. Zal ze vanaf zaterdag als ik de kooi schoongemaakt heb eens 2x per dag wat minder geven.
Ook het ruifje even verhangen.

spookyskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 14:58

Ik doe 5-7 dagen met een pak hooi van 2,5 kg met 4 konijnen. Er hangen 2 middelgrote ruiven, die worden elke ochtend en avond bijgevuld, als de ruiven leeg zijn wordt die uitraard weer gevuld.

Dat ziet er niet goed uit eoweyn_x

iris_relente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 16:27

Afbeelding

Dit is het hok tot nu toe, nu nog 2 tegaan *\o/*

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 18:11

Ik voer deel in ruif en ook regelmatig een pluk los in het hok. Uiteraard gaat daar niet alles van op maar ze genieten er zo van om er door te neuzen, met hun pootjes de helft aan de kant harken zodat ze net dat ene lekkere sprietje pakken... Heerlijk gezicht altijd, dat wil ik ze niet ontnemen! En ik heb de ervaring dat ze, ook als er nog hooi in het hok ligt, ze ook tussendoor nog wel sprietjes pakken. het is niet dat ze het nooit weer aanraken. Voeren jullie echt alleen maar vanuit een ruif hooi?

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 18:36

Ik wel, anders wordt het een grote bende. Ze pissen en keutelen erop, en eten het dan niet meer. De kliko zit al vol zat :p

Net terug van de DA. Geen myxomatose, gelukkig! Het is een heftige reactie op de zalf, soort allergie dus. Ik moet verder blijven zalven, liefst 4 maal daags. Verder zijn zij en haar zusje Bella ingeënt, dat achtte ze toch wel verstandig nu. Er worden nog steeds myxkonijnen gebracht...