Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 15:12

Antheman schreef:
Nou, mijn gedoogbeleid ga ik om zeep helpen :+

Ik was een Dot al een week kwijt, maar we hadden haar wel een keer gespot. Het meest logische leek dat ze zat te broeden. En wat dan? Ze kwam vanmorgen van de hooizolder afgevlogen. Vanmiddag even polshoogte genomen en jahoor, Dot-com zit gewoon op 12 eieren! :+

Ze zit er vermoedelijk al een week op. Ik vind het dus niet meer ok om eieren weg te halen. We laten haar uitbroeden en als ze van de Brahma zijn, mogen er wat kuikens blijven. Is het van de zijdehoender, dan gaan ze weg. Voor die tijd moet ik wel het nest verhuizen, want de kuikens kunnen daar niet naar beneden.

Enfin, altijd jong grut op een boerderij <3

Hahahahaha!!!

Dot-com heeft je gehoord en dacht 'voortplanten wat er voort te planten valt'!

Hilarisch eigenlijk.

Ben benieuwd hoe de "alom rustige en standvastige" (<-- let op de aanhalingstekens :') ) minidot gaat reageren op verplaatsen nest. Dat zal ook wel weer een hoop drukdoenerij gaan opleveren.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 15:30

Hallo :wave: , mag ik even binnenwandelen?
Ik lees dat er hier veel mensen zitten met verstand van kippen. (btw wat een enorm leuke kuikens heb ik voorbij zien komen!).
Maar ik heb een vraagje, sinds 1 jaar hebben wij 4 kraaikop hennen. Nu heb ik voor mn verjaardag een haan gekregen en een broedmachine *\o/* Weten jullie waar ik meer informatie kan vinden over bijv. hoe ik een haan toevoeg aan de groep, hoelang het duurt voor de eitjes dan de broedmachine in kunnen, waar ik aan moet denken, hoe dat allemaal in zn werk gaat, wanneer en hoe ik de kuikens kan toevoegen aan de groep en hoe het zit met het ringen van de dieren??
Is er ergens een website of boek waar ik deze info kan vinden?
Alvast bedankt voor het meedenken!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 15:35

Boompje1985 schreef:
Wat komen er weer leuke kuikens voorbij!!!

Ik heb hier tegen de hitte een oude kattenbak gevuld met grond en nat gemaakt en daar werd ook dankbaar gebruik van gemaakt!

Mijn kuikens/kippen heb ik ook nog nooit binnen hoeven zetten, ze gaan hier van zelf tussen 21.00 uur en 22.00 uur het nachthok in wat ik dan afsluit. Wel hebben ze hier ook eerst een paar dagen binnen gezeten voor ik ze de vrijheid gaf! En de eerste 2 dagen in vrijheid heb ik wat lekkers in het hok gegooid voor het slapen gaan.

Ik ga dat lekkers ook doen, zo tegen schemering krijgen ze nog wat meelwormen vanaf vanavond.

Ik ken het ook helemaal niet, alle kippen die ik had gingen zelf naar binnen. Maar misschien ligt het eraan dat deze kuikens van een binnenhok komen en daar dag en nacht bij (warmte)licht zaten. Die hebben dus nooit bij donker een hoekje opgezocht om te gaan slapen.

Binnen houden was geen optie, ik heb ze gehaald net toen het zo heet werd en als ik de schuur dicht moet houden moet alles binnen blijven en wordt het daarbinnen bloedheet. Ze zijn overigens uit zichzelf wel een dag binnen gebleven toen het 'buiten' nog te eng was.

Ik ga gewoon zorgen dat ze uit zichzelf een paar keer achter elkaar binnen een slaapplekje op moeten zoeken, dan komt het vast wel goed.

Verder ga ik de kudde maar even intact laten, sneu voor Kruimel of niet. Op de camera zie ik dat het nu wel weer redelijk gaat. Ze zit nog vrij veel alleen, maar net zag ik haar ook met iedereen samen zitten en ze at samen met Floki en Lotje. Ik zie haar weer Floki heel veel opzoeken. Ze moet er maar even doorheen. Over een week of twee/drie is ze veel meer kuiken-af en ik ga ervan uit dat het dan beter gaat.
Als Floki echt een haantje blijkt te zijn, moet hij uiteindelijk weer weg en dat is dan weer verandering.

Ik laat ze maar even nu.

Het is wat met het kippenvolk, maar ohohoh wat zijn ze leuk <3 <3 <3

goeroe

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 16:08

Is er hier toevallig iemand die ervaring heeft met het houden van parelhoenders?

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 18:56

@Goeroe, mijn buurman heeft een tijdje parelhoentjes gehad. Ik vond het vreselijk! Wat een irri beesten zijn dat, want die sluipen en dan gaan ze in eens herrie maken. Mijn paarden waren er heel bang van. Blij dat de buurman ze de deur uit heeft gedaan.

Hier hangt de vlag halfstok: vandaag is één van mijn NH-blauwe doodgegaan aan acute bloedvergiftiging. De rest van de kippen doet het nog prima, maar ik baal als een stekker. Zeker nu er nergens NH-B te vinden zijn op internet en ik graag nakomelingen van deze hennen wil.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 20:02

goeroe schreef:
Is er hier toevallig iemand die ervaring heeft met het houden van parelhoenders?

Reputatie : goede insecteneters, leggen bijna hun leven lang x aantal eieren/jaar (die ook langer goed blijven dan kippeneieren), maar ze maken een giga herrie, zeker als ze niet goed weten wat gevaarlijk is. Zeker broedmachine parelhoenders geven alarmkrijs op alles wat beweegt. Als je ruzie wil met je buren wil is het een goede keuze, anders zeer waarschijnlijk niet.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 20:11

Ik heb parelhoenders en ik vind ze GEWELDIG!!!
Echt zulke domme dieren vind je zelden, kan er uren naar kijken.
Maar voor in een woonwijk maken ze wel veel lawaai, het zijn een soort ganzen, vrij waaks. Iedere keer als er iemand langskomt of lawaai dan 'slaan' ze aan en staan ze allemaal te kwaken. Zelf vind ik dat wel fijn want dan weet ik precies of er ongewenst volk is........... Aan de andere kant: een parasol is ook levensbedreigend voor een parelhoender ;)
En tam worden ze ook niet, het zijn echt nog wel wildere dieren qua karakter.

Ik weet niet waar je woont, maar ik heb nog een NH-Blauwe hen zitten.

Mijn dot.com is ook broeds en driftig aan het broeden, van mij mag ze een keer, ben heel benieuwd of het gaat werken.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 20:23

Zijn wel echte sterke dieren, kunnen meer hebben als een kip... maar een herrie! We hebben ze weggedaan want we konden er zelf niet eens van slapen ;P.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 21:12

Wat jammer van je kip Pieteritus1. :(:)

Bedankt voor jullie informatie over parelhoenders! Wij overwegen parelhoenders te nemen als alarmsysteem voor de kippen. (Naast dat het ons gewoon ook leuke dieren lijken uiteraard.) Ondanks dat we onze kippen elke dag trouw voor de schemering invalt opsluiten zijn er vorige week namelijk toch twee (op dezelfde dag, wij waren niet thuis) in veren opgegaan. :( Alles wijst in de richting van vossen. Meestal jagen die niet overdag, maar waarschijnlijk hebben ze nu jongen. We wonen heel landelijk, een paradijs voor kippen, maar dus ook voor veel dieren die wel een kippetje lusten. Nou vind ik dat allemaal ook geweldige beesten, maar ik heb liever niet dat ze onze kippen opeten en ben dus op zoek naar manieren om het aantal slachtoffers zoveel mogelijk te beperken.

Ik ga een degelijke ren maken waar ze in kunnen als wij er niet zijn, maar ben niet van plan om ze daar permanent in op te sluiten. Verder komt er minimaal één hond, wat hopelijk ook helpt om de vossen op afstand te houden. De wens om (weer) honden te hebben is er trouwens al veel langer, om misverstanden te voorkomen. ;)

Ik heb gelezen dat parelhoenders door hun schrikachtige karakter een goed alarmsysteem vormen en ben wel benieuwd of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben. Dat ze veel herrie maken begrijp ik, maar trekt een kip zich daar iets van aan? Blijven kippen en parelhoenders bij elkaar in de buurt als je ze los laat lopen? Dat parelhoenders niet goed mak te maken zijn vind ik niet erg, maar wie weet of je ze 's avonds zonder al teveel moeite in het hok krijgt? Ik heb gelezen dat ze graag in de bomen slapen, maar hier zitten onder andere ook bunzingen in de buurt, dus dat lijkt me geen goed idee. Ik wil geen ruzie met de buren, maar beide buren wonen op ruim 150 meter afstand, dus dat zou dan toch geen probleem moeten zijn? Ze mogen ze gerust horen (wij horen hun honden regelmatig en vinden dat ook geen probleem) maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat ze uit hun slaap gehouden worden. Maken parelhoenders ook 's nachts veel lawaai als ze opgehokt zitten? Toch nog best veel vragen. :o

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 21:13

meikemarieke schreef:
Ik lees dat er hier veel mensen zitten met verstand van kippen. (btw wat een enorm leuke kuikens heb ik voorbij zien komen!).
Maar ik heb een vraagje, sinds 1 jaar hebben wij 4 kraaikop hennen. Nu heb ik voor mn verjaardag een haan gekregen en een broedmachine *\o/* Weten jullie waar ik meer informatie kan vinden over bijv. hoe ik een haan toevoeg aan de groep, hoelang het duurt voor de eitjes dan de broedmachine in kunnen, waar ik aan moet denken, hoe dat allemaal in zn werk gaat, wanneer en hoe ik de kuikens kan toevoegen aan de groep en hoe het zit met het ringen van de dieren??

Hoi! Leuk welkom!
we moeten je wel waarschuwen, kippen zijn verslavend! Heb je er een wil je er meer :) ;) ;)

hoe oud is je haantje en hoe oud zijn de hennen? Met een haan toevoegen, mits oud genoeg, heb ik nog nooit problemen gehad, die kun je er gewoon bij zetten.

de broedmachine moet je eerst opwarmen en de juiste vochtigheidsgraad hebben voor je de eitjes erin doet. Temperatuur is voor kippeneieren zo rond de 38 graden en luchtvochtigheid tussen de 50 en 60%. Dan eitjes erin, en die er 21 dagen in laten zitten. Vanaf dag 18 mag je de eieren niet meer draaien, want dan gaan de kuikentjes uitkomen. Na het uitkomen van de eitjes, de kuikentjes er 24 uur in laten zitten.

als je wat op google zoekt, kom je veel interessante websites en info tegen.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 21:22

goeroe schreef:
Wat jammer van je kip Pieteritus1. :(:)

Bedankt voor jullie informatie over parelhoenders! Wij overwegen parelhoenders te nemen als alarmsysteem voor de kippen. (Naast dat het ons gewoon ook leuke dieren lijken uiteraard.) Ondanks dat we onze kippen elke dag trouw voor de schemering invalt opsluiten zijn er vorige week namelijk toch twee (op dezelfde dag, wij waren niet thuis) in veren opgegaan. :( Alles wijst in de richting van vossen. Meestal jagen die niet overdag, maar waarschijnlijk hebben ze nu jongen. We wonen heel landelijk, een paradijs voor kippen, maar dus ook voor veel dieren die wel een kippetje lusten. Nou vind ik dat allemaal ook geweldige beesten, maar ik heb liever niet dat ze onze kippen opeten en ben dus op zoek naar manieren om het aantal slachtoffers zoveel mogelijk te beperken.

Ik ga een degelijke ren maken waar ze in kunnen als wij er niet zijn, maar ben niet van plan om ze daar permanent in op te sluiten. Verder komt er minimaal één hond, wat hopelijk ook helpt om de vossen op afstand te houden. De wens om (weer) honden te hebben is er trouwens al veel langer, om misverstanden te voorkomen. ;)

Ik heb gelezen dat parelhoenders door hun schrikachtige karakter een goed alarmsysteem vormen en ben wel benieuwd of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben. Dat ze veel herrie maken begrijp ik, maar trekt een kip zich daar iets van aan? Blijven kippen en parelhoenders bij elkaar in de buurt als je ze los laat lopen? Dat parelhoenders niet goed mak te maken zijn vind ik niet erg, maar wie weet of je ze 's avonds zonder al teveel moeite in het hok krijgt? Ik heb gelezen dat ze graag in de bomen slapen, maar hier zitten onder andere ook bunzingen in de buurt, dus dat lijkt me geen goed idee. Ik wil geen ruzie met de buren, maar beide buren wonen op ruim 150 meter afstand, dus dat zou dan toch geen probleem moeten zijn? Ze mogen ze gerust horen (wij horen hun honden regelmatig en vinden dat ook geen probleem) maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat ze uit hun slaap gehouden worden. Maken parelhoenders ook 's nachts veel lawaai als ze opgehokt zitten? Toch nog best veel vragen. :o

Wat ik nog vergeten was in de pb ;)

parelhoenders zijn tov andere dieren niet echt vriendelijk. Ze vallen ze vaak van achteren aan in de vorm van, ze pakken een aantal veren op de rug van het ´slachtoffer´vast en rennen er dan achteraan. dit resulteert in kale ruggen bij de kippen of ander pluimvee. Als je genoeg ruimte hebt, dan lukt het misschien wel, in onze kippenwei van 150m2 was het geen succes. #Het hok gaan ze niet in, ze zoeken bomen, struiken en daken op om te slapen. De mijne zitten nooit in het huis en gaan er ook niet in. Ik denk dat ze niet zo heel snel door roofvogels gepakt worden omdat ze ´aanslaan´ en vrij agressief zijn. Ik denk eerder dat ze een soort bescherming bieden tegen roofvogels.
´s nachts zijn ze stil, ook zonder hok ;)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 23:18

NenaC bedankt voor alle informatie in dit topic en via pb! Het lijken me nog steeds erg leuke dieren. Als we ze nemen dan inderdaad minimaal een stuk of vijf. Aangezien ze dan los komen te lopen en we niet zo'n heel kwetsbaar kippenras hebben (grote Australorps) verwacht ik niet zo snel problemen met beschadigde kippen. Wat ik me nog wel afvraag is hoe groot het territorium van een parelhoen ongeveer is. Ons terrein is ruim 2,5 hectare met rondom een boomsingel en daarnaast ongeveer een derde behoorlijk begroeid. Om ons heen liggen de weilanden van de buren. Is de kans groot dat ze de weilanden van de buren in trekken? Verder ben ik nog wel benieuwd of ze 's nachts net zo 'in coma' gaan als kippen. In dat geval maak ik me namelijk wel zorgen om aanvallen van klimmende roofdieren zoals bunzingen en marters.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 23:44

goeroe schreef:

Ik vind ze prachtig! En heb overwogen om ze te houden. Maar die herrie, niet normaal! In een straat verder wonen er best veel en ze maken echt een pokkeherrie. Gaan mijn zeer tolerante buren niet leuk vinden.

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 10:18

Hier in de buurt een man die ze ook heeft, bij de kippenweide.
Hij heeft ze om de ratten mee weg te jagen ed.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 10:27

Ik heb vandaag met gevaar voor eigen leven een van de kuikens gevangen _O-

Mamma kip is nogal een bitch en een van de kuikens had wat harde poep aan zijn kont ik dacht dat moet wel even schoon anders krijgt hij straks problemen.
Nou.... met stok, stoffer en blik uiteindelijk de dame in haar hok weten te krijgen, daarna kuiken onder vandaan zien te krijgen... het is gelukt en hij/zij werd met een mooi nat schoon kontje terug gezet bij mamma kip

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 10:58

Mando schreef:
Ik heb vandaag met gevaar voor eigen leven een van de kuikens gevangen _O-

Mamma kip is nogal een bitch en een van de kuikens had wat harde poep aan zijn kont ik dacht dat moet wel even schoon anders krijgt hij straks problemen.
Nou.... met stok, stoffer en blik uiteindelijk de dame in haar hok weten te krijgen, daarna kuiken onder vandaan zien te krijgen... het is gelukt en hij/zij werd met een mooi nat schoon kontje terug gezet bij mamma kip

Een filmpje was zeker weer teveel gevraagd.... :(

:') :')

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 11:02

Ik heb geen kuikens dit jaar. Denk dat mijn haan het niet kan. Heb ook nog nooit zo weinig hennen broeds gehad. Tot nu toe maar twee .
Heb al een nieuwe jonge haan gekocht die mag het volgend jaar proberen.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 11:07

Haha helaas wel aangezien ik beide handen nodig had om mama bitch weg te krijgen

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 14:37

NenaC schreef:
meikemarieke schreef:

Hoi! Leuk welkom!
we moeten je wel waarschuwen, kippen zijn verslavend! Heb je er een wil je er meer :) ;) ;)

hoe oud is je haantje en hoe oud zijn de hennen? Met een haan toevoegen, mits oud genoeg, heb ik nog nooit problemen gehad, die kun je er gewoon bij zetten.

de broedmachine moet je eerst opwarmen en de juiste vochtigheidsgraad hebben voor je de eitjes erin doet. Temperatuur is voor kippeneieren zo rond de 38 graden en luchtvochtigheid tussen de 50 en 60%. Dan eitjes erin, en die er 21 dagen in laten zitten. Vanaf dag 18 mag je de eieren niet meer draaien, want dan gaan de kuikentjes uitkomen. Na het uitkomen van de eitjes, de kuikentjes er 24 uur in laten zitten.

als je wat op google zoekt, kom je veel interessante websites en info tegen.

Dankjewel voor de tips :) Ik heb geen idee hoe oud de kippen zijn of hoe oud de haan is :o Maar ik ga eens verder googlen voor meer info.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 14:43

ooohhhh hahahaha parelhoenders!

Toen ik in Zuid Afrika op vakantie was zag je die veel in het wild lopen, wij noemden ze stresskippen (geen idee wat voor beesten het waren toen, maar dit is best een juiste benaming geweest) hahahaha!!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 18:15

@Goeroe, ik woon omg. Den Bosch.

Kwaken parelhoentjes? Ik vind het op klokken lijken. Iig erg irritant en zou ze niet zomaar aanschaffen, zéker niet in een woonwijk.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 20:18

Ik weet niet hoe het officieel heet: ik zeg altijd dt ze weer aan het kwaken zijn. Misschien is het eerder kwetteren ofzo. Geen idee ;)

s Nachts zijn ze meestal wel stil trouwens.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 23:05

Hoe het ook heet, we kunnen in elk geval bevestigen dat ze in de auto aanzienlijk meer lawaai maken dan kippen. :Y) Vanavond hebben we er vier opgehaald. Ze zijn nog vrij jong, dus ik hoop dat we ze er nog van kunnen overtuigen dat het beter is om de nachten in het hok door te brengen.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 23:08

Ik vind ze wel erg geinig om te zien. :D

Afbeelding

tuttifrutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 06:49

Ik moet helaas een nieuw huisje zoeken voor onze haan (van vorig jaar augustus, kruising amrock).
Hij maakt teveel lawaai! We hebben NOG geen klachten gehad van de buren. Ik heb veel hanen meegemaakt, ook bij anderen, maar deze meneer is toch wel heel trots op zijn geluid.
Ik heb al een advertentie geplaatst ook marktplaats, maar misschien dat hier iemand is met een boerderij/vrijstaande woning en een goed plekje heeft voor mijn kleine vriend?