Wat jammer van je kip Pieteritus1.

Bedankt voor jullie informatie over parelhoenders! Wij overwegen parelhoenders te nemen als alarmsysteem voor de kippen. (Naast dat het ons gewoon ook leuke dieren lijken uiteraard.) Ondanks dat we onze kippen elke dag trouw voor de schemering invalt opsluiten zijn er vorige week namelijk toch twee (op dezelfde dag, wij waren niet thuis) in veren opgegaan.

Alles wijst in de richting van vossen. Meestal jagen die niet overdag, maar waarschijnlijk hebben ze nu jongen. We wonen heel landelijk, een paradijs voor kippen, maar dus ook voor veel dieren die wel een kippetje lusten. Nou vind ik dat allemaal ook geweldige beesten, maar ik heb liever niet dat ze onze kippen opeten en ben dus op zoek naar manieren om het aantal slachtoffers zoveel mogelijk te beperken.
Ik ga een degelijke ren maken waar ze in kunnen als wij er niet zijn, maar ben niet van plan om ze daar permanent in op te sluiten. Verder komt er minimaal één hond, wat hopelijk ook helpt om de vossen op afstand te houden. De wens om (weer) honden te hebben is er trouwens al veel langer, om misverstanden te voorkomen.

Ik heb gelezen dat parelhoenders door hun schrikachtige karakter een goed alarmsysteem vormen en ben wel benieuwd of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben. Dat ze veel herrie maken begrijp ik, maar trekt een kip zich daar iets van aan? Blijven kippen en parelhoenders bij elkaar in de buurt als je ze los laat lopen? Dat parelhoenders niet goed mak te maken zijn vind ik niet erg, maar wie weet of je ze 's avonds zonder al teveel moeite in het hok krijgt? Ik heb gelezen dat ze graag in de bomen slapen, maar hier zitten onder andere ook bunzingen in de buurt, dus dat lijkt me geen goed idee. Ik wil geen ruzie met de buren, maar beide buren wonen op ruim 150 meter afstand, dus dat zou dan toch geen probleem moeten zijn? Ze mogen ze gerust horen (wij horen hun honden regelmatig en vinden dat ook geen probleem) maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat ze uit hun slaap gehouden worden. Maken parelhoenders ook 's nachts veel lawaai als ze opgehokt zitten? Toch nog best veel vragen.