Puppy Erbij 2021

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 11:37

woepsie90 schreef:
Wij twijfelden ook tussen een ‘tweedehandsje’ en een pup vanwege die puppytijd, maar ook omdat het onze eerste hond is en we niet wisten met wat voor bagage een ‘tweedehandsje’ komt en of we daar mee om zouden kunnen gaan. Dus toch voor een blank canvas gegaan. Ik vind het ook wel enorm leuk om haar te zien leren en opgroeien. De tandjes, de nachten en duizenden plasjes op een dag nemen we voor lief haha :Y) Gelukkig gaat hier de puppyschool wel door, ze geven daarnaast ook webinars en doen vragenuurtjes via zoom, erg blij mee.

Ik heb ook altijd het gevoel alsof we ons moeten verantwoorden wat betreft ‘corona puppy’ :') Ik zou een bordje mee willen nemen naar buiten ‘dit is geen corona puppy!!!’ En ja, we hebben haar wel tijdens corona gekocht <<)

Same here..
Mezzy is ook gekocht tijdens corona, tijdens de eerste golf. :')
Maarja ik was toen wel al een jaar aan t wachten :')

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 11:59

Skippy01 schreef:
@freetorun volgens mij komt dat best wel goed! Als ik jouw filmpjes zie, denk ik dat jullie best ok door de puberteit heen gaan komen hoor :j
Laten we het hopen haha.

En hier vond ik het inderdaad ook MEGA prettig dat ik die puppytijd thuiswerkend door kon komen. Zo is het toch een stuk makkelijker en kan je overal wat meer je tijd voor nemen. Met natuurlijk wat extra 'alleen-zijn' training.

Maar ik heb gelukkig niet heel erg het gevoel dat ik me moet verantwoorden naar andere m.b.t. een 'corona-puppy'. Ik heb zelfs nog nooit een opmerking gehad erover haha.

En ik moet ook zeggen dat ik vooral heel veel leuke honden (en puppy's) tegenkom. Ik ga regelmatig naar plekken waar meerdere honden (los)lopen en dat is 9 v/d 10 keer eigenlijk heel goed gegaan. Zack heeft tijdens een korte angstperiode even wat angstiger gereageerd nadat hij omver werd gerend door een volwassen herder, maar dat trok gelukkig snel bij.

@Kiwiwitje gefeliciteerd met Djessey! *\o/*

Nayomie

Re: Puppy Erbij 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 12:22

Puppytijd vind ik heerlijk. Alles naar eigen hand kunnen/proberen te draaien. Zo denk ik dat ik een hond het beste leer kennen denk ik. Maar ik heb dan ook geen ervaring met een tweedekans hond. :P

Zo veel mensen die voor eigen rechten spelen, heel irritant. Gisteren, daardoor kwamen Skippy en ik dus in gesprek, liep er een chihuahua los in de wijk, wij konden niet uitwijken. Zhiva begon met trekken, niet vals want ze viel niet al blaffend en grommend uit. Vervolgens kregen we daarna van diezelfde eigenares van die hond een snauw over Zhiva haar gedrag. We liepen in de stad dus die hond hoorde überhaupt niet los. Zeg dan gewoon niets. Zhiva vertoonde eerder enthousiast speels gedrag dan vals gedrag. Zhiva hoeft zeker niet met alle honden te spelen en met kleine honden liever ook niet want ze kan heel lomp zijn. Maar het is niet direct vals.

En zojuist was ik met mijn moeder mee naar cursus. Trainer geeft bij een meneer aan dat de hond niet zo lief is (is ze wel maar ze zijn bezig met het proberen niet uit te vallen aan de lijn. Waarop die man reageert: "ja daar komt die dan zelf wel achter". Waar zit je verstand dan?

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 12:49

Puppytijd vanaf een week of 8 vind ik erg leuk. Zal ook geen fokker worden want zo heel jong zijn ze leuk, om te knuffelen bij een ander :D
Moet wel zeggen dat het na de eerste weken in huis ook wel een stuk relaxer is. Zindelijk en niet meer ogen in je achterhoofd om te kijken wat ie uitvreet als hij stil is :')
Nu is het echt tof, met 4 maanden luistert hij goed, kan zich prima vermaken en het is erg leuk om met hem te trainen en te zien hoe hij steeds meer gaat begrijpen. En toch nog lekker als een puppy reageren en overenthousiast zijn.
Nog maar even van genieten tot hij gaat puberen _O-

Hier geen bewuste keuze voor een pup in corona tijd maar in januari 2020 overleed mijn oude poedel en toen ik in maart eens ging rondkijken voor een pup, bleek heel NL dat te doen -O-
Wel op wachtlijsten laten plaatsen en uiteindelijk via een vriendin die poedels fokt aan Otis gekomen <3
Buiten coronatijd werk ik ook vanuit huis alleen ben ik dan ook regelmatig 1 of 2 weken in het buitenland.
Dan zijn de honden bij mijn vader die op hetzelfde erf (gedeelde boerderij) woont. Daar lopen ze nu ook dagelijks wel binnen dus dat is ideaal.
Mijn vader is met pensioen en wilde na zijn laatste hond (grote boxer) zelf geen hond meer maar hij vindt het geweldig om ze af en toe in huis te hebben.
Hij begon er laatst al over dat het voor Otis straks ook wel erg leuk zou zijn om een 2e grote poedel erbij te nemen.
Heb maar even gezegd dat ik daar wel mee wil wachten tot ie uitgepuberd is :')

Kiimm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 12:56

woepsie90 schreef:
Wij twijfelden ook tussen een ‘tweedehandsje’ en een pup vanwege die puppytijd, maar ook omdat het onze eerste hond is en we niet wisten met wat voor bagage een ‘tweedehandsje’ komt en of we daar mee om zouden kunnen gaan. Dus toch voor een blank canvas gegaan. Ik vind het ook wel enorm leuk om haar te zien leren en opgroeien. De tandjes, de nachten en duizenden plasjes op een dag nemen we voor lief haha :Y) Gelukkig gaat hier de puppyschool wel door, ze geven daarnaast ook webinars en doen vragenuurtjes via zoom, erg blij mee.

Ik heb ook altijd het gevoel alsof we ons moeten verantwoorden wat betreft ‘corona puppy’ :') Ik zou een bordje mee willen nemen naar buiten ‘dit is geen corona puppy!!!’ En ja, we hebben haar wel tijdens corona gekocht <<)

Dit inderdaad. Wij krijgen ook veel reacties van zeker een hond vanwege corona en straks in het asiel. Kan daar zo boos om worden als mensen dat zo maar riepen. Cody gaat nooit meer weg. Ik werk in de zorg en dat gaat altijd door, corona of niet :Y)

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 14:37

Gelukkig, meerdere gelijkgestemden, haha :D Bij ons is het de bedoeling dat Mona mee gaat met mij als ik hoeven ga bekappen, ik werk dus ook niet thuis haha. Momenteel vind ze autorijden nog niet geweldig dus daar gaan we eerst wat aan doen :+ Onze dochter wilde ook al twee jaar een hond, wij zeiden altijd nee want ik had een paard en ik vond dat al druk genoeg. Harvey is afgelopen zomer helaas ingeslapen, dus toen toch over een hond gaan nadenken :o En ik mis het dagelijks buiten zijn ook heel erg. Alleen wandelen is toch niet zo gezellig haha.

Wel leuk om de verhalen van anderen te horen :)

Even een domme vraag misschien maar wanneer begint de pubertijd eigenlijk, ik hoor sommigen dat als vervelende fase noemen? Verschilt dat eigenlijk per ras, of niet? Just curious :7

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 15:10

woepsie90 schreef:
Gelukkig, meerdere gelijkgestemden, haha :D Bij ons is het de bedoeling dat Mona mee gaat met mij als ik hoeven ga bekappen, ik werk dus ook niet thuis haha. Momenteel vind ze autorijden nog niet geweldig dus daar gaan we eerst wat aan doen :+ Onze dochter wilde ook al twee jaar een hond, wij zeiden altijd nee want ik had een paard en ik vond dat al druk genoeg. Harvey is afgelopen zomer helaas ingeslapen, dus toen toch over een hond gaan nadenken :o En ik mis het dagelijks buiten zijn ook heel erg. Alleen wandelen is toch niet zo gezellig haha.

Wel leuk om de verhalen van anderen te horen :)

Even een domme vraag misschien maar wanneer begint de pubertijd eigenlijk, ik hoor sommigen dat als vervelende fase noemen? Verschilt dat eigenlijk per ras, of niet? Just curious :7

Niet als je het goed aanpakt. ;)

Alvast sorry voor iedereen die het er niet mee eens is maar de puberteit bij een hond is een smoesjes-benaming om niet gewenst gedrag goed te praten.

Als je dat gedrag voor bent en dus meteen goed oppakt/aanpakt 'mis' je de puberteit.

---

Ik vind de puppy periode ook vreselijk, het liefste zou ik alle puppy's in huis halen vanaf 16 weken. Vanaf die leeftijd vind ik ze leuk, dan kun je er ook wat meer mee. Nu is het vooral slapen, plassen/poepen, spelen, eten, slapen etc.

Vanaf deze week draait de puppy mee in het volwassen schema. Ik ben weer begonnen met werken en ga dus vroeg naar bed en vroeg op. Ze gaat dus nu met mij mee naar bed om 21.15u en om 5u weer op, dat gaat prima! Geen gemiep of gezeur in de bench, ze gaat wel nog even op haar botje knagen maar ze valt meestal voor mij in slaap. :+

Vandaag weer wat kilometers gemaakt in de auto en voor het eerst niet overgegeven. *\o/* Wel misselijk (kwijlen) maar geen gekots, dat scheelt de helft. :+ Nu gaat dat hopelijk doorzetten.

Kiimm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 16:19

Wat fijn Kim die sprongen voor uit :o

Vanmorgen zat ik op het paard. Kwam er ineens een hond vanaf de weg door het schrikdraad, stak de wei over en ging de andere kant weer door het schrikdraad de boomgaard in. Eigenaar stond met zijn armen over elkaar tegen de auto te leunen. Hem aangesproken omdat de situatie toch vreemd was. Man vertelde dat het een hond uit Roemenië is die wegloopt. Hij had zijn vrouw omver geduwd en is ontsnapt. Hond heeft een GPS om waardoor hij Hem kon volgen. Hond had er al 15km op zitten. Heel sneu! Ik snap niet hoe die man zo rustig kon blijven..

Vanmiddag met Cody wezen struinen door de uiterwaarden, was er perfect weer voor. Klein stukje los gelopen maar meneer had last van bananen in zijn oren, dus weer aangelijnd :o
Afbeelding

Afbeelding

noox

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 16:21

KimD schreef:
Niet als je het goed aanpakt. ;)

Alvast sorry voor iedereen die het er niet mee eens is maar de puberteit bij een hond is een smoesjes-benaming om niet gewenst gedrag goed te praten.

Als je dat gedrag voor bent en dus meteen goed oppakt/aanpakt 'mis' je de puberteit.

Hoe dan? :)
‘Gewoon’ de pup aanpakken zoals altijd? Of van te voren alles zo veel mogelijk proberen te bevestigen? Ben wel benieuwd hoe je de puberteit gestroomlijnd door kan komen als veel mensen er toch vaak last van hebben.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 16:33

Van pubertijd merk ik zelf nu vrij weinig met 9 maand, waar we meer last van hadden was de aanloop naar de loopsheid. Alle simpele commando's die niet meer 'werkte'. Verder qua pubergedrag niet echt iets wat ze normaal ook niet doet. Gewoon trainingen doen nu.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 16:35

Als je de pup in iedere leeftijd tot 12 maanden (grotere rassen 16 maanden) begeleid en niet verzwakt kom je 'puberteit' makkelijk door.

Maar de meeste baasjes zijn tegen die tijd alweer vergeten wat een hond trainen en onderhouden is en moeten dan 'opnieuw beginnen'.

Honden gaan grenzen opzoeken, dat is logisch en natuurlijk gedrag. Ze zullen die grenzen moeten leren accepteren. Het is makkelijker om te zorgen dat honden vóór die grens beloond kunnen worden dan achter die grens 'gestraft'. Die grens is de zogenaamde puberteit.

Consequent blijven is de zogenaamde key to success, een hond die niet consequent wordt opgevoed (en wordt doorgezet) voelt meer de behoefte om grenzen op te zoeken en erover te gaan dan honden die continu worden getraind en onderhouden.

Guinness & Puk hebben die grens op dit moment ruim overschreden als het gaat om de recall, die zit er niet zo lekker in. Zijn we zelf schuld doordat we die niet consequent zijn blijven inzetten als we met vrienden liepen. Dat doen we nu dus wel. We geven duidelijk aan dat die grens overschreden is en niet getolereerd wordt.

Puk & Guinness zijn 5 & 9, nooit een puberteit gehad maar ook altijd consequent geweest. Laatste tijd dus niet en daar maken hun misbruik (of gebruik, maar net hoe je het bekijkt) van. Onze schuld, niet die van de honden.

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 16:36

Nayomie schreef:
Van pubertijd merk ik zelf nu vrij weinig met 9 maand, waar we meer last van hadden was de aanloop naar de loopsheid. Alle simpele commando's die niet meer 'werkte'. Verder qua pubergedrag niet echt iets wat ze normaal ook niet doet. Gewoon trainingen doen nu.

Dit heb ik ook inderdaad.

Het is meer dat ze nu last krijgt van dr hormonen en daardoor simpele dingen niet doet en extreem veel snuffelt en niet reageert... :') -O-

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 16:46

Dat is overigens wel te wijten aan een hormonale verandering maar ook dat is normaal gedrag. Het vergt wel wat omdenken, in ons geval betekend het stukjes kaas of rauwe frikadel meenemen als extra lekker beloning voor goed gedrag.

Daarnaast hebben wij er twee laten castreren. Weg ermee. :')

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 16:50

KimD schreef:
Dat is overigens wel te wijten aan een hormonale verandering maar ook dat is normaal gedrag. Het vergt wel wat omdenken, in ons geval betekend het stukjes kaas of rauwe frikadel meenemen als extra lekker beloning voor goed gedrag.

Daarnaast hebben wij er twee laten castreren. Weg ermee. :')

Ja dat is het lastige en het is niet dat ze "totaal onbereikbaar" is, het kost gewoon meer moeite. :')

Ik neem inderdaad ook een lekkere beloning mee, maar het is met vlagen... Het ene moment luistert ze ineens weer perfect en soms is het doeidoei, bananen in en gewoon lekker doen waar je zelf zin in hebt.

Mezzy word ook geholpen zodra het zover is... :Y)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-21 16:56

Chicka is ook altijd drama als ze loops is. Als ik dan geen voer mee neem om te kunnen belonen dan valt er niks mee te beginnen. Dan zit ze echt in een eigen bubbel.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 16:59

Eerlijk is eerlijk, ik ben ook niet te genieten als ik 'loops' ben. Een chocoladereep, een dekentje en niemand die iets zegt is de beste oplossing. :+

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 17:00

Dat totaal onbereikbare klinkt heel bekend. Was inderdaad aan de hormonen te wijten, inderdaad wat Kim ook zegt; echt een mega grote beloning tegenover zetten. Ze had er echt heel veel last van dus het werkte niet altijd, maar we hebben doorgezet en de cursus ook voortgezet ondanks die hormonen. Blij dat we dat gedaan hebben. We willen de cursus overigens opnieuw doen nu ze weer wat beter luistert nu ze wat minder in de hormonen zit.

Ik had al eens eerder gehoord dat pubertijd een soort mythe is. En ergens klinkt het ook heel logisch wat jij zegt Kim. Maar wat ze toen niet mocht, mag ze nu ook niet en ik wil nog steeds dat ze in 1x luistert. :P

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 17:12

Nayomie schreef:
Dat totaal onbereikbare klinkt heel bekend. Was inderdaad aan de hormonen te wijten, inderdaad wat Kim ook zegt; echt een mega grote beloning tegenover zetten. Ze had er echt heel veel last van dus het werkte niet altijd, maar we hebben doorgezet en de cursus ook voortgezet ondanks die hormonen. Blij dat we dat gedaan hebben. We willen de cursus overigens opnieuw doen nu ze weer wat beter luistert nu ze wat minder in de hormonen zit.

Ik had al eens eerder gehoord dat pubertijd een soort mythe is. En ergens klinkt het ook heel logisch wat jij zegt Kim. Maar wat ze toen niet mocht, mag ze nu ook niet en ik wil nog steeds dat ze in 1x luistert. :P

Maar dat in één keer luisteren gaat niet vanzelf. Wij krijgen het echt veel te horen tijdens het wandelen 'oh wauw, die luisteren goed!' Of 'wat netjes' of nog erges, dat ze tegen hun eigen hond zeggen 'Kijk eens hoe die luisteren! Zou jij ook moeten doen!'.

Dan denk ik en zeg ik ook, zo worden ze niet geboren, zo worden ze opgevoed en aangeleerd.

Dat ze in één keer luistert komt nog wel, als je maar consequent blijft trainen èn bovenal doorzetten!

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 17:19

Ik ben het wel met Kim eens. Ik merk ook door dat we een vrij heftige periode achter de rug hebben en nu pas de rust weer terug gekeerd is, dat we veel hebben laten sloffen met Jip. En dat hebben we inderdaad alleen maar aan ons zelf te danken. En nu is het een kwestie van aanpakken en consequent zijn.

Vanmiddag zijn we samen met een vriendin caan canicrossen op de Slikken van Flakkee. Mij kan je aan de zuurstof leggen, maar Jip heeft enorm veel van haar hond geleerd. Ze waren namelijk in de verte aan het knallen voor ganzen, haar hond keek daar niet vanop, waardoor Jip niet meer probeerde weg te vluchten. Hij zocht wel steun bij haar hond, maar de reactie die er normaal was was er gewoonweg niet. Dat vond ik heel interessant om te zien. :j

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 17:23

Ging dat maar vanzelf. Wij zitten nu met de ellende van uitvallen aan de lijn. Heb vandaag weer nieuwe dingen opgestoken van de les. Kost zo veel tijd om daar mee bezig te zijn.

Als iemand nog tips heeft daarvoor... Wij proberen nu met snoepjes en een speeltje af te leiden. Met passerende mensen gaat het perfect. Passerende hond op meters afstand gaat ook, maar dichtbij wordt vaak een uitdaging. We blijven corrigeren en dingen aan te bieden en onszelf leuk en interessant te houden. Het lastige is dat het een stukje onzekerheid lijkt te zijn. Hoewel het soms niet lijkt alsof er op getraind wordt, zijn we elke dag consequent mee bezig. Maar als iemand nog tips heeft om hier mee aan de slag te gaan, dan graag. :D

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-21 17:24

Haha ik heb niet voor niks een pil die ik door kan slikken :+

Hier staan ze niet zo “strak” als ik zou willen. Maar van de andere kant die van ons lopen niet los. Dat vind ik wel een verschil.
En als ik vind dat we t een beetje hebben laten versloffen dan pak ik ze even wat korter. Ik ben strenger dan bas. Dus daar gaat t nog wel eens “fout”.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-21 17:31

Bacobaby <3

Afbeelding
Afbeelding

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 17:32

Wat Gaan jullie haaaaarrrrddd!!!

Zag een paar dingen over voer enzo voorbij komen maar dat pas ik :D

Yoshi vandaag met wandelen ook even een goede nekvel correctie gehad. Draak. Moest naast blijven maar tja geurtjes :+
Daarna was ze weer super braaf. Allemaal complimenten van wandelaars over dat ze zo goed luisterde :D

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 17:54

Nayomie schreef:
Ging dat maar vanzelf. Wij zitten nu met de ellende van uitvallen aan de lijn. Heb vandaag weer nieuwe dingen opgestoken van de les. Kost zo veel tijd om daar mee bezig te zijn.

Als iemand nog tips heeft daarvoor... Wij proberen nu met snoepjes en een speeltje af te leiden. Met passerende mensen gaat het perfect. Passerende hond op meters afstand gaat ook, maar dichtbij wordt vaak een uitdaging. We blijven corrigeren en dingen aan te bieden en onszelf leuk en interessant te houden. Het lastige is dat het een stukje onzekerheid lijkt te zijn. Hoewel het soms niet lijkt alsof er op getraind wordt, zijn we elke dag consequent mee bezig. Maar als iemand nog tips heeft om hier mee aan de slag te gaan, dan graag. :D

Toby heeft ook een tijd aan de lijn uitgevallen. Ik ben echt structureel gaan werken aan vermijden van de situatie. Het uitvallen geeft resultaat 'hey, die andere hond schrikt terug', en dan blijven ze het doen. Door de situatie echt te vermijden (véél oversteken en omdraaien), snapt hij nu echt wel dat ik hem indien mogelijk uit de stressvolle situatie haal. En vertrouwt hij daar ook veel meer op. Let wel, Toby heeft hier echt wel lang mee gesukkeld. Begon met een hond die hem pakte (snap en los, niet echt aanvallen overigens), en werd steeds erger. Heeft me bloed, zweet en tranen gekost hoor, maar 99% vd tijd kan ik nu met een loshangende riem en een hond die keurig naast of iets achter me blijft anderen passeren. Honden die ik zelf spannend vind, steek ik nog voor over: mijn spanning wil ik niet op hem overbrengen en dingen verpesten. En honden die hij echt niet moet, steek ik ook voor over.

kiwiwitje schreef:
Haha ik heb niet voor niks een pil die ik door kan slikken :+

Hier staan ze niet zo “strak” als ik zou willen. Maar van de andere kant die van ons lopen niet los. Dat vind ik wel een verschil.
En als ik vind dat we t een beetje hebben laten versloffen dan pak ik ze even wat korter. Ik ben strenger dan bas. Dus daar gaat t nog wel eens “fout”.

Hier hetzelfde: Toby loopt niet los ivm jachtinstinct, dus staat op veel vlakken niet strak onder appel. Wat ik niet accepteer, is trekken aan de lijn. Daar ben ik wel consequent in.

kelliiee1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 17:59

Meiden even een vraagje, sorry heb het enorm druk met de pups icm met werk haha.

Maar wat voeren jullie de pups als je een nestje hebt? Wij willen graag brok voeren, maar welke brok is goed geschikt?