Hèt vogeltopic !

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ElinaSK

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 09:46

Ik ga niet naar joure, wel naar assen de 26ste :). Dat is ook een hele grote vogelmarkt. De bedoeling is dat ik daar wat kwijt raak en ik hoop ook echt dat ik met lege kooitjes terug kom. Ik ken mezelf ik kan het nooit laten wat mee te nemen _O-

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 15:04

Daar zijn wij vorig jaar ook geweest inderdaad :)

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 18:16

Nu toch echt duidelijk gepiep gehoord <3
Nog steeds niks gezien want de ouders willen er echt niet af _O-
En ik wil mijn vingers graag allemaal houden Y)(^)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 18:16

Zijn ze zo fel? :P
Ik kan bij de meeste valken wel mijn hand in het nest steken, maar ik weet ook dondersgoed bij wie ik het beter niet kan doen _O-

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 18:19

En de zebravinken ?

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 18:36

Ja de man gaat uiteindelijk wel opzij denk ik maar de pop is echt n terror _O-

Zebravinken is weer niks.. Ze zitten er ook niet echt meer op dus denk dat ik ze haast kan weggooien :roll:

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 18:43

Ik hoop de eitjes en niet de vinken zelf _O-

Mango mag morgen terug voor zijn bloedonderzoek :(:)

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 19:09

:= :=

Wees gerust, de eitjes haha! :(:)

Succes met mango morgen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 21:40

Vraagje;

Zijn jullie bekend met deze afbeelding en beschrijving? En houden jullie hier ook rekening mee als jullie met de tamme vogels bezig zijn?

https://threebirdsandacloud.wordpress.c ... b_OiWdS8k4

Afbeelding

Citaat:
Laten we het over knuffelen hebben en wat dit eigenlijk betekend voor jouw papegaai wanneer je de papegaai afgezien van zijn hoofd op andere plekken aanraakt/knuffelt.
Knuffelen staat gelijk aan seks voor een papegaai. Niet vriendschappelijk of gewoon liefde, ten minste niet op de manier dat papegaaienhouders denken. Voor een mens is het aanraken een manier om emotioneel een band te krijgen door het uiten van empathie en liefde. Maar voor een papegaai betekenen die meeste aanrakingen: “laten we partners zijn”.
Alleen partners raken het lichaam “buiten” het hoofd en de nek aan. De ergste plaatsen om als mens een papegaai aan te raken zijn het gebied rondom de achter/onder (kont) kant, en onder de vleugels. Hier mee zeg je “ja ik accepteer” een seks aanbod. Een papegaai zal niet begrijpen waarom zijn overduidelijke uitnodigingen steeds maar genegeerd worden, ondanks uw eigen aanwijzingen die het tegendeel zeggen.
Bij een volwassen papegaai zullen de papegaaienhouders merken dat aanrakingen buiten de “veilige zone” kan leiden tot problemen:
• Opgeven van voedsel door hun hoofd snel op en neer te bewegen
• Soort van bibberen
• Vocaliseren
• Vleugels laten hangen
• Vleugels omhoog doen om daar geaaid te willen worden
• Staart in de lucht doen (vrouwtje)
• Proberen om je hand (of een ander lichaamsdeel in bereik) te beklimmen (mannetje)
• Masturberen door met de kont over jouw heen te wrijven
• (op de lange duur) eieren leggen
Als jouw vogel 1 van de bovenstaande handelingen doet dan is het zeer belangrijk om hier geen aandacht aan te geven en dit niet aan te moedigen. Maar zeker in het belang van jouw papegaai moeten eigenaren hun papegaai niet ophitsen. Het leggen van eieren kan ook risico’s met zich meebrengen zoals Calcium tekort en het vast komen te zitten van het ei (legnood). Als jouw vogel eieren legt kan je ze laten leggen of ze vervangen door nep eieren van hetzelfde formaat, en Calcium en vitamine D is wat je vogel dan op dat moment extra nodig zal hebben, vergeet dat niet!
Ja kan misschien zien dat wanneer je op de rug aait en de vogel zijn vleugels laat hangen, de puntjes van de vleugel wel een het gebied van de kont kunnen raken, dit is een seksuele stimulatie voor de vogel.
Door je vogel aan te moedigen jouw als een partner te zien kun je een versnelling van gebeurtenissen gaan stimuleren.
Als eerste zal de Papegaai iedereen in de groep (flock) behalve jouw zien als een dreigement. In het wild zullen papegaaien proberen om zulke dreigementen weg te jagen door deze aan te vallen totdat ze hun “partner” (jou) met rust laten. Als dat niet werkt dan zullen ze hun eigen partner (jou) proberen weg te halen door je aan te vallen en te bijten net zolang totdat je dan weg gaat bij de dreigingen.
Zoals je al zal zijn opgevallen is dit geen prettige situatie in een huis met mensen en andere dieren!
Als je jouw papegaai jou als je partner laat zien kan je ook het probleem creëren dat je de papegaai niet kan geven wat hij nodig heeft waardoor deze gefrustreerd word en dit kan uiten op 2 manieren:
Hij kan zich met al zijn frustratie en agressie naar jou toe keren of hij kan het in zich houden, wanneer de papegaai het laatste zal doen, dan kan dit hartverscheurend resulteren in schreeuwen en/of plukken.
Tot slot, iedere keer als jij iemand anders, een vogel of mens aan zal raken zal jouw vogel dat zien als verraad. Stel je eens voor je vogel zit in zijn kooi achter de tralies hoe hulpeloos en boos zal deze zich wel niet voelen! Het is dan een kwestie van tijd dat deze emoties de overhand nemen en uiteindelijk jouw relatie met jouw vogel zal schaden.
Er zijn vele handelingen/uitingen die jouw vogel kunnen aanmoedigen om jou te gaan zien als zijn partner, en nogmaals deze moet je echt vermijden:
• Het snelle bewegen van jouw hoofd op en neer, zelfs als je aan het dansen bent of gewoon gek aan het doen bent. Papegaaien kunnen dit zien als dat je eten opgeeft voor hen en zullen deze dienst dan zeker terug geven. (partners doen dit om indruk te maken op elkaar om te laten zien hoe goed ze kinderen zouden kunnen voeden.)
• De vogel uit jouw mond laten eten: alleen partners doen dit! Dus nogmaals het voeren van jouw vogel vanuit jouw eigen mond is het maken van een belofte die jij niet kan nakomen!
• Het aanbieden van papperig en warm eten van uit jouw eigen hand; dit is een variant van het opgeven van voedsel. Een vogel kan geen verschil maken tussen een magnetron! Of het warme eten uit een krop. Dus vermijd dit!
• Aaien en knuffelen in/op de gebieden zoals boven besproken, dit is echt voor Partners alleen. Met knuffelen beloof je seks!
Soms doen papegaaien ook dingen uit zichzelf, en moet jij dus begrijpen dat dit gewoon vogel eigen is (instinkt):
• Dansen : dit is voor bv een kaketoe pure seks, en op zijn manier wil hij dan indruk maken op een mogelijke partner.
• Snel klapperen met de vleugels en deze imponerend wijd open houden, zo van Kijk mij eens hoe mooi en groot ik ben.
• Zichzelf op een sensuele manier aaien of aanraken: dit betekend dat de papegaai Seks wil.
Klimmen of verstoppen onder dekens of in een doos of een lade, tassen etc… is een nest gedrag.
Als je dit aanmoedigt dan moedig je de vogel aan om hormonaal te worden.
Tot slot hier nog wat punten in het algemeen wat het opspelen van hormonen aanmoedigt:
• Dichte ruimtes waar een vogel zich in kan verstoppen moedigt nestgedrag aan wat weer de hormonen laat opspelen. Sommige vogels spelen altijd met de gedachte; “waar kan ik nesten”.
• Nest materiaal kan van alles zijn: Wat voor ons maar krantensnippers zijn of een lekkere warme deken kan voor een vogel nest materiaal zijn. Zorg er voor dat je dit zeker niet aanbied in hun hormonale tijd van het jaar (meestal herfst en lente)
• Te weinig slaap en te veel daglicht: vogels hebben ten minste 12 uur ongestoorde nachtrust nodig in een stille donkere kamer. Is dit niet het geval dan kunnen ze denken dat het broedseizoen is, dus probeer het aantal uren daglicht te limiteren
• Het verkeerde dieet: als je jouw papegaai te veel proteïne voert, suiker of vet (afhankelijk van de vogel) kan dit de broed hormonen stimuleren. Bijvoorbeeld bij ons word de ene gestimuleerd door pellets, de ander door zaad en de ander door noten en pellets maar ook 1 door fruit.
Ik hoop dat dit papegaaien eigenaren helpt begrijpen wat een papegaai denkt wanneer deze zulk gedrag vertoont! We moeten er echt over nadenken wat wij onze papegaaien willen vertellen, omdat wij onbedoeld ongewenst gedrag hiermee kunnen oproepen, terwijl het vaak maar simpele kleine handelingen zijn die wij gewoon niet moeten doen.

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 20:34

Ja. De afbeelding kende ik wel, waar komt het tekstje vandaan?
Je kan bij kersverse eigenaren vaak al met stip zeggen wie er gedragsproblemen kweekt.

Ze hebben wel een natuurlijke uitlaatklep nodig, daarom dat ik ook altijd maar weer een keer het riedeltje herhaal tegen mensen die maar 1 dier in huis halen. Je kan ze partnergedrag niet op een gezonde manier bieden en je ontneemt ze zo veel natuurlijk gedrag. Al kram je zn hele kooi vol met speelgoed, it ain't the same. En soms klikt het niet direct, zoek dan toch even verder. Zoveel herplaatsgroepen die logeerpartijen etc aanbieden om een goede match te vinden.
Je wil zelf toch ook niet in een wc opgesloten worden met iemand die je niet verstaat of helemaal niets mee hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 20:39

Het gaat mij in dit geval meer om het “niet onder de nek aaien want dat is sexueel stimulerend” gedeelte, en het daaropvolgende partnergedrag van de vogel.

Vroeger (10 jaar geleden) wist ik dat niet, ik aaide mn valkjes dan ook onder de nek, en inderdaad de meest tamme zag mij als partner, die viel mn vriend aan en zonderde zich af van de andere valkjes.. en dat had niks met opgesloten zitten of alleen zijn te maken, ze kwamen allemaal dagelijks los en waren met zn 4en.

Tekstje is een vertaling van de link.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 20:52

Of onder de vleugels of op de rug. Dat stimuleert vaak ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 20:57

Ja inderdaad, 10 jaar geleden wist ik dat niet dus ik aaide inderdaad wel onder de nek ook. Bij de kont bleef ik wel weg, maar over de rug/ over de vleugels raakte ik ze wel aan. Nu ik dit weet ben ik me er wel extra bewust van moet ik zeggen, wat ook lastig is want hoe leer je de vogel dan dat je ze overal kan aanraken? :+
Nou is dat ook weer niet super belangrijk, maar toch, dat was vroeger wel mijn motivatie zegmaar :+

10 jaar uit de vogels heeft toch een hoop nieuwe inzichten gegeven voor mij..

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 21:07

Ik ken iemand wiens eerste grote witkuif grauw was van het vele stimulerend kroelen. Die vogel kwam van een bepaald winkel en is ondertussen ingeslapen ivm pdd. Maar hij was zo lief... Jaaah even lief als je gedragsprobleem groot was. Ondertussen heeft ze een nieuwe, plukt nu al en ze is zwanger...
Dat wordt automutilatie tot bloedens toe in 3..2...

Je kan ze dmv klikkertraining leren hun vleugels op te tillen. En van een keer onder een vleugel gaan of over het ruggetje gaan raken ze ook niet knetter opgewonden, 't is dat vrijen in je hals, veel overal kriebelen, etc dat het hem echt doet. Daar hebben mensen vaak niet het besef van hoeveel ze dat doen.

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 17:18

Even gecheckt bij terror parkiet en het is sws 1 levend jong. Misschien wel 2 Of 3 maar mama bleef heel boos sissend zitten :')

1 Is er helaas dood.. Maar nog niet alle eitjes zijn uit dus wie weet komen er nog meer *\o/*
Vanaf zondag gaan we dagelijks checken ivm met het ringen, maar ik was al dolblij dat ik een glimp van een roze wurm zag :=

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 19:56

Oh, en heb je maandag je vingers dan nog voor verslag? ;)

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 19:59

Ik ga er niet in _O-
Dat laat ik aan mijn vriend over :')

Dikke handschoenen aan gok ik! :oo

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 20:55

Van die roofvogelhandschoenen :D

Mango is maandag bij de vogelarts geweest voor bloedprikken.
Daarna was hij echt even klaar met ons en heeft een paar uur niets van ons willen weten.
Helaas was de test mislukt en moest hij vandaag opnieuw! :\ Vond het zo zielig voor hem!
En nu maar weer afwachten pfff.

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 21:04

En hij zei.. het is maar een klein parkietje :roll: ~~}>

He wat sneu voor mango! Hopelijk is alles oké met hem :)F

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 21:06

Hij had nog wel de assistente gebeten := Dat is echt helemaal niets voor Mango (hij is altijd mega voorzichtig), maar in paniek bij vreemde mensen -voor hem dan- in handen zorgde voor een bijtreactie :=
Gelukkig niet tot bloedens toe :=

Kiimm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 11:25

Kimley: Wat leuk een jong. Ik ben heel benieuwd wat nog volgt! :D Succes met het bijtertje :')

Cayenne: Arme Mango, naar de dokter is nooit echt leuk. Hopelijk kan die het jullie weer snel vergeven :+
Zo'n snavel lijkt me niet prettig als die hapt :') Gelukkig heeft die niet hard door gebeten.

Hier mijn 4 aga's op een rij, wel in een linkje omdat die het anders niet doet.
Van links naar rechts: Jopie, Luky, Snoopy, Yoshi
https://myalbum.com/photo/9AmHao722BNw/360.jpg

Kiimm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 12:16

Ik heb zo'n hamsterrat voor Yoshi opgehangen. Hij vind het helemaal geweldig, rent er flink in rond :')

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 13:01

Kiimm_ schreef:
Ik heb zo'n hamsterrat voor Yoshi opgehangen. Hij vind het helemaal geweldig, rent er flink in rond :')

Filmpje? :D

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 13:24

Zit Yoshi in een identiteitscrisis 8)7 ?

Kiimm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 15:06

Ik zal eens kijken of ik het kan filmen :') Meestal als hij mijn telefoon ziet stopt die met zijn clowns acties :+

Edit: Van een afstandje filmen lukte wel. Hij moet er nog wel handig in worden :')