Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 23:19

Te warm idd

Als ze gaan piepen is het ook niet goed

Ze moeten tevreden onder de lamp zitten

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 23:20

Dacht ik ook, maar ergens stond weer dat kuikens die het koud hebben op elkaar kruipen en kuikens die afstand houden het te warm hebben. En dat in een hoekje op elkaar zitten piepen een teken van kou is.
Daarmee dat ik niet naar bed durf :')

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 23:26

Lamp hoger, nu 35 graden weer. Nu gaan ze weer allemaal eten 8)7

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 00:24

Mijn advies is om een speciale warmte plaat te.kopen. Kost zo'n 30 euro. Dit verstoord het dag nacht ritme niet zoals licht en is stabieler qua temperatuur.
Daarnaast kan een rode lamp blindheid veroorzaken.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 08:49

hahaha wat een paniek urielle. Ik snap je hoor.
Succes met dat leuke spul.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 09:54

Rivendell schreef:
Mijn advies is om een speciale warmte plaat te.kopen. Kost zo'n 30 euro. Dit verstoord het dag nacht ritme niet zoals licht en is stabieler qua temperatuur.
Daarnaast kan een rode lamp blindheid veroorzaken.

Of een donkerstraler. Heeft mijn voorkeur ten opzichte van een plaatje. Ik zou kuikens ook niet dag en nacht in het licht willen laten zitten.

Mijn kuikens hebben ook veel buiten de lamp (lees: donkerstraler) gezeten, als een stel puppies in een hoekje tegen elkaar. Ik heb dat gewoon gelaten. Als ze het koud kregen wisten ze de warmte te vinden, maar dat viel dan schijnbaar wel mee.

Ik heb de lamp vrij vroeg al hoog gehangen, en ze hebben nooit gepiept maar altijd op een hoopje geslapen. Ook toen ze groot waren. Dat doen ze gewoon volgens mij.

Wat ik in het begin wel had, was een warmwaterzak met daar een handdoek over. Daar hebben ze veel opgelegen, vonden ze heel fijn!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 10:03

Nou ik heb goed en slecht nieuws.... het is toch wat...

Gisteren een prachtig parelgrijs cochinkuiken opgehaald als vriendin voor Floki. Elk meisje verdiend een bff! (nog geen foto's is nog erg bang). Heb haar in het hokje gezet, met de deur open. Vanmorgen zat ze daar nog dus heb even ingegrepen en toen kwam ze het hokje wel uit en liep ze dus in de schuur.

Wat doet Floki toen die het kuiken echt buiten het hok zag?

nou?

raad eens?

het HANENdansje!!! (een vleugel laag, trappelen met de voetjes en het kuiken op zn kop pikken)
_-:( _-:( _-:( _-:(

Floki is dus TOCH een haantje!

Dat was het slechte nieuws, Floki staat dus al op marktplaats :(

Het goede nieuws is dat ik nu nog zo'n prachtig parelgrijsje erbij kan halen :+

Toen ik net op de camera keek zag ik dat het kuiken al gevorderd was van eenzaam achter in de schuur naar met z'n allen in de chill-place! whoop!
Links boven Floki, rechtsboven de serama (maar die zie je niet) en links onder het parelgrijsje.

Afbeelding

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 14:47

Oei!
Wacht!

Dat hanendansje... dat deed mijn hen ook toen ik er een andere kip bij zette...
Ze deed haar vleugel laag, van opzij de nieuwe hen aanvallen, en alles wat jij opnoemt erbij.

Zo vallen kippen elkaar gewoon aan, hen of haan.
Mijn kip die zo deed, is alweer een paar keer broeds geweest ondertussen, en legt heerlijk eitjes, dus dat ze een henentje is, dat weet ik zeker...

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 15:20

OEI! Echt!

Dus het zou nog kunnen? Toch nog?

Nou ik ga vandaag toch een tweede cochinkuiken ophalen. Dan gaat de zwarte maar weer van mp af tot ie gaat kraaien... nou weet ik het echt niet meer.....

Sjee waarom worden ze ook niet gewoon geboren met een labeltje eraan met haan of hen erop.

Maar ze doet ook het 'kijk dames hier ligt iets lekkers! geluidje wat ik alleen bij haantjes gezien heb..'

EDIT: ik heb mijn principes maar even aan de kant gezet en mijn licht opgestoken op kippenforum. Misschien kan me daar iemand helpen...

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 16:39

Heb je een foto van hem?

Edit: heb op kippenforum gezien. Lijkt me toch een haan, met 8 weken al een rode kam...

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 16:53

* spiekt ook even bij de kippenburen *

Idd al best een grote kam voor een 8 weken oud frummeltje...
Misschien toch een haantje... -O-

Wat een gedoe!
Volgende keer moet je maar aan Faverolles beginnen, hihi, daarvan weet je tenminste door de kleurslag of het een hennetje of een haantje is. :D

je bent er maar druk mee...

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 20:24

Ik vind het lelletje eigenlijk ook al best groot voor een hennetje... ik leg mijn geld op een haantje

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 23:11

Haha en op kf vinden ze het weer een hennetje. Het blijft gewoon spannend! Heb dit nog nooit meegemaakt eigenlijk.

Gelukkig kan in geval van nood naar de cochinfokker dus de noodzaak van snel op marktplaats is weg. Kunnen we het mooi nog gaan ontdekken!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 09:47

De nieuwe kuukskes <3

AfbeeldingAfbeelding

De witte is gisteravond voor het eerst in haar leventje naar buiten gegaan. Zaten beide bij de fokker in een binnenhok. En ze dachten gelijk allebei 'we gaan noooooit meer naar binnen!' want toen het donker werd lagen ze heerlijk buiten te slapen en heb ik ze handmatig binnen moeten zetten. :')

Floki was eerst nog vrij streng tegen ze, maar ze vindt ze nu steeds leuker geloof ik. Ik betrap ze regelmatig met z'n drieën en het lijkt erop dat Floki soms aanwijzingen geeft 'dit kun je eten, en pik hier eens tegen'. Maar dat verbeeld ik me misschien want Floki is zelf nog maar een kuiken eigenlijk.

Mooi stel hoor, wit, parelgrijs en zwart!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 10:23

super leuke kuikens!

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 18:13

Geweldige kuukskens!

(zie ik nu bij de grijze een beginnende hanenkam????)

:') O:) 8)7 := >;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 18:24

Wat een mooitje!

Wij vandaag stress: kat langs ons heen geschoten en die had Piepje te pakken. Ze leefde nog dus naar de da, die gaf zuurstof en ondertussen lijkt Piepje er weer bovenop. Duimen nu dus.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 23:50

Piepje leeft nog, je ziet bij de vleugels twee stipjes waar de kat gebeten heeft maar ze eet en drinkt en de andere kuikens doen heel beschermend <3

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 00:13

Dappere piep! :)

Ik had vandaag voor de kippen maar de grond natgemaakt, groot succes! Bekkies stonden eerst open, maar nadat ik de helft van hun grond had natgemaakt waren de snavels dicht dus blijkbaar succesvol verkoelend :)

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 06:43

Ik zag gisteren al 1 kuiken onder de hen
Maar het is nogal een felle donder dus ik laat ze mooi nog even zitten

Afbeelding

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 08:51

_Floss_ shut up! hahahaha! Die is een stukkie ouder dan de witte he. En deze fokker kon goed zien wat hennen en hanen waren. Heeft ook een paar haantjes teruggezet 'deze wil je niet'. En ach, anders mag ie terug. Maar ik ga ervan uit dat hij een goede mee gegeven heeft. Kuiken is al een week of 6-7 en als je dan het verschil ziet met Floki...

Oooohhh die Piep! En wat een aparte kat dat die kuikens eet! Wel eng dat je daar zo goed op moet letten... brrr... Het is nooit leuk, dit soort dingen maar met dit weer zit je toch helemaal niet op die stress te wachten lijkt me...

Nog meerrrr kuikiessss... haha lijkt wel babyboom!

Ik heb de serama kuikies vanmorgen bij de rest gezet. Was ineens helemaal klaar met het gepiep en gedoe 's morgens vroeg (achteraf bleek dat het geschreeuw vandaag een goede reden had: het haantje was uit het hok gesprongen en zat in een schoen :') ) Wat zijn ze nog klein vergeleken bij de rest :(:) ... Floki deed weer het hanendansje en zet ze soms nogal op hun nummer maar ze zijn zo snel, dat ik me daar niet teveel zorgen om maak.

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 09:01

Antheman schreef:
Ik vind mijn dotjes niets aan, ze zijn best hysterisch, aanwezig en idd, ik heb vd 3 er altijd 1 broeds. Ik hanteer gedoogbeleid voor ze. Ze mogen er zijn, maar zich niet voortplanten.
Het zijn allemaal krijgertjes.

Ik moet eerlijk zeggen... nu ik een paar jaartjes kippen heb... waarvan er 2 wyandotten zijn... ik vind ze ook stom... :roll:
Er loopt een hampshire kriel bij, die is zóveeeeeeeeeeel leuker!
Kletst lekker tegen je aan, komt gezellig regelmatig heel onbeholpen en uiterst onelegant op bezoek bij je als je er niet op voorbereid bent en lekker in de tuin een boekje zit te lezen, is niet snel onder de indruk of over de zeik, is gewoon een heerlijke gezellige kip!
Die andere twee... zijn suf. Miepen alles bij elkaar als je een stoel op een andere plek zet in de tuin, want 'dat hoort niet'. En die ene is 5 weken broeds, dan 2 weken broedsaf, 5 weken broeds, dan weer 2 weken broedsaf....

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 09:09

maar Floss als je ze echt stom vindt, waarom zet je ze dan niet te koop?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 09:10

Voor zover het als kuiken iets zegt:
Piepje is heel gemakkelijk, relaxed en dapper. Als je die op je hand hebt is ze ook relaxed.
Sneeuwvlok is veel feller, laat zich ook moeilijker vangen, nooit ergens als eerste op af en maakt veel misbaar als je haar vast hebt.
Bernadette is de felste van alle kuikens, hele agressieve houding ook al doet ze (nog niks)

Maar ik vind ze niet opvallend anders dan de cochins. Daar is Wings de rustige zelfverzekerde en Harry de angstige renner. Anderzijds was het Harry die gisteren Piep beschermde bij terugkomst, legde er zelfs een vleugel over.

Ze hebben duidelijk een eigen karakter.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 09:14

Mando schreef:
Ik zag gisteren al 1 kuiken onder de hen
Maar het is nogal een felle donder dus ik laat ze mooi nog even zitten

[ [url=m/LJiG2U.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat leuk!
Wat voor ras?