Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laptopmuis

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 09:52

Afbeelding
Afbeelding

Kuifhoendertjes groeien............ :D

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 11:43

Wat een leukjes, laptopmuis !

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 22:00

Schattig :+:

Ik krijg maandag drie nieuwe kuikens, twee zwarte cochins en een Phoenix

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 08:02

Dit is een leerzaam topic, leuk al die kipjes :D

Hoe oud zijn de kuikens die je morgen krijgt Urielle?

Voorheen heb ik al eens een vraag gesteld, tot nu toe lees ik vooral mee. Maar nu zit ik toch met iets en vraag ik mij af of meer mensen hier ervaring mee hebben.

Tien weken geleden kocht ik 20 kuikens van een dag oud, 15 Barnevelders, 3 Australorp en 2 bruin/zwarte vorwerkhoentjes. Er was 1 australorp kuiken vanaf het begin al zwak en die heeft het niet overleefd. Sinds deze week zie ik echter bij de Barnevelders verschijnselen van Marek optreden. Afgelopen donderdag hebben we een Barnevelder moeten laten gaan, vleugel laten hangen, niet meer op de poten kunnen staan, etc. Gister kwam ik bij de kippen, ligt er eentje in het hok, deze kan ook niet meer staan of lopen en heeft geen reflex meer in haar pootjes. Ik snap er niks meer van, hoe kan dat nou -O- ! Ik heb haar nu apart zitten maar ben bang dat het weer raak is.
Het schijnt vaak dat oudere dieren kuikens besmetten, maar ik heb verder helemaal geen kippen, dit zijn mijn eerste. Ik heb de broederij waar ik ze vandaan heb al een mail gestuurd.

Heeft iemand hier ervaring mee? Barnevelders schijnen hier ook gevoelig voor te zijn helaas. Het is echt zo naar en zielig om te zien ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 09:53

Ik heb geen ervaring met Marek
Kan je degene niet bellen waar ze wegkomen? Die kan je mss helpen

Morgen gaan er 8 hanen vertrekken hier, zijn nu 3 maanden, wordt tijd.
En ik heb een kip op 8 eitjes zitten, die kunnen morgen uitkomen. Al zat ze net ook al wat typisch op het nest, wie weet gebeurt er al wat.

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 10:28

Ik heb vanochtend contact met hem gehad. Hij is Marekvrij en wij hebben geen oudere dieren dan onze kuikens. Hij heeft ook een aparte schuur voor volwassen kippen en voor de kuikens, dus ik kon net al niet voorstellen.

Vermoedelijk hebben ze een vitamine B gebrek, hier ga ik vanmiddag nog een supplement voor halen. Dat betekent wel dat ons voer waarschijnlijk toch niet zo volledig is -O- Ik ga nu heel hard duimen dat ons kipje er van opknapt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 10:50

Wat voer je?

Ik geef Garvo, biergist, meelwormen, kippensnacks, karnemelk, keukenafval (groente, fruit)
Kippengrit, maagkiezel
En ze scharrelen.

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 11:03

Wij hebben voer van de Boerenbond, Country Best heet het als ik het goed heb, het zijn korrels. Daarnaast keukenafval, kippensnacks, ze scharrelen hier ook, dus ook gras, onkruid, tarwe (wonen op een akkerbouwbedrijf). En natuurlijk grit.

Tevens geef ik ze in het drinkwater ook appelazijn, dat schijnt gezond te zijn. Van karnemelk en biergist voor kippen heb ik nog niet eerder gehoord, waar helpt dat bij? Ook extra vitamines?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 12:56

Ik geef mij kuikens eigenlijk altijd meel omdat ze het beter op nemen.

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 13:09

Ja wij hebben ze ook kuikenmeel gegeven. Omdat ze 10 weken oud zijn en echt al kipjes worden zijn we over gegaan op korrels, wel die voor kuikens natuurlijk :) Ze eten er goed van en ook de grit die ik in een aparte bak aanbied wordt goed van gepikt.

Tot hoe oud blijf jij meel geven?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 15:22

Ik blijf meel geven omdat ik ook een klein ras heb.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 21:01

De plannen zijn veranderd, morgen krijgen we drie zwarte cochins en drie witte (of lichtgekleurde) wyandottes.
Enkele dagen oud

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 08:21

Ik ga vandaag een cochin kriel ophalen als gezelschap voor floki. Overdag gaat alles wel okee, ze vindt het niet leuk als Lotje de ren uit gaat, maar ze kan dat wel handelen. Maar 's avonds moet ik haar op stok zetten. Ze breekt bijna door het hekje om bij mij te komen. Schattig, maar niet erg praktisch en ook niet leuk voor Floki. Hopelijk gaat ze zich nu meer binden aan haar nieuwe vriendin.

De cochin is 6 of 7 weken, Floki is 8 weken. Zou ik de cochin gewoon erbij kunnen zetten? Bij kuikens gaat dat super goed, maar zou deze leeftijd nog 'kuiken' genoeg zijn?

Ik kan kiezen uit een paar mooie kleuren: parelgrijs, parelgrijs koekoek, wit, of berken. Moet nog eens kijken hoe koekoek en berken eruit zien, heb geen idee eigenlijk. *gaat googlen*

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 08:44

Ik heb de kippen altijd gewoon bij elkaar gezet, alleen bij mijn kuikens die nog helemaal geen grote ruimtes gewend zijn laat ze eerst in wennen een aparte ren waar ze ook naar die volwassen kippies kunnen kijken. Maar dat is meer om de kuikens eerst ff aan de omgeving te laten wennen. Want afgezien van de pikorde bepalen gaat het meestal wel gewoon goed.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 10:35

Ja zo zal ik het ook maar doen. Heb een draadkooi (oud knaagdierhok) in de ren staan, daar zitten ze vaak in of op. Zal haar eerst daar in zetten zodat ze de omgeving een beetje kan scannen. En dan als het donker is probeer ik haar naast Floki te zetten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 14:20

Mijn kuikens zijn er. <3

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 14:29

tuttifrutti schreef:
Wie van jullie heeft er een automatische hokopener? IK ben erg geinteresseerd in een met een lichtsensor die open en dicht gaat als de zon opkomt etc. Ben alleen erg benieuwd naar ervaringen daarmee mbt de tijd wanneer de haan gaat kraaien enzo :)

Tijdje hier al niet meer bijgelezen en deze vraag dus gemist, maar ik heb een hokopener van VSB. Je kunt de lichtgevoeligheid instellen en hem eventueel nog in een gewone huis-tuin-en-keuken-timer inprikken, zpdat je zeker weet dat hij 's morgens pas na een bepaalde tijd open gaat. Ik zou niet meer zonder willen!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 16:10

Urielle schreef:
Mijn kuikens zijn er. <3

Fotooooooo'sssss

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 16:22

Zien zien zien! Ik wil kuikens zien :D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 17:32

Afbeelding

Afbeelding

Mijn telefoon is eng :')

Die allergeelste is van Gioya, dat is Piepje :')
Die andere gele vooraan is van Enya, Sneeuwvlok.
En die je op de gestreepte of koekoek-vleugels kijkt is van Viggo. Dat is Harry :')

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 20:37

Wat een leukw ukkies!!

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 21:15

Hallo
Mag ik me voorstellen?
Ik ben melanie, 36 jaar. Ik heb een aardig stel kippen en ander gevogelte.
Het begon met mijn kruising krieltje Pip. Zij heeft nu een.vriend, kriel haantje Karel. Samen hebben ze deze week vijf kuikens gekregen.
Verder heb ik drie ganzen, Chinese, Japanse en virginische kwartels.
In de broedmachines zitten nu:
12 ayam cemani eitjes
15 Serama eitjes
45 Chinese Kwartel eitjes
5 Japanse kwartel eitjes
5 boomkwartel eitjes
6 tenebrosus fazant eitjes.

Volgende week krijg ik nog sebright citroen en zilver eitjes. En zes lady amherst fazant eitjes
Kippen zijn verslavend:)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 22:59

Dat is heel wat!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 23:05

Kuiken advies nodig!

Het is hier binnen 25 graden, bij de kuikens hangt een lamp. Overdag heb ik hem vrij hoog gehangen, de thermometer in het hok deed toen 35• onder de lamp. De kuikens hebben niet onder de lamp gezeten, waren heel druk bezig.
Nu wil ik naar bed, waren ze in een hoek gaan zitten, dicht op elkaar. Ik dacht kou, heb de lamp lager gehangen. Nu zit een kuiken er recht onder, een net buiten de rand en de andere vier in een hoek. De thermometer heb ik eruit gehaald, was erg warm.
Wat willen ze nou? Ik wil ze niet laten bevriezen maar ook niet opstoven :?

Even foto nu

Afbeelding

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 23:12

advies temp kuikens in fahrenheit:
0 to 7 days – 90 to 95 degrees
8 to 14 days – 85 to 90 degrees
15 to 21 days – 80 to 85 degrees
22 to 28 days - 75 to 80 degrees
29 to 35 days – 70 to 75 degrees.

Maar heel simpel, als ze de lamp ontwijken is het te heet en als ze er op een kluitje midden onder zitten te koud.