Puppy Erbij 2023/2024

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 13:12

Cupcakes, daarom heb ik er geen. Maar wie weet kan ik iemand de lichtknop in de berging laten opsplitsen in lichtknop en stopcontact en dat zie ik nu wel zitten dus even iemand zoeken. In woon in flatwoning dus heb geen tuin.

StalMelyn

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 13:12

Of verhuizen <<)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 13:40

Ik was en blaas mijn Keesje buiten uit als het weer het een beetje toelaat.
Maar als het ijskoud is of stortregent ofzo dan binnen.
Dan zet ik het babybadje in de badkamer.
Nadien alles afspoelen, dan kan ik de dotten haar zo van het putje halen.
Enige nadeel is dat ik een vrij kleine badkamer heb en daardoor minder bewegingsvrijheid. :+

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 13:57

@kiwiwitje & nog iemand:
Het is waarschijnlijk genetisch ja. Echter nog niet erg bekend binnen de Corgi's voor zover ik kan vinden. Ik kom nog maar zeer weinig gevallen tegen binnen dit ras.

85% van de gevallen komt voor bij de West Highland White Terrier. Dus in ons geval echt een gevalletje pech. :(:) Uiteraard de fokker wel direct geïnformeerd toen de uitslag er was!

Whooo fannetje wat wordt ze groot!

Ik denk dat Evi een waterblazer geen succes vind haha _O-

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 14:40

Binnen in huis blazen zou ook idd niet mijn eerste keus zijn nee, maar ik heb ook een hond die idd echt smerig word en overal de struiken, modder, water e.d. in vliegt met lange vacht :')

De haren vind ik het minst erg die rond zouden vliegen in huis, want die zijn er altijd wel in huis met 2 langhaar dieren, maar juist idd de modder/zand en zooi wat eruit komt na een vieze wandeling wil je toch niet in huis rond blazen :=

Ik heb geen overkapping e.d. dus ik gebruik 'm ook alleen in de tuin met droog weer bv. Wanneer ik de blazer niet gebruik, gaat een badjas om en wanneer Arya opgedroogd is valt het zand e.d. uit de vacht en dan stofzuig ik het, dan valt het gewoon op de grond namelijk.

--

Doggo is weer goedgekeurd bij de osteopaat. 2 dingetjes die ook met enkele seconden zo weer gefixt waren, dus geen ernstige/gekke dingen. Geen terugkerende dingen die naar voren kwamen van bv. eerdere bezoekjes, geen gekke dingen verder enz dus ze is weer APK gekeurd voor de komende 6 maanden haha.

Afgesloten met nog een beetje lopen in het veld waar ze lekker kon snuffelen en even met d'r balletje kon zeulen en ze helemaal lekker zen mee terug naar huis ging. Thuis wel als een blok in slaap gevallen, dat vreet d'r batterij altijd leeg, maar ze deed het wel weer knap <3

'T waaide nogal een beetje :')
Afbeelding

Kregen erna nog regen en had geen regenjas mee en ben al m'n longen uit m'n lijf aan't hoesten,
dus ben erna maar terug naar de auto gegaan haha.
Afbeelding
Afbeelding

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 14:46

fannetje schreef:
Fijn dat je nu wat meer duidelijkheid hebt over Evi. Dus nu even uitzingen totdat ze uitgegroeid is. Hopelijk hoeft ze niet geopereerd te worden. Is zoiets ook nog erfelijk/genetisch? Wat zei de fokker ervan?

Waterblazer, heb ik ook, een paarse, met dezelfde functies als die CB heeft, maar die van mij ziet er wat anders uit. Ik heb hem toevallig 2e hands, nauwelijks gebruikt, kunnen scoren voor 35 euro en inmiddels al 2-3 jaar schik van.

Hier gaat alles goed met de dames, gisteren waren het even varkentjes nadat ze in de moederplant in het bos gelegen hadden, maar de meeste zooi was er bij de auto al wel uit.
[ [url=m/q9tCOo.jpg]Afbeelding[/url] ]
En de modderpoel

[ [url=m/CwQDlK.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heerlijk <3
Mooi stel samen :j

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 15:02

ik blaas mn honden altijd buiten, heb dat ding ook standaard buiten onder het bankje staan :P
Gaat al tijden goed in de regen ook. Met dagelijks blazen ben ik gewoon beetje te lui om hem binnen te zetten :)

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 15:03

Nu weet ik nog dat er enige tijd geleden een en ander is gezegd over badjassen. Lees er net weer over.

Ik zoek een badjasje die ook de buik afschermt en misschien de pootjes en dan voor een klein hondje. Dan zou ik Bonne eventueel op het balkon schoon kunnen maken.

Zo ligt Bonne er nu bij
Afbeelding
Met zijn zandbak
Afbeelding

Ik moet eerlijk bekennen iets smetvrees te hebben dus inmiddels al 2 keer gestofzuigd. Maar Bonne heb ik graag op de bank maar niet zo smerig haha. Dus als hij sneller schoon kan zijn zou dat zeker een voorbeeld zijn.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 15:04

Wij hebben een schuur/garage ter grootte van 52m3 dus godzijdank ruimte zat. _O- Ik ben de waterblazer eeuwig dankbaar, het scheelt een hoop ellende.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 15:10

cursebreaker schreef:
Binnen in huis blazen zou ook idd niet mijn eerste keus zijn nee, maar ik heb ook een hond die idd echt smerig word en overal de struiken, modder, water e.d. in vliegt met lange vacht :')

Daarom doe ik het uitblazen ook in de badkamer als buiten geen optie is. :+
Dat haar zit dan ook echt overal, tot zo ongeveer in mijn longen en achter mijn ogen aan toe als ik geen mondkapje en veiligheidsbril oid draag. _O-
Dan is die zandbende en andere rotzooi lang zo erg nog niet. :+
Oh en 2x per jaar is het letterlijk haarhappen als je amper inademt, ook zo fijn.
Das dan ook hét moment dat ik haar uitgebreid was, uitblaas, borstel en met de schaar en nagelknipper bijwerk en ±2 weken later nog eens goed uitblaas zodat het ergste vd rui periode niet door mijn huis dwarrelt. :)

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 15:36

Ik heb een dry-up met pootjes voor Saar! Heel fijn!

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 16:06

De badkamer zou hier idd ook nog een optie zijn als 't nodig zou zijn - daar was ik d'r ook wel eens wanneer ze het in d'r kop haalt om door de stront te rollen wat goddank tegenwoordig echt nauwelijks nog gebeurd haha-, want die hebben we op de beneden verdieping, maar al dat extra poetswerk dan weer wat je aan de badkamer hebt ... meh hahaha.

Bo_Y
Ja, die badjas is echt TOP! Ik wil ook niks anders meer als die dry-up zipfit.
we hebben de gewone Dry-up gehad eerst tot ze eruit gegroeid was, ook tevreden over maar vond ik met de staart wel een gedoe altijd omdat Arya echt een flinke staart heeft en dat gat echt rete irritant was bij de gewone Dry-Up - dat is bij de ZipFit niet meer goddank dat de staart door een gat moet. En we hebben die microvezel badjas gehad die Dierenoppas Amersfoort verkoopt, maar die vind ik toch wel echt beduidend minder goed drogen tov het badjas materiaal van Dry-up - die was qua pasvorm wel echt ontzettend mooi ook maar toch haha. Dus ik wil voor dit najaar/winter nog een 2e ZipFit erbij en dan gaat die microvezel badjas weg.

Afbeelding

En met echt regenachtig weer hang ik d'r tegenwoordig ook gewoon een regenjas om wanneer ik geen zin heb om een zeiknatte hond mee terug te nemen want dat is soms gewoon echt even fijn wanneer ik minder tijd of energie heb en ook weet dat ze toch niet gaat zwemmen enz.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 16:23

Dan ga ik die dryup zipfit eens opzoeken. Wil er inderdaad een die goed droogt, ook omdat we wel eens de auto pakken en ergens gaan zwemmen.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 17:39

Ik ben te lui voor n langharige hond, word al moe als ik jullie verhalen over blazen/stofzuigen/etc lees :roll:
Ondanks jullie heerlijke fotos <3

Vanmorgen tijdens n wandeling :P
Afbeelding

Je ziet amper dat ie vies is :+
Afbeelding

Daarna in stal door t vlas crossen
Afbeelding

Een keer uitschudden en hij was alweer zand- en vlasvrij :)
(helaas nog wel natte poten -O- )

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 17:43

Bij een poedel blijft er wel inderdaad vanalles in de vacht hangen maar ik ben dan wel heel blij dat hij niet verhaard, dat besef ik altijd extra als ik bij een vriendin met een labrador ben geweest

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 17:55

Ik blaas wel altijd binnen uit. Maar heb een aparte kamer daarvoor. Daar staan al mijn trimspullen en die ligt in de buurt voor de badkamer. In de badkamer heb ik een keukenspoelbak (met afdruipstuk waar ik de lichtere honden was. De grotere zwaardere gaan gewoon in de douche.

Afbeelding
Afbeelding

Met lilo en bruce gaat alles goed.
Afbeelding

Lilo is een paar weken terug laproscopisch gecastreerd. Alles is super gegaan en ze kon al dezelfde dag weer lekker bewegen(lang rustig houden is met haar geen doen).
Voor de rest blijft ze mijn blije hyper knuffel meisje. <3

Bruce blijft de aandachtvragende buldozer :+ hij doet het gewoon super en doet het zo goed als hij mee los mag wandelen.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 18:00

Als je een langharige hond neemt kun je het beste één kiezen met een kortharige snuit (non bearded), die hebben ook vrij kort haar op de poten meestal waardoor zand etc er tegen de tijd dat je thuis komt weer af is gevallen.
De bebaarde langharige honden hebben langer haar op de poten en daar blijft alles uren in hangen.
Tenminste, dat is mijn ervaring wat lang(er)harige honden betreft.
Mahdu gaat bijvoorbeeld standaard onder de douche als we een regenachtige-, modder- of dauwtrap wandeling hebben gelopen, hij smeert je hele huis anders onder en uren later kom je overal zand tegen terwijl ik bij Dívka alleen even een handdoek hoef te gebruiken na zo'n wandeling omdat ze de modder en het zand al kwijt is.

Die korte prikhaartjes zijn idd ideaal wb vuil meenemen maar de haartjes blijven overal in prikken en ik kom soms nog haartjes tegen vd kortharige honden (Jack Russell en Staffordachtige mix) van mijn moeder, die in 2020 en begin mei dit jaar zijn overleden.
Ruwharige honden heb ik vrijwel geen ervaring mee, die sla ik dus ook over. :P

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 18:05

Langhaar is ook echt niet per definitie meer werk tov een korthaar - valt en staat een beetje met het type/soort vacht en de gezondheid ervan ook en is soms dus ook een beetje geluk/pech hebben.

De rui periode is poedersuiker, dat ontken ik niet maar dat is 2x per jaar dus er zijn ergere dingen wel, dat is wel te overleven :j Tussen de rui in verhaart Arya namelijk echt niet veel, en werkt haar dubbele vacht prima; denk dat ze minder verhaart als de gemiddelde korthaar hond die ik ken/gekend heb.

En dan nog; Veel honden verharen namelijk ook vaak onnodig veel en te lang door o.a. slechte/niet passende voeding, medicatie, onnodig veel borstelen en meer van dat bv. Er is veel wat invloed heeft op een gezonde vacht (naast genetische aanleg) en dus ook de mate waarin er dan verhaart word. Hier word de vacht goed vastgehouden tussen de rui in en kan ik niet zeggen dat ik dus met mijn langhaar echt veel werk heb. Ook qua borstelen e.d. doe ik niet echt actief iets - heel af en toe de broek achter maar dat is het dan ook. In de rui ga ik 1/2x met de herder hark er doorheen en 1x langs de trimsalon om te laten wassen en alles eruit te laten blazen en extra stofzuigen wel maar goed dat kan hier überhaupt nooit kwaad met een gezin, kinderen die over de vloer komen etc.

Die blazer hier is puur om zand e.d. gewoon eruit te blazen na een wandeling en om d'r gewoon snel droog te hebben en om evt losse haren al gelijk eruit te blazen en dat neem je dan al niet meer mee naar binnen, zeker als ze gezwommen heeft wil er idd wel nog eens wat haar los komen - dat is 10-15min werk dus ook dat valt wel mee, maar ik gebruik 'm ook niet altijd hoor, soms ga ik toch gewoon voor de badjas en stofzuig ik erna als ik sowieso nog moest stofzuigen bv. Het is dus zeker geen Moetje om die blazer te gebruiken, dat is puur gemak voor mezelf, net als die badjas of een regenjas < en dat is ook met een korthaar gewoon handig.

Maar dat is natuurlijk wel hier met de langhaar; wanneer ze opdroogt en je gebruikt die blazer niet, dan valt alles eruit - want de vacht werkt namelijk wel zelf ontreinigend in die zin en laat dit dus zelf allemaal netjes los - en moet je dus wel extra stofzuigen als ze smerig is geweest haha maar ja ook een smerige korthaar zal rotzooi achterlaten in huis als die door de modder vliegt en alles. Misschien in mindere hoeveelheid, maar alsnog... dat laat je dan net zo goed ook niet liggen.

De kat hier is bv. veel meer drama wat dat betreft, die gaat echt snel klitten en die is lastig te borstelen bv. dus daar zit ik meer mee als met Arya's vacht _O-

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 19:32

Stofzuigen moet ik toch wel gezien we 5x per week naar stal gaan en ook 2 katten hebben lopen dus wat dat betreft "voel" ik de langharige hond niet :))

Sowieso valt het verharen me -buiten 2 keer rui per jaar- enorm mee. Dat doet hij amper. Ook lijkt zijn vacht enorm zelfreinigend, hij is altijd zo weer schoon. Maar de waterblazer is een geschenk op zich :D

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 20:06

Het imo enige échte nadeel van een langharige hond; teken zoeken is praktisch onmogelijk zolang ze niet op de kop of poten zoeken.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 20:07

Leo schreef:
Het imo enige échte nadeel van een langharige hond; teken zoeken is praktisch onmogelijk zolang ze niet op de kop of poten zoeken.

Dat wel idd |(

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 22:08

Hier staat de badjas ook op het verlanglijstje. Maar wel graag eentje die ze aankan als ze uitgegroeid is. Wel zo fijn. Dierenoppas Amesfoort heeft ook interessante, maar heb er geen eigen ervaring mee.

Teken zoeken is zéker onhandig.
Lies, kop en poten, maar verder...
Moet zeggen dat wij dus bonbons van schapenvet met knoflook voeren en die werken voor haar wel echt.
Was ze laatst vergeten te bestellen, dus ze kreeg ze 3 dagen niet. Meteen 3 dagen vol met teken :wow:
Weer gestart en geen teken meer. Ik was voorheen heel sceptisch maar het werkt bij haar haha.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 22:11

Alles heeft voor en nadelen, maar heel blij dat hij niet verhaart. Nu heeft Bonne ook wel erg veel haar hoor. Dat gaf de fokster al aan dat ze dat al zag bij de geboorte.
Ik wil wel een cursus gaan volgen voor trimmen. Gewoon voor tussendoor. Bonne gaat nu elke 3 maand maar dat is eigenlijk te lang, zeker voor zijn koppie. Als ik zelf tussendoor wat kan bijwerken scheelt dat ook.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 22:17

Ik denk dat je met een tondeuse met opzetstuk al een heel eind komt! Paar (gevormde) scharen erbij. Wat kan er misgaan :D maar ik ben altijd wel makkelijk in die dingen. Als het mislukt groeit het wel weer aan. Probeer je het dan nog eens

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 23:08

Wat fijn dat jullie nu weten wat er is met Evi! Hopelijk blijft de overmatige botgroei inderdaad beperkt, maar wel heel fijn ook om te weten dat dat maar tot ongeveer 1 jaar plaatsvinden. Leuke foto ook van haar <3

Cursebreaker wat ziet dat er heerlijk uit op vakantie zeg! Prachtige foto’s ook!!

Wij drogen op dit moment nog ouderwets met een handdoek af :P maar na al jullie verhalen gaan we misschien toch ook maar een waterblazer aanschaffen, scheelt toch wel heel wat tijd met drogen met dat lange haar.

Met Charley gaat alles gelukkig weer goed. De hechtingen zijn goed blijven zitten gelukkig, en sinds vorige week mag hij weer zoveel kauwen als hij wil. Dat scheelt wel echt een hoop, want je merkte gewoon dat hij echt graag wou kauwen en dat mocht dan niet. Op training doet hij het ook echt goed, we zijn inmiddels begonnen met de vervolgcursus. We zouden heel graag doorgravingen bij deze vereniging, maar helaas is de enige andere cursus die ze geven behendigheid en daar is hij nog te jong voor. Daarnaast nemen ze niet eens meer honden aan voor de wachtlijst, omdat het echt bomvol zit. Binnenkort gaan we dus toch maar kijken of er een andere leuke vereniging in de buurt is. Uiteindelijk zouden we wel graag iets van behendigheid willen doen, maar we zien wel hoe het loopt.
Vandaag kwam de fokker met zijn zusje langs om zijn stamboom te brengen. Ze hebben heerlijk gespeeld, maar wat een zwijnen zijn het zeg :’) de rest van de dag hebben we Charley niet meer gemerkt :P links is Charley en rechts zijn zus. Grappig ook dat je steeds meer verschil gaat zien, Charley is ietsje kleiner en wat compacter dan zijn zus.
Afbeelding

Afbeelding