Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
kiwiwitje schreef:Maar dat zegt hier toch ook niemand? Als t totaal plaatje prima is, is er niks aan de hand. Maar inleveren op karakter door kleur of geslacht vind ik een no-go
En dat jij met honden om kan gaan of met “alle” karakters bijv of dat je weet wat je doet geld gewoon voor 95% van de mensen met honden niet. En als je daar als fokker geen rekening mee houd krijg je gewoon zware mismatches. Ruk voor de hond en ruk voor de hele omgeving van de hond.
Hier gaat t in overleg. Maar vind ik t karakter niet passen krijg je de pup gewoon niet.
kiwiwitje schreef:Dat is behoorlijk selectief lezen. T ging er namelijk over dat een fokker jou een pup toewijst op passend karakter maar iemand een voorkeur heeft voor een andere kleur/ander geslacht.
Ja als je daar mee aan komt terwijl die karakters minder passen en je dus voor uiterlijk/geslacht kiest dan is t voor mij wel klaar ja.
En er word wel gezegd dat dat niet op 1 moet staan en karakter belangrijker is, maar er word wel steeds terug gespeeld op kleur en geslacht ipv karakter.
Hier mag je gewoon je voorkeur voor geslacht geven, zelfs voor kleur. Maar past t karakter niet dan past t niet en kun je kiezen voor een andere pup die wel past en anders heb je pech.
Een karakter groeit zeker de eerste tijd na t nest nog flink en t is een groot deel opvoeding. Maar een hoop dingen kun je wel zien in t nest.
ZoZenn schreef:kiwiwitje schreef:Dat is behoorlijk selectief lezen. T ging er namelijk over dat een fokker jou een pup toewijst op passend karakter maar iemand een voorkeur heeft voor een andere kleur/ander geslacht.
Ja als je daar mee aan komt terwijl die karakters minder passen en je dus voor uiterlijk/geslacht kiest dan is t voor mij wel klaar ja.
En er word wel gezegd dat dat niet op 1 moet staan en karakter belangrijker is, maar er word wel steeds terug gespeeld op kleur en geslacht ipv karakter.
Hier mag je gewoon je voorkeur voor geslacht geven, zelfs voor kleur. Maar past t karakter niet dan past t niet en kun je kiezen voor een andere pup die wel past en anders heb je pech.
Een karakter groeit zeker de eerste tijd na t nest nog flink en t is een groot deel opvoeding. Maar een hoop dingen kun je wel zien in t nest.
Laat ik dit zeggen.
Wat nu als jij een bepaald karakter vindt passen en deze aan mij toewijst, maar ik deze niet vind passen. Hij voldoet ook niet aan m'n andere criteria. Ik weet veel van het ras en weet precies wat ik zoek en zie dat wel in een andere pup, die meer aan de criteria voldoet. Je weet dat ik overal mee om kan gaan en de pup sowieso een leuk leven gaat krijgen.
Zou je dan vasthouden aan je eigen keus of toch met me meedenken? Zou jij voor mij beslissen wat wel en niet past of zou je erop vertrouwen dat ik weet wat ik kies?
Geslacht maakt over het algemeen toch wel veel uit voor klik & karakter, dus vind ik daar zeker belangrijk in. Ik heb nog nooit een klik gehad met een teefje, ben ik dan ineens een slechte kiezer als ik voorkeur heb voor een reu? Juist niet, vind ik. Ik weet gewoon wat wel en niet bij me past.
Betekent dat dan dat ik de perfect passende teef zou afwijzen? Nee. Maar dat betekent wel dat de kans dat het teefje de perfecte hond voor mij zou zijn, heel klein is.
cinniz123 schreef:Ik ben blij zoals het is gegaan bij onze fokker.
Zij keek zeker mee naar wat zou passen bij ons gezin.
Maar achteraf en dat heeft niets met de fokker of mijn keus te maken is het toch een paniekerig hondje wat ik eigenlijk niet wilde.
Ze was zo open en heeft ons gekozen en die keus is goed geweest.
Alleen door haar nare ervaring met die flatcoated hebben we nu buiten een hondje wat veel eng vind ondanks de stabiele karakters van elvin en parel.
Met trainen ging het veel beter maar ik denk dat ze tegen haar loopsheid zit en dus ook haar 2de angst fase want alles is weer eng.
Denk aan omgevallen scooters,kliko’s,grote honden.
Zo zie je maar dat wat ik zo niet wilde is dus wel ontstaan door 1 klote ervaring maar ben ervan overtuigd dat we dit weer onder de knie krijgen.
Zolang ze in huis niet gestrest raakt is het allemaal niet zo erg en dat is gelukkig niet zo.
Ze past goed in het gezin met haar clown’s gedrag
Van schreef:Wij hebben ook een jong kind dus ik weet hoe belangrijk het is dat de hond daarmee om kan gaan. Toen wij met ons zoontje(toen 1,5) bij het nest van Roek gingen kijken kwam Roek direct naar hem toe. Ze wou heel graag met hem spelen en bleef steeds proberen contact met hem te krijgen door tegen hem op te springen. Haar zusje negeerde hem. Mijn zoontje vond het zusje leuker omdat die zo lekker rustig was en gewoon bleef liggen slapen toen hij haar aaide.
Ik kan goed begrijpen dat mensen met kinderen dan zullen denken "we willen die rustige" maar het is een stuk makkelijker om een hond te leren niet te springen/druk doen rond kinderen dan dat je een hond die er niks mee heeft moet leren rond kinderen te leven wat imo ook niet eerlijk is naar de hond.