Puppy erbij 2020

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kiwiwitje

Re: Puppy erbij 2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-20 21:34

Oeh ook spannend!!

Oh wat een draak!

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 23:21

Als hondenkoper & niet-fokker vind ik het tegenwoordig wel lastig een goede fokker uit te kiezen en neig ik zelfs naar iets minder serieuze fokkers (wel genetisch en gezondheidstesten natuurlijk).

De reden hiervoor is dat fokkers naar mijn mening te veel voor me bepalen, terwijl ik degene ben die minimaal 15 jaar met deze hond ga doorbrengen en ik zelf dus ruimte wil hebben om 'mijn' pup te kiezen. Dat wordt lastig als fokkers mij een pup toewijzen.

Gedragstesten op 6 weken zeggen ook veel minder dan er wel gedacht wordt, waardoor een bepaalde pup dus niet aan mij toegewezen zou worden op basis van een test die enigszins iets zegt en karakters die nog heel erg kunnen veranderen.

Ik heb altijd iets met een hond of ik heb het niet en dat is een combi van logischerwijs past deze hond en qua gevoel past hij ook.

Er wordt tegenwoordig ook zo heftig geoordeeld op kiezen op kleur. Waarom. Als ik het karakter + kleur + geslacht kies dat ik wil, is er toch niets aan de hand? Kleur lijkt wel vloeken geworden. Zolang je niet alléén of kleur en alléén op geslacht kiest, is er niets mis met een voorkeur voor kleur.

En dan ook nog, wie is de fokker om te zeggen of een bepaalde pup past of niet? Je moet iemand wel door en door kennen om dat te kunnen beslissen en dan nog kunnen mensen groeien en leren. Sommige mensen maakt het karakter niet eens iets uit, alles is welkom. Is het dan verkeerd om op kleur te kiezen?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-20 23:25

Maar dat zegt hier toch ook niemand? Als t totaal plaatje prima is, is er niks aan de hand. Maar inleveren op karakter door kleur of geslacht vind ik een no-go

En dat jij met honden om kan gaan of met “alle” karakters bijv of dat je weet wat je doet geld gewoon voor 95% van de mensen met honden niet. En als je daar als fokker geen rekening mee houd krijg je gewoon zware mismatches. Ruk voor de hond en ruk voor de hele omgeving van de hond.
Hier gaat t in overleg. Maar vind ik t karakter niet passen krijg je de pup gewoon niet.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 23:36

kiwiwitje schreef:
Maar dat zegt hier toch ook niemand? Als t totaal plaatje prima is, is er niks aan de hand. Maar inleveren op karakter door kleur of geslacht vind ik een no-go

En dat jij met honden om kan gaan of met “alle” karakters bijv of dat je weet wat je doet geld gewoon voor 95% van de mensen met honden niet. En als je daar als fokker geen rekening mee houd krijg je gewoon zware mismatches. Ruk voor de hond en ruk voor de hele omgeving van de hond.
Hier gaat t in overleg. Maar vind ik t karakter niet passen krijg je de pup gewoon niet.

Je zei 'als iemand over geslacht of kleur begint, haak ik al 'af' of iets in die trant. Dus daar ging ik op af. Ikzelf begin ook over kleur & geslacht, máár ik lever niet in op karakter voor kleur of geslacht.

Je hebt wel gelijk dat je je pups moet behoeden voor onwetende mensen en andersom, maar ik merk zelf ook wel dat fokkers voor mij te veel willen bepalen. Ik weet wat ik doe, wat ik zoek en wat past. Dan vind ik het niet fijn als ik geen ruimte krijg om zelf te kijken welke pup bij mij gaat passen of dat fokkers direct op hun achterste poten staan als ik begin over kleur of geslacht.

Wat mij betreft wordt er door de meer serieuze fokkers er weer te veel vanuit gegaan dat mensen niet weten wat ze willen/kunnen/kiezen

Aan de andere kant vind ik wel dat er veel druk wordt gezet op 6 weken oude pups. Het karakter is nog lang niet goed ontwikkeld, dus echt goed op karakter kiezen gaat ook niet. Tot op zekere hoogte, maar verder niet.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-20 23:47

Dat is behoorlijk selectief lezen. T ging er namelijk over dat een fokker jou een pup toewijst op passend karakter maar iemand een voorkeur heeft voor een andere kleur/ander geslacht.
Ja als je daar mee aan komt terwijl die karakters minder passen en je dus voor uiterlijk/geslacht kiest dan is t voor mij wel klaar ja.
En er word wel gezegd dat dat niet op 1 moet staan en karakter belangrijker is, maar er word wel steeds terug gespeeld op kleur en geslacht ipv karakter.

Hier mag je gewoon je voorkeur voor geslacht geven, zelfs voor kleur. Maar past t karakter niet dan past t niet en kun je kiezen voor een andere pup die wel past en anders heb je pech.

Een karakter groeit zeker de eerste tijd na t nest nog flink en t is een groot deel opvoeding. Maar een hoop dingen kun je wel zien in t nest.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 23:57

kiwiwitje schreef:
Dat is behoorlijk selectief lezen. T ging er namelijk over dat een fokker jou een pup toewijst op passend karakter maar iemand een voorkeur heeft voor een andere kleur/ander geslacht.
Ja als je daar mee aan komt terwijl die karakters minder passen en je dus voor uiterlijk/geslacht kiest dan is t voor mij wel klaar ja.
En er word wel gezegd dat dat niet op 1 moet staan en karakter belangrijker is, maar er word wel steeds terug gespeeld op kleur en geslacht ipv karakter.

Hier mag je gewoon je voorkeur voor geslacht geven, zelfs voor kleur. Maar past t karakter niet dan past t niet en kun je kiezen voor een andere pup die wel past en anders heb je pech.

Een karakter groeit zeker de eerste tijd na t nest nog flink en t is een groot deel opvoeding. Maar een hoop dingen kun je wel zien in t nest.

Laat ik dit zeggen.

Wat nu als jij een bepaald karakter vindt passen en deze aan mij toewijst, maar ik deze niet vind passen. Hij voldoet ook niet aan m'n andere criteria. Ik weet veel van het ras en weet precies wat ik zoek en zie dat wel in een andere pup, die meer aan de criteria voldoet. Je weet dat ik overal mee om kan gaan en de pup sowieso een leuk leven gaat krijgen.

Zou je dan vasthouden aan je eigen keus of toch met me meedenken? Zou jij voor mij beslissen wat wel en niet past of zou je erop vertrouwen dat ik weet wat ik kies?

Geslacht maakt over het algemeen toch wel veel uit voor klik & karakter, dus vind ik daar zeker belangrijk in. Ik heb nog nooit een klik gehad met een teefje, ben ik dan ineens een slechte kiezer als ik voorkeur heb voor een reu? Juist niet, vind ik. Ik weet gewoon wat wel en niet bij me past.

Betekent dat dan dat ik de perfect passende teef zou afwijzen? Nee. Maar dat betekent wel dat de kans dat het teefje de perfecte hond voor mij zou zijn, heel klein is.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 00:08

Maar dat zegt Kiwi toch helemaal niet? Ik had ook een voorkeur voor een reu en liefst een bruine. Die was er niet. Dan kan ik afhaken of voor een zwarte gegaan. Reu was een harde eis en er zat een reu tussen die bij mij paste. Als er alleen teefje tussen hadden gezeten maar ik wil per se een reu, dan gaat er dus geen pup mee naar huis. Maar er gaat geen niet passende reu mee naar huis. En dat is volgens mij wat Kiwi bedoelt.

Je kan wel een voorkeur hebben voor een witte maar als er geen passende witte voor je tussenzit, dan geen pup.

En als de fokker jou een pup toewijst die op alle vlakken niet bij je past, gaat het volgens mij al veel eerder in het proces mis.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 03:52

ZoZenn schreef:
kiwiwitje schreef:

Laat ik dit zeggen.

Wat nu als jij een bepaald karakter vindt passen en deze aan mij toewijst, maar ik deze niet vind passen. Hij voldoet ook niet aan m'n andere criteria. Ik weet veel van het ras en weet precies wat ik zoek en zie dat wel in een andere pup, die meer aan de criteria voldoet. Je weet dat ik overal mee om kan gaan en de pup sowieso een leuk leven gaat krijgen.

Zou je dan vasthouden aan je eigen keus of toch met me meedenken? Zou jij voor mij beslissen wat wel en niet past of zou je erop vertrouwen dat ik weet wat ik kies?

Geslacht maakt over het algemeen toch wel veel uit voor klik & karakter, dus vind ik daar zeker belangrijk in. Ik heb nog nooit een klik gehad met een teefje, ben ik dan ineens een slechte kiezer als ik voorkeur heb voor een reu? Juist niet, vind ik. Ik weet gewoon wat wel en niet bij me past.

Betekent dat dan dat ik de perfect passende teef zou afwijzen? Nee. Maar dat betekent wel dat de kans dat het teefje de perfecte hond voor mij zou zijn, heel klein is.

Maar wat wil jij van die pup weten van die paar bezoekjes? Wij zijn in pupkoper termen veel bij onze fokkers geweest, minimaal één keer per week.

Wij mochten bij beide fokkers onze voorkeur uitspreken van pup na een aantal weken, en bij beide fokkers was dat de juiste match.

Maar waar wij die keuze op gevoel maken, maakt de fokker de keuze op basis van kennis van de pups. De fokker ziet deze 24/7, ook als pupkopers er niet zijn en de pups wellicht ander gedrag laten zien.

Een pup die hartstikke fel is in het nest kan zomaar hartstikke verlegen zijn als er opeens vreemde mensen in huis rond het nest zijn.

Je kunt nog altijd ervoor kiezen om géén pup te nemen, maar dat gaat er vaak bij mensen niet in. "Ja, we willen gewoon een puppy!" Maar zo werkt het niet. Je neemt niet "gewoon een hond", je zegt het zelf, je brengt ettelijke jaren van je leven met de hond door en de hond met jou.

Juist doordat er van die minder serieuze fokkers zijn, en van die pupkopers die perse zelf de keuze willen maken zijn er een hoop honden die weg moeten, in het asiel belanden of nog erger, worden ingeslapen.

Kijk bijvoorbeeld bij de border collie, daar heb je véél stamboomloze fok waar nergens rekening mee wordt gehouden, 80% van die honden komt verkeerd terecht.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-20 06:13

Je leest dus echt niet he?! Ik zeg dat bij mij alles in overleg gaat. Maar als in t echt niet vind passen dan krijg je die pup niet. Overal mee om kunnen gaan betekend niet dat t direct een match is.

Ben t verder helemaal eens met kaus en KimD
En als je t niet eens bent met die denkwijze dan moet je bij mij geen pup kopen. (Nou zie ik dat toch al niet gebeuren want ik zie jou geen sbt in huis halen maar toch.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 06:22

Persoonlijk vind ik dat nog wel lastig hoor dat de fokster bepaald.
Mijn enige voorkeur is dat het een teef moet zijn en verder gezond moet zijn. Tuurlijk heb ik stiekem een voorkeur voor kleur en die weet de fokster maar heb gezegd dat alles goed is behalve dat lichte bruine/voskleurig bij een teckel, vinden wij beide niet mooi :o
Een teef omdat mijn ouders dus fokken met de schapendoes en anders ik geen oppas heb :+ toch wel eens makkelijk :o

Ik ga nog even verder afwachten in spanning :D

De prinses van schoonouders waggelt, die is echt rond, ben benieuwd hoeveel eruit komen volgende week :)

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 07:07

Ik denk dat het belangrijk is als fokker om de keuze en het toewijzen van de pups in overleg te doen met de pupkopers. Natuurlijk heb je als fokker het laatste woord, maar dan moet je ook niet piepen als een pupkoper dan nog afhaakt.

Voor mij is het geslacht altijd wel een harde eis en ik wil dus een teefje dat showwaardig is en dus qua kleur en bouw aan de rasstandaard moet voldoen. Wil ik daarvoor inleveren op karakter, nee dat niet. Maar dat maakt niet dat ik mijn andere eisen ineens aan de kant zou zetten. Als een fokker mij dan toch dat te donkere teefje of het teefje met teveel wit toe zou wijzen dan zeg ik nee. Hoe leuk die pup verder ook zou zijn. Ik wil fokken en showen en dan moet een hond gewoon aan de rasstandaard voldoen. En heel veel dingen zijn al onzeker als je een pup koopt voor de show/fokkerij maar dit is iets wat je al wel zeker kunt weten en waarop je kunt selecteren.
Ik ben hier wel meteen heel duidelijk in als wij een pup kopen.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 08:39

Ik vind het ook lastig hoor, als een fokker 'bepaalt'.
Bij mijn ESS heb ik 100% zelf gekozen. Slimste keuze? Neuj, was mijn eerste hond, en bleek achteraf een vreemde fokker, maar de fokker was allang blij dat wij een reu wilden, want de professionele jagers wilden de teefjes :')

Bij Toby kwam ik in de opvang - wat natuurlijk heel anders is dan bij een fokker - en ik kwam voor een van de andere honden eigenlijk. Eentje die op papier zou moeten passen. Hond keurde mij geen blik waardig. Toby daarentegen kroop ongeveer in mijn broekzak en volgde mij overal. De meneer uit de opvang was daar helder in: geloof dat hij jou heeft uitgekozen. Wil je er nog meer zien? Kan hoor! Neeeeuuuj, laat maar. Deze gaat mee.

Bij onze doodle hadden wij een voorkeur voor een reu (we hebben graag reuen, valt het op?)
Er zaten 2 reuen in het best. Wij wilden een hele nuchtere, ook omdat hij toch wel veel samen zou zijn met mijn hond, en Toby is een draak. Tjah, daar was er één van, een hele nuchtere reu. De andere was een mieperd. Dat Lewis dan óók nog de gewenste kleur had (zwartbont) én in onze ogen ook gewoon de mooiste van het nest was, was een bijkomend voordeeltje natuurlijk. Maar hij was ook wel meegegaan als hij iets minder mooi was. Zijn volle zus woont bij vrienden van ons, en eerlijk: wij hadden gelijk zoiets van 'ownee, DIE past ons echt niet', en dat hadden zij bij Lewis. Fokker begeleide daarin wel, maar was niet dwingend. Geloof dat ze alleen bij één gezin met kleine kinderen wel gezegd hebben 'deze lijkt me veel beter voor jullie'. Die mensen zijn daar ook in meegegaan wel. Maar dat waren ook mensen die nooit eerder een hond gehad hadden én dus 2 kids in basisschool leeftijd hadden.

Voor mij zelf zou 'dwingende begeleiding' wel een afhaakmoment zijn. A) meestal kiest mijn dier mij (ja echt, ik heb daar weinig over te vertellen, ze gaan bij mij zitten en dat is dat), en B) ik heb echt wel een voorkeur voor een reu. Zitten er alleen teefjes in het nest en past er dan eentje echt wel goed: prima natuurlijk. Kleur vind ik absoluut onbelangrijk. Karakter en gezondheid natuurlijk het allerbelangrijkst. Maar als het enigszins kan, dan liefst een reu. En in samenspraak mét de fokker, niet opgelegd dóór de fokker.

Edit: Toby heeft zijn doodle vriendje Lewis te logeren op het moment. Dit was vanmorgen om 6 uur. De heren waren klaar om te wandelen. (Ik iets minder, wéér regen)
Afbeelding

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 09:00

Ik ben blij zoals het is gegaan bij onze fokker.
Zij keek zeker mee naar wat zou passen bij ons gezin.
Maar achteraf en dat heeft niets met de fokker of mijn keus te maken is het toch een paniekerig hondje wat ik eigenlijk niet wilde.
Ze was zo open en heeft ons gekozen en die keus is goed geweest.
Alleen door haar nare ervaring met die flatcoated hebben we nu buiten een hondje wat veel eng vind ondanks de stabiele karakters van elvin en parel.
Met trainen ging het veel beter maar ik denk dat ze tegen haar loopsheid zit en dus ook haar 2de angst fase want alles is weer eng.
Denk aan omgevallen scooters,kliko’s,grote honden.

Zo zie je maar dat wat ik zo niet wilde is dus wel ontstaan door 1 klote ervaring maar ben ervan overtuigd dat we dit weer onder de knie krijgen.
Zolang ze in huis niet gestrest raakt is het allemaal niet zo erg en dat is gelukkig niet zo.
Ze past goed in het gezin met haar clown’s gedrag :')

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 09:05

@cinniz zo'n rotervaring is ook niet niks! Toby was altijd heel leuk met andere honden. Tot hij tot drie keer toe gehapt is door een border collie op stal (eigenaar van die hond houdt zich niet echt aan de aanlijnplicht op stal en let ook niet op als haar hond naar andere honden gaat). En nu zijn honden volgens Toby stom tot ze het tegendeel bewijzen, en honden die een vacht hebben zoals een collie zijn per definitie stom... Angst en trauma doen rare dingen, en zijn echt wel gedragsveranderend! Zo zonde en zo sneu ook eigenlijk.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 09:11

Hier is ook alles in samenspraak gegaan, en wij hadden eerste keus uit een klein nest (3 pups). Mijn vriend had eigenlijk voorkeur voor een teefje maar al snel bleek dat zij en het andere broertje een stuk pittiger en zelfstandiger waren dan Popo. Hij kwam daarentegen steeds gezellig bij ons zitten en keek je dan ook aan met zijn kleine dropoogjes alsof hij verwachtte dat we iets gingen doen. :P
Dat rustige en attente karakter sprak ons heel erg aan en de fokker was het ermee eens dat hij precies was wat we zochten.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 09:27

cinniz123 schreef:
Ik ben blij zoals het is gegaan bij onze fokker.
Zij keek zeker mee naar wat zou passen bij ons gezin.
Maar achteraf en dat heeft niets met de fokker of mijn keus te maken is het toch een paniekerig hondje wat ik eigenlijk niet wilde.
Ze was zo open en heeft ons gekozen en die keus is goed geweest.
Alleen door haar nare ervaring met die flatcoated hebben we nu buiten een hondje wat veel eng vind ondanks de stabiele karakters van elvin en parel.
Met trainen ging het veel beter maar ik denk dat ze tegen haar loopsheid zit en dus ook haar 2de angst fase want alles is weer eng.
Denk aan omgevallen scooters,kliko’s,grote honden.

Zo zie je maar dat wat ik zo niet wilde is dus wel ontstaan door 1 klote ervaring maar ben ervan overtuigd dat we dit weer onder de knie krijgen.
Zolang ze in huis niet gestrest raakt is het allemaal niet zo erg en dat is gelukkig niet zo.
Ze past goed in het gezin met haar clown’s gedrag :')

Zo is dat natuurlijk hier ook ontstaan met Bodhi. Dat was een ontzettend sociale pup en kon echt met álle honden hier in de buurt en liep regelmatig in een roedel van 10+ honden los. Toen kwam er een onbekende hond en die vloog gelijk op Bodhi af en daarna nog 2 aanvaringen aan de looplijn en toen was het gedaan.
Best lastig soms omdat je het zo graag wilt verbeteren maarja. Eigenlijk zou Bodhi EMDR moeten krijgen, dat vage gedoe werkt echt :')

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 09:32

@xDenies haha, gat in de markt EMDR voor honden? :')

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 09:34

Skippy01 schreef:
@xDenies haha, gat in de markt EMDR voor honden? :')

Nou, dat denk ik best! *\%/* Alleen een beetje jammer dat ze niet kunnen zeggen welk beeld er nu in hun hoofd opkomt.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-20 09:49

Fokkers die iedereen volledig zelf laten kiezen zijn meestal niet de beste fokkers. Die zijn meestal al lang blij dat ze alles kwijt zijn.
Ik bepaal , met overleg, omdat ik de beste match wil voor mijn pups. Als voorbeeld :
Ik had een nest van 6 pups. Ik had afgesproken dat ze op 2 weken voor t eerst mochten komen kijken en dat er op 5 weken gekozen zou worden.

Mijn pups hadden op de foto's en bij bezoek geen halsbandje om (pas vanaf een week of 4 geloof ik)
Maar van iedereen die zn voorkeur gaf vanaf de foto was er maar 1 gezin die direct vanaf de eerste keer zo hun voorkeurspup pakte uit een ''stapel'' pups. En dat iedere week weer. De rest kon ik op 6 weken nog een andere pup in hun handen duwen zonder dat ze t in de gaten hadden. Terwijl geen enkele pup op elkaar leek qua aftekeningen (en veel wit is erg opvallend ;)

Op 5 weken mocht er gekozen worden. Iedereen had zn voorkeur opgegeven en er was er 1 die specifiek een van 2 pups wilde op kleur. Waarop ik heel duidelijk heb gezegd; als hun qua karakter beter passen bij de andere mensen houd t op. En dat vond ze zelf prima. Uiteindelijk bleef haar voorkeurspup ''over'' maar bleek ze ziek dus is het afgezegd.

Iedereen heeft uiteindelijk zijn voorkeurspup gehad. Toevallig klopte het. Maar ze waren t allemaal wel eens met mijn werkwijze. Hun mogen 2 voorkeuren op geven en ik kijk of t past en dan overleggen we.
Maar wat heel typerend was, de voorkeurspups kwamen allemaal naar hun ''baasjes'' bij bezoek en gingen daar ook echt bij/op liggen als ze gingen slapen. Wat de rest niet deed.
Terwijl als ik in de ren ging liggen ik ze allemaal op schoot had met slapen.

Ik ben ook gewoon van mening dat het in overleg gaat. En ja als je een hond koopt met een specifiek doel; show of bijv voor de jacht, dan moet die hond daar wel het meest geschikt voor zijn. En dan heb je ''weinig'' aan een minder pupje (qua kwaliteiten) maar een geweldig karakter.

Dus ja t gaat in overleg. Maar wel op de manier dat als ik t karakter van t voorkeurspupje niet vind passen je dat pupje niet krijgt. Dan kun je kiezen (als de keuze er is ) voor een andere pup die op karakter beter past, of geen pup uit dit nest. :)
Dus je kan zelf ''kiezen''

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 09:59

Ja precies, maar dat is een nette werkwijze natuurlijk! En inderdaad: als je een heel 'hard' doel hebt gesteld met je toekomstige hond, wil je een hond die bij die eis past. Wij wilden met de ESS niet jagen, misschien wel jachttraining doen, maar niet écht jagen. Dan is het logisch dat de toppers qua drive naar jagers gaan. En heel eerlijk: loeiharde drive is als gezinshond ook gewoon niet altijd handig.
Maar inderdaad: de hondjes hebben óók hun voorkeuren, en daar probeer ik wel altijd echt naar te 'luisteren' als pupkoper: als pup X op papier past, volgens jou en de fokker, maar die pup wil niets van jou weten, kan pup Y weleens beter passen, die wél bij je wil liggen maar op papier nét iets minder past.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 10:12

Hier word er ook zeker overlegd maar ik heb het laatste woord. Ik maak ook wel onderscheid tussen mensen met veel ervaring die precies weten wat ze willen en mensen die dat niet hebben. Die eerste krijgen van mij meer inspraak. Zo heb ik bijvoorbeeld iemand op de lijst die al 3 soort gelijke honden heeft en op een hondenschool werkt en al heel veel honden in handen heeft gehad. Haar zou ik zo elke pup mee durven geven. Maar daarnaast heb ik ook gezinnen met jonge kinderen op mijn lijst daarbij vind ik het echt wel heel belangrijk dat de pup goed past.
Ik ga ook niet blind af op de karaktertest voor mij is dat een extra op mijn eigen ervaring met de pups. Bij Roek was de karaktertest ook echt een bevestiging op wat de fokker al dacht. Ik mocht overigens wel zelf kiezen maar heb zelf besloten naar de fokker te luisteren. En nu heb ik helaas een bijna pikzwarte hond maar wel eentje die qua karakter perfect bij mij past en ik vind haar qua bouw ook mooier uitgegroeid dan haar zusje

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 12:08

@van ja kan me heel goed voorstellen dat je dáár onderscheid tussen maakt, dat deed de fokker van onze doodle dus ook op die manier.
Grappig dat Roek dus uiteindelijk het beste past én mooier is (en daarmee in theorie ook een beter dier om mee te fokken, als mooi en gezond op één lijn liggen).

Ik zit wat live beeldmateriaal van crufts te kijken. Ik vind dat zo grappig, hoe goed sommige mensen bij hun hond passen qua uiterlijk en gedrag.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 12:33

Wij hebben ook een jong kind dus ik weet hoe belangrijk het is dat de hond daarmee om kan gaan. Toen wij met ons zoontje(toen 1,5) bij het nest van Roek gingen kijken kwam Roek direct naar hem toe. Ze wou heel graag met hem spelen en bleef steeds proberen contact met hem te krijgen door tegen hem op te springen. Haar zusje negeerde hem. Mijn zoontje vond het zusje leuker omdat die zo lekker rustig was en gewoon bleef liggen slapen toen hij haar aaide.
Ik kan goed begrijpen dat mensen met kinderen dan zullen denken "we willen die rustige" maar het is een stuk makkelijker om een hond te leren niet te springen/druk doen rond kinderen dan dat je een hond die er niks mee heeft moet leren rond kinderen te leven wat imo ook niet eerlijk is naar de hond.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 13:50

Van schreef:
Wij hebben ook een jong kind dus ik weet hoe belangrijk het is dat de hond daarmee om kan gaan. Toen wij met ons zoontje(toen 1,5) bij het nest van Roek gingen kijken kwam Roek direct naar hem toe. Ze wou heel graag met hem spelen en bleef steeds proberen contact met hem te krijgen door tegen hem op te springen. Haar zusje negeerde hem. Mijn zoontje vond het zusje leuker omdat die zo lekker rustig was en gewoon bleef liggen slapen toen hij haar aaide.
Ik kan goed begrijpen dat mensen met kinderen dan zullen denken "we willen die rustige" maar het is een stuk makkelijker om een hond te leren niet te springen/druk doen rond kinderen dan dat je een hond die er niks mee heeft moet leren rond kinderen te leven wat imo ook niet eerlijk is naar de hond.

Stille meelezer meldt zich weer even omdat ik het wel interessant vind om hierop in te gaan. Sorry dat ik dus even een ego post plaats hihi. Ik zal snel m'n best gaan doen weer op iedereen te reageren - even een hele hoop aan m'n hoofd gehad en ben m'n 'plekje' nog even terug aan't vinden.

Helemaal met je eens Van. In principe vind ik dat karakter Altijd voorop moet staan (al snap ik wel dat als je wil showen/fokken je ook weer anders kijkt naar het uitkiezen en sommige dingen zwaarder kunnen wegen als wanneer wij een hond uitkiezen), maar ik vind het idd ook heel belangrijk dat als er kids bij betrokken zijn, dat die ook in het keuzeproces erbij aanwezig zijn om te kijken hoe pup/kind(eren) op elkaar reageren.

Arya heeft ons dus ook wel echt uitgezocht. Die was bij ons alle 3 niet meer weg te slaan vanaf het eerste moment dat we naar de pups gingen kijken. En of dat nu is omdat ze an zich gewoon erg mens gericht was of omdat ze ons specifiek leuk vond, ik weet het niet... Maar ze was al meteen super geïnteresseerd in Milan ook, waar de andere pups dat Net wat minder waren - die waren gewoon 'normaal' geïnteresseerd wil ik zeggen, omdat ik al meteen vond dat Arya heel erg naar ons en ook Milan trok. Ondertussen hebben die 2 gewoon een waanzinnig mooie band verder opgebouwd - Milan wordt ook altijd in de gaten gehouden en ze gaat overal waar hij gaat.

Wij hadden geen voorkeur voor kleur en qua geslacht in principe ook niet, karakter was het belangrijkste, maar toen we bij deze fokster een teefje zouden krijgen als de match er was, was ik eigenlijk wel blij daarmee omdat ik onbewust dus toch schijnbaar graag een teefje wilde hebben haha. Is gewoon heel 'toevallig' allemaal mooi samengekomen hier dus ik denk nog steeds dat het gewoon zo 'moest zijn'. En ik vind ondertussen Arya ook nog het mooiste uitgroeien so far van de 3 zusjes, die alle 3 andere kleuren hebben, maar ik ben misschien bevooroordeeld :')

Hier de eerste kennismaking met 5 weken:

Afbeelding

Afbeelding

En deze zijn twee dagen terug gemaakt:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 06-03-20 13:55, in het totaal 2 keer bewerkt

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-20 13:52

Wat is ze heerlijk met Milan! en met poes!