Beginnen met kippen houden

Toevoegen aan eigen berichten

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 10:58

Stoer dat zadeltje! Hoe bevestig je dat? Ik heb er al vaker over gelezen maar nog nooit zo gezien eigenlijk. Ze bestaan in de meest grappige designs zag ik.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 11:01

smurffie schreef:
Amaris @ ik wilde juist jonge kipjes omdat iedereen dat aanraad als je ze echt goed tam wilt hebben.
Hier in de buurt hebben ze bruine legkippen die al gesekst zijn (3 weken, kan dat of is dat verkooppraatje?) maar ik verwacht dat ik alle kuikens er lief uit vind zien. Zou dat iets voor ons kunnen zijn? Ik vind het erg lastig namelijk hihi
Link die je stuurt is 2,5 uur rijden hier vandaan, voor dingen dichter bij sta ik zeker open haha.

Volgens mij moet je het met kippen ook vooral treffen, want ik hoor heel veel verschillende verhalen over hetzelfde ras.

Die link is ook meer om te laten zien welke legrassen er allemaal zijn.

Als je interesse hebt in die legkippen moet je gewoon even vragen hoe ze gesekst zijn (op het oog of op dna?), en of je eventuele hanen weer terug mag brengen. Als ze zeker zijn van hun zaak moet dat zeker mogen.

Ik merk niet zoveel aan leeftijd eigenlijk. Ik heb zelf uitgebroede kuikens gehad die ik nooit heb kunnen oppakken zonder stress, en ik heb laatst kuikens gehaald van vier weken, natuurbroed, en dat hennetje komt uit zichzelf bij me op schoot zitten (maar goed, dat is een serama, dat is misschien vals spelen :Y) )

kohtje

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 11:35

Die bruine legkippen lijken wel van nature mak. Zelfs als je ze van een half jaar oud koopt. Dat ras wordt gesekst op kleur. Hennen zijn witter dan hanen bij de geboorte.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 13:16

Wat inventief, dat kippenzadel

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 15:21

Bij dubbelgezoomde barnevelders kan je vanaf dag 1 zien welke hen en haan is. Zie je aan de witte borst als ik me niet vergis. Je zou daarvan een goede fokker kunnen vragen of je enkele hennenkuikens mag hebben.
Overigens kippen van een paar weken oud krijg je ook nog goed tam. Heb hier nu kuikens van 6 weken te koop, opgegroeid in een groep van 40 kuikens en je kan ze zo oppakken, eten uit je hand en blijven op je hand zitten. Ligt wel beetje aan het ras natuurlijk en hoeveel aandacht een fokker eraan besteed. Ik maak zelf om de drie dagen de hokken schoon en daardoor heb ik ze dus vaak in de handen.

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 17:00

hier hebben we 4 legkippen die we kregen toen ze 20 weken oud waren, nog nooit zulke tamme kippen gehad !! ;)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 19:38

Amaris schreef:
De naam is in ieder geval onzijdig, dat is Floki. Kan voor allebei.

Citaat:
Betekend heldhaftige Viking :D Mijn Fjord heb ik zo gedoopd.

Goeie Fjordennaam!

Citaat:
Ik heb het uit de serie Vikings.

hihi, geinig!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 19:41

NenaC schreef:
mijn wyandottes zijn nog nooit broeds geweest :(

Ik vind mijn dotjes niets aan, ze zijn best hysterisch, aanwezig en idd, ik heb vd 3 er altijd 1 broeds. Ik hanteer gedoogbeleid voor ze. Ze mogen er zijn, maar zich niet voortplanten.
Het zijn allemaal krijgertjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 20:05

_O-

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 20:14

Amaris schreef:
Stoer dat zadeltje! Hoe bevestig je dat? Ik heb er al vaker over gelezen maar nog nooit zo gezien eigenlijk. Ze bestaan in de meest grappige designs zag ik.

Ja, stoer he! We hebben aan de voorkant van het zadeltje een elastiek gemaakt wat onder de vleugels loopt en net als een bikini in de nek geknoopt kan worden. We hebben in de nek een knoop bevestigd waaraan we het elastiek vast hebben gemaakt. Zo kan hij makkelijk door ons aan en uit gedaan worden en mocht de kip onverhoopt ergens achter blijven haken kan het elastiek (met ietwat moeite) losspringen. Ik ben momenteel te ziek om naar stal te gaan, zodra ik weer kan zal ik even een foto maken. Mocht er iemand interesse hebben mams heeft de smaak te pakken en roept steeds zal ik er nog één maken :D

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 09:46

Antheman schreef:
NenaC schreef:
mijn wyandottes zijn nog nooit broeds geweest :(

Ik vind mijn dotjes niets aan, ze zijn best hysterisch, aanwezig en idd, ik heb vd 3 er altijd 1 broeds. Ik hanteer gedoogbeleid voor ze. Ze mogen er zijn, maar zich niet voortplanten.
Het zijn allemaal krijgertjes.

Hysterische dotjes :')

Het is dat ze nog eitjes leggen dat ze mogen blijven? 8-)

Ik zou ze allemaal vikingnamen geven!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 11:13

Wauw zo'n zadeltje is geweldig! Op het moment lopen er hier twee rond met een kale rug en dat is wel een beetje een sneu gezicht. Misschien dat hij dan tijdelijk op zou kunnen, zodat de veren eronder aan kunnen groeien en het zadeltje er dan weer af kan.
Ik meld me aan voor twee stuks. Roep maar wat de kosten zijn!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 11:16

De drie seramakuikens beginnen steeds groter te worden en zoals het er nu naar uitziet zijn het twee hennetjes en een haantje *\o/*

Ik wil het haantje als het even kan graag houden.

Nu zat ik zo te denken.... maar misschien denk ik wel heel raar... ze zijn ZO tam die serama's... zou ik het haantje als ie straks gaat kukelen niet gewoon elke nacht binnen kunnen halen (ev met een vriendinnetje)? In een eigen kooitje en 's morgens weer naar buiten.

Zo voorkom ik het gezeik van de buren natuurlijk, en haantje heeft er niets van te lijden.

Of denk ik nu iets heel aparts?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 11:22

Lijkt mij dat de temperatuurverschillen niet gezond zijn?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 11:27

Oh ja daar zeg je wat, 's winters is het natuurlijk een groot verschil. Tenzij ik hem op een slaapkamer zet met het raam open?

Kan hem ook elke nacht in het kippenhokje zetten in de schuur, maar vond binnen halen eigenlijk wel net zo handig en gezellig.

Misschien is in het hokje zetten dan toch een beter idee.

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 15:31

Wil hier ook even mijn Pavlov-kuikens showen ... met de broedmachine uitgebroed, een heel eind gereden voor de eieren (ze zijn vrij zeldzaam in NL), maar érg blij met het resultaat ! Ze hebben zo'n mooie, warme kleur, vind ik, en die kuifjes zijn natuurlijk geweldig :-) :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Is overigens een Russisch ras.

En mijn iets minder speciale, maar nét zo leuke Cochin krieltjes, porselein :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 15:55

:oo :oo :oo Mohawkkippen! wat geweldig!

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 16:18

Wat een leuke kipjes! Hoe zijn de kippen qua karakter?

Ben ook jaloers op jouw porselein... (en ik maar trots zijn op mijn tarwekleurtje) de rest is "saai" blauw of zwart... En ik heb 1 patrijs. De hennen uiteraard. Mijn hanen zijn beide patrijs, 1 blauwe en 1 normale.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 17:26

Oh die pavlovs zijn gaaf!

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 17:56

Wauw wat een mooie kuikens heb jij Keeva! :j

Ik wilde nog even de "nieuwe look" van sommige dames laten zien. (donkere staartveren)
Afbeelding

En de ninja-kip... Ze zag een vliegje en zat helemaal geconcentreerd te kijken voor ze met een genade slag het vliegje op at. :9
Afbeelding

Wat is die camera dan voor een ding? Is toch iets wat 1 kipje wel erug interessant vond. _O-
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Tijd voor een dutje... :O
Afbeelding
Ze zitten hier even achter gaas omdat ik druk in de tuin bezig was normaal lopen ze altijd los!

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 18:15

Die een na laatste foto! _O- alsof ie je komt opeten.

Mijn dotties zijn eigenlijk heel rustig, ben er wel weg van, maar daar zal best wel een groot verschil ook in foklijnen zitten misschien. Mijn kuifhoenders die gillen wel altijd na het ei leggen, kan de hele straat meegeniete. :P

Die mohawk kippies zijn leuk!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 18:37

Wat gaaf die pavlov kippen! Nooit eerder gezien! :)

Haha boompje, ik vind dat ook zo geinig aan de kippen: die koppies als ze wat zien en het vooral willen hebben :')

Amaris, overdag kunnen ze ook lekker schreeuwen. T is niet altijd voorbehouden aan de ochtend. De haan van de overburen (als in, de mensen die gewoon een hele straat verder wonen :') ) hoorde ik ook rustig overdag flink kraaien. Die haan is nu gelukkig weg :D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 18:52

Had de deur open gezet dat Sneeuwbal kon scharrelen, en ja hoor, die k.u.t.hond heeft haar opgejaagd en nu zit ze in de tuin van de buren. Tips voor verstopplaatsen? De tuin van de buren is groot en vol struiken en bamboe en andere bossage. Zelf hebben ze ook kippen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 19:15

Als je rammelt met wat lekkers?

Wij hebben een zak met gedroogde meelwormen en hoef er maar mee te schudden en ik word belaagd :D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 19:21

Ik heb alleen saai graan en de buren hebben oa een groentetuin. Ik vrees dat ik daar niet tegenop kan -O-
De buren hebben hun lol ook weer gehad, buurvrouw in de tuin met een voerschep en een net, Sneeeeeeuwbaaaaaal roepend _O-

Zou een geschrokken kip de weg terug vinden?