Puppy erbij 2020

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 18:17

Wat Kiwi en Denies zeggen inderdaad :j

Ik kies als fokker ook welke pup naar wie gaat en als degene het er niet mee eens is dan heeft die helaas pech :)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 18:25

kiwiwitje schreef:
Peachy schreef:
Hoi, Wij willen ook gaan voor een puppy aankomende zomer.
Maar nu vroegen we ons af in hoeverre een fokker kan bepalen welk hondje bij iemand past? Wat nu als wij ons oog hebben laten vallen op een ander hondje?

De fokker is 24/7 bij het nest. Die onderneemt dingen met het nest en met de pups los. Die kan zien hoe welke pup waarop reageert. Hoe de pups op bezoek reageren. Welke meer ''haantje de voorste'' is. Welke specifiek naar bepaalde mensen trekt of welke juist totaal niet bij mensen in de buurt komt. Welke meer ''karakter'' heeft en welke minder.

Sommige fokkers laten ook iemand langs komen om puppy gedrag te beoordelen. Dus een fokker heeft daar , vaak, meer zicht op dan een pupkoper. :)

Hier ook hetzelfde ja. :j

Als je echt wilt vasthouden aan een keuze die ik niet vind passen mag je altijd ervoor kiezen om geen pup te nemen, daar zou ik als fokker geen probleem mee hebben.

Peachy

Re: Puppy erbij 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 19:30

Ik snap qua gedrag dat de fokker dit zeker weten beter weet.
Alleen wat als je een voorkeur hebt qua geslacht of kleur? Ook al zou dit natuurlijk niet op de eerste plaats staan.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 19:33

Peachy schreef:
Ik snap qua gedrag dat de fokker dit zeker weten beter weet.
Alleen wat als je een voorkeur hebt qua geslacht of kleur? Ook al zou dit natuurlijk niet op de eerste plaats staan.

Bij mij zou voorkeur geslacht voorgaan op voorkeur kleur. Op kleur shoppen doe je bij de Gamma, je kunt een voorkeur hebben uiteraard maar het moet niet leidend zijn.

Een fokker zal er zoveel mogelijk rekening mee houden, maar als het niet past, past her niet.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 19:38

Als je een voorkeur hebt voor een kleur en dit is erg belangrijk voor je, maar het karakter matched niet, dan wacht je tot een ander nest.

Maar met een kleur kan je niet 'samenwerken' net zoals bij paarden je niet op papier kan rijden :P
Maar ik snap het wel, je hebt een bepaald idee in je hoofd. Hoe meer eisen hoe moeilijker in ieder geval :)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-20 19:55

Ja als je een voorkeur hebt voor geslacht of kleur dan ben ik persoonlijk vrij snel klaar. :) Karakter is veel belangrijker dan een kleurtje of t geslacht.
En als je echt geen teef wil terwijl de teef wel t beste past. dan zou ik wachten op een ander/volgend nest. :)

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 20:21

Maar dat heb je toch ook als je bv naar een paard gaat kijken.
Je hebt toch altijd een beeld over hoe jij het liefst je nieuwe paard ziet?
Of dat je bv absoluut geen merrie/ruin wilt?

Tuurlijk is het karakter het belangrijkste maar daarnaast mag je toch ook voorkeuren hebben?

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 20:29

ik vind karakter het belangrijkste, dat op 1. Maar als ik bv perse een black and tan poedel wil (zou ik heel graag willen). En in dat nest zitten alleen maar zwarte, dan houd het voor mij op. Daar zal ik zeker ook heel duidelijk over zijn bij de fokster.
Die kleur zou ik het liefste willen, maar ik zie dat het een populaire kleur aan het worden is, dus ga ik die nu zeker niet pakken tr. Maar bij bv black and tan heb je ook nog heel vaak dat de aftekeningen niet rood genoeg zijn. Dan zou ik liever nog wat langer wachten.

voor ik bij Gioia uitkwam, stond ik bij een fokster op de lijst waar bij het nest alleen reuen eruit kwamen. Toen vriendelijk gezegt dat ik toch echt liever een teef wilde en ben dus verder gaan zoeken. De fokster was er niet zo blij mee, maar dat kan mij niets uitmaken. Ik moet toch minstens 15 jaar met die hond doen.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 20:29

Maar dan zoek je toch ook verder als het niet klikt? Ondanks dat alles volgens wensen is, maar alstie je eraf gooit dan word je ook niet happy.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-20 20:33

Peachy schreef:

Tuurlijk is het karakter het belangrijkste maar daarnaast mag je toch ook voorkeuren hebben?

Ja maar als t karakter niet matcht met wat je qua kleur of geslacht zoekt, dan zit er gewoon geen match voor jou in dat nest. Karakter hoort op 1 te staan.
T paard kan nog zo knap zijn maar als je er in t zadel geen klik mee hebt dan is t toch ook klaar? Of je moet gewoon een dure grasmaaier willen..maarja dat is geen optie als je een hond zoekt.

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 20:33

het zal inderdaad een goede combi van de 3 moeten zijn.
als er in een nest 1 kleur zit die je geweldig vind. en 2 die je ook prima vind en een van die andere 2 past beter bij je is het prima.
maar wil je die kleur niet en de verkoper vind het karakter van die ene niet bij je passen, dan houd het gewoon op. even goede vrienden toch, er komen wel meer nesten aan (als je niet kijkt op ik wil perse die lijn etc)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 20:36

kiwiwitje schreef:
Peachy schreef:

Ja maar als t karakter niet matcht met wat je qua kleur of geslacht zoekt, dan zit er gewoon geen match voor jou in dat nest. Karakter hoort op 1 te staan.
T paard kan nog zo knap zijn maar als je er in t zadel geen klik mee hebt dan is t toch ook klaar? Of je moet gewoon een dure grasmaaier willen..maarja dat is geen optie als je een hond zoekt.

Je kunt het knappe paard wel kopen ook al klikt het niet. Waarschijnlijk staat het paard dan ook snel weer in de verkoop.

Als fokker probeer je die situatie voor je pup te voorkomen.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 20:44

Ik heb eens een paard gehad die qua uiterlijk en geslacht helemaal was wat ik zocht maar uiteindelijk bleek haar karakter niet bij mij te passen. Super leuk dier maar niet voor mij en hoe langer ik met haar werkte hoe meer ze me begon tegen te staan en hoe minder mooi ik haar vond. Nu heb ik dat wat ik altijd zei niet te willen: een vos maar zij past qua karakter perfect bij mij en als ik haar nu zie staan kan ik alleen maar denken, wat ben jij prachtig rood <3

Kopers mogen bij mij absoluut een voorkeur hebben dat heb ik zelf ook maar dat betekend wel dat de kans dat er een pup voor ze bij zit kleiner is. Het is helemaal niet erg als je perse een bepaald geslacht en/of kleur wilt maar hou er dan wel rekening mee dat je zoektocht wel eens langer kan duren. Teven maken helaas geen pups op bestelling :D
Laatst bijgewerkt door Van op 05-03-20 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 20:45

Snap wel qua geslacht. In sommige roedels ofz kan je er gewoon soms echt niet een bepaald geslacht erbij zetten dus dan snap ik dat je daar aan vast hangt. Ken ook iemand die 2 reuen heeft en nu ook enkel een reu er bij wilt want zij matcht gewoon niet met teven :+

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 20:49

Een voorkeur hebben is zeker heel normaal en niet erg. Ik wil zelf voorlopig alleen teven en qua kleur zou ik absoluut geen merle willen. Mocht ik ooit op een lijst staan bij een nest waar merle in kan worden geboren en alleen een merle pup zou bij mij passen dan is het helaas pindakaas geen pup voor mij :Y)

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 20:57

dat is precies wat ik bedoel van.
Dat erbij denkende dat ik bij Gioia 3e keus had (van 3 teven) en er met 3 weken al gekozen werd door de andere welke ze wilden. Ging puur op aftekeningen, dus toen ik de 3 teefjes bij elkaar zag wist ik meteen dat ik Gioia ging krijgen. Die had de 'minst' mooie aftekeningen volgens de standaard.
Ik vond haar mooi en dat was prima.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-20 20:59

xLaraaj schreef:
Snap wel qua geslacht. In sommige roedels ofz kan je er gewoon soms echt niet een bepaald geslacht erbij zetten dus dan snap ik dat je daar aan vast hangt. Ken ook iemand die 2 reuen heeft en nu ook enkel een reu er bij wilt want zij matcht gewoon niet met teven :+

Maar dat is gewoon prima natuurlijk. Maar als t karakter dan niet of minder past(of vooral een ander karakter past beter) dan zit er in dat nest gewoon geen pup voor je bij. Inleveren op karakter zou ik nooit doen.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 21:03

In Roek haar nestje zaten twee teefjes en ik had eerste keus. Als ik in de eerste weken had gekozen dan had ik nu het andere teefje gehad. Na de karakter test en overleg met de fokker was het heel duidelijk dat dat teefje niet de juiste keus was.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 21:07

Ik ben het met (volgens mij) alle anderen eens. Heel eerlijk, je weet als koper helemaal niets van het karakter van ouders en pups, dat is echt aan de fokker om in te schatten. Nu heb ik makkelijk praten want ik heb het vertrouwen dat de pup ons maatje wordt, ongeacht hoe ze nu in het nest is. Jack was als laatst overgebleven uit een nest van meer dan 10 pups en hij was geweldig. Bij Jones heeft de fokker gekozen en die is ook geweldig. Ook heb ik niet zoveel met kleur of aftekening. Jackie (waarvan ik dus nog niet weet welke pup het is :')) komt uit een nest met blauwe beardies en daar ben ik blij mee omdat ik het heel mooi vind, maar het was voor mij niet het belangrijkste criterium.

Ps. Jongens ik kan echt zó niet wachten tot ze er is. We zijn er al helemaal klaar voor *\o/*

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 21:13

Jaaa dat denk ik roos!!! Nog even volhouden, deze weken duren het langst!!

Ik moet zeggen dat ik met heel veel karakters overweg kan. Ik heb ze wel liever pittiger, maar bij de niet pittige pas ik me gewoon aan.
Het was mijn eerste eigen hond, dus dan ben je zowieso nog zoekende.

Onze oude honden zijn uitgezocht op:
1e beardie: laatste uit het nest. Ook laat opgehaald
2e beardie,: puur op show kwaliteiten
3e beardie: fokreu van de fokker. Georven toen de fokker doodging, dus ook niet zelf uitgekozen (al stiekem wel, we vonden hem de leukste pup uit het nest. Maar de fokker heeft zelf op showkwaliteit/fokkwaliteit gekozen).
4e beardie: laatste teef uit het nest en ze leek heel erg op haar opa, onze 2e beardie. Zou ook prima voor de show zijn tr.

1e maltheserx: deze had zwarte vlekjes en de rest niet :+ was met 3 weken denk ik. En niet bij een heel goede fokker (niet mijn keus).

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 21:15

Wacht: zijn er nu 2 mensen met beardies in hzt topic ? Ik volg niet meer Jongens :P

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-20 21:15

Zo spannend he roos! Ik deel de spanning in iedergeval even tot dinsdag. Want dan hebben we de echo.
Ik heb een vermoeden dat ze drachtig is. Nu maar hopen dat ze mij niet voor de gek houd...

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 21:17

kiwiwitje schreef:
Zo spannend he roos! Ik deel de spanning in iedergeval even tot dinsdag. Want dan hebben we de echo.
Ik heb een vermoeden dat ze drachtig is. Nu maar hopen dat ze mij niet voor de gek houd...

Fingers crossed :=

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-20 21:20

Zooo spannend :oo hate it

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 21:22

xLaraaj schreef:
Wacht: zijn er nu 2 mensen met beardies in hzt topic ? Ik volg niet meer Jongens :P

Haha ja, mijn ouders hebben een bruine beardie
Afbeelding

En voorheen hadden we er 3.

Oooh spannend kiwitje!!!!

Hier in een hele andere spanning haha. Vandaag een sollicitatiegesprek gehad en morgen heb ik er weer 1. Die van vandaag zou een hele mooie starterfunctie zijn in het lab. Echt hopen dat dat wat wordt.

Edit:
Van de week was de maltheser niet lief toen ze op bed mocht slapen.
Dus dat privilege van haar is ingetrokken en zij mag er niet meer op. Na 1 halve nacht gejank van haar moet ze nu op de gang slapen. Ze is het er niet mee eens. En omdat ik dat ook moet weten maakt ze de hele nacht rare geluiden :+ van grommen tot bijna kotsen tot janken :')
En dat terwijl ze bij mijn ouders en oma nooit op de slaapkamer slaapt