Beginnen met kippen houden

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 15:23

Ik heb liever geen verrassingen als het om de eieren gaat :')

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 15:30

Kindersurprise... iewwww :=

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 09:33

Dikke stress gisteren en vanmorgen...

Toen ik gisteren de schuurdeur ging dichtmaken en even checkte of de kipjes er allebei waren zag ik Lotje de super microkip niet op haar vaste plekje op de deurpost. Normaal kijk ik naar boven en dan zie ik zo'n kopje me van bovenaf aankijken. Het zwarte orpingtonnetje zat wel netjes op haar slaapplekje. Ik vertrouwde het niet en ben nog haar vaste blikje gaan halen waar ik haar meelwormpjes altijd uit geef. Normaal hoeft ze dat blikje maar te zien en ze komt aangerend. Niks.

Maar vooruit, ze kon ook ergens in de schuur zitten en het gewoon te donker vinden om nog tevoorschijn te komen.

Vanmorgen met angst en beven zodra ik uit bed was naar de schuur gegaan, en jahoor... alleen het zwarte kipje zat er. Het was een beetje uit zijn doen omdat het alleen was. Ging meteen naar buiten, zoeken en piepen.

Kreeg het heeeeeel warm... waar kon de microkip nou toch zijn?

Ik naar boven, van bovenuit in de tuinen van de buren gekeken. En jawel hoor... ze zat bij de buren in de tuin!

Gelijk geappt, en ik kreeg terug dat de tuindeur open was dus ik kon haar gaan pakken. Blikje weer mee met wormpjes erin. Ze zag me en kwam gelijk aangerend! haha! Fladderde zo hop op het blikje.

De buuf stond van binnen te kijken van :oo :wow:

Kreeg later nog appjes dat ze het zo'n grappig kipje vond en hoe bijzonder dat ze zo tam is.

Gisteren zat ik buiten te lezen, sprong ze zo op mijn buik ging ze daar slapen <3

Zoooo.... stressy ochtend maar eind goed al goed! En nu zitten ze fijn binnen in de schuur, het is zo'n nat vies weer, ze amuseren zich maar een keertje binnen.

Ik blijf hopen dat het zwarte kipje een hennetje is, ik dacht een haantje maar twijfel weer.

Het zwarte hennetje en blauwe haantje zijn zaterdag opgehaald, dat heeft wel heel veel rust gegeven. Het zwarte kipje dat er nu nog zit is ook veel tammer dan gedacht, kan het zo oppakken!

En dan nog niet kip gerelateerd maar vreselijk ander nieuws: mijn kat heeft op de bank gepist dus ben bang dat ik die naar de stort kan gaan brengen... ;( ;( ;(

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 10:07

Plaats anders eens een foto, misschien kunnen wij ontdekken of het een haantje of hennetje is :-)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 10:15

Als ik de foto's zo zie is het eigenlijk wel duidelijk... denk ik.
Toch vertoonden deze twee het typische hanengedrag. Tegen elkaar opspringen en elkaar uitdagen enzo.

Het betreffende kipje
Afbeelding

Ter vergelijking het haantje
Afbeelding

Allebei samen
Afbeelding

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 11:56

Kan ook een haantje worden inderdaad, omdat ze nu toch al een flink kammetje heeft voor een hen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 13:19

Ja he, het blijft een twijfeltje! Het ligt dus niet helemaal aan mij dat ik het nog niet door heb.

Is eigenlijk de eerste keer met de orpingtons dat het zo lang onduidelijk blijft. Nouja ik zie wel... het is een heel rustig, relaxt, tam kippetje. Geen gezeur en gepiep en gedoe, ook niet als het graag naar buiten wilt maar de schuur nog niet open is. Die andere hen begon gelijk te piepen en zeuren. Deze niks. Zou hem/haar graag houden.

De naam is in ieder geval onzijdig, dat is Floki. Kan voor allebei.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 17:14

Eentje heeft wel duidelijk meer lelletjes. Degene waarvan ik bij mij thuis denk dat het een haantje word, die heeft ook als enige flinke(re) lelletjes onder zijn kin hangen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 19:26

Ik had zelf een topic gemaakt, kreeg hiervan de link door. Wij zijn aan het starten om kipjes te gaan houden. Echte beginners op dit gebied en daarom moeten we bijvoorbeeld van den verkoper op aan kunnen dat we echt hennen mee krijgen. Kwa ras hebben we, zijn we achter, niet direct voorkeur buiten dat we wel graag echt tamme kippen hebben en ik begrijp dat dit wel ras gebonden is.
Iemand tips? Ik woon in Hazerswoude (bij Leiden) en wil best een stukje rijden maar niet half Nederland door :=

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 19:31

Amaris schreef:

Betekend heldhaftige Viking :D Mijn Fjord heb ik zo gedoopd.

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 20:29

smurffie schreef:
Ik had zelf een topic gemaakt, kreeg hiervan de link door. Wij zijn aan het starten om kipjes te gaan houden. Echte beginners op dit gebied en daarom moeten we bijvoorbeeld van den verkoper op aan kunnen dat we echt hennen mee krijgen. Kwa ras hebben we, zijn we achter, niet direct voorkeur buiten dat we wel graag echt tamme kippen hebben en ik begrijp dat dit wel ras gebonden is.
Iemand tips? Ik woon in Hazerswoude (bij Leiden) en wil best een stukje rijden maar niet half Nederland door :=

Wat leuk dat jullie met jullie eigen kippen willen beginnen! Ik vraag me af wat jullie wensen zijn, naast dat de kippen tam zijn? De een wil gewoon leven in de brouwerij, een ander wil eitjes bij het ontbijt en wéér een ander wil graag wat voor het oog.

Ik ben absoluut geen expert, ik voel me na jaren nog steeds een beginner. Ik kan je slechts uit ervaring vertellen dat mijn zijdehoentjes ontzettend gemakkelijk zijn en zijn geweest in de omgang. Ik heb echter weinig vergelijkingsmateriaal. Maar nogmaals, ik ben zelf ook beginner (geweest) en ik heb ze als heel gemakkeljik ervaren. Om heel eerlijk te zijn, vond ik ze aanvankelijk helemaal niet mooi...maar zodra het "jouw" kippen zijn, ga je ze vanzelf mooi vinden :')

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 20:38

Ehm ja kippen vind ik eigenlijk sowieso niet mooi := en mijn paps (die ze heel graag wil) vind alles mooi. In dat opzicht dus geen wensen haha. We willen wel lekker eitjes bij het ontbijt, en leven sinds kort op een boerderij. Het is voor ons waarschijnlijk verstandig om minimaal een middelgroot ras te nemen ivm een van onze katten die kipjes best lekker zou vinden als ze te klein blijven. Duiven vangt hij maar de middelgrote kippen van de buren slaapt hij tussen.

Ik had het er net met mijn moeder over dat we er waarschijnlijk voor gaan om ze in eerste instantie in het hok op te sluiten en als de gewend zijn dat ze dan in ieder geval overdag lekker rond kunnen scharrelen. Ik begreep uit het een en ander lezen dat als ze gewend zijn om s'nachts opgehokt te worden ze daar zelf ook heel goed aan mee werken? Dat vind ik wel heel fijn ivm roofdieren hier in de polder.
Dan zouden de kippen een flink stuk hebben waar ze lekker kunnen scharrelen (hebben de paardjes aan huis en nog een vrij flinke tuin).

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 20:51

Misschien dubbelgezoomde barnevelders? Vind ik zelf aardige beginnerskippen.
Zijn rustige kippen en vrij groot, leggen ook goed.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 21:32

Barnevelders zijn erg goede leggers dus voor de eieren zou ik die aanraden :)

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 08:56

wyandottes zijn ook hele leuke beginnende kippen. Leggen goed, zijn tam, zien er leuk uit en stellen weinig eisen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 09:15

Antheman schreef:
Amaris schreef:

Betekend heldhaftige Viking :D Mijn Fjord heb ik zo gedoopd.

Goeie Fjordennaam!

Ik heb het uit de serie Vikings.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 09:37

Ik heb Friese hoenders, groot en kriel. Maar grote zijn ook een middenmaat kip. Zijn in mijn ogen ook prima beginnerskippen want ze zijn bovengemiddeld gezond en leggen erg goed. Ze zijn vlug genoeg om uit handen van een kat te blijven. Hier lopen ze de hele dag over het erf, om een uur of 19.00 gaan ze zelf het nachthok in. Dat zou je voor roofdieren kunnen afsluiten s'nachts
Ik heb dit voorjaar jonge kippen van een jaar gekregen, die waren best schuw maar eten inmiddels uit mijn hand en ik kan ze oppakken. En ik heb uitgebroed en die kuikens zijn kipmak :D

Toen ik mijn kippen net had deed ik ze net voor het op stok gaan even los. Dan gaan ze niet zo ver en dat elke dag wat langer.

Eigen broedsel:

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 09:38

NenaC schreef:
wyandottes zijn ook hele leuke beginnende kippen. Leggen goed, zijn tam, zien er leuk uit en stellen weinig eisen.

Dat type kip, zijdehoenders ook heb ik me laten vertellen, zijn wel veel en vaak broeds.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 09:50

Ik geloof dat het ras ons niet zo uit maakt, zolang ze maar groot genoeg worden en gemakkelijk tam worden. Veel en vaak broeds is niet handig als we graag eitjes willen.
Wel geloof ik dat ik opzoek moet naar kuikens, die wel al gesekst zijn maar het liefst zo jong mogelijk? Zelfs onder de lamp zou niet erg zijn die heb ik, maar kunnen ze op die leeftijd al gesekst worden :=?
Moeilijker dan ik dacht om kipjes te vinden hihi :+

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 09:53

gesekste kuikens zijn volgens mij niet makkelijk te vinden. Waarom niet gaan voor kuikens van een paar weken oud waar je al aan kunt zien wat het gaat worden?

Misschien een suffe optie, maar heb je al eens aan 'gewone' legkippen gedacht? Die hebben we een paar op stal gehad, dat waren ex-legstal kippen. Ik was totaal verbaast over hoe tam ze zijn. En hoe lief. + ze worden nooit broeds en leggen vanzelfsprekend heel goed.

Je hebt op marktplaats vaak advertenties voor kuikens van bijvoorbeeld Isa Browns. Meer rassen (er zitten echt leuke kippen tussen):
http://www.bokmolenhoeve.be/alle-soorte ... verkrijgen

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 10:01

Isa brown , de gewone legkip zijn heel tam en leggen goed. Ik heb er nog nooit een broeds gehad.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 10:26

mijn wyandottes zijn nog nooit broeds geweest :(

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 10:32

Hier cochinkriel, erg leuke kipjes en makkelijk tam te krijgen en erg vriendelijk. Jammer genoeg houden die van mij een winterstop met eigeren leggen en zijn de dames wel broeds, maar ook niet continu.

Een collega van mijn man had ex-legkippen. Maar dat kwam dus regelmatig voor dat de eieren te groot waren voor de kip en zo verloor hij steeds kippen.. dus had hij geen zin meer in dat ras. Maar welk ras moet je maar schuldig blijven, dat weet ik niet.

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 10:39

Ik ben zelf begonnen met barnevelders, leuke kippen om mee te beginnen! Mijn lievelingsras op het moment is de Jersey Giant, wel enorm groot maar echt een heel gezellige kip. Mijn dames komen gezellig bij me zitten op het bankje buiten als ik even bij zit te komen van het mest ruimen en eten uit de hand mee van mijn appel (althans als ik klaar ben mogen ze het klokhuis hebben).

Gisteren weer een leuke dag gehad. Eén van mijn kippen, Oogje, is ooit in haar oog gepikt waarna deze nooit meer goed hersteld is. Ze heeft hier verder geen last van behalve dat ze er niets meer mee ziet. Door dat ze minder goed zicht heeft 'plakt' ze nogal aan Junior de haan zodat hij haar kan beschermen. Heel lief maar het heeft ook een nadeel. Ze ziet Junior vaak niet aankomen en terwijl hij meer dan 30 andere hennen heeft om te dekken is Oogje toch wel een heel makkelijk doelwit. Door al het dekken kreeg Oogje een erg kale rug waar natuurlijk een oplossing voor moest komen. Na wat googlen was daar de oplossing; een waar kippenzadel! Samen met mams achter de naaimachine gaan zitten en tadaa we hadden een mooi kippenzadel van een oude waxjas gemaakt ivm de regen aangezien mijn kippen altijd buiten lopen. Gelijk naar stal en gepast. Ik las op internet verhalen dat kippen het even vervelend konden vinden of gek met hun vleugels konden gaan hangen. Nou niets was minder waar. Oogje is natuurlijk heel erg tam dus dat maakt alles wat makkelijker maar wat liep ze trots met haar zadel naar buiten haha. De andere kippen reageerden er niet op en ik heb Junior nog niet bij Oogje achterop gezien. Als haar veertjes weer wat aangegroeid zijn en de momenten dat ik zelf op stal ben doe ik haar zadeltje af zodat er ook wat verse zuurstof bij kan. Het zadeltje is zo gemaakt dat het wel gewoon kan ademen en de veren dus niet verstikt. Hierbij wat foto's.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daarnaast nog even een trotse foto van mijn poes Zorra. Ze heeft haar roeping gevonden; kuiken bewaker. Ze is niet weg te slaan bij mijn kuikens en is enorm aan het moederen. Iedere kat of vogel die de tuin in wil komen krijgt met haar te maken, ze slaat ze er echt uit! <3
Afbeelding

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 10:46

Amaris @ ik wilde juist jonge kipjes omdat iedereen dat aanraad als je ze echt goed tam wilt hebben.
Hier in de buurt hebben ze bruine legkippen die al gesekst zijn (3 weken, kan dat of is dat verkooppraatje?) maar ik verwacht dat ik alle kuikens er lief uit vind zien. Zou dat iets voor ons kunnen zijn? Ik vind het erg lastig namelijk hihi
Link die je stuurt is 2,5 uur rijden hier vandaan, voor dingen dichter bij sta ik zeker open haha.

Volgens mij moet je het met kippen ook vooral treffen, want ik hoor heel veel verschillende verhalen over hetzelfde ras.