Ratteneigenaren verzamel u!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Saintelette

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 11:36

Hier eigenlijk alleen de sputniks, hebben er nu 4 (2 in de dagkooi en 2 in de nachtkooi :p). We hadden eerst maar 1 sputnik, maar toen de twee jongste erbij kwamen gingen ze proberen om met 6'en in dat ding te liggen :')

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 13:11

Hier zijn ze vannacht en vanmorgen behoorlijk in de weer geweest, overal in klimmen en ze durven meer nu.

Mijn kat snapt er helemaal niets van, die kijkt wel maar jaagd gelukkig niet op ze.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 13:36

Mijn dames en heer gebruiken eigenlijk alles wat ik in de kooi hang heel fanatiek, ze hebben niet echt een favoriet, zolang ik maar zorg dat ik bovenin de kooi genoeg huisjes heb, want beneden liggen ze eigenlijk nooit :P Sputniks doen het hier goed, hangmatten normaal gezien ook wel, maar die knagen ze op het moment sneller kapot dan dat ik ze kan maken -O-
Oh, en wat ik echt niet kan weglaten is de Silent Spinner. Voor de intro had ik alles uit de kooi gehaald, en toen dat ding toen na een paar dagen weer terug kwam is het ding echt 2 uur lang non-stop in gebruik geweest.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 14:33

Hier heb ik boven in de kooi een hangtunnel met dus link en rechts waar ze eruit kunnen en een gat boven op.. als ik die ook maar 1uurtje eruit doe om te wassen worden ze helemaal lijp! :P

moet ik echt 'stiekem' tijdens speeluurtjes doen, zodat het ze niet opvalt anders gaan ze panisch heen en weer lopen..
ik heb geen sputnik met de reden dat ze altijd in de onderkant een gat graven/knagen en lawaai lopen maken, erin slapen? nee doen ze nooit hier...

ik heb trouwens een leuk filmpje, ga eens kijken of ik dat kan uploaden voor hier!^^

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 14:39

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 14:40

Haha hoe kan dat nou KingYasFenn; bedoel je dat ze aan de randen van de opening knagen van de Sputnik?

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 14:42

Vanillia schreef:
Haha hoe kan dat nou KingYasFenn; bedoel je dat ze aan de randen van de opening knagen van de Sputnik?

Mijn dametjes graven erin, totdat er krasje op de bodem komen en daar zetten ze hun tanden dan aan en beginnen te knagen...
is een overdag bezigheid van 2 van de kooi..
de anderen slapen er ook nooit graag in, liever in een hangmat..
ja soms in de zomer als het heel warm is gaan ze er in liggen.. maar dat is amper!

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 14:47

Oh wow ik dacht dat die van mij slopers waren maar dat slaat echt alles. En hangmatten laten ze we heel?

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 14:59

Vanillia schreef:
Oh wow ik dacht dat die van mij slopers waren maar dat slaat echt alles. En hangmatten laten ze we heel?

handmatten zijn zowel altijd heel, haha :')

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 18:22

Daaaaaaag appeltje :evaw: hahahaha

Zon silent spinner ziet er leuk uit zeg! Welke grootte heeft die van jou Vanillia?

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 18:34

Nou ja zeg.... Dat maatje voor m'n ratje die uit de opvang in Duiven zou komen gaat niet door.. alleen omdat ik bij grote tumoren voor inslapen kies ipv opereren wil ze ze niet bij mij herplaatsen :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 18:51

Tja, dat is misschien heel l*llig, maar vind je dat niet logisch? Je vangt niet met heel veel liefde (want dat doet ze, ik ken haar goed) ratten op, stopt er veel geld en tijd in om ze vervolgens te herplaatsen bij iemand waar ze niet minstens dezelfde goede zorgen krijgen. De meeste (zo niet alle) opvangen en goede ratteries hebben die voorwaarde wel.

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 18:56

Nou nee ik vind het niet logisch. Als ik ze niet zou opereren maar gewoon laat lopen vind ik het een ander verhaal. Wat is er mis met inslapen? Dat het persoonlijk niet je voorkeur heeft hoeft toch niet te betekenen dat je iemand anders die keus moet opleggen? Ik wil de moeite nemen om een herplaatser op te vangen ipv naar de DW te gaan. En verder krijgen ze alles wat ze nodig hebben aan medische behandeling alleen bij mij ligt bij opereren de grens. Vind het jammer dat op alleen dat punt

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 18:59

Een afwijzing volgt.. dus dan zou ik volgens jou bij weinig rattery's een rat meekrijgen.

Sorry mobiel werkt weer niet mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 19:12

carr_friesje schreef:
Dat het persoonlijk niet je voorkeur heeft hoeft toch niet te betekenen dat je iemand anders die keus moet opleggen?

Wel als de dieren bij jou, als rattery of opvang, vandaan komen, dan heb je het recht om die voorwaarden te stellen. Wie niet aan die voorwaarden kan of wil voldoen krijgt dan geen ratten.

Vind je het echt raar dat er voorwaarden verbonden zijn aan het in huis nemen van een herplaatser? Maar ook goede ratteries doen dat, o.a om hun lijnen in de gaten te kunnen houden. Als jij dan bij de eerste tumor (wat vaak prima te opereren is) een rat laat inslapen geeft dat geen goed beeld van de gezondheid/leeftijd van zo'n nest.

Ik denk (weet eigenlijk wel zeker) dat je met jouw instelling inderdaad een afwijzing kunt verwachten bij vrijwel alle goede opvangen en ratteries. Het is aan jou wat je daar mee doet, niemand legt jou wat op, maar volgens mij is het heel normaal en realistisch om bepaalde voorwaarden te stellen voor je een levend wezen aan iemand meegeeft.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 19:14

Ik kan beide kanten wel begrijpen.
de opvang zal denken dat hier 'geld' het probleem is, omdat je niet opereert.
terwijl een opvang voor liefde gaat en houden van en alles voor je diertjes over hebben.
ik begrijp dat de opvang dus liever heeft dat je opereren kiest.

maar,
ik kan carr_friesje ook zeker begrijpen.
wanneer ga je te ver met een diertje kosten wat kost in leven houden?

Maar om hier uit te oordelen is moeilijk.
ik zal ook opereren als mijn diertjes een tumor hebben.
maar wat is een grote tumor? of wat zijn veel tumoren?
ik heb wel vaker diertjes onder het mes zien gaan waarvan ik zou hebben gedacht ' doe dit het diertje niet meer aan'.
en dan spreek ik over enorme tumoren waardoor ze niet meer fatsoenlijk lopen en kruipen en dan amper nog eten etc, doe het zo'n diertje gewoon niet meer aan... houden van is ook los kunnen laten wanneer een diertje lijd..of dieren die ze kosten wat kost nog langer willen houden ook al zie je ze lijden..
ik las laatst dat iemand de staart amputeerde van een ratje van bijna 4.. omdat zijn staart groter was dan zijn lichaam. dat zijn achterpootjes ook even dik waren als zijn kop 'werd even genegeerd' want de eigenaresse wilde hem gewoon nog graag even bij zich houden... dat vind ik toch wel te ver gaan...

bij tumoren die ( 'makkelijk') verholpen kunnen worden zou ik ook voor opereren gaan. maar er is een grens.

maar misschien zou carr_friesje dat ook doen? Alleen niet bij tumoren die niet meer rieeel zijn om het diertje aan te operenen en door zo'n drama als narcoses etc heen moeten gaan.

uiteraard vind ik het super dat een rattery of opvang 'waarden en normen' opstelt. Want zo houd je wel het houden van ratten en zorgen voor goed in de gaten. En ik vind ook dat voor elk nestje dat ter wereld komt je een verantwoordelijkheid draagt en ook als het diertje niet meer bij jou in huis zit :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 19:25

Als je een 'enorme' tumor hebt schiet je als eigenaar sowieso wel heel erg tekort. ;) Die dingen zijn niet binnen 1 dag formaat walnoot of groter. Als je goed op je dieren let voel je ze al als ze de grootte van een erwtje (of kleiner) hebben en dan ben je nog ruim op tijd met opereren. Gaat het om melkkliertumoren, dan is een castratie (verwijderen eierstokken) ook aan te raden en wordt de kans op nieuwe tumoren aanzienlijk kleiner.

Die grens ligt inderdaad bij iedereen anders, maar een eerste tumor bij een verder gezond ratje niet laten opereren gaat alleen maar om geld in mijn ogen. Wat zou anders de reden zijn? Bij een goede dierenarts die met gasnarcose werkt is zo'n operatie echt de moeite waard.

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 19:33

Zal zo als ik thuis ben even uitgebreid reageren

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 19:42

RedPassion schreef:
Als je een 'enorme' tumor hebt schiet je als eigenaar sowieso wel heel erg tekort. ;) Die dingen zijn niet binnen 1 dag formaat walnoot of groter. Als je goed op je dieren let voel je ze al als ze de grootte van een erwtje (of kleiner) hebben en dan ben je nog ruim op tijd met opereren. Gaat het om melkkliertumoren, dan is een castratie (verwijderen eierstokken) ook aan te raden en wordt de kans op nieuwe tumoren aanzienlijk kleiner.

Die grens ligt inderdaad bij iedereen anders, maar een eerste tumor bij een verder gezond ratje niet laten opereren gaat alleen maar om geld in mijn ogen. Wat zou anders de reden zijn? Bij een goede dierenarts die met gasnarcose werkt is zo'n operatie echt de moeite waard.

Zoals je het schrijft ben ik het ermee eens ja :)

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 20:23

Ik laat zeker niet pas inslapen als het een "enorme" tumor is. Wel als de rat er hinder van gaat ondervinden.
Ik heb altijd meerdere ratten gehad, en ook enkele met een tumor helaas, deze toen gelijk behandeld met een middel voor honden en katten tegen schijnzwangerschap (verlaging van de activiteit in de melkklieren)
Er zijn ook mensen die bij hun paard kiezen voor inslapen ipv een dure koliekoperatie. Zijn zij ook slecht omdat ze misschien in de ogen van een ander niet de best mogelijke zorg gegeven hebben?

Mijn visie over opereren bij knaagdieren is anders dan die van jullie, en dat kan natuurllijk. Ik sta er in ieder geval heel nuchter in. En dat heeft niks te maken met geld, want als het daar aan had gelegen kan ik net zo goed geen dieren meer houden... Maar dat betekend niet dat ik het beste met ze voor heb en ze hier niet de beste zorg krijgen die ik ze kan bieden...
Ik vind het gewoon jammer dat ik op zo'n "eis" afgewezen wordt enkel en alleen omdat mijn visie over dat onderwerp wat anders ligt, terwijl ik zo'n opvanger voor de rest gewoon een goed huisje kan bieden.

Terwijl er wel overal zo op gehamerd wordt dat je een ratje uit de opvang moet halen ipv uit de DW, hoe denk je dat ouders met kinderen dat doen, die zullen vaak ook niet laten opereren (vaak wél een geldkwestie) krijgen geen rat mee bij de opvang, en hup gaan maar naar de DW voor een rat omdat dat dan de weg van de minste weerstand is.

Ik wil absoluut geen DW dieren, en nu al helemaal niet omdat ik de achtergrond van mijn dumpertje ook niet weet, en wilde juist graag uit een opvang zodat ik hulp kon krijgen met het koppelen van een eventueel maatje met mijn rat. jammer dat ik dan blijkbaar bij geen enkele opvang terecht kan, enkel omdat ik niet zo ver ga qua medische behandeling als dat de opvang zelf zou doen.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 20:26

Ergens klopt je verhaal wel.

Als je zo enorm strikt regeltjes opzet jaag je mensen richting de dierenwinkel en dat doet de ratterij en laat staan gewoon de diersoort RAT, echt niet goed.
wel denk ik dat dieren sws niet meer in een dierenwinkel gekocht horen te worden.
dieren horen niet in een winkel thuis!

dieren hoor je enkel te kunnen krijgen bij plekken waar je goede voorlichting etc krijgt en waar je dus een ja/nee kan krijgen op basis van wat jij een diertje kan bieden.

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 12:51

Waar hebben jullie je silent spinner vandaan? En welke afmeting moet deze hebben? Lijkt me leuk om die een keer aan te schaffen, één van onze twee ratjes heeft zo ontzettend veel energie! Als we haar los laten lopen in de woonkamer sprint ze de hele kamer rond :P

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 13:04

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 20:12

Die van mij van Marktplaats :P
Edit: dat is niet waar, dat was mijn Wodent Wheel. De Silent Spinner bood iemand van ratten.nl/forum aan ;)
Edit2: In de war met de Flying Saucer. Ik heb helemaal geen Silent Spinner :') Bedtijd much?

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 22:29

Ik heb een flying saucer in de kooi, maar die snappen ze nog niet zo goed. Zit nu te dubben om er een wodent Wheel of een silent spinner aan te schaffen. Zodat ik kan afwisselen enzo.