Beginnen met kippen houden

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 16:19

Mijn kat leeft gewoon naast de 1-weekoude kuikens zonder ze een 2e blik te gunnen. terwijl ze wel actief jaagt op wat verder los en vast zit.

Mijn honden mochten niet jagen en naast een speelse run deden ze dat ook niet.

Dus het ligt heel aan je dieren :) De katten van de buren zie ik trouwens ook nooit in onze weide/bij onze kippen (maar dat kan ook liggen aan onze territorale kat... )

Amaris

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 16:26

Hier ook geen probleem met katten en (heul kleine) kippies.

Blijft mooi om te zien. Lotje (zo groot als een merel) wordt gewoon voorbijgeslopen als er een duif in de tuin landt. Ze gebruiken d'r nog net niet om dekking achter te zoeken :')

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 19:25

Mijn nu overleden hond heeft ooit mijn lievelingskip doodgebeten dus ik durf het niet goed aan eigenlijk. De katten die er toen waren zullen geen volgroeide kip pakken maar een kuiken had ik nog niet eerder. De nieuwe katten weet ik ook niet goed in te schatten. Dan maar gaas.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 09:29

Ik heb uiteindelijk duidelijk wat de geslachten zijn: ik heb een blauw en een zwart haantje en een zwart hennetje. Het hennetje is al via marktplaats verkocht (nouja, bijna)

Heeft hier iemand interesse in een mooi rond orpingtonkrielhaantje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 09:34

Ik heb 3 zwarte hennetjes en gelukkig ook 3 blauwe. Laatste hou ik.
Zal de zwarte ook op marktplaats zetten
Plaatselijke advertentie site leverde jammer genoeg geen reactie op

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 10:05

Ik heb die man die het hennetje op komt halen maar gewoon gevraagd of ie niet ook een haantje mee wilt nemen. Hij komt haar halen voor zijn kleinkinderen. Hij zou overleggen maar achtte de kans groot dat hij wel een haantje mee kon nemen.

Ze komen weer van ver, Lommel dit keer. Toch bijzonder hoe ver mensen rijden voor een gewoon orpingtonkrieltje.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 10:32

Fijn als dat geregeld is.
Mijn haantjes gaan naar de buren.

Gisteren het tuinhuis gehaald, vandaag in de primer en naden afkitten. Iemand een idee waar je witkalk koopt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 11:17

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 13:39

Dank je wel

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 14:52

[***] schreef:
Ik heb 3 zwarte hennetjes en gelukkig ook 3 blauwe. Laatste hou ik.
Zal de zwarte ook op marktplaats zetten
Plaatselijke advertentie site leverde jammer genoeg geen reactie op

Oh die ben je vast zo kwijt. Beetje leuke foto erop en gaan.

Ik heb nog nooit een hennetje langer dan een dag op mp gehad. Soms zelfs al binnen paar uur weg.
Deze duurde nog lang. Gisteravond rond 20.00 uur erop en vanmorgen reactie.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 15:46

Wat vragen jullie voor de kippetjes?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 16:00

Mijn soort staat er op voor 7,50 per hen, sommige 10 euro

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 16:16

Bij mij zijn ze gratis. Ik ben allang blij als ze naar een goed huis gaan.

Maar ik broed nu niet meer. Het is me veel te lastig als er (veel) hanen bij zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 16:26

Ik heb er anders voor een vermogen kuikenvoer ingestopt, en de broedeieren zijn ook niet gratis, heb wel rasdieren.
Vind trouwens sowieso dat dieren niet weggegeven moeten worden eigenlijk, mag best een aanschafprijs als drempel opzitten. Hoop natuurlijk wel dat ik een goed baasje tref maar dat gaat vast lukken. Er zijn al 4 hennen naar een leuke baas. Die hanen, dat is wel een dingetje ja. Kennis van ons gaat ze slachten en dan fiftyfifty. Ik vind het hypocriet van mezelf als ik ze niet zou willen eten, ik koop ook kip in de supermarkt en die van mij scharrelen tenminste echt los over het erf.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 16:29

Ik heb eigenlijk geen probleem met het slachten, maar vind maar eens iemand dichtbij die dat wilt doen. Dat is het een beetje. Had ik nou een buurman die zei 'breng maar ik regel het!' dan zou ik lekker doorbroeden.

Wat de drempel betreft, ach... dat zit wel goed. Ik breng de kipjes als het even kan zelf weg. Zo kom je nog eens ergens, vind ik leuk, en ik zie waar ze terecht komen.

Het hennetje en het haantje gaan naar Lommel, dat vind ik net iets te ver, die man had me wel graag zien komen, dan kon ik kennis maken met zijn kleinkinderen :) maar nu komt ie halen en hij zei zelf al 'ik stuur foto's!'.

En dat kuikenvoer... ach... dat kost de hobby nou eenmaal. Ik geniet zo van de kuikens, dat vind ik al leuk genoeg.

Maar mocht er dus iemand in de omgeving van Weert netjes slachten of iemand kennen die het niet erg vindt om te slachten. Ik hoor het graag!

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 16:43

Ik vraag € 5 per haan en € 10 voor een hen. Verkoop ze vanaf 4-5 weken, bedrag blijft zelfde naar mate ze ouder worden :-).
Verkoop zelf wel enkel per koppel of trio.

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 11:16

Hallo iedereen, sorry dat ik zo kom binnen vallen met mijn vraag: heeft iemand hier ervaring met kuikens die in de broedmachine geboren zijn en die 1 oog dicht hebben zitten?
Heb dit nog nooit gehad en heb toch al meerdere kuikens gehad uit deze broedmachine gehad.
voor 2 weken terug nog 3, die waren super fit!

Maar deze 3 lijken toch iets minder te zijn...

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 11:32

Laat ze even opdrogen. Je kan met afgekookt gekoeld water oogje dan even schoonmaken. Kan zijn dat het vliesje erop is blijven zitten.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 13:56

Amaris schreef:
Ik heb eigenlijk geen probleem met het slachten, maar vind maar eens iemand dichtbij die dat wilt doen. Dat is het een beetje. Had ik nou een buurman die zei 'breng maar ik regel het!' dan zou ik lekker doorbroeden.

Wat de drempel betreft, ach... dat zit wel goed. Ik breng de kipjes als het even kan zelf weg. Zo kom je nog eens ergens, vind ik leuk, en ik zie waar ze terecht komen.

Het hennetje en het haantje gaan naar Lommel, dat vind ik net iets te ver, die man had me wel graag zien komen, dan kon ik kennis maken met zijn kleinkinderen :) maar nu komt ie halen en hij zei zelf al 'ik stuur foto's!'.

En dat kuikenvoer... ach... dat kost de hobby nou eenmaal. Ik geniet zo van de kuikens, dat vind ik al leuk genoeg.

Maar mocht er dus iemand in de omgeving van Weert netjes slachten of iemand kennen die het niet erg vindt om te slachten. Ik hoor het graag!

Wij zitten bij Venlo, is dat te ver? Dan kan ik mijn schoonpa wel vragen, die slacht de onze ook, maar ik weet niet wat hij ervoor vraagt.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 13:58

Oké, hebben jullie al gegeten?
In mijn kippenhok zit dus een hen die ééns in de week/twee weken, een bloedei legt.
Gatverdamme, ben je leuk aan het koken: bloedei erbij.
Bij deze wat onsmakelijke foto's :D :D :D :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Amaris

Ja Venlo is net wat aan de verre kant. Maar wel superbedankt voor het meedenken.

Ik denk dat ik deze keer voor het laatst gebroed heb, nu moeten de serama kuikens nog groot worden en dan is het gedaan met de kuikerij.

vuurneon

Eet smakelijk :')

Nog nooit gezien! Maar heeft wel een hoog iew gehalte :')

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 13:59

Pieteritus1 schreef:
Oké, hebben jullie al gegeten?
In mijn kippenhok zit dus een hen die ééns in de week/twee weken, een bloedei legt.
Gatverdamme, ben je leuk aan het koken: bloedei erbij.
Bij deze wat onsmakelijke foto's :D :D :D :

[ [url=m/Ue43Nu.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/hhgkz2.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/o9beer.jpg]Afbeelding[/url] ]

Waaw, ook nog nooit gezien! Maar is dat niet het teken dat er iets niet klopt in het legapparaat van die hen?

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 14:37

Het kán een vitamine K tekort zijn, maar dan zouden meer kippend daar last van moeten hebben. Ze krijgen legkorrel, gemengd graan, keukenafval en onkruid, dus ruim voldoende voorziening in vitamientjes en mineraaltjes.
Waarschijnlijk is het dan toch een eierstok die niet goed functioneert. Maar ik weet niet wie van de 6 bruine hennen het doet.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 15:07

En dan is het eigenlijk nog maar de vraag wat je kunt doen als je weet wie het doet, want op de eitjes staat ook geen naam.

Het is bij jou dus wel extra spannend om eitjes open te breken? Soort.... verrassings-ei! :')