Ratteneigenaren verzamel u!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eilinora

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 19:31

aahh wat een leuke ratjes weer!

ik heb vandaag de voliere gekregen en die meteen omgebouwd met spul.
is nog niet heel druk in de kooi maar ze zijn nog aan het wennen.
bij deze wat foto,s van de dames!

Caru zegt hallo!
Afbeelding

Caru en zusje Eleri
Afbeelding

Eleri
Afbeelding

Caru is heel fotogeniek
Afbeelding

en haar lieve koppie
Afbeelding

en hun verblijf,ik zoek nog ideeen om het nog leuker voor ze te maken
Afbeelding

ze zijn eigenlijk nog best wel tam,kan ze gewoon oppakken en Caru vind het heerlijk om achter haar oortje gekriebelt te worden.

gerlienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 19:42

misschien kan je er verdiepingen inbouwen, ze hebben dan meer loopruimte en je gebruikt de hoogte van de kooi.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 19:57

er was idd een plan om nog een verdieping erbij te maken,maar dan een plank die de helft van de kooi inneemt zodat het niet compleet dicht is.
ze hebben in elk geval genoeg ruimte in deze kooi.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 20:04

En valmatten! Ze kunnen nu behoorlijk ver naar beneden vallen. Gewoon gastendoekjes van de Action passen er vaak wel in. Niet duur en ze hebben ze in verschillende leuke kleuren! :)

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 20:10

Inowa wat een schatjes! Ik zou beginnen met een stuk of 5 ferplast plateaus en een paar Sputniks, de kooi is wel heel kaal zo en als ze 1.5m naar beneden vallen is de kans best groot dat ze zich bezeren. Voordeel van die plateaus en sputniks is dat ze ze niet zo snel kapot knagen, wat met stoffen hangmatjes vaak wel het geval is.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 20:22

gelukkig willen ze nog niet naar boven klimmen maar zal morgen eens voor meer kijken.

waar haal je die plateaus van ferplast? hier hadden ze die namelijk niet.
is wel een leuk idee om een soort loopplanken te maken die naar boven en beneden gaan.

ik heb trouwens nu een nieuw product als bodembedekking,die vrouw van de dierenwinkel vroeg of ik het wilde testen voor ze.
het is goedkoper dan corbo en absorbeerd meer.

verder geef ik ze Beaphar care+ speciaal voor ratten.
zit alles in en heel kruidig.

ik zat ook nog te denken om er wilgentakken in te leggen maar weet niet of ze dat mogen hebben?

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 21:00

Op www.fretten.nl hebben ze alles qua plateaus en huisjes :)

Ik gebruik Ecobale als bodembedekking en Corbo in de toiletten, dat bevalt me prima en geloof dat er veel mensen zijn die het zo doen. Wat betreft je voer zou ik geen Care+ geven, dat is bedoeld voor oude en zieke ratten. Ik (en velen met mij) voer zelf Supreme Science Selective en ben daar erg tevreden over, maar er zijn ook veel mensen die voer van RatRations.nl voeren. Het heeft allebei z'n voordelen; Science Selective is een complete brok, maar daardoor wel wat saai. RatRations is een mengvoer, dus minder saai dan brokjes, maar hier moet je wel supplementen bij geven omdat het geen compleetvoer is.

Wilgentakken mogen ze hebben :)

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 21:16

ik heb bij dieren in het verleden de ervaring gehad dat ze de gezonde korrels laten liggen en alleen het lekkere eruit halen dus dat voer ik niet meer.
dat ze leuke kleurtjes hebben boeit me echt niet haha,als het maar goed is voor het diertje.

hmm kreeg van de vrouw van de dierenwinkel te horen dat care+ aan alle ratten gevoerd kon worden.
ik voer het nu wel op,misschien is het nog wel beter ook aangezien ze nog jong zijn.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 21:24

Saai in de zin van dat ze dus constant hetzelfde eten, niet saai qua kleur ;)
Dierenwinkels verkopen ook nog goudvissen in een vissenkom, dus wat dat betreft.. Je moet het zelf weten, maar ik zou het niet voeren aan mijn dames :)

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 21:34

nouja,ik heb nu al een zak en was duur genoeg dus ik voer het wel op.
daarna maar een ander merk halen dan.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 21:41

Dierenarts is een stuk duurder dan een nieuwe zak voer :P

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 11:28

Oh crap wij voeren ook regelmatig bephaer care +.... We voeren wel heel afwisselend, dan weer een tijdje reggy's rat (maar daar laten ze zaadjes van liggen :( ) en nu hebben we van pets place premium iets, even kijken hoe ze het hier op doen..

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 11:40

Ik voer m'n rat en muizen nu crispy pellets van Versele LAga, idd wel een beetje saai maar ze doen het er goed op. Vroeger thuis hadden we altijd Rat Nature, dat ging ook heel goed. Dat zijn ook complete brokken, maar niet allemaal dezelfde. En helaas een Stuk duurder dan wat ik nu heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 12:15

Care+ is echt troep. Als je dan toch dierenwinkelvoer wilt geven is het gewone voer van Beaphar beter. Science Selective is op zich prima, maar doodsaai, dan moet je er echt veel vers bijvoeren en veel aan voedselverrijking doen (dat laatste is met alle soorten voer wel een aanrader trouwens) om het leuk te houden voor de ratten.

Ik voer ook RatRations, hier niks anders meer. Ze eten alles op, zijn er echt gek op en niet onbelangrijk; ze doen het er zichtbaar beter op. Ik voer ook heel veel vers trouwens, dat wordt helaas ook behoorlijk onderschat.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 12:21

Ik zit even op ratrations te kijken, maar daar hebben ze veel variaties zeg! Welke voeren jullie dan? En wat zouden jullie mij adviseren? (6 dames, 2 van 13 weken, de rest allemaal rond de 6 maanden)

Bij onze dierenwinkel is dit de enige variant (care+) en op d verpakking staat eigenlijk ook niks over dat dit alleen voor zieke of oude dieren zou zijn

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 12:22

RedPassion schreef:
Ik voer ook RatRations, hier niks anders meer. Ze eten alles op, zijn er echt gek op en niet onbelangrijk; ze doen het er zichtbaar beter op. Ik voer ook heel veel vers trouwens, dat wordt helaas ook behoorlijk onderschat.

RatRations is voor mij helaas geen optie, daar laten ze zeker 75% van liggen -O- Heb het een week oprecht geprobeerd en toen was het me wel gezegend en ben ik weer overgestapt op SS. Ik heb nog wel een hele pot Daily Essentials staan bedenk ik me nu; kan ik dat alsnog gewoon door het water geven?
Puur uit interesse, waar zie je aan dat ze het op RR beter doen? Ik zou gevoelsmatig ook liever overstappen op een mengvoer, maar als ik zie dat mijn ratten stuk voor stuk mooi op gewicht zijn, actief zijn, mooi in hun vacht zitten en iedere dag weer aanvallen op hun voer kan ik eigenlijk geen reden bedenken waarom.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 12:29

als er geen rede is om van voer te wisselen zou ik het ook niet doen.

Caru en Eleri zijn al lekker op hun gemak,ze scharrelen fijn wat rond in het hok.
ik ga zo naar de stad om wat meer spullen te halen,zag toevallig dat het koopzondag is.

ik kan er toch ook van die honden flosjes in hangen of is dat te gevaarlijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 12:32

Saintelette schreef:
Ik zit even op ratrations te kijken, maar daar hebben ze veel variaties zeg! Welke voeren jullie dan? En wat zouden jullie mij adviseren? (6 dames, 2 van 13 weken, de rest allemaal rond de 6 maanden)

Ik geef meestal compleet 11a en 11b, voor de afwisseling 7 compleet en de oudjes krijg nr. 8.
Voor jouw dames zou 11 (a of b) of 7 prima zijn, aangevuld met bv. Daily essentials en calcivet. Overigens hoeven die supplementen niet dagelijks, hier krijgen ze het wekelijks. Maar voor advies op maat over supplementen kan je RR beter even mailen, ligt ook aan hoeveel je vers voert etc. :)

Saintelette schreef:
Bij onze dierenwinkel is dit de enige variant (care+) en op d verpakking staat eigenlijk ook niks over dat dit alleen voor zieke of oude dieren zou zijn

Nee, dan zouden ze zichzelf in de vingers snijden. ;)

Vanillia schreef:
RedPassion schreef:

RatRations is voor mij helaas geen optie, daar laten ze zeker 75% van liggen -O- Heb het een week oprecht geprobeerd en toen was het me wel gezegend en ben ik weer overgestapt op SS. Ik heb nog wel een hele pot Daily Essentials staan bedenk ik me nu; kan ik dat alsnog gewoon door het water geven?
Puur uit interesse, waar zie je aan dat ze het op RR beter doen? Ik zou gevoelsmatig ook liever overstappen op een mengvoer, maar als ik zie dat mijn ratten stuk voor stuk mooi op gewicht zijn, actief zijn, mooi in hun vacht zitten en iedere dag weer aanvallen op hun voer kan ik eigenlijk geen reden bedenken waarom.

Hier duurt het soms ook even voordat opvangers die alleen 'troep' gewend zijn RR (en vers) eten. Ik heb nog nooit meegemaakt dat er ratten waren die het na een week of 2 nog steeds niet graag aten, het verschil met fabrieksvoer is gewoon erg groot en ze moeten het soms leren eten. Maar goed, SS is ook prima en als jij en je ratten daar blij mee zijn moet je dat vooral zo houden. :j

Wat jij over SS schrijft, zo reageren ze hier op RR. :) Daarnaast heb ik in verhouding, bij mijn eigen ratten, veel minder zieke ratten sinds ik RR voer. Minder tumoren bij de vrouwtjes en minder genies/gereutel. De opvangers krijgen uiteraard hetzelfde, maar die komen soms al ziek binnen en hebben vaak hun hele leven anders gegeten, dus dat kan ik niet vergelijken.

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 15:45

Sorry dat ik het zeg maar ik vind dat je wel erg je mening opdringt wbt voer RP.
Komt voor mij een beetje over dat je per sé RR moet voeren anders ben je geen goeden ratteneigenaar.
Alsof al het andere rattenvoer wat verkocht wordt troep is...
Net als met de honden.. Als je geen KVV voert of aan barf doet dan ben je slecht bezig.. vind dat ook zo'n onzin.
Klopt dat het bij Care+ niet op de verpakking staat, maar waarom zou een DW zich daarmee in de vingers snijden??? Het is toch niet de keus van de DW om het niet op de verpakking te zetten :? Dat doet het merk zelf... Daarbij heb ik nog van geen enkele DW het advies gekregen om Care+ te voeren bij gezonde dieren. Zelf dat advies ook nog nooit gegeven bij klanten...
Dat iemand niet weet dat Care+ voor oudere en zieke dieren is, is een kwestie van inlezen in de voersoorten, dat is niet de schuld van de DW ;)
Vind dat je alle dierenwinkels wel héél denigrerend over 1 kam scheert, beetje jammer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 15:58

Volgens mij schrijf is dat SS ook prima is, en ik schrijf nergens dat iedereen RR moet voeren omdat ze anders slechte eigenaren zijn. :?

En ja, ik vind dat veel van wat er als rattenvoer verkocht wordt troep is. Ga de verpakkingen maar eens bekijken, vergelijk dat met wat ratten nodig hebben en trek je eigen conclusies.
Daarnaast zijn er veel (dus niet alle) dierenwinkels die het alleen om de centen gaan en ook net zoveel dierenwinkelmedewerkers die (te) weinig verstand van dieren hebben. Het is niet voor niks dat er nog steeds te kleine kooien als geschikt voor ratten worden verkocht, en dat geldt voor voer net zo.
Lees ook even beter, mijn opmerking over zichzelf in de vingers snijden ging niet eens over dierenwinkels maar over het merk dat niet op de verpakking zet dat Care+ niet goed is voor gezonde dieren. En nee, ik geef het ook niet aan oude en zieke dieren, omdat ik van mening ben dat er beter voer bestaat, en die mening is dan weer gebaseerd op feiten (verdiep je maar in rattenvoer) en ervaring. Maar volgens mij dring ik niemand mijn mening op, ik deel alleen graag de ervaring die ik met voer heb omdat ik weet dat het veel ellende kan schelen als je goed voert. Ik heb geen aandelen in RR ofzo, dus ik heb er zelf verder niks aan, het was maar een tip. :roll:

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 16:21

ik was even aan het googlen en zag op de site van Beaphar dat iemand precies de vraag stelde waar Beaphar care+ nu voor geschikt is omdat deze persoon ook op een forum had gelezen dat het alleen voor zieke en zwakke ratten goed was.

hierop kreeg ze antwoord van Beaphar waarbij nadrukkelijk word gezegd dat het geschikt is voor ALLE ratten.
dit omdat het voer alles bevat wat een rat nodig heeft aan voedingsstoffen.

dus lijkt mij dat de fabrikant niet liegt?

zal mijn dierenarts eens raadplegen wat hij vind want word hier niet veel wijzer uit.

edit; dit lees ik op de website van een rattenopvang.

Beaphar Care+ rat
Care+ is een smaakvolle en volledige uitgebalanceerde super premium voeding. De voeding is ontwikkeld in samenspraak met dierenartsen, voedingsdeskundigen en toonaangevende rattenexperts. Het speciale extrusie productieproces onder hoge druk en temperatuur, zorgt ervoor dat eiwitten ontsloten worden en hierdoor zeer licht verteerbaar zijn voor uw rat. Tevens worden in dit productieproces bacteriën, schimmels en virussen, die schadelijk zijn voor uw rat gedood, waardoor de voeding puur, zuiver & gezond is. Ieder brokje heeft dezelfde samenstelling om selectief eetgedrag tegen te gaan. Hierdoor behoren voedingstekorten en restjes tot het verleden. Ratten hebben van nature behoefte aan plantaardige & dierlijke eiwitten. Daarom zijn Care+ eiwitten van hoge biologische waarde voor een gezonde groei opgenomen. Dit voer bevat een laag vetgehalte en bevat Omega 6 & Omega 3 onverzadigde vetzuren. Echinacea en Spirulina helpen te beschermen tegen ziekte. De gecheleerde mineralen (mineralen met een speciale eiwitmantel) in dit voer zorgen voor een betere opname van mineralen in het lichaam. FOS en MOS verbeteren de darmflora en Yucca Schidigera beperkt de geur van ontlasting en urine.
Door de veelzijdigheid aan verschillende ingrediënten in Care+ is ue rat levenslustig, vitaal en verzekerd van een gezond, lang leven. Met Care+ heeft u absoluut het beste voor uw rat in handen! Care+ heeft een zeer hoge acceptatie.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 17:24

Inowa; prima als jij het wil voeren aan jouw ratten, maar er zijn mensen in dit topic die het absoluut niet willen voeren. :) Ik zou je eens inlezen over het effect van teveel eiwitten op ratten. In Care+ zit 22,5% eiwit. Volgens het Shunamite dieet mogen ratten tot 4 maanden 20-25% eiwit hebben, daarna is het ideaal tussen de 12 en 15%. Eiwitrijke diëten kunnen op lange termijn leiden tot nierfalen en tumoren.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 00:35

RedPassion schreef:

Kan ik niks meer aan toevoegen :Y) Mijn dames zijn bijvoorbeeld echt een stuk energieker sinds ze de RatRations krijgen, met dierenwinkel-voer vond ik ze erg lam. Bovendien lieten ze van het dierenwinkel-voer minstens de helft liggen, als het niet meer was... Dit eten ze werkelijk tot het laatste zaadje op.

Vanillia schreef:
maar als ik zie dat mijn ratten stuk voor stuk mooi op gewicht zijn, actief zijn, mooi in hun vacht zitten en iedere dag weer aanvallen op hun voer

Nou, precies zo reageren mijn dames op het voer van RatRations, haha. :)

Verder zal ik dan ook maar even aangeven dat ik niemand iets op wil leggen, iedereen moet zelf weten wat hij of zij de ratten voert. Ik heb me er echter wel in verdiept en ben tot de conclusie gekomen dat er hier geen dierenwinkel-voer meer in huis komt.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 10:26

care+ vind ik zelf ook niks..
en dat het merk dan zegt dat het voor alle ratten is, is ook maar verkooppraatjes :)
zie maar als wiskas dat voorkocht wordt voor katten. leuk hoor, maar qua voeding is het veels te zout etc voor je kat en je regelt ze alleen maar nier problemen..

voeding voor de rat is ook zo onderschat.
mensen geven vaak alleen maar een dierenwinkel brok. Maar er moet ook een heleboel bij gevoerd worden vanuit vers voeding.
Dierenvoeding in de dierenwinkels kan allemaal 100x beter!

@Inowa,
ik heb toen der tijd metalen plaatjes gemaakt in mijn kooi, daar span ik fleeze stof over en is lekker zacht ;)
de houtenplankjes had ik altijd problemen mee met splinters en knagers...
De onderkant heb ik dan weer wc van gemaakt, dus de fleece stof blijft ook lekker schoon ;D

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 11:34

Waar kunnen jullie ratten eigenlijk echt niet zonder? Hier kan ik absoluut niet een inkruiper, een sputnik en een igloo huisje vergeten met het verschonen van de kooi. :P