Puppy Erbij 2023/2024

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

IMANDRA

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 20:25

Ik meen dat wij na 2 weken mochten gaan kijken; elke zondag. Volgens mij zijn we toen elke week langsgegaan tot we haar mochten ophalen :D. Heel leuk, dan zie je ze echt groeien!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 20:36

Haha door jullie hoop ik nog meer dat ik binnenkort te horen krijg wanneer we kunnen komen, al zou het over een tijdje zijn is het toch fijn als je de afspraak al hebt staan :o we zijn zo nieuwsgierig

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 21:20

xSannee schreef:
Hahaha agossie wat een snoetje Bo_y!!
Waar loop je tegenaan met slapen/alleen zijn? Gebruiken jullie een bench?
Dat hielp ons in ieder geval met slapen en met alleen zijn.

Senna slaapt overdag in een puppyren. Ik heb er 1 binnen en 1 buiten. Af en toe als training een slaapje in de kennel in de bijkeuken.
Wij hebben ingebouwde kennels, heel mooi. Maar niet verplaatsbaar. En aan 3 zijden dicht, wat voor en nadelen heeft.
In de nacht slaapt ze ook in de puppyren, met mijn man op de bank. Dit nu sinds een week. Eerst sliep ze boven, maar ik kan slecht liggen in bed ivm een versleten nek, dus mijn onrust en wakker zijn, van kussens wisselen gaf Senna te veel onrust.
Sinds ze beneden slaapt, slaapt ze van 23.00 uur tot nu 4.45, dus bijna 6 uur en dan nog tot 7 uur en dan moet ze poepen en is ze er ook wel klaar mee. Snap ik ook, want vanaf het eten om
19.30 en snel plasje slaapt ze ook door tot 23.00 uur. Dus dat is best een hele ruk voor zo een kleine pup.

Maar zodra we weggaan, uit de ruimte, is het mis. Veel piepen enzo. Dus ik ga nu even een paar seconden weg en bouw dat op. Maar twijfel of ik dat goed doe en niet te voorzichtig ben.

Overdag speelt ze in de kamer of buiten en als ze moe wordt gaan we slapen in de ren. Dan ploft se meestal snel neer en is in diepe rust.

Voor een pup van 11 weken met een onzeker karakter is dit al heel goed, maar goed het doel is dat ze beneden slaapt naast onze andere hond. En twijfel dus hoe dit op te bouwen en wanneer ect

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 21:41

moonsparkle schreef:
Wel lief dat je divka hebt overgenomen, ze was min of meer al de helft van de tijd ook bij jou zo te lezen

Klopt, en ze was compleet ontheemd omdat ze bij haar vorige eigenaar heen en weer gesleept werd naar andere oppassen omdat diegene een druk werk- en sociaal leven had/heeft en Dívka er eigenlijk niet meer in paste.
Ze was ontzettend gek met Dívka en heeft omdat ze de beslissing om haar te herplaatsen niet kon nemen ervoor gezorgd dat er altijd wel iemand was die haar uitliet, voerde, mee naar huis nam etc maar voor Dívka werkte dat gewoon niet, teveel wisselende mensen, teveel onzekerheid etc.
Ze ging zich aan mij hechten omdat ik een stabiele factor was en zat op den duur gewoon de hele avond te janken en piepen als ik haar weer thuis had afgedropt, wilde niet meer met haar vorige eigenaar mee enzo.
Uiteindelijk nam de vorige eigenaar de beslissing wel en benaderde mij omdat ze haar het liefst naar een vertrouwd huisje zag gaan en ik heb haar op proef meegenomen en iemand met veel inzicht in gedrag mee laten kijken of het een kans van slagen zou hebben.

We zijn straks 4 jaar verder en ze is ontzettend gegroeid, maar daar zit ook 4 jaar aan bloed, zweet en tranen in en keihard werken, maar vooral ook een stabiele basis bieden, geen gesleep naar oppassen als het niet noodzakelijk is bijvoorbeeld.
Sterker nog, als ik eens oppas nodig heb voor haar dan regel ik dat diegene haar bij mij thuis komt ophalen om uit te laten en diegene mag haar best meenemen naar het eigen huis maar wanneer de oppas even weg moet dan is de afspraak dat Dívka bij mij thuis in de slaapkamer gaat, dan kan ze alleen thuis blijven, bij anderen gaat ze tetteren en de evt eigen honden opnaaien. :roll:
Ik heb daar ook even in moeten zoeken wat werkt, en met sommige dingen blijf ik puzzelen en uitvogelen hoe en wat. :)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 22:14

Spannend moonsparkle :D

Overigens, heeft iemand van jullie toevallig ooit een mooie bench voor binnen gekocht? Maisie heeft nu nog een draadbench maar ik wil eigenlijk iets wat meer bij de rest van het meubilair past maar toch stevig en (van binnen) een beetje hufter proof is. Zie online veel staan, maar weet niet wat kwalitatief goed is (als het al groot genoeg is voor Maize). Ze heeft er nu een van 107x78x78 maar die zou een maatje kleiner kunnen.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 22:27

Ik zou zo doorgaan Bo :j steeds meer het zelfvertrouwen in eventjes alleen in de woonkamer blijven opbouwen. Goed bezig zou ik denken! Onze Aus was als pup al zo op ons gericht en met ons bezig dat het zelfvertrouwen om even alleen te zijn echt moest groeien door succeservaringen.

@imandra: wij hebben nog tijdelijk een zelfgemaakte houten bench gehad met metalen hek maar toen die af was lag hij eigenlijk al nooit meer in de bench dus we wilden hem eerst verkopen maar hij kon niet uit elkaar.. toen maar ontmanteld haha. Dat was wel echt een mooie, helemaal naar eigen wens gemaakt en super stevig. Maar dan moet je wel handig zijn om het zelf te maken.

Edit foto gezocht, hier nog zonder deurtje:

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Leo op 17-07-23 22:30, in het totaal 1 keer bewerkt

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-23 22:27

Hier een flinke zelfbouw bench(goed een rij, 4 benches) van steigerhout.

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 23:30

Bo_Y: denk dat jullie goed bezig zijn. Zeker als je al zegt dat ze wat onzeker is, zou ik haar niet geforceerd laten doorblaffen maar elke keer korte momenten alleen laten. Even wat pakken boven, even naar de wc, enz. En dan vooral niet bijzonder maken dat je weer terugkomt.

Wij hebben evi ook nog wel geholpen met stem. Dan stonden we al op de gang en kon ze ons niet zien, maar wel horen. En dan tot ze rustig ging liggen praten, en dan konden we weggaan. Maar zal beetje per hond zoeken zijn, Evi was niet onzeker en konden we vrij vlot goed alleen laten.

En ben zeker geen expert want dit is de eerste hond die ik opvoed _O-

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 23:40

Haha ja wij zijn niet zo handig wbt zelfbouw :)). Zou bijv wel echt een (schuif)deur willen zodat die dicht kan ‘s nachts (dat ga ik echt niet zelf kunnen hihi). Wel mooi zeg, de jouwe!

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 23:57

Afbeelding
Het heerschap heeft sinds dit weekend deze kennel. Kost wat maar hier hebben eventuele honden na hem ook zeker nog plezier van.

Shaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 08:06

Wij hebben een hundos bench. Kost ook wat maar wel heel degelijk!

Afbeelding
Even foto via marktplaats gezocht.

En een vergelijkingsfoto van Nero <3
3 VS 9 maanden oud.

Afbeelding

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 08:11

Wij hebben nu gewoon nog een simpele draadbench, geleend van vrienden waarvan de hond nooit meer in de bench slaapt haha. Zou het zelf al mooier vinden om een keer een zwarte te kopen ipv metaal.

Springt hij daar niet uit Lughnassadh hahaha? Kan me voorstellen dat als ze echt willen dat we lukt :P

Aaah Max <3
Zo'n leuke vergelijkingsfoto!
Die oortjes met 3 maanden haha!

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 08:14

xSannee schreef:
Wij hebben nu gewoon nog een simpele draadbench, geleend van vrienden waarvan de hond nooit meer in de bench slaapt haha. Zou het zelf al mooier vinden om een keer een zwarte te kopen ipv metaal.

Springt hij daar niet uit Lughnassadh hahaha? Kan me voorstellen dat als ze echt willen dat we lukt :P

Aaah Max <3
Zo'n leuke vergelijkingsfoto!
Die oortjes met 3 maanden haha!

Max ziet er iets anders uit dan Nero :')

Afbeelding

Shaya_ schreef:
En een vergelijkingsfoto van Nero <3
3 VS 9 maanden oud.

[ [url=m/71zCY4.jpg]Afbeelding[/url] ]

Leuk he, hoeveel ze veranderen <3

Ik heb van de week ontdekt, dat onze kalveren leuk trainingsmateriaal zijn _O-

https://www.instagram.com/reel/Cu0BI2rg ... BiNWFlZA==

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 09:20

Wij hebben kennels van Kelderskooien ingebouwd.

Afbeelding

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 09:21

Wat wordt Nero groot!!! Leuk die vergelijkingsfoto’d

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 09:47

Dagahra schreef:
Max ziet er iets anders uit dan Nero :')

[ [url=m/mADt4q.jpg]Afbeelding[/url] ]

Omg foutje bedankt :') sorry :D
Ik lees letterlijk de goede naam maar m'n hoofd had even error hahaha

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 10:34

Wat schattig zo het verschil van nero, oortjes laag, oortjes hoog.

Volgend weekend zijn de pups 2 weken, dan zijn wij toevallig ook bij de fokker in de buurt maar ik weet niet of het gepast is om te vragen of we dan even zouden mogen kijken. Ze hebben wel een hele roedel honden dus kan me goed voorstellen dat dat te vroeg is/teveel onrust geeft.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 10:50

Ja zo’n inbouwkennel is gaaf maar daar hebben we binnen de ruimte niet voor. Al zou ik wel twijfelen om Maisie en de toekomstige 2e hond eventueel in de garage te laten slapen, maar dan zou ik die eerst goed geïsoleerd willen hebben. Wordt nu nog te warm in de zomer :j

Voor in de woonkamer zou ik iets anders willen hebben dan een simpele draad of staalbench, misschien verwerkt als kast of zo?

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 10:59

Hier heb ik de honden het liefst zo snel mogelijk gewoon los. Alleen als pup/puber zitten ze in de bench.

Hier ook even een overzichtfoto gemaakt van Max :D

Afbeelding

Pippa13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 11:26

Leo schreef:
Fitz komt van de andere kant van het land en hebben we maar 2x kunnen zien helaas (11 dagen en 4,5 week), wel een actieve appgroep met volop foto's en filmpjes van de fokker tussendoor.

Heerlijke foto van Senna <3 Ze zit er heerlijk bij! Vindt ze het wat zo mee de winkel in?

Wat wil je weten qua slapen en alleen zijn?
Qua slapen hebben we Fitz een week of 2 naast bed gehad in de stoffen bench en toen hij doorsliep is hij in die bench naar beneden verhuisd. Dan bleven we er nog even bij zitten in het donker tot een bepaalde "zucht" in zijn ontspanning en dan naar boven. Wel babyfoon aan. Overigens ook moeilijke momenten gehad dat hij wél huilde beneden en we dus weer even beneden op zaten en we hebben hem zelfs weer een paar dagen terug boven gehad maar al vrij snel ging het gewoon hartstikke goed en had hij een fijn eigen plekje in zijn ren. (Wij geloven niet in laten huilen). Na 7 maanden lieten we de ren open 's nachts en was die al snel helemaal weg.

Qua alleen thuis zijn; eerst in huis oefenen met even uit zicht zijn. Een paar tellen tot een paar minuten. Nooit laten huilen, daar leren ze alleen maar van dat ze zich ellendig voelen als je uit zicht bent.
Pas uit de deur gaan als ze helemaal comfortabel is dat je uit zicht bent en je in huis een poosje "weg" kunt zijn.
De deur uit ook in minuten opbouwen en voor succeservaringen gaan.

Zo ging het goed bij ons tot zijn blessure waarbij we 24/7 op zijn lip zaten. Daarna volle bak verlatingsangst. Dat weer heel rustig op weten te bouwen, en toen gingen we op vakantie en hij logeren en waren we terug bij af. Inmiddels door wederom bij nul te beginnen een slapende hond thuis tijdens boodschappen doen en vorige week weer voor het eerst 1,5 uur alleen.
Maar het zal bij hem allicht altijd wat schommelend blijven gaan..

Heel herkenbaar, daarom haak ik er nog even op aan. Vidar heeft vanaf het begin dat we hem hebben al extreme verlatingsangst. Zit ook een beetje in het ras. We hebben het ooit opgebouwd naar 1 uurtje, max 1.5 uur alleen thuis. Maar na de vakantie kunnen we weer vanaf 0 beginnen.
Voor degenen die hier mee struggelen, wil ik graag meegeven dat je vooral niet je hond moet gaan vergelijken met die van iemand anders. Sommige pups kunnen vanaf het begin al heel makkelijk alleen zijn, andere weer niet. De een doet het juist goed in de bench, de andere raakt in blinde paniek. Kijk goed naar je hond en pas je aan op de pup zijn tempo. Niet te hard van stapel lopen. Weet dat je niet de enige bent met dit probleem! :j

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 11:32

Sanne, nee tenzij ik de ruimte groter maak. Dan wordt het makkelijker. Overigens kan een herder dus wel uit deze ruimte springen maar moet hij eerst weten dat hij dat kan. Ik houd hem voor nu dus nog even dom op dat punt :D .

Dagahra, ik ook alleen de 1e 3 pups hebben zeker 1,5 jaar een bench gehad. Deze mag er nu ‘s nachts uit omdat hij nog nooit iets gesloopt heeft. Zelfs zijn eigen speelgoed niet. Dat hebben wij nog nooit meegemaakt.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 12:52

Sanne, succes met Evi haar onderzoek vandaag! Hopelijk goede uitslag.

Hier verder even stil. Ben grieperig, Bonne zet de de boel op stelten... komt natuurlijk door aandacht tekort. Maar vanavond gaan we een grote wandeling maken.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 13:35

moonsparkle schreef:
Wat schattig zo het verschil van nero, oortjes laag, oortjes hoog.

Volgend weekend zijn de pups 2 weken, dan zijn wij toevallig ook bij de fokker in de buurt maar ik weet niet of het gepast is om te vragen of we dan even zouden mogen kijken. Ze hebben wel een hele roedel honden dus kan me goed voorstellen dat dat te vroeg is/teveel onrust geeft.

Vragen kan altijd toch..

Kiimm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 14:06

Dagahra schreef:
Hier heb ik de honden het liefst zo snel mogelijk gewoon los. Alleen als pup/puber zitten ze in de bench.

Hier ook even een overzichtfoto gemaakt van Max :D

[ [url=m/cKy7HD.jpg]Afbeelding[/url] ]

Max kijkt zo serieus op die laatste foto _O-

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 14:26

Hier gaat voorlopig nog niks los thuis zonder toezicht :+
Afbeelding
Bonne op de vensterbank aan mijn snoeppot _O-