[HK] Show je aquarium II!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Riddershow

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 15:33

Iemand ervaring met slakken? Want hoeveel geweislakken moet ik dan kopen? Heb een 1 m bak....

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 15:33

Nitriet spons.. nooit van gehoord... :=

Edit:
Gevonden.. maar de ene keer hebben ze het over nitraat en de andere keer over ammoniak en nitriet.. :?
Ik zal straks een verder snuffelen..

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 15:41

Spruit schreef:
Fleur, Catappablad is gedroogd amandelboomblad. Je stopt het in je aquarium waarna het na verloop van tijd zinkt en opgegeten wordt door bv garnalen. Ze kennen antibacteriële- en waterreinigende functies toe. Daarnaast kan de pH minimaal zakken. Ze worden daarom ook veel gebruikt bij garnalen en ik heb een aantal betta kweker verslagen gezien waarbij ze het blad bij de kleine visjes gebruikten :)

Dankjewel :)
Heb inderdaad wel eens iets gelezen dat de garnalen het fijn vinden, maar volgens mij heb ik ook wel eens gelezen dat Kwi Kwi's het ook leuk vinden als nest materiaal.
Als ik iets wel graag zou willen dan is het een Kwi Kwi nest!
De man is wel eens bellen aan het blazen sinds ik oppervlakte plantjes heb, maar niks blijft zitten.
Al weet ik ook niet of het wel wil in mijn bak, gezien de Vlindervis, en de andere visjes die worden weggejaagd. Al die stress voor hun is natuurlijk ook niet leuk.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 17:32

Garra's beginnen groot te worden!
Heb ze gekocht als 1/2 cm nu zijn ze zeker 3/4!

Eerst
Afbeelding
Afbeelding

Nu
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 17:37

Riddershow schreef:
Iemand ervaring met slakken? Want hoeveel geweislakken moet ik dan kopen? Heb een 1 m bak....

In een 1m bak kun je er flink wat hebben. Wel om denken dat er een aantal kunnen overlijden omdat ze van zout op zoet water gezet moeten worden. Ik denk dat, aangezien je per appelslak 10L water nodig hebt, je van deze slakjes 2 of 3 per 10L water kunt hebben.

Kozbi, ze zien er goed uit +:)+ Leuk dat je kunt zien dat ze wat van kleur veranderen :D

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 19:51

Voor degenen met baardalgproblemen: Bij mij is het toevoegen van CO2 de oplossing geweest. Ik heb zo'n beetje alles geprobeerd, van licht minderen tot 7 a 8 uur per dag, tot algengif. Niets dat hielp. Met flink CO2 bijvoeren is het lang weggeweest, nu ik mijn bak een tijdje verwaarloosd heb is het weer terug maar ik ga er van uit dat het wel weer zal verdwijnen nu er weer beter voor gezorgd wordt.

Bio CO2 is heel makkelijk en goedkoop zelf te maken, en helpt net zo goed als de dure systemen in de winkel. EasyCarbo had bij mij in de bak geen effect op de algen.

Het idee er achter is dat de extra CO2 je planten helpt om de algen weg te concureren. Zij nemen dan het voedsel op wat de algen normaal gesproken zouden inpikken, waardoor die troep rustig aan het onderspit zal delven. Dat betekent natuurlijk wel dat de overige voedingsstoffen die planten nodig hebben ook aanwezig moeten zijn.

Het 'kleurigs' dat ik zocht zijn twee Colisa Lalia's geworden. :D Nummer twee op mijn lijstje, en prachtige beestjes. Ze lijken het ook wel goed te doen, ze zijn actief, hebben al zowel diepvries als vlokvoer gegeten en negeren de rest van de vissen en de kikkertjes.

Oh, en ik heb nemerteans gevonden in het paludarium. XD Jagende wormpjes, met een behoorlijk 'ieuw' gehalte die meestal verschrikkelijke plagen vormen. Ik ben meestal niet zo van het doodmaken, maar deze rotzakjes worden geplet zodra ik ze zie. _-:(

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 20:04

Het is eindelijk gelukt :)
Ik wilde nog een verschil tussen een mannetje en vrouwtje kwi kwi laten zien.
Nu de borstplaten.
Deze zijn bij de mannetjes groter, en komen tegen elkaar aan.
Bij een vrouwtje zijn ze kleiner en zit er ruimte tussen.

Afbeelding
Mannetje

Afbeelding
Vrouwtje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 20:23

Julius, ik heb even op Youtube gekeken maar bah zeg! Hoe krijg je die beestjes überhaupt in je paludarium?

Fleur, volgens mij zie ik wat je bedoelt :)

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 22:35

Ik lees nog steeds trouw mee hoor :P Heb gewoon even niets te melden. 1 discus doet het al even wat minder. Bactopur kur gedaan maar niet echt idee dat het helpt. Is ook het onderdeurtje van de groep.

In kleine aquarium wel meerdere badis badis baby's gespot.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 23:23

Zo.. de lampen zijn uit.. duimen jullie mee dat Algje de cabomba laat staan..? :')

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 23:53

Had ik nog niet eens aan gedacht, maar ik bestrijd de algen ook met co2
Voeg normaal 5 ml de dag toe en bij een beetje zien van algen 1x 5ml door de stroming en 2x 5ml waar de meeste algen zitten.

Is wel in eens 15 ml vloeibare co2 maar kan voor de vissen geen kwaad zolang je een goed werkende filter erin hebt!

Algen zijn weg na 2/3 dagen herhalen, ik gebruik hiervoor Easy Life Carbo

Net nog 5 liter besteld :D auww 75 euries lichter |(

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 10:06

Ik heb begrepen dat je wel moet oppassen met te veel toevoegen ivm verstikken van de vissen?

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 11:22

Ik heb nog nooit benauwde vissen gehad van de CO2, terwijl het hier soms ook wel wat te hard gaat met het toevoegen omdat ik er geen regelaar op heb zitten. En als je wel ziet dat het niet ok is is de uitstroom van je filter boven het wateroppervlak zetten tot het weer goed gaat genoeg.

Spruit schreef:
Julius, ik heb even op Youtube gekeken maar bah zeg! Hoe krijg je die beestjes überhaupt in je paludarium?

Fleur, volgens mij zie ik wat je bedoelt :)

Ik gok met planten of de pootaarde mee ofzo. Vanmorgen ook weer een aantal doodgedrukt. Getver. En nu is er nog amper iets te eten voor ze, maar als er weer krabben in de bak komen moet er ook levend voer in, en laten die wormen dat nou eens heel erg lekker vinden. -O-

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 12:16

Ik wordt er een beetje gek van... en ben in staat om er de brui aan te geven.. wat een gezeik zeg.. :x

Heb nu al zo vaak water ververst, en de nitriet wil maar niet zakken.
En eerlijk waar.. ik heb écht geen idee meer waar het aan kan liggen.. :n ;( ;( ;(
En ben het verversen van water ook onderhand zat!! -:(- -:(-
Kan wel janken.. ik doe zo mijn best.. en er zit geen vooruitgang in..
Net ook een jonge panda 'in nood' en die heb ik uit de grote bak gehaald en in de bak gezet met die nieuwe vrouw.
Maar of hij het gaat redden..?

Wat nu....??????????????????????????????????????????????????

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 12:36

Even resume..

Rottende planten leveren ammonia.. vissen ook..
De ammonia wordt dmv bacteriën en opgelost zuurstof omgezet in nitriet.
De nitriet wordt dmv bacteriën en opgelost zuurstof omgezet in nitraat.

Maar... ik heb geen ammonia en ook geen ammoniak in mijn water... :? Deze waardes zijn gewoon 0.
Dus.. vandaag gewoon weer bacteriën toevoegen en afwachten wat er gebeurd.. de cabomba zal moeten zorgen voor een boost in zuurstof..

Is de nitriet en nitraat morgen weer gestegen, gaat in het weekend mijn hele bak op de schop.. heb weinig andere keus.. -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 12:39

Heb je toevallig ook Anatoma Helena's in je aquarium? Zo ja, soms kan het gebeuren dat er een doodgaat terwijl deze half ingegraven is en rottende slakken zijn alles behalve een pretje.. En hoe is de circulatie van je filter? Dit wil soms ook problemen geven.
Ik snap dat je er goed klaar mee bent zo in elk geval, maar niet opgeven hoor! :(:)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 12:50

Nee.. die heb ik niet..
Circulatie is prima.. leidingen worden ook regelmatig schoon gemaakt..

Heb wel iets anders ontdekt.. maar het is nogal moeilijk om te ontcijferen, dus ga het stukje even nog 5x lezen.. :+
Het staat hierin.. bij het stukje koolstofbron.. http://www.discusvrienden.com/nl/artike ... tartikel-2
Ze hebben het daar ook over sulfaat.. en dat is nou net de stof wat die ene plant tekort kwam.
Maar dit ben ik dus nog aan het ontcijferen.. :o

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 13:32

Balen zeg casarell dat het nogsteeds niet beter gaat!

Ik ben vanochtend naar de huisarts geweest.. loop sinds vorige week dinsdag al met een gevoelig stuk in mijn gezicht (alles aan de linker kant), sinds vrijdag kwam hier oorpijn bij, sinds zaterdag begon er keelpijn op te zetten, en sinds zondag was ik er echt niet lekker van. Maandag koorts en niet lekker, nu ook verkouden.. Heb er toch maar weer een mooi antibiotica kuurtje voor mee naar huis gekregen.. :(

En ondanks dat er hier vrijwel niemand uit mijn omgeving komt wil ik toch even mijn complimenten uitspreken over aquarium zaak Holgers in Den Haag. :j ik was er net omdat ik nog wat moest hebben en het draait ze hij hun echt niet om verdienen van geld. Er was een klant die wat vissen wilde hebben, vrouwtje had de vissen gevangen, en vervolgens nog een paar anderen. Ze zegt tegen de klant; het spijt me, maar deze ga ik niet verkopen. Ik vind ze te mager en het zou zonde zijn als ze binnenkort door gaan. Vervolgens zat er nog een mager visje tussen de andere vissen dus daarvoor ging ze even een ander vangen omdat deze te mager was om te verkopen.
Ik vind dat toch mijn complimenten waard! :j Ze hebben er echt een hart voor de klant, maar ook voor de vissen. Laat ze dan maar even in een vertrouwde omgeving aansterken. :j

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 14:23

De jonge 'panda in nood' zwemt weer lekker rond in de kleine bak.. :D
Ik vrees dus dat het inderdaad met die nitriet te maken heeft, en dat ik nog meer vissen zal moeten gaan verhuizen..
Vandaag dus die kleine bakken maar eens verversen en schoonmaken, dan kunnen daar iig wat vissen bij, mocht het nodig zijn.. :o
Niet ideaal, maar je moet wat..

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 14:30

@julius; misschien ook maar eens weer de carbo verhogen dan. Ik vond het alleen altijd wat eng.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 19:05

Ondanks de ellende in de bak, heb ik volgens mij een zwangere pineapple vrouw.. :o

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 22:01

Ik hoop dat je wat vind!

Ik ben nog steeds opzoek naar een paard wat mij uberhaupt al op een foto ene beetje aanspreekt. Dit is moeilijker als dat ik had gedacht!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 23:02

Wil je niet een leuke jonge arabier, :D
echt een schatje, word 5, kun je zo beleren en heb je een heerlijk dier aan :j

Maar jij zoekt wat anders he :j
Is moeilijk om een leuke te vinden, klopt.

Ik heb gewoon een oerwoud in mijn 60cm

Afbeelding

:+ ga er na het weekend mee bezig en dan ook de nieuwe bak schoonmaken en inrichten

En de grote anubias tegen de achterwand krijgt alweer nieuw blad en ik zag alweer een inimini zwaarddrager rondzwemmen in het mos

Afbeelding

Links, moest vergroten dus beetje vreemde foto

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 00:06

Heb mijn speciaalzaak gemaild, en die snappen er ook niets van.. :n
Voor nu zou ik moeten stoppen met verversen en alleen de bacteriën toe blijven voegen, maar ben zo bang dat het me mijn vissen gaat kosten.. :o
De zwaarddragers kan ik wel kwijt in de kleine bak, de ancistrussen evt ook (wordt gezellig zo).. maar de pleco en de labeo is een ander verhaal.. zucht..

Waarom heb ik altijd van die onmogelijke dingen?? En nooit eens wat simpels..? :x

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 10:07

balen casarell!!!
heb je ook al een berichtje gepost op het aquaforum? daar zitten ook echt enorm ervaren rotten op aquarium gebiedzou je anders ook eens kunnen proberen.
ik hoop echt voor je dat je snel het probleem kunt oplossen, snap je frustratie!